Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Κληρονομιά της Ορίσα: Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – H επιβλητική πόρτα στο afrofantasy
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Fantasy > Η Κληρονομιά της Ορίσα: Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – H επιβλητική πόρτα στο afrofantasy
FantasyΒιβλία

Η Κληρονομιά της Ορίσα: Η Γενιά του Αίματος και της Οργής – H επιβλητική πόρτα στο afrofantasy

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 16 Δεκεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 19 Μαρτίου 2021
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ανάμεσα στις ανακοινώσεις της Disney ήταν και η μεταφορά ενός βιβλίου στη μεγάλη οθόνη, του πρώτου, εδώ και πάρα πολλά χρονιά, project της Lucas Film που δε θα έχει σχέση με Star Wars ή Indiana Jones. Το βιβλίο αυτό είναι η Κληρονομιά της Ορισά, δια χειρός της αμερικανονιγηριανής Tomi Adeyemi, νούμερο ένα best seller για πολλούς μήνες στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Και όταν το διαβάσει κανείς, καταλαβαίνει γιατί.

Η σειρά βιβλίων της Adeyemi, το πρώτο μέρος της οποίας κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ιβίσκος και σε μετάφραση της Σύλιας Ν Ζωιοπούλου, είναι μια έκρηξη για όποιον τη συναντά πρώτη φορά. Και αυτό συμβαίνει γιατί ως χώρα η οποία δεν έχει, στο επίπεδο του fantasy, ουσιαστική αναγνωστική επαφή με τη δική της βαλκανική κουλτούρα, η άμεση επαφή με μια αδιαμεσολάβητη αφρικανική ιστορία φαντάζει κάτι ολότελα μοναδικό.

Δεν είναι ψέμα πως ο δυτικός κόσμος έχει ελάχιστες άμεσες αναφορές στην αφρικανική κουλτούρα (εδώ συγκεκριμένα της Νιγηρίας, της πιο πολυπληθούς χώρας στην ήπειρο, με πάνω από 250 διαφορετικές εθνικές ομάδες μέσα στα σύνορα της).  Και αυτές που υπάρχουν είναι κυρίως διαμεσολαβημένες. Το Black Panther λόγου χάρη, η ιστορία ενός βασιλιά μιας περήφανης αφρικανικής χώρας, δημιουργήθηκε από δύο εξαιρετικούς δημιουργούς και προοδευτικούς , αλλά λευκούς ανθρώπους (τον Stan Lee και τον Jack Kirby), χωρίς άμεσα βιώματα, εμπειρίες και αναπαραστάσεις από αυτή την ήπειρο. Η ταινία έκανε μια πολύ σημαντική προσπάθεια επανοικειοποίησης του υλικού, γεμίζοντας τις οθόνες μας από ένα πρωτόγνωρο για πολλούς afrofuturism υλικό και μια tribal εικονογραφία η οποία δεν έμεινε απλά στη αισθητική, αλλά διαπότιζε όλη την ατμόσφαιρα και την πλοκή της ταινίας.

Το Κληρονομιά της Ορίσα δεν είναι afrofuturism, είναι όμως μια πολύ δυνατή στιγμή afrofantasy γραμμένη από μια (αμερικανο)νιγηριανή συγγραφέα και η καλύτερη σας «πόρτα» γνωριμίας σε ένα είδος που έχει εκατομμύρια φανατικούς σε όλον τον κόσμο και χιλιάδες πολύ δυνατές επιλογές. Η Adeyemi, σπουδασμένη αμερικάνικη φιλολογία στο Χάρβαντ, κατανοεί πλήρως πώς να στήσει μια ενδιαφέρουσα αν και όχι ασυνήθιστη ιστορία (young adult) fantasy, την ίδια στιγμή όμως ξέρει πώς να κάνει τα όποια κλισέ της πλοκής όχημα για μια αντιιμπεριαλιαστική και κατά βάση πολιτική αφήγηση. Καταφέρνει, αξιοποιώντας κομβικά στοιχεία της πολιτισμικής παράδοσης της Δυτικής Αφρικής και της πνευματικότητας της θρησκεία Yoruba να δώσει στον αναγνώστη ένα ταξίδι σε έναν κόσμο ταυτόχρονα άγνωστο και οικείο, μακρινό και κοντινό, θίγοντας παράλληλα με έξυπνο τρόπο θέματα ρατσισμού, καταπίεσης και αντίστασης.

Η χώρα της Ορίσα έχει διώξει πολλούς επίδοξους κατακτητές, προτάσσοντας τη δική της πνευματική αυθυπαρξία ενάντια στην ιμπεριαλιστική λογική τoυ βαρβάρου που πρέπει να διδαχθεί. Kατακτητές  τα ονόματα των οποίων η Adeyemi δεν κάνει προσπάθεια να παραλλάξει ιδιαίτερα. Ωστόσο, η αντιιμπεριαλιστική παράδοση της Ορίσα τίθεται στο παρασκήνιο, ένα καυστικό ιστορικό σχόλιο ενός κόσμου με άλλη πορεία από τον δικό μας, όπου τα σκλαβοκαράβα έφυγαν άδεια, ή ακόμα καλύτερα, βυθίστηκαν.

Η ουσία της Ορίσα και της αφήγησης της Adeyemi τίθεται στην υπόδειξη της συσχέτισης μεταξύ ρατσισμού και εξουσίας. Ότι για να είσαι ρατσιστής απαιτείται να κατέχεις (ή έστω να μετέχεις τυχαία) στην κυριαρχία και το μονοπώλιο βίας. Οι λευκόμαλλοι μάγοι που εξοντώνονται συστηματικά, κλείνονται σε στρατόπεδα εργασίας, καλούνται να πληρώσουν δυσβάστακτους φόρους δεν έχουν κάνει κανένα έγκλημα και όμως διώκονται για το γεγονός ότι γεννήθηκαν. Για το χρώμα των μαλλιών τους. Για τη μαγεία που έτρεχε στο αίμα τους. Από τα ανώτερα κλιμάκια (τον βασιλιά και τους αυλικούς τους), τους κρατικούς υπάλληλους, τους εκτελεστές τους και όσους τους μεταχειρίζονται, όλοι χρησιμοποιούν μια ξεκάθαρα ρατσιστική ορολογία εναντίον τους. Κάνουν λόγο για αρρώστια, για σκουλήκια που πρέπει να εξολοθρευτούν, για κίνδυνο που απειλεί τον τρόπο ζωής όλων. Aυτός ο φόβος για το άγνωστο, σε συνδυασμό με την ψυχρή συστημική βία απηχεί την ρατσιστική βία και εμπειρία που αυτή γέννησε στους διασκορπισμένους λαούς της Αφρικής. Ακόμα και αν τελικά το χρώμα του δέρματος δε διαφέρει και τόσο πολύ.

Ένα άλλο κομβικό στοιχεία του κειμένου είναι η ανάγκη για επαφή με την πνευματική παράδοση, που εδώ συμβολίζεται από την σπιριτσουαλιστική θρησκεία και τη μαγεία. Οι νεαροί χαρακτήρες, ταυτόχρονα με το ταξίδι τους και την εξέλιξη τους, χρησιμοποιούν αυτή τη χαμένη συλλογική εμπειρία για να βρουν τη γλώσσα και τα σύμβολα που χρειάζονται για να μπορέσουν να εκφράσουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις, αλλά και την αποστολή τους. Προσπαθούν δηλαδή να εγγράψουν τον εαυτό τους σε μια κοινή, Συμβολική αφήγηση που τους δένει με τους ανθρώπους που προσπαθούν να σώσουν, να άρουν τη μοναξιά στην οποία τους καταδικάζει η κυνική και βίαιη εξουσία και να αναζητήσουν κώδικες αλληλεγγύης μεταξύ καταπιεσμένων. Eδώ η άρνηση της παράδοσης, είναι μια πράξη μοναχική και επίπονη, που καταστρέφει αντί να απελευθερώνει. Και αυτό γιατί οι θεοί της Ορίσα και η μαγεία ταυτίζονται όχι με νόμους, περιορισμούς και θυσίες, αλλά με την ίδια τη γη, τους ανθρώπους της και τη ζωή. Αντί για έναν άσπλαχνο Πατέρα, υπάρχει μια στοργική Ουράνια Μητέρα…

Την ίδια στιγμή, η Adeyemi, μπορεί στο επίπεδο της πλοκής και της έκφρασης να ακολουθεί την πετατημένη άλλων μεγάλων επιτυχιών της young adult (δυστοπικής) λογοτεχνίας, με την πρωτοπρόσωπη αφήγηση και την εναλλαγή της ανάμεσα στους χαρακτήρες, όπως λόγου χάρη το Hunger Games, μεταξύ άλλων, αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν έχει τη δική της προσωπικότητα ως συγγραφέας. Αντίθετα, οι χαρακτήρες που πλάθει είναι τρισδιάστατοι, πολύπλοκοι και δυναμικοί, ενώ το ταξίδι τους καθενός ξεχωριστό. Δεν αποτελεί ο καθένας την υλοποίηση κάποιου κλισέ ή Αρχέτυπου, αλλά έναν ζωντανό άνθρωπο. Βέβαια για έναν έμπειρο αναγνώστη η δυναμική της συγγραέως θα αποκαλύψει μια αμετροέπεια ανά στιγμές, μια επιπολαιότητα. Ίσως βρει κάποια στοιχεία της ιστορίας κοινότυπα, ή την έννοια της μαγείας ασαφώς ορισμένη, με αποτέλεσμα να χρησιμοποείται ασσύμετρα ως deus ex machina. Αυτό είναι λογικό για μια συγγραφέα με λίγη σχετική εμπειρία. Όμως αυτά τα ψεγάδια δε χαλούν την εμπειρία ενός φίλου του fantasy και μόνο να βελτιωθούν μπορούν.

Ταυτόχρονα, η Adeyemi εμπλέκει με μεγάλη μαεστρία στη γραφή της αυτούσιες λέξεις , εικόνες και περιγραφές που μπορεί να είναι συνηθισμένες στη Δυτική Αφρική, αλλά εδώ ουσιαστικά ζωγραφίζουν έναν κόσμο άγνωστο, που τόσο καιρό ζούσε μια ζωή παράλληλη με τη δική μας. Και το κυριότερο, δίνονται με φυσικότητα και ούτε στιγμή δε γίνεται προσπάθεια να «κανακευτεί» ο δυτικός αναγνώστης. Η Ορίσα καλωσορίζει τους πάντες, αλλά δε θα αλλάξει για αυτούς. Αυτό, ανάμεσα σε πολλά άλλα, όπως το άμεσο ύφος, η έντονη tribal ατμόσφαιρα και αισθητική που διαποτίζει το έργο αλλά και οι κοφτοί, ζωντανοί διάλογοι, πρέπει να ήταν πολύ δύσκολο να μεταφερθούν στα ελληνικά χωρίς να χαθεί το πνεύμα του βιβλίου, η μαγεία του. Επομένως, σίγουρα χρωστάμε ένα ευχαριστώ στη Σύλια Ν Ζωιοπούλου. Η δουλειά της σίγουρα αξίζει προσοχή, παρά τα περιστασιακά ψεγάδια που μπορεί να έχει.

Η Κληρονομιά της Ορίσα είναι μια ιστορία αντίστασης ενός κόσμου που είναι πολύ διαφορετικός από τον δικό μας, αλλά τελικά παλεύει για τα ίδια πράγματα. Γιατί η πάλη των λαών για αυτοδιάθεση είναι υλική και δε γνωρίζει σύνορα. Γνωρίζει όμως αλληλεγγύη και ζεστασιά. Και από αυτά το έργο της Adeyemi είναι γεμάτο.

TAGGED:afrofantasyafrofuturismTomi AdeyemiYorubaεκδόσεις ΙβίσκοςΗ Γενιά του Αίματος και της ΟργήςΗ Κληρονομιά της ΟρίσαΣύλια Ν Ζωιοπούλου
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Οι Αργοναύτες – Eνα ταξίδι στη μεταβλητότητα της ύπαρξης
Επόμενο άρθρο Και τα Σκυλιά Κοιτούσαν Δακρυσμένα – Μαύρα παραμύθια του έρωτα και της απώλειας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Μια Γυναίκα Δεν Είναι Ανθρωπος – Η σιωπή είναι συνενοχή

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
22 Ιουνίου 2020
FantasyΒιβλία

Μαύρος Πάνθηρας, Κόκκινος Λύκος – Ένα βίαιο, afrofantasy έπος

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
30 Ιουλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?