Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μάης 1936 – Ένα comic για την αιματοβαμμένη διαδήλωση που ενέπνευσε τον Επιτάφιο του Ρίτσου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Μάης 1936 – Ένα comic για την αιματοβαμμένη διαδήλωση που ενέπνευσε τον Επιτάφιο του Ρίτσου
ComicΕλληνικά

Μάης 1936 – Ένα comic για την αιματοβαμμένη διαδήλωση που ενέπνευσε τον Επιτάφιο του Ρίτσου

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 10 Αυγούστου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 14 Οκτωβρίου 2020
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

(Θεσσαλονίκη. Μάης τοῦ 1936. Μιὰ μάνα, καταμεσὶς τοῦ δρόμου,

μοιρολογάει τὸ σκοτωμένο παιδί της. Γύρω της καὶ πάνω της,

βουΐζουν καὶ σπάζουν τὰ κύματα τῶν διαδηλωτῶν – τῶν ἀπερ-

γῶν καπνεργατῶν. Ἐκείνη συνεχίζει τὸ θρῆνο της)

Με αυτή την τραγική εικόνα ως πρόλογο του Επιταφίου του στήνει ο Γιάννης Ρίτσος το σκηνικό του θρήνου της μάνας του Τάσου Τούση, του πρώτου νεκρού της διαδήλωσης των καπνεργατών της 9ης Μάη 1936. Αργότερα τα λόγια του ποιητή μελοποιήθηκαν απ’ τον Μίκη Θεοδωράκη και οι νεκροί θεσσαλονικείς εργάτες του 1936 κέρδισαν την αθανασία. Εκείνος ο ματωμένος Μάης του 1936 δεν σβήστηκε ποτέ απ’ τη συλλογική μνήμη μέχρι και σήμερα.

Η ματωμένη διαδήλωση της 9ης Μάη 1936 αποτέλεσε πρόσφατα πηγή έμπνευσης και ενός comic, με δημιουργό τον Aspalax, το οποίο τυπώθηκε απ’ τις εκδόσεις Red n’ Noir. Αφετηρία του comic του Aspalax ήταν η ίδια φωτογραφία που ενέπνευσε και τον Ρίτσο να γράψει τον Επιτάφιο, δηλαδή εκείνη η τραγική εικόνα της μάνας που θρηνεί πάνω από το νεκρό σώμα του γιου της, του Τάσου Τούση, του πρώτου νεκρού της ματωμένης διαδήλωσης της 9ης Μάη. Ο Aspalax όμως επιλέγει να εξερευνήσει μία διαφορετική οπτική, δίνοντας φωνή όχι στη μάνα, που αποτέλεσε το κεντρικό πρόσωπο του Επιταφίου του Ρίτσου, αλλά σε έναν νεαρό διαδηλωτή που στην ιστορική φωτογραφία στέκεται όρθιος δίπλα της και παρατηρεί το τραγικό συμβάν. Αυτός ο άγνωστος νεαρός γίνεται ο πρωταγωνιστής του comic του Aspalax, ο οποίος διηγείται την ιστορία του, τουλάχιστον έτσι όπως την φαντάστηκε ο ίδιος ο δημιουργός.

Ο ανώνυμος νέος της φωτογραφίας στο comic βαφτίζεται Δαβίδ. Η προσωπική του ιστορία είναι παρόμοια με των άλλων νεκρών της ματωμένης διαδήλωσης. Ο Δαβίδ του comic γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, μέσα σε μία οικογένεια καπνεργατών. Τα παιδικά του χρόνια ήταν βυθισμένα στη φτώχεια στην οποία ήταν καταδικασμένοι σαν οικογένεια παρά τη σκληρή δουλειά των γονιών του στην καπναποθήκη. Η αντίδραση στη φτώχεια, τα χαμηλά μεροκάματα και τις σκληρές συνθήκες εργασίας ήταν ο συλλογικός ξεσηκωμός των εργατών της Θεσσαλονίκης τον Μάη του 1936. Ο νεαρός Δαβίδ θα κατέβει κι αυτός με τους φίλους του στην πορεία, παρά την αυστηρή υπόδειξη των (απεργών) γονιών του να μείνει ασφαλής στο σπίτι. Στη διαδήλωση θα ενωθεί με το τεράστιο πλήθος των απεργών, θα γίνει πρώτα μάρτυρας της αιματηρής καταστολής της διαδήλωσης απ’ τη Χωροφυλακή του Μεταξά κι ύστερα θύμα της.

Μέσα από τα μάτια του Δαβίδ, ο Aspalax επιχειρεί να ανασυστήσει το ιστορικό πλαίσιο εντός του οποίου το εργατικό κίνημα στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε έναν ανυποχώρητο απεργιακό αγώνα, τον οποίο αιματοκύλισε η Χωροφυλακή με εντολή Μεταξά, ο οποίος εκείνη την περίοδο ήταν πρωθυπουργός και προετοίμαζε το πραξικόπημα της 4ης Αυγούστου μέσω του οποίου επέβαλε δικτατορία με τη στήριξη του Στέμματος. Οι πολυήμερες απεργιακές διαδηλώσεις της Θεσσαλονίκης ήταν απότοκο μιας περιόδου διαρκούς κινητοποίησης του εργατικού κινήματος στη Θεσσαλονίκη και στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και αποτέλεσμα των σκληρών αντιλαϊκών μέτρων που είχαν εφαρμόσει οι ελληνικές κυβερνήσεις προκειμένου να ξεπεράσει το κράτος τον οικονομικό αντίκτυπο του παγκόσμιου οικονομικού κραχ του 1929 και της πτώχευσης του ελληνικού κράτους του 1932. Οι καπνεργάτες της Θεσσαλονίκης πρωτοστάτησαν στην αντίδραση του εργατικού κινήματος στις αντεργατικές πολιτικές, με κύριο αίτημα την αύξηση του ημερομισθίου τους, το οποίο είχε μειωθεί στο μισό σε σχέση με την περίοδο πριν την οικονομική κρίση, καταδικάζοντας τους καπνεργάτες και τις οικογένειές τους στη φτώχεια. Οι πολυήμερες μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις του Μαΐου 1936 αντιμετωπίστηκαν απ’ το κράτος και τους εργοδότες με πρόσληψη απεργοσπαστών και με εντολή για σκληρή καταστολή που άνοιξε το δρόμο για τις κρατικές δολοφονίες εργατών της 9ης Μαΐου 1936. Έτσι γράφτηκε μία απ’ τις πιο μαύρες σελίδες του σύγχρονου ελληνικού κράτους και μάλιστα στην περίοδο του Μεσοπολέμου, όπου τυπικά -αν και ήδη είχε καταλάβει τον πρωθυπουργικό θώκο ο Μεταξάς- το πολίτευμα ακόμα χαρακτηριζόταν “κοινοβουλευτική δημοκρατία”.

Το comic του Aspalax είναι ολιγοσέλιδο και το σχέδιο του λιτό και αποκλειστικά ασπρόμαυρο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι μοιάζει με μια σύντομη ιστορικο-πολιτική μπροσούρα σε comic μορφή. Ο Aspalax μέσα από την τέχνη του, αναστηλώνει μια ιστορία που έχει επιβιώσει χάρη στο πένθιμο ποιητικό άσμα του αδικοχαμένου παιδιού και της ταξικής συνειδητοποίησης, δίνοντας της μια άλλη οπτική, λιγότερο λυρική, αλλά στρατευμένη κι αυτή στο σκοπό να μην κυριαρχήσει η λήθη του παρελθόντος των ταξικών αγώνων.

Ακούστε την παρουσιάσή μας και σε μορφή podcast
TAGGED:aspalaxαπεργίαΓιάννης Ρίτσοςεκδόσεις Red n NoirΕπιτάφιοςΘεσσαλονίκηΜάης 1936Μίκης Θεοδωράκης
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Ο Λανφέστ Του Τρόυ: Το Φίλντισι του Μαγόχαμοθ – Νοσταλγικό fantasy
Επόμενο άρθρο Τίποτε Δε Χάνεται – Μία ιστορία αστυνομικής αυθαιρεσίας από τα γαλλικά προάστια
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΑστυνομικήΒιβλία

Οι Περιπέτειες των Μαν και Στελάν- Μεταπάλπ γουέστερν εν Αθήναις

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
7 Μαρτίου 2020
ComicΕλληνικά

Bad Choices – Αμφισβητώντας το σύστημα με κακές επιλογές

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
17 Φεβρουαρίου 2020
ComicΕλληνικά

1923: Εχθρική Πατρίδα – Θα μας αποτελειώσετε εσείς;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
16 Μαΐου 2023
ExclusiveSmassPodcastsΒιβλία

SmassPodcasts #6: Covid 19 sudden fiction Contest

admin
admin
2 Μαΐου 2020
Βιβλία

Ο Πέδρο και ο Λοχαγός- Μαρτύριο και αντίσταση σε τέσσερις πράξεις

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
24 Μαρτίου 2019
ComicΕλληνικά

Αντίο Μπάτμαν- Μια διαφορετική σκοπιά για τον Caped Crusader

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
13 Δεκεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?