Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Τα Τραγούδια του Μάλντορορ: Ένα έργο που άργησε να βρει την εποχή του
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Τα Τραγούδια του Μάλντορορ: Ένα έργο που άργησε να βρει την εποχή του
Βιβλία

Τα Τραγούδια του Μάλντορορ: Ένα έργο που άργησε να βρει την εποχή του

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 5 Αυγούστου 2015
Τελευταία Ενημέρωση 28 Μαΐου 2017
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

O Μπωντλαίρ, όταν τον κατηγόρησαν για λογοκλοπή, απάντησε πως στη λογοτεχνία δεν υπάρχει αερόλιθος, δηλαδή γέννηση από το τίποτα. Η φράση πέρασε στις μέρες μας ως γενική παραδοχή και επιχείρημα πολλών, που το βάφτισαν όμως επιρροή. Πέρα από αυτά όμως, αποτελεί μια αδιάψευστη αρχή πως κανένα έργο δε μπορεί να γεννηθεί, να μεγαλώσει χωρίς πρώτα να φιλτραριστεί, να ιδωθεί από το πρίσμα του πολιτισμού και της κουλτούρας του ατόμου που συνέλαβε την αρχική ιδέα, τον καλλιτέχνη. Για αυτό λοιπόν, έργα που παρουσιάζονται να μην έχουν καμία σχέση με την εποχή τους, καμιά συνάφεια με τα όσα γράφτηκαν πριν, προξενούν τόση εντύπωση. Φαίνονται να λάμπουν σαν διάττοντες αστέρες, μοναχικά στην πρωτοτυπία τους, μα και εξίσου αυτοκαταστροφικά. Έργα που πραγματικά ανήκαν στο μέλλον και βρέθηκαν σε λάθος εποχή. Τέτοιο έργο είναι και το «Τα Τραγούδια του Μάλντορορ», του αινιγματικού Κόμη Λωτρεαμόν.

Ο Κόμης Λωτρεαμόν δεν ήταν κόμης, ούτε λεγόταν Λωτρεαμόν. Το όνομα αυτό προέρχεται από το μυθιστόρημα Λωτρεαμόν (Lautreamont) του Γάλλου Eugène Sue και υιοθετήθηκε από τον ευαίσθητο Ισίδωρο (Ιζιντόρ) Ντυκάς (1846-1870). Γεννημένος στο Μοντεβιδέο της Παραγουάης, από πατέρα Γάλλο διπλωμάτη και μητέρα από τα Πυρηναία, αποτελεί μια  μυστηριώδη φιγούρα, για την οποία δεν γνωστά πολλά. Είναι όμως γνωστό ότι ήρθε στο Παρίσι για να φοιτήσει στη Σχολή Μεταλλειολόγων. Στη πόλη αυτή ξεκίνησε να γράφει και το διασημότερο έργο του, «Τα τραγούδια του Μάλντορορ». Πέρα από αυτό το έργο, έγραφε ποιήματα, κατάφερε μάλιστα να εκδώσει και μια συλλογή ποιημάτων γνωστή απλά ως «Ποιήματα». Πέθανε το 1870,σε ηλικία μόλις 24 χρονών, από άγνωστα αίτια.

Τα «Ποιήματα» του έκαναν κάποια αίσθηση, τα «Τραγούδια» του όμως πέρα από κάποιες ελλειμματικές αναφορές, δεν είδαν το φως της δημοσιότητας παρά αρκετά χρόνια ακόμα, εξαιτίας του φόβου που προκαλούσε το προκλητικό τους περιεχόμενο.

Ο λόγος είναι απλός. Το «Τα Τραγούδια του Μάλντορορ» αποτελεί μια υπερρεαλιστική κραυγή σε έναν κόσμο που κυριαρχούσε ο ρεαλισμός και η αναδιαμόρφωση του κοινωνικού Συμβολαίου. Όταν όλη η Ευρώπη κοιτούσε τον κόσμο και έψαχνε την καθαρή μορφή του, στηριγμένη μόνο στις αισθήσεις της και την επιστήμη, όταν η κοινωνία έβλεπε τον εαυτό της και εστίαζε στο δράμα των χαμηλότερων τάξεων, γιατί ουσιαστικά αυτές το καθιστούσαν απαραίτητο, ο Ντυκάς τα αγνόησε όλα αυτά και στράφηκε στον εαυτό του, σε μια ενδοσκόπηση που όμοια της ο κόσμος δεν είχε δει μέχρι τότε, και δε θα έβλεπε παρά 60 χρόνια αργότερα, με την ανάδυση του Υπερρεαλισμού.

Παρά τη μικρή τους έκταση, τα «Τα Τραγούδια» καλύπτουν κάθε πτυχή της ανθρώπινης δραστηριότητας, από τον έρωτα έως την οικονομία (αλήθεια, πόσο μακριά είναι άραγε αυτές οι έννοιες;) από τη πορνεία έως τη θαλάσσια ζωή. Ο Nτυκάς, με την δύναμη που φέρνει η άγνοια της εφηβείας κοίταξε μέσα του, είδε όμως όλο τον κόσμο. Παρέδωσε μια Θεία κωμωδία, χωρίς τίποτα το θείο, ή το κωμικό, με τη σημερινή έννοια.

Πολλοί προχωρούν στην ανάγνωση του έργου με την προκατάληψη ότι θα διαβάσουν το παραλήρημα ενός τρελού. Αυτό δε θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την αλήθεια. Η τρέλα, η πραγματική τρέλα, είναι ανίκανη να μεταδώσει τις έννοιες, τη πολυπλοκότητα και το εύρος των θεμάτων με τόση δυναμική. Ο Ντυκαςς ήταν θαρραλέος στα όρια του θράσους, ταυτόχρονα όμως διάθετε ξεκάθαρη οξύνοια. Χρησιμοποίησε το πρίσμα της τρέλας ώστε να μετατρέψει ένα φοβικό ακροατήριο σε δεκτικό κοινό. Σαν να έλεγε «Μη φοβάστε δε λέω την αλήθεια, είμαι μονάχα ένας τρελός» και να ξεγυμνώνει μετά τον κόσμο μέσα από λέξεις αιχμηρής ειλικρίνειας. Περισσότερο από όλα, ο Ντυκάς καυτηριάζει αυτό που ο Μπωντλαίρ αποκαλούσε Αστικό Πνεύμα, ουσιαστικά δηλαδή τα κοινωνικό συντηρητισμό που δεν άφηνε να αναπτυχθούν οι δημιουργικές δυνάμεις τόσο του καλλιτέχνη, όσο και της κοινωνίας. Αυτό στηλιτεύεται με ασύστολο κυνισμό.

Πέρα από τη θεματολογία του, η ομορφιά των ασμάτων είναι πραγματικά απίστευτη. Έχουν κάτι από στη στόφα των κλασικών αυτά τα περίεργα πεζά ποιήματα, εκλάμψεις κάλλους που η βουτηγμένη στη πίσσα Ευρώπη του 19ου δε θα μπορούσε να δει. Μπορεί κάποιος να δει υποψίες, όχι επιρροές, από το φάσμα του Μπωντλαίρ ή και του Βοκάκιου ακόμα. Ένας λόγος αριστοτεχνικά δοσμένος με εξάρσεις και ταυτόχρονα λεπτότητα, δύναμη και ευαισθησία.

Το έργο του Λωτρεαμόν άργησε να αναγνωριστεί. Αρκετά χρόνια μετά το θάνατό του το 1870, και συγκεκριμένα το 1885 ο Mαξ Γουέλερ  δημοσίευσε απόσπασμα από τα «Άσματα του Μάλντορορ» στην βελγική επιθεώρηση Jeune Belgique. Στον 20ο αιώνα, ο λογοτέχνης Αλφρέντ Ζαρύ τόνισε επίσης την αξία του έργου του Ντυκάς και τότε τον αγκάλιασαν οι Υπερρεαλιστές και τον τοποθέτησαν στη λίστα με τους ευεργέτες τους. Με τον τρόπο αυτό το έργο του Λωτρεαμόν έφτασε μέχρι τις μέρες μας, μια ακόμα τους πράξη που έδωσε πολλά στον κόσμο. Έτσι το γνωρίσαμε εμείς με τα δικά μας κοινωνικά ήθη και την δική μας εκδοχή του Αστικού Πνεύματος. Τα «Τραγούδια» ακόμα προκαλούν την ηθική του κόσμου και την διαστέλουν, προκειμένου να χωρέσει τα πάντα.

 

TAGGED:Κόμη ΛωτρεαμόνΜπωντλαίρΝτυκάςΤα Τραγούδια του Μάλντορορ»
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Peaky blinders- Βρετανοί, gangstrers και gentlemen
Επόμενο άρθρο Fantastic 4 – Θα έλεγα ότι έχω δει και χειρότερα, αλλά θα ήταν ψέμα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?