Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν- Μια ευαίσθητη θεολογική αναφορά στο σήμερα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν- Μια ευαίσθητη θεολογική αναφορά στο σήμερα
Βιβλία

Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν- Μια ευαίσθητη θεολογική αναφορά στο σήμερα

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 21 Νοεμβρίου 2017
Τελευταία Ενημέρωση 10 Ιουλίου 2018
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

ἀπὸ δὲ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ
ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται
καὶ βιασταὶ ἁρπάζουσιν αὐτήν.
Κατά Ματθαίον, 11:12

Η ζωή της Φλάννερυ Ο’ Κόνορ είναι ίσως πιο τραγική από οποιαδήποτε ιστορία της. Με καταγωγή από τον αυστηρό αμερικάνικο Νότο της δεκαετίας του 1930, με μια ακόμα πιο αυστηρή ρωμαιοκαθολική ανατροφή, η θρησκεία και η βαθιά πίστη δεν άφησε ποτέ τη σκέψη ή την έμπνευση της. Παρά το βαθιά αντιδραστικό περίγυρο και περιβάλλον της, κατάφερε να αναδειχθεί ως συγγραφέας, βλέποντας τις ιστορίες της να εκδίδονται στα πιο αναγνωρισμένα περιοδικά της εποχής. Τότε, το 1952, ήταν που χτύπησε η αρρώστια, που στην περίπτωση της ήταν λύκος (Lupus).

Η Ο’ Κόνορ καθηλώθηκε στο κρεβάτι, αποδυναμωμένη, μέχρι που τελικά ηττήθηκε, 12 αργά και επίπονα χρόνια αργότερα, σε ηλικία μόλις 39 ετών. Ωστόσο, το μοναδικό ύφος της Νότιας θρησκευόμενης συγγραφέα έμελε να παίξει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση του ρεύματος που ονομάστηκε, κάπως παράδοξα, Southern Gothic, το οποίο συνδύαζε σκέψεις για την ταυτότητα του θείου (αισθήματος και λόγου) στην σημερινή ζωή, την θέση του ατόμου στην θρησκεία και στην κοινωνία, και όλα αυτά μακριά από κατηχητικούς διδακτισμούς, αλλά με μια γνήσια αγάπη για τον άνθρωπο και κατανόηση της θέσης του μέσα  στο πύργο της Βαβέλ στον οποίο έχει εξελιχθεί η σύγχρονη ζωή, την οποία αντιλαμβάνεται μέσα από συμπληρωματικές αντιθέσεις: θρησκεία και επιστήμη, χωριό και πόλη, απομόνωση και επικοινωνία.

Το ιδίατερο “Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν” (εκδόσεις Αντίποδες και σε μετάφραση του Αλέξανδρου Κοτζιά ) εμπεριέχει όλο αυτό το σκεφτικό και την ίδια στιγμή φαίνεται, με όχημα την θεολογική αναφορά στον ασκητισμό των πρώτων χριστιανικών χρόνων, να την υπερβαίνει. Η συγγραφέας αντιπαραβάλει την μία αντίθεση με την άλλη με κριτή έναν καταπιεσμένο νεαρό, ο οποίος κυριολεκτικά παλεύει μαζί τους, βασανίζεται σωματικά και ψυχικά από αυτές. Επιπλέον, η Ο΄Κόνορ καταφέρνει, μέσα από έναν δυναμικό λόγο και μια συγκρουσιακή πλοκή, να θέσει βαθύτερα ερωτήματα, που ξεπερνούν την σφαίρα της μεταφυσικής και αγγίζουν την υπαρξιστική φιλοσοφία, για την ταυτότητα του ατόμου σε σχέση με τον κόσμο.

Ο ήρωας της, ο 14χρονος Φράνσις Μέισον Ταργουότερ,  αφήνεται από την αρχή του βιβλίου μόνος στον κόσμο. Ο θάνατος του παππού του (τυπικά αδερφός της γιαγιάς του), του τρελού προφήτη Μέισον Ταργουότερ,  τον ρίχνει ευθύς αντιμέτωπο με ένα ακραίο δίλημμα, του οποίου την λύση ο άπειρος εαυτός του δεν μπορεί να δώσει. Με την πατρική οδηγία να θάψει τον νεκρό και να βάλει πάνω στο μνήμα το σημείο του σταυρού να κρέμεται από πάνω του, μια άλλη φωνή, που την λογίζει σαν ξένη, αρχίζει να του ψιθυρίζει να φύγει, να αρνηθεί την κληρονομιά του ασκητισμού στο ερημικό δάσος του Τενεσί που είχε ετοιμάσει για αυτόν ο παππούς του από την στιγμή που τον έκλεψε από τον θείο του. Toυ βάζει στο μυαλό το θέλγητρο της ελευθερίας, της πόλης. Όταν επανασταστεί ενάντια στην τελευταία επιθυμία του παππού του, σφραγίζει την φυγή του με φωτιά.

Στην πόλη όμως, όπου αντικρύζει τον θετικιστή θείο και το παιδί του, που πάσχει από νοητική στέρηση, κατανοεί πως δεν είναι δυνατόν να ξεφύγει τόσο εύκολα. Σταδιακά καταλαμβάνεται από την έμμονη ιδέα του βαφτίσματος του παιδιού. Η ουσία του μυθιστορήματος είναι σε αυτή την εμμονή.

Οι δύο πλευρές που επιλέγει η Ο΄Κόνορ είναι αναμφισβήτητα διαστρεβλωμένες. Ούτε η ρωμαιοκαθολική της πίστη μπορεί να βρει στήριγμα στην παράνοια του γέρο Ταργουότερ, η οποία είναι ακραία αντικοινωνική και απωθητική ακόμα και για τον ανιψιό του, ούτε όμως και στην μπηχεβιοριστική, μηχανιστική αντίληψη του δασκάλου για την επιστήμη. Αμφότερες όμως έχουν την βάση τους στην πραγματικότητα, η πρώτη στην χριστιανική παράδοση και η δεύτερη στην υποταγή των κοινωνικών επιστημών στον θετικισμό.  Αυτές οι ακραίες εκδοχές κάνουν την μεταξύ τους σύγκρουση πιο δραματική και έτσι οι ψυχοσωματικές αλλαγές στον νεαρό γίνονται πιο στρωτές και κατανοητές. Ωστόσο, πρέπει να ειπωθεί πως η μάχη είναι άνιση. Η πατρική εντολή έχει δοθεί και μόνη ελπίδα του παιδιού είναι ουσιαστικά να την τηρήσει, να ανέλθει σε έναν κόσμο συμβολικό, όχι μόνο σε γλωσσικό, αλλά και σε θεολογικό επίπεδο. Το μονοπάτι του προφήτη ξεκινά ουσιαστικά από την πρώτη στιγμή, και ας περνάει μέσα από τους πολύβουους δρόμους και τις εκκλησίες.

Αφού λοιπόν ξέρουμε τον προορισμό, το ενδιαφέρον μετακινείται στο πως η εμμονή διαμορφώνει το ταξίδι. Μεγάλη σημασία σε αυτό παίζει ο ρόλος του πατέρα και η υπόσκαψη, κατά μία έννοια, της μητρικής έννοιας, η οποία όχι μόνο είναι εντελώς απούσα από το έργο, αλλά συνολικά όποτε γίνεται αναφορά σε γυναίκα ο λόγος της συγγραφέα είναι το λιγότερο υποτιμητικός, όποιον ήρωα και αν βάζει να μιλάει. Έχουμε δηλαδή μια ολική αντιστροφή του οιδιποδείου: εδώ δεν υπάρχει η ανάβαση από το φαντασιακό στο συμβολικό, αλλά εξαρχής όλοι οι ήρωες, και όχι μόνο ο νεαρός Ταργουότερ πρέπει να σφυρηλατήσουν μια ζωή μέσα στο συμβολικό, με τον πανθωρών πατέρα-θεό συνεχώς από πάνω τους. Ο πρώτος, ο γέρο-προφήτης έχει αποδεχθεί πλήρως αυτή την εποπτεία, μάλιστα, στα flashbacks που τον βλέπουμε ζωντανό, κάνει ότι μπορεί για να την ενισχύει. Ο άλλος, ο δάσκαλος Ρέιμπερ, έχασε το αυτί του προσπαθώντας να την αναιρέσει. Με μηχανική βοήθεια, τόσο σωματική όσο και κοινωνική, την αρνείται και την αποδιώχνει. Να σημειωθεί πως είναι και ο μόνος που γνώρισε μια οικογένεια στην οποία υπήρχε μητέρα. Σαν αποτέλεσμα όμως χάνει εντελώς την δυνατότητα να λειτουργήσει ο ίδιος σαν πατέρας. Ο τρίτος, ο νεαρός, διχάζεται αρχικά, αλλά τελικά, ενδίδει. Χαρακτηριστική για την κάθε περίπτωση είναι η αντιμετώπιση στον γιο του δασκάλου, τον για πάντα παιδί Μπίσοπ. Ο πρώτος τον αποδέχεται πλήρως, ο δεύτερος μόνο από καθήκον, αδυνατώντας να δείξει αγάπη (μόνο) σε αυτόν, ενώ ο τρίτος τον σιχαίνεται. Το σημείο αυτό παίζει καθοριστικό ρόλο στην πλοκή, αλλά και σε συμβολικό επίπεδο.

Συγχρόνως, η τρομερή δουλειά που έγινε από τις εκδόσεις Αντίποδες στην (επαν)έκδοση, μας προσφέρει μαζί με το μυθιστόρημα το επιμορφωτικό επίμετρο του Ρίτσαρντ Τζιαννόνε, ίσως του σημαντικότερου μελετητή Ο’ Κόνορ. Αυτός, με όχημα την ιστορία των πρώτων ασκητών των χριστιανικών χρόνων και χρησιμοποιώντας το ερημικό τοπίο της Αιγύπτου, μας μεταφέρει στο γεμάτο πρωτόλεια δύναμη κόσμο της συγγραφέως. Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό που η εξαιρετική μετάφραση του Αλέξανδρου Κοτζιά κατάφερε και ξαναβρήκε τον δρόμο της στο κοινό, καθώς ο Κοτζιάς αποτέλεσε ένα εξαιρετικό παράδειγμα λογοτέχνη και μελετητή, χωρίς τον οποίο η νεοελληνική γραμματεία και μεταφραστική εμπειρία θα ήταν σίγουρα αρκετά φτωχότερη. Το γεγονός ότι στην επανέκδοση η μετάφραση του απελευθερώθηκε από χρονικούς περιορισμούς και όρια, μονάχα προωθητικά μπορεί να λειτουργήσει.

Επιλογικά, το Και Βιασταί Αρπάζουσι Αυτήν αποτελεί μια σπουδαία δουλειά που αξίζει το χρόνο που θα του αφιερώσει κανείς για ανάγνωση, αλλά και  μελέτη.

TAGGED:Αλέξανδρος Κοτζιάεκδόσεις ΑντίποδεςΚαι Βιασταί Αρπάζουσι ΑυτήνΜέισον ΤαργουότερΦλάνερυ Ο' Κόνορ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο 5 σειρές για να δεις ανάμεσα στα νέα επεισόδια Peaky Blinders
Επόμενο άρθρο Η φύση και η χειραφέτηση στο έργο του Hayao Miyazaki
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Η Ωρα του Αστεριού- Ευγνωμοσύνη για τη ζωή λίγο πριν το θάνατο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Απριλίου 2018
Βιβλία

Η Μονίκ Δραπετεύει – Η άγρια χαρά της απελευθέρωσης

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
6 Νοεμβρίου 2024
Βιβλία

Ιστορία της Βίας – Η σκληρή αφήγηση του τραύματος του βιασμού

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Αυγούστου 2019
Βιβλία

Γυναίκες Που Επιστρέφουν – Ο γυναικείος πόνος “χαραγμένος” στην παράδοση

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
6 Ιανουαρίου 2021
Βιβλία

Μητροφάγος – Το σώμα ως έκθεμα

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
9 Δεκεμβρίου 2022
Βιβλία

Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
16 Δεκεμβρίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?