Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Κορίτσι – Το φύλο ως κοινωνική κατασκευή
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Κορίτσι – Το φύλο ως κοινωνική κατασκευή
Βιβλία

Κορίτσι – Το φύλο ως κοινωνική κατασκευή

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 12 Μαρτίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 12 Μαρτίου 2024
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η Λωράνς Μπαρρακέ γεννιέται το 1959 στην κλινική Σαιντ Αγκάτ στη Ρουέν και ήδη από την πρώτη της ανάσα, το πρώτο κλάμα και την πρώτη επαφή με τον κόσμο, συστήνεται με την πατριαρχία: είναι κορίτσι, αναφωνεί η μαία που την ξεγέννησε, και αμέσως το πρόσωπο του πατέρα της σκοτεινιάζει, του πατέρα που περίμενε τον πολυπόθητο γιό και όχι μια δεύτερη κόρη, που τώρα πρέπει να βρει ένα θηλυκό υποκατάστατο στο όνομα που είχε ήδη βρει. Είναι κορίτσι, μια λέξη που μέσα της περικλείει ό,τι η Λωράνς θα μπορέσει ποτέ να είναι εντός της πατριαρχίας, που ορίζεται σε αντίστιξη με την αντίθετή της, το αγόρι και κοινωνικά κυρίαρχο, εκείνον που, όπως ο πατέρας της, προστάζει, ελέγχει και ρωτά, και όχι εκείνον που παρέχει, φροντίζει και απαντά, όπως η μητέρα της, στο κάλεσμά της για τροφή, νανουρίσματα και αγκαλιές.

Σταδιακά η Λωράνς μεγαλώνει, πηγαίνει στο νήπιο και μετά στο δημοτικό, παρατηρεί καθημερινά όλες τις διαφορές της με το αντίθετο φύλο, ανατομικές, κοινωνικές, συμπεριφορικές, όσα τους ενώνουν μα κυρίως όσα τους χωρίζουν, όλους τους τρόπους που το οικογενειακό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό οικοδόμημα τους αντιμετωπίζει διαφορετικά. Στην εφηβεία θα είναι η πρώτη φορά που θα συνειδητοποιήσει την ανδρική ματιά, το αδηφάγο βλέμμα που την κατασπαράσσει, τα χέρια που δε διστάζουν να αρπάξουν ό,τι θεωρούν ιδιοκτησία τους. Οι διδαχές που λαμβάνει από τον πατέρα της μετακυλίουν την ευθύνη στην ίδια και στο φύλο της: οι άνδρες δε φταίνε, έχουν ορμές, και είναι εκείνη που οφείλει να διαφυλάττει την αγνότητα, την παρθενία της, σαν ύψιστο δώρο και μοναδικό νόμισμα που μετρά εντός της πατριαρχίας.

Η Γαλλίδα Camille Laurens, με το Κορίτσι, το τελευταίο της μυθιστόρημα, που σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία στη Γαλλία και κυκλοφορεί τώρα στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μεταίχμιο σε μετάφραση Στέλας Ζουμπουλάκη, συνθέτει ένα τρυφερό, ενδελεχώς μελετημένο πορτρέτο ενός κοριτσιού και ταυτόχρονα μια ηθογραφία της Γαλλίας του δεύτερου μισού του 20ου αιώνα. Ξεκινά από τη δεκαετία του ’60 και μια κοινωνική δομή βαθιά πατριαρχική, όπου η θέση και ο έμφυλος ρόλος της γυναίκας αρχίζει δειλά να μετατοπίζεται από την κουζίνα, τα οικιακά και συζυγικά τείχη, στον εργασιακό χώρο, όπου οι θηλυκότητες ντρέπονται για το σώμα και τη σεξουαλικότητά τους, όπου τα οικογενειακά μυστικά αποσιωπούνται, θάβονται πίσω από κλειστές πόρτες. Οι περιγραφές της είναι γλαφυρές, μεταφέρουν πλήρως τον αναγνώστη στην καθημερινότητα των κοριτσιών της δεκαετίας του ’60, θυμίζοντας την ευαισθησία και την παρατηρητικότητα της Annie Ernaux – δίχως, όμως, η Laurens να διαθέτει την αιχμηρή πολιτική ανάγνωσή της.

Γράφει για τη σεξουαλική αφύπνιση, την πρώτη επαφή με το σώμα, την ηδονή και την ερωτική επιθυμία, πάντοτε με αιδώ αλλά και με μια νεοαποκτηθείσα αίσθηση δύναμης, για την πρώτη έμμηνο ρύση, ως εναρκτήριο λάκτισμα για την ενηλικίωση και τη θηλυκότητα, και συνάμα πηγή περαιτέρω ντροπής. Η Laurens παραθέτει σχολαστικά όλες τις περιγραφικές φράσεις και ιδιωματισμούς που χρησιμοποιούνται για να αποκρύψουν την πραγματικότητα της γυναικείας φύσης και ανατομίας, να την καταστήσουν πιο ευπαρουσίαστη, λιγότερο μιαρή, σε ένα εμβριθές σχόλιο πάνω στον συσχετισμό μεταξύ της γλώσσας και των έμφυλων προεκτάσεών της.

Εξερευνά το τραύμα της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης και την επίδρασή του στην παιδική και μετέπειτα ενήλικη ψυχή, γράφει για τη σωματική αυτοδιάθεση και τα, πρόσφατα κατοχυρωθέντα τη δεκαετία του ’70, γυναικεία αναπαραγωγικά δικαιώματα, για την απώλεια και για τη μητρότητα, όλους τους τρόπους που μεταβάλλει τη γυναίκα, που μέσα από αυτήν αναγεννάται και επαναπροσδιορίζεται. Οι θεματικές της είναι σκληρές και επίπονες, μα και επείγουσες μέχρι και σήμερα, η αφήγησή της είναι βαθιά φεμινιστική, αμετανόητα γυναικεία, δίχως να καταλήγει ποτέ διδακτική.

Η οπτική γωνία εναλλάσσεται διαρκώς, η αφήγηση μετατοπίζεται από το β’ πρόσωπο και την απεύθυνση στο νεογέννητο κορίτσι, στο α’ πρόσωπο και την ανάκτηση της εξιστόρησης του βιώματος, μόνο για να εναλλαγεί στη συνέχεια στο γ’ πρόσωπο, όταν η Λωράνς επιθυμεί να αποστασιοποιηθεί, μακριά από τις αφηγήσεις των τραυματικών γεγονότων της ζωής της – η Laurens πειραματίζεται με τις οπτικές γωνίες και τις ίδιες τις δυνατότητες της αφήγησης, σε μια λογοτεχνική άσκηση που υπηρετεί λειτουργικά την ιστορία και την εξέλιξη της πλοκής. Ταυτόχρονα, μελετά τη γλώσσα, εδώ τη γαλλική, τα έμφυλα στοιχεία και χαρακτηριστικά της, τους τρόπους που οι λέξεις δομικά προκαθορίζουν και (περι)ορίζουν τις γυναικείες φωνές και ζωές, μια εξερεύνηση δυστυχώς δύσκολα αποδόσιμη στην ελληνική, παρά τις αξιέπαινες προσπάθειες της μεταφράστριας.

Το φύλο είναι ρευστό, καταλήγει η Laurens, μια κοινωνική κατασκευή που φυλακίζει τα παιδιά, και τους μελλοντικούς ενήλικες, σε προαποφασισμένα καλούπια, ένδυση, ομιλία και συμπεριφορές, τρόπους να υπάρχουν. Μόνο μέσα από την επόμενη γενιά, το ίδιο της το παιδί, θα καταφέρει η Λωράνς, και κάθε γυναίκα, να υπερβεί τους ρόλους και τα στερεότυπα που από τη γέννησή της ενσωματώνει, να πάψει να θεωρεί το φύλο της υποδεέστερο, να πειστεί πως «μάλιστα… είναι θαυμάσιο ένα κορίτσι».

TAGGED:Camille LaurensΕκδ. ΜεταίχμιοΜεταίχμιο
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Love Me Tender– Μητρική αγάπη και κουήρ ταυτότητα
Επόμενο άρθρο Ο Φίλος και ο «Εχθρός του Λαού» στο έργο του Ίψεν
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Τα Τρία Φώτα – Οι οικογένειες που επιλέγουμε

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
12 Ιουνίου 2023
Βιβλία

Οι Επιβάτες Της Αποβάθρας 5 – Τρυφερό, συμπεριληπτικό feel-good

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
12 Δεκεμβρίου 2022
BookTokΒιβλία

Φίλησα Tη Σάρα Γουίλερ – Η queer εκδοχή του εφηβικού μυστηρίου

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
28 Φεβρουαρίου 2023
Βιβλία

Προς Τον Παράδεισο – Η ουτοπία του αμερικανικού ονείρου

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
21 Ιανουαρίου 2023
Βιβλία

Ένας Πολύ Γλυκός Θάνατος – Χρονικό μιας απώλειας

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
21 Μαρτίου 2023
Βιβλία

Μαθήματα Χημείας – Μια απολαυστική φεμινιστική κομεντί

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
12 Νοεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?