Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Πλεξούδα – Ο συνεκτικός ιστός της γυναικείας δύναμης
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Η Πλεξούδα – Ο συνεκτικός ιστός της γυναικείας δύναμης
Βιβλία

Η Πλεξούδα – Ο συνεκτικός ιστός της γυναικείας δύναμης

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 8 Απριλίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 8 Απριλίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Τρεις γυναίκες, σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, με μόνο κοινό συνδετικό τους κρίκο μια πλεξούδα μαλλιά.

Πρώτη η Σμίτα, ζει στο χωριό Μπαντλαπούρ της Ινδίας και ανήκει στους Ανέγγιχτους, τη χαμηλότερη ιεραρχικά βαθμίδα στο σύστημα των καστών, τους οποίους δεν επιτρέπεται να αγγίζει κανένας, είναι μιάσματα, απόβλητοι της κοινωνίας. Η Σμίτα καθαρίζει όλη μέρα τις αυτοσχέδιες τουαλέτες των σπιτιών με τα γυμνά της χέρια, όμως μέσα στη μόνιμη δυσωδία και αποφορά, μόνο της μέλημα είναι να στείλει την κόρη της, Λαλίτα, στο σχολείο, να εξασφαλίσει για εκείνη ένα καλύτερο μέλλον.

Δεύτερη η νεαρή Τζούλια, στο Παλέρμο της Σικελίας, δουλεύει στην οικογενειακή βιοτεχνία επεξεργασίας ανθρώπινων μαλλιών, που συνεχίζει τη σικελική παράδοση της κασκατούρας, σύμφωνα με την οποία τα κομμένα μαλλιά φυλάσσονται για να γίνουν περούκες, εξτένσιον και ποστίς. Η Τζούλια είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την κληρονομιά του πατέρα της στη βιοτεχνία, μέχρι τη μέρα που όλα στη ζωή της θα έρθουν τα πάνω κάτω: ένα τραγικό ατύχημα θα συμβεί στον πατέρα της και η ίδια θα γνωρίσει για πρώτη φορά τον έρωτα.

Τρίτη η Σάρα, μια σαραντάρα επιτυχημένη δικηγόρος στο Μόντρεαλ του Καναδά, δις διαζευγμένη και μητέρα τριών παιδιών, μια εργασιομανής business-woman που βάζει πάνω απ’ όλα την καριέρα της, συχνά σε βάρος των παιδιών της, της μητρότητας αλλά και του ίδιου της του εαυτού. Μέχρι που η τραγωδία θα χτυπήσει και τη δική της πόρτα, με τη μορφή μιας σοβαρής ασθένειας, που θα αλλάξει τη ζωή της διά παντός.

Η Γαλλίδα ηθοποιός, σκηνοθέτιδα και σεναριογράφος Λετισιά Κολομπανί, στο πρώτο της μυθιστόρημα, που έχει γνωρίσει διεθνή επιτυχία και μόλις κυκλοφόρησε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Πατάκη σε μετάφραση Γιάννη Στρίγκου, αφηγείται τις ιστορίες καταπίεσης και αντιξοοτήτων που υφίστανται τρεις γυναίκες, καταπιέσεις διαφορετικής υφής και προέλευσης, σε διαφορετικά μέρη του κόσμου, κουλτούρες, θρησκείες και πολιτισμούς. Οι γυναίκες αυτές απέχουν έτη φωτός η μία από την άλλη, γεωγραφικά, ταξικά και πολιτισμικά, όμως οι μοίρες τους είναι συνδεδεμένες με ένα αδιόρατο νήμα, σε μια κοινή πορεία πόνου, θυσίας και αλλεπάλληλων εμποδίων, αλλά και πηγαίας γυναικείας δύναμης, θάρρους και αποφασιστικότητας.

Η Κολομπανί μας ταξιδεύει στις άκρες του κόσμου, από τα εξαθλιωμένα χαμόσπιτα και τις παραγκουπόλεις της Ινδίας μέχρι το φωτεινό, ζεστό Παλέρμο και το αστικό κέντρο του Μόντρεαλ. Συνδετικός κρίκος και αφηγηματικός άξονας των ιστοριών της είναι τα γυναικεία μαλλιά, οικουμενικό σύμβολο θηλυκότητας και ζωτικότητας, αλλά και πίστης στην ινδουιστική θρησκεία, όπου τα μαλλιά γίνονται θυσία στους θεούς ως δείγμα απάρνησης του εαυτού και του εγώ.

Η συγγραφέας ρίχνει φως σε μια σειρά από ζητήματα και θεματικές: το συγκλονιστικά αποτρόπαιο σύστημα των καστών στην Ινδία, όπου όσοι ανήκουν στις κατώτερες κάστες ή και εκτός του συστήματος καστών, όπως οι Ανέγγιχτοι (Ντάλιτ), δεν αντιμετωπίζονται ισότιμα, δεν θεωρούνται καν άνθρωποι, και είναι καταδικασμένοι σε μια μοίρα περιφρόνησης, υποτίμησης, ανέχειας και ένδειας, από την οποία φαντάζει αδύνατο να ξεφύγουν. Οι γυναίκες φυσικά βρίσκονται σε ακόμα δυσχερέστερη θέση, θεωρούνται κτήματα των συζύγων τους, βιάζονται εκδικητικά, ως επιβολή τιμωρίας στις ίδιες ή σε άλλα μέλη της οικογένειάς τους, ενώ οι θύτες μένουν πάντα ατιμώρητοι, καθώς συνήθως είναι μέλη ανώτερης κάστας και η εξουσία βρίσκεται στα δικά τους χέρια. Δύο εκατομμύρια γυναίκες δολοφονούνται κάθε χρόνο στην Ινδία από ανδρικό χέρι, μας ενημερώνει η Κολομπανί, δύο εκατομμύρια θύματα μισογυνισμού, πατριαρχίας, ανδρικού μίσους και βαρβαρότητας.

Η συγγραφέας, όμως, καταπιάνεται με όλους τους τρόπους που η πατριαρχία περιορίζει τις γυναίκες: στην ιστορία της Σάρα εντρυφεί στις έμφυλες διακρίσεις εντός του εργασιακού χώρου και στο glass ceiling που εμποδίζει τις γυναίκες καριέρας να ανέλθουν. Ασχολείται, επίσης, με τον επαγγελματικό και κοινωνικό αποκλεισμό, την περιθωριοποίηση και τις διακρίσεις που έρχονται μαζί με τη διάγνωση μιας χρόνιας ή ανίατης ασθένειας. Όταν οι συνεργάτες της Σάρα μαθαίνουν για την ασθένειά της, την κάνουν να αισθάνεται παρίας, μιασμένη, Ανέγγιχτη, σαν να ανήκε στην κάστα της Σμίτα.

Και στις τρεις γυναίκες της Κολομπανί τίθενται εμπόδια και αναχώματα, από τη θρησκεία τους, την κοινωνία και την τάξη τους, την οικογένειά τους, αλλά και από τη μοίρα και την τραγικότητα της ίδιας της ζωής. Καλούνται να τα βάλουν με την κοινωνία και τις επιταγές της, με όσα η οικογένειά τους περιμένει από εκείνες: να μείνουν πιστές στην κάστα τους και στη ζωή που προδιαγράφεται για τις ίδιες και τα παιδιά τους, να θυσιάσουν τον έρωτα για το καλό της οικογένειάς τους, να αφήσουν πίσω τον εαυτό τους και την υγεία τους για χάρη μιας καριέρας όπου δεν υπολογίζονται καν σαν ανθρώπινα όντα. Εκείνες, όμως, ακούραστες και ατρόμητες θα τα υπερβούν, σε μια επίδειξη της οικουμενικότητας της γυναικείας δύναμης και αντοχής.

Το πρόβλημα είναι πως οι ιστορίες που αφηγείται η συγγραφέας είναι σχηματικές, οι χαρακτήρες φαντάζουν συχνά χάρτινοι και δίχως βάθος, η γλώσσα και η αφήγηση είναι απλοϊκή και χωρίς ιδιαίτερη λογοτεχνική δύναμη. Καθίσταται φανερό πως οι ηρωίδες αυτές αποτελούν απλά αφηγηματικά οχήματα και δεν έχουν αναπτυχθεί εις βάθος, όπως και ότι πρόκειται για πρωτόλειο έργο.

Παρά τις ατέλειες, όμως, το μυθιστορηματικό ντεμπούτο της Λετισιά Κολομπανί δεν στερείται λογοτεχνικής αξίας και σημασίας, αλλά αντιθέτως προϊδεάζει για το μέλλον της ως συγγραφέα. Η Κολομπανί έχει συνθέσει έναν ύμνο στη γυναικεία φύση και τη ζωοφόρο δύναμή της, που σίγουρα αξίζει να διαβαστεί από κάθε γυναίκα.

TAGGED:Γιάννης Στρίγκουεκδόσεις ΠατάκηΗ Πλεξούδα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο #metoo Ινδία/Πακιστάν – Η συκοφαντική δυσφήμηση ως φίμωση του κινήματος
Επόμενο άρθρο Godzilla vs Kong – Εδώ δε χωράνε οπαδικά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Η Μικρή Λέξη Αγάπη – Μια σπαρακτική ιστορία έμφυλης βίας

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
24 Νοεμβρίου 2023
Non-fictionΒιβλία

Μία σύντομη αναδρομή σε Ιστορίες Ντροπής και γυναικείας καταπίεσης

Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
Κωνσταντίνα Μαρκόγλου
25 Μαΐου 2024
Βιβλία

Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά – Τα θανάσιμα αμαρτήματα της πατροκτονίας και της παιδοκτονίας

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
24 Νοεμβρίου 2023
ComicΕλληνικά

Γιαννούλης Χαλεπάς – Παρεφρόνησε αναζητών το τέλειον

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
15 Δεκεμβρίου 2019
Βιβλία

Το Βιβλίο της Μητέρας – Τραύμα, μητρότητα και ψυχική ασθένεια

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
6 Αυγούστου 2023
Βιβλία

Άμστερνταμ – Μια δαιμόνια σάτιρα ηθών

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
13 Ιουνίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?