Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Come Αnd See – Ένα επίκαιρο αντιπολεμικό τραγούδι της φρίκης
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Come Αnd See – Ένα επίκαιρο αντιπολεμικό τραγούδι της φρίκης
Cinema

Come Αnd See – Ένα επίκαιρο αντιπολεμικό τραγούδι της φρίκης

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 23 Αυγούστου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 23 Αυγούστου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ είχε πει ότι «στους καιρούς της φρίκης θα τραγουδάμε ακόμη: τα τραγούδια της φρίκης». Σε έναν τέτοιο καιρό, εν έτει 1985 και με την αρχή της πολιτικής της Περεστρόικα στη Σοβιετική Ένωση και την επερχόμενη πτώση της, γεννήθηκε το αντιπολεμικό έργο Come and see. Πέρα απ’ το ιστορικό του φορτίο, αυτό το έργο έχει να προσφέρει πολλά και στους σύγχρονους, δικούς μας καιρούς της φρίκης: αυτούς της δομικής κρίσης και της πανδημίας, που φέρνουν νέο κραχ, αυτούς της πολεμικής απειλής και της σκόπιμης ανόδου του εθνικισμού…

Η ταινία μάς μεταφέρει στο 1943 και στη Λευκορωσία (τότε κομμάτι της ΕΣΣΔ), που βρισκόταν υπό γερμανική κατοχή. Πρωταγωνιστής ο 15χρονος Φλιόρα, καταγόμενος από αγροτική οικογένεια. Βλέποντας τον τρόμο και την πείνα που σπέρνουν ο ναζιστικός ζυγός κι ο πόλεμος στον τόπο του, αδημονεί να πάρει μέρος στο αντιφασιστικό αντάρτικο και στον Κόκκινο Στρατό. Σύντομα αντιλαμβάνεται ότι το δίκαιο του αγώνα δεν αναιρεί τις καθημερινές πολεμικές κακουχίες: πείνα, κρύο, κακοκαιρίες, βόμβες, θάνατος. Η πολεμική φρίκη σύντομα μετατρέπει τον αγώνα για το τσάκισμα του φασισμού σε αγώνα για την επιβίωση, ακόμη σκληρότερο από πριν.

«Ο αντάρτης δε ρωτάει πανικόβλητος πόσοι είναι οι φασίστες.

Ο αντάρτης ρωτάει μόνο: πού είναι οι φασίστες.»

Στην κριτική του εν λόγω έργου είναι αναγκαίο να τονιστεί ότι, παρά τη σοβιετική παραγωγή και τον αντιπολεμικό του χαρακτήρα, δεν πρόκειται για μια τυπική σοβιετική σοσιαλιστικορεαλιστική παραγωγή δεκαετιών ’50-’60. Η πλοκή δε χτίζεται γύρω από το αντικειμενικό, το κοινωνικο-οικονομικό στοιχείο, αλλά από την, έντονα συναισθηματική, υποκειμενική οπτική του πρωταγωνιστή. Έτσι, η έμφαση δε δίνεται στο αντιφασιστικό στοιχείο της πλοκής και στη λαϊκή επαναστατική αναγκαιότητα (π.χ: Η Απεργία, του Άιζενσταιν), αλλά στο βίωμα, που συλλαμβάνει τον πόλεμο συνολικά ως κάτι φρικτό, ασχέτως του χαρακτήρα του, αόριστα κι α-ταξικά. Αυτός πρέπει να ήταν ο λόγος που η Κρατική Επιτροπή Κινηματογράφου της ΕΣΣΔ δεν επέτρεπε για 8 χρόνια να πραγματοποιηθούν τα γυρίσματα της ταινίας. Τελικά, η ταινία κυκλοφόρησε την περίοδο της Περεστρόικα: όταν η άμεση στροφή στις ανάγκες της αγοράς και στον καπιταλισμό και η ανοιχτή πλέον προδοσία του σοσιαλισμού χάρισαν στον πολιτικά φιλελεύθερο σκηνοθέτη, Έλεμ Κλίμοφ, τη θέση του γενικού γραμματέα της Ένωσης Σκηνοθετών της χώρας του υπό κατάρρευση “υπαρκτού” σοσιαλισμού.

Η βιωματική, υποκειμενική αφηγηματική οπτική της επιτρέπει να φτάσει σε σημεία που δε θα μπορούσε αλλιώς: δίνεται ξεχωριστός τόνος στις ερμηνείες (που κάποιες είναι κι από παιδιά), ενώ η μουσική –ή μάλλον, οι πολεμικοί θόρυβοι, όπως βόμβες κ.λπ., κι ο τρόπος που αυτοί εκλαμβάνονται από το υποκείμενο– δίνουν οριακά την αίσθηση ντελιρίου. Το αποκορύφωμα, καλλιτεχνικά και πολιτικά, είναι οπωσδήποτε το τέλος: έχοντας δει ολόκληρη την οικογένειά του σφαγιασμένη, την κοπέλα του βιασμένη και παραλίγο νεκρή κι ένα ολόκληρο χωριό κατεστραμμένο από τους ναζί κατακτητές, οργισμένος ο πρωταγωνιστής πυροβολεί μανιωδώς ένα πορτρέτο του Χίτλερ και μέσω ενός εκπληκτικού μοντάζ, με κάθε σφαίρα προβάλλεται κι ένα πλάνο του φασίστα τυράννου να κηρύττει φυλετικό μίσος (αλλά και ταξική συμφιλίωση) και πλάνα Εβραίων και κομμουνιστών από τα φασιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης. Μετά από αυτό, ο νεαρός αφήνει πίσω τους φόβους του και τρέχει προς ένα αντάρτικο τάγμα: το επαναστατικό καθήκον της συντριβής του φασισμού τον καλεί! Αυτό είναι και το μοναδικό σημείο που η ταινία φαίνεται να παρουσιάζει πιο συγκεκριμένα και πολιτικά τα πράγματα κι όχι βιωματικά κι αόριστα. Πάντως η ταινία δε μπορεί συνολικά να θεωρηθεί στρατευμένη τέχνη (ο ίδιος δημιουργός τη δεκαετία του ’60 είχε σκηνοθετήσει αντισοβιετικές και κατά πάσα πιθανότητα φιλοδυτικές ταινίες).

Σήμερα θεωρείται ευρέως κι από κάθε –σχεδόν– πολιτικό φάσμα αριστούργημα και μία από τις σπουδαιότερες ταινίες όλων των εποχών. Όλα τα παραπάνω, η μίξη του βιωματικού υπερρεαλισμού με τον φιλοσοφικό υπαρξισμό και ψυχολογικά, ποιητικά, πολιτικά και μετα-αποκαλυπτικά μοτίβα έδωσαν στην ταινία το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτών Ταινιών τη χρονιά που κυκλοφόρησε. Τα περιοδικά Empire και Sight & Sound την κατατάσσουν στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών.

Καταληκτικά, τι έχει να προσφέρει σήμερα η ταινία; Όπως έχει γράψει ένας φίλος: «Η τέχνη είναι αιτία κι αφορμή για εκατομμύρια ανθρώπους να αγκαλιάσουν τα σύνθετα κοινωνικά φαινόμενα και να αντιληφθούν τη δική τους [ταξική] θέση μέσα σε αυτά». Σήμερα λοιπόν, και σύμφωνα με την παραπάνω πρόταση, που το αδηφάγο καπιταλιστικό κέρδος οδηγεί τις ολιγαρχίες κάθε μεριάς του Αιγαίου σε αδυσώπητο ανταγωνισμό, που αναζωπυρώνει τον εθνικισμό και φέρνει τον πόλεμο πιο κοντά, η απεικόνιση της πολεμικής φρίκης από μεριάς του έργου ας μας κάνει να προβληματιστούμε για τους λόγους και για ποια συμφέροντα θα γίνει ένας ενδεχόμενος πόλεμος κι αν ωφελεί εμάς τους ίδιους ή κάποιους άλλους, που είναι μάλλον οι πραγματικοί εχθροί και, όπως έλεγε κάποτε ένας επαναστάτης, «βρίσκονται στην ίδια μας τη χώρα»! Αυτή είναι μάλλον η μεγαλύτερη συνεισφορά του Come and see στη σύγχρονη ιστορική συγκυρία.

TAGGED:Come and SeeΈλεμ ΚλίμοφΕΣΣΔΠερεστρόικαπόλεμοςΣοβιετική ΈνωσηΣοβιετικός κινηματογράφος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Ένας Bρεγμένος Kαραγκιόζης- Ο αστυνόμος Παντοβάνι επιστρέφει
Επόμενο άρθρο Οι 10 ταινίες με ληστείες που έκλεψαν τις καρδιές μας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Oι 10 ταινίες που μας ρίχνουν στη δίνη του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Οκτωβρίου 2018
Cinema

Guillermo del Toro’s Pinocchio – Ένα χειροποίητο μοντέρνο παραμύθι

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
5 Μαρτίου 2023
CinemaΑφιερώματαΣοβιετική Επιστημονική Φαντασία

9 Σοβιετικές Sci-Fi ταινίες που πρέπει να δείτε

Oμάδα Afterwords
Oμάδα Afterwords
17 Οκτωβρίου 2021
ComicΕυρωπαϊκά

Η ζωή και το έργο του Αϊνστάιν έγιναν comic

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
31 Αυγούστου 2020
ComicΕλληνικά

Οι Oμηροι Tου Γκαίρλιτς – Ο πόλεμος και ο διχασμός μέσα απ’ τα μάτια απλών στρατιωτών

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Σεπτεμβρίου 2024
Exclusive ReviewsΑφιερώματαΣοβιετική Επιστημονική Φαντασία

Η Σοβιετική Ένωση φτάνει στα άστρα! Πως φαντάζοταν την ζωή στο διάστημα;

Oμάδα Afterwords
Oμάδα Afterwords
17 Οκτωβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?