Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Μπρεχτ και η στρατευμένη τέχνη
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Θέατρο > Ο Μπρεχτ και η στρατευμένη τέχνη
ExclusiveΘέατρο

Ο Μπρεχτ και η στρατευμένη τέχνη

Έφη Kαραχάλιου
Από Έφη Kαραχάλιου
Δημοσιεύτηκε 3 Σεπτεμβρίου 2016
Τελευταία Ενημέρωση 27 Μαΐου 2017
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Εισήγηση της Ε.Κ. για τα 60 χρόνια από το θάνατο του Μπρεχτ στην εκδήλωση του camping «Αναιρέσεις» 2016

brecht1

Το γεγονός ότι ξαναθυμόμαστε τον Μπρεχτ σε μια τέτοια συγκυρία αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να  δούμε ποια είναι η σχέση της τέχνης με την επανάσταση, τον ολοκληρωτικό καπιταλισμό αλλά και την πρωτοπορία, όχι  με όρους επετειακούς, μόνο, αλλά κριτικά, προκειμένου να βγάλουμε και κάποια συμπεράσματα για το σήμερα.

Αρχικά, πρέπει να απαντήσουμε στο ερώτημα του «ποια είναι η σχέση της τέχνης με την επανάσταση» και εκεί η απάντηση είναι διττή. Από τη μία, η τέχνη στην υπηρεσία της επανάστασης προκειμένου να δημιουργηθεί το υπόβαθρο και τα κριτήρια για την ανάγνωση και εξήγηση, αλλά και αμφισβήτηση και ανατροπή της νέας τάξης πραγμάτων. Από την άλλη, η επανάσταση στην υπηρεσία της τέχνης γιατί  από τη φύση της η δεύτερη εμπεριέχει το στοιχείο της κριτικής, το στοιχείο της έρευνας και της καινοτομίας.

Το κεφάλαιο επενδύοντας στην βιομηχανία του πολιτισμού, συνδυάζει ιδεολογικούς και οικονομικούς στόχους, επιδιώκοντας να προβάλλει τα δικά της πρότυπα και να διαμορφώσει συνειδήσεις, επηρεάζοντας ειδικά τους νέους ανθρώπους, που ασχολούνται με την πολιτιστική δημιουργία είτε από την πλευρά της παραγωγής είτε της γενικότερης αναζήτησης. Αυτός αποτελεί τον ιδεολογικό στόχο. Ως προς τον οικονομικό, ενδεικτική είναι η γιγάντωση της πολιτιστικής βιομηχανίας, έτσι ώστε να μιλάμε για «πολιτιστική βιομηχανία». Εκεί είναι που κορυφώνεται ο εμπορευματικός χαρακτήρας της τέχνης, αφού αντιμετωπίζεται ως ένα σημαντικό πεδίο κερδοφορίας .

Δυο ειδών επιθέσεις εξαπολύει το κεφάλαιο στους εργαζόμενους της «πολιτιστικής βιομηχανίας». Από την μία εκμεταλλεύεται  το καλλιτεχνικού έργο, δεσμεύοντας τους δημιουργούς με συμβόλαια που προβλέπουν εξευτελιστικά ποσοστά επί των κερδών της πώλησης του έργου τους. Επίσης, τα πνευματικά δικαιώματα του έργου περιέρχονται στη δικαιοδοσία της εκάστοτε δισκογραφικής ή κινηματογραφικής εταιρείας ή εκδοτικού οίκου, διαμορφώνοντας κάποιες ιδιότυπες σχέσεις ιδιοκτησίας έναντι του καλλιτεχνικού έργου και των καλλιτεχνών εν γένει . Οι οικονομικοί φραγμοί που μπαίνουν στην πολιτιστική δημιουργία έχουν οδηγήσει στην εισβολή της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με την μορφή των χορηγών, εκμεταλλευόμενοι το ανοιχτό πεδίο που δημιουργεί η κρατική χρηματοδότηση στον τομέα του πολιτισμού, αφού είτε προσκολλάται σε ευτελείς παραγωγές τύπου Eurovision, είτε στις τρέχουσες κάθε φορά πολιτικές της αστικής τάξης όπως οι πρόσφατοι Ολυμπιακοί. Από την άλλη διαβρώνεται η ίδια η συνείδηση των εργαζομένων σε δεύτερο βαθμό. Καταλυτικό ρόλο σε αυτό παίζει η τρομακτική δύναμη της εικόνας ενώ στυλοβάτης της πολιτικής χειραγώγησης παραμένει ασφαλώς η τηλεόραση με τρόπους που όλοι γνωρίζουμε, γι’ αυτό και δεν θα το αναπτύξω περαιτέρω.230730_365723636860207_910401627_n

Ποιος όμως ο ρόλος της πρωτοπορίας; Για να επιστρέψουμε και πάλι στο θέμα της σημερινής συζήτησης, ο Μπρεχτ θεωρείται πρωτοπόρος όχι μόνο επειδή συγκρούστηκε με τα παραδοσιακά ρεύματα της εποχής του ή έκανε ανοιχτά την κριτική του στο απολυταρχικό καθεστώς. Εξάλλου, υπάρχουν ιστορικά και άλλα ρεύματα (βλ. νεωτερισμός και αβάντ γκαρντ) που ενώ έκαναν κριτική στον καπιταλισμό και το αστικό σύστημα , είχαν συγκεκριμένες πολιτικές αφετηρίες που τα καθιστούσαν εντέλει ενσωματώσιμα.  Η τομή του Μπρεχτ βρίσκεται ακριβώς στην γείωση και την εκλαΐκευση όλων όσων έλεγε και αυτό διαφαίνεται τόσο στην μορφή όσο και στο περιεχόμενο του έργου του. Όλη αυτή η εκλαΐκευση βοηθά στην ουσία της στρατευμένης τέχνης, που είναι κάτι περισσότερο από την περιγραφή της καθημερινότητας και των προβλημάτων της τάξης, είναι δηλαδή η περιγραφή της θέλησης να ανατραπεί αυτή η καθημερινότητα. Επίδικο της στρατευμένης τέχνης είναι πώς αυτή η θέληση μπορεί να μετασχηματιστεί σε δράση.

Μια τέχνη στρατευμένη από τη δικιά μα σκοπιά είναι αναγκαία, γιατί τότε είναι που η ίδια η τάξη θα εναντιωθεί σε όλη αυτή την κατάσταση που περιέγραψα παραπάνω και θα καταφέρει από το να παράγει η ίδια πολιτισμό για τον εαυτό της μέχρι να εμπλακεί στην υπόθεση της χειραφέτησής της από τους εκμεταλλευτές. Με βάση αυτά, είναι σημαντική η συνεισφορά της τέχνης στην υπόθεση της επανάστασης και από ιστορική σκοπιά. Η ουσία των καλλιτεχνικών αναζητήσεων σε επαναστατικές περιόδους βρίσκεται στην ανάδειξη του κοινωνικού ρόλου της τέχνης, όχι όμως με την παραδοσιακή έννοια του εμπλουτισμού της ζωής μέσα από αυτή, αλλά με την έννοια της πλήρους επαναστατικοποίησης της καθημερινότητας.

Εμείς λοιπόν θέλουμε η τέχνη να συμβάλλει στην διαμόρφωση συνείδησης σε πρώτο βαθμό και έπειτα να γεννά αυτά τα απελευθερωτικά στοιχεία που θα την οδηγήσουν, σε συνεργασία πάντα με την εκάστοτε πολιτική πρωτοπορία, σε μια ριζοσπαστική κατεύθυνση που θα ανατρέψει συνολικά το υπάρχον σύστημα. Το σίγουρο είναι ότι φέρει και η δικιά μας αριστερά ευθύνη που δεν συμβαίνει αυτό σήμερα, γι’ αυτό και πρέπει να αποτυπωθεί ο σημερινός προβληματισμός με την μορφή κάποιων συλλογικών επεξεργασιών και εκδηλώσεων σε παρόμοια θέματα πολιτισμού.

  brecht

 

TAGGED:κάμπινγκ ΑναιρέειςΛέσχη Αναιρέσειςμπρεχτστρατευμένη τέχνη
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Τα 75 καλύτερα καρέ στην ιστορία του σινεμά(part 3,1991-2015)
Επόμενο άρθρο Ποιες είναι οι σειρές που θα μας καθηλώσουν φέτος το φθινόπωρο;
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ExclusiveSmassPodcasts

SmassPodcasts #17: Βιβλιοπροτάσεις και άλλα δρώμενα στη Λέσχη Αναιρέσεις

admin
admin
6 Οκτωβρίου 2020
ExclusiveΣυνεντεύξεις

Συνέντευξη με τους Satori drama team: Το κοινό να γίνει πρωταγωνιστής και δημιουργός της Τέχνης!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Ιουνίου 2017
Cinema

Dogville – Τιμωρία ή κάθαρση;

iskender
iskender
15 Ιουνίου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?