Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Γροθιά στο στομάχι η comic μεταφορά του «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς»
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ευρωπαϊκά > Γροθιά στο στομάχι η comic μεταφορά του «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς»
ComicΕυρωπαϊκά

Γροθιά στο στομάχι η comic μεταφορά του «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 4 Απριλίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 8 Νοεμβρίου 2021
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» είναι ένα απ’ τα πιο πολυδιαβασμένα λογοτεχνικά έργα της μεταδικτατορικής εποχής. Ο χειμαρρώδης λόγος του Μίσσιου και η αμεσότητα της προφορικότητας του λόγου του μέσα από έργα όπως το «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» ή το «Χαμογέλα ρε, τι σου ζητάνε» μας γνωρίζει την σκληρή ιστορική πραγματικότητα της μεταπολεμικής Ελλάδας, μέσα απ’ τη ματιά ενός κομμουνιστή, αγωνιστή της Αντίστασης και του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος, ο οποίος πέρασε πολλές δεκαετίες της ζωής του στις φυλακές, τις εξορίες και τα ψυχιατρεία που έχτισαν οι νικητές του Εμφυλίου.

Μέσα απ’ τα βιώματα του Χρόνη Μίσσιου αναβιώνει ολόκληρη η ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας. Στην ιστορία του Σαλονικιού ζωντανεύει ξανά το πάθος του αγώνα για μια καλύτερη ζωή των αγωνιστών της Αντίστασης και του Εμφυλίου, που μέσα απ’ τις γραμμές του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ και μετά του ΔΣΕ, πολέμησαν τους κατακτητές και τους ντόπιους συνεργάτες τους και έφτασαν να κάνουν το δικό τους άλμα προς τον ουρανό. Η ήττα του Εμφυλίου θα βρει τους περισσότερους στις φυλακές και τις εξορίες να αντιμετωπίζουν καθημερινά τον θάνατο των εκτελεστικών αποσπασμάτων και την ασύλληπτη βιαιότητα των βασανιστηρίων και των άθλιων συνθηκών διαβίωσης. Ο Σαλονικιός, ως βαρυποινίτης, περνάει δεκαετίες τις φυλακές, τις εξορίες και τα ψυχιατρεία του μετεμφυλιακού κράτους, αλλά και της μετέπειτα δικτατορίας των Συνταγματαρχών. Όπως λέει ο ίδιος «όταν για να είσαι κομμουνιστής έπρεπε να έχεις το κεφάλι σου στο ντρουβά, δεν κουράστηκα, και αυτό κράτησε χρόνια και χρόνια».

Η μεταφορά σε comic του «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς», που εκδόθηκε πρώτη φορά στη Γαλλία και έπειτα μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε στα ελληνικά απ’ τις εκδόσεις Polaris, σίγουρα αποτελεί ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, λόγω του τρόπου γραφής του Μίσσιου, ο οποίος υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί μέσα απ’ την απλή αποτύπωση σε comic των ιστοριών του. Όμως το σενάριο του Sylvain Ricard και της Μυρτούς Ράις μεταφέρει με ιδιαίτερο σεβασμό το έργο στην comic μορφή του. Παρά το γεγονός, ότι – αναγκαστικά – οι σεναριογράφοι του comic θα έπρεπε να επιλέξουν ποιες ιστορίες θα αφηγηθούν στη δική τους – πλέον – ιστορία και ποιες θα αφήσουν έξω (όπως συμβαίνει εξάλλου σε κάθε μεταφορά καλλιτεχνικού έργου σε άλλο είδος), αυτή η επιλογή έγινε με ιδιαίτερη προσοχή και με σεβασμό στο πρωτότυπο έργο, απ’ το οποίο μάλιστα προέρχεται αυτούσια και κάθε φράση του comic, όπως σημειώνει η Μυρτώ Ράις στην εισαγωγή της.

Το ασπρόμαυρο σχέδιο του Daniel Casavane είναι ιδιαίτερα καρτουνίστικο ελαφρύνοντας κάπως την βιαιότητα των όσων διηγείται ο Μίσσιος. Ο Casavane δεν σχεδιάζει με ρεαλισμό τους πρωταγωνιστές του έργου του, αλλά, όπως έχει παρατηρήσει εύστοχα ο Δημοσθένης Παπαμάρκος, προσπαθεί να αποδώσει μέσα απ’ τη μορφή τους τον ψυχικό τους κόσμο, έτσι όπως τον φαντάζεται ο αφηγητής. Έτσι είναι χαρακτηριστική η αποτύπωση των προέδρων των στρατοδικείων και των βασανιστών του Σαλονικιού και των συντρόφων του, με μορφές απωθητικές, σκληρές, τερατώδεις. Αντίθετα για τους υπόλοιπους (ακόμα και για δεσμοφύλακες που τους φέρθηκαν πιο ανθρώπινα) το σχέδιο του Casavane είναι πιο αγνό, πιο αθώο και πιο ανθρώπινο.

Στο «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς», όπως και στα επόμενα έργα του, ο Μίσσιος πέρα απ’ τη διήγηση των αγώνων και των βασάνων που πέρασε απ’ το μετεμφυλιακό κράτος, ασκεί σκληρή κριτική και στο ΚΚΕ, για τον τρόπο λειτουργίας του και τις πολιτικές αποφάσεις του σε κρίσιμες στιγμές. Είτε συμφωνεί, είτε διαφωνεί κανείς με την κριτική του Μίσσιου, είναι δεδομένο ότι αυτή είναι συγκεκριμένη και βασισμένη σε εμπειρικά δεδομένα της ζωής ενός αλύγιστου αγωνιστή και γι’ αυτό η άποψή του θα πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό. Οι δημιουργοί του graphic novel μπόρεσαν να διαλεχθούν εύστοχα και με αυτή την πλευρά της αφήγησης του Μίσσιου. Δίνοντας βέβαια λιγότερο χώρο στην κριτική στο ΚΚΕ, από όσο έδωσε ο ίδιος ο Μίσσιος στο πρωτότυπο έργο, κατάφεραν να εστιάσουν στις ουσιώδεις πλευρές της κριτικής του συγγραφέα, παρουσιάζοντας μια ολοκληρωμένη διήγηση στο ευρωπαϊκό κοινό, χωρίς απ’ την άλλη να αλλοιώσουν την ηρωική ιστορία των αγωνιστών της Αντίστασης και του Εμφυλίου, παρουσιάζοντας τον αγώνα τους ως μάταιο ή λανθασμένο. Το «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» είναι σίγουρα ένα έργο με πίκρα για την ήττα και την έκβαση της ιστορίας, αλλά ξεχειλίζει από το αλύγιστο πάθος του συγγραφέα του για αγώνα και ζωή, σε αντίθεση με μεταγενέστερα απολογητικά κείμενα – πραγματικές δηλώσεις μετανοίας – με γνωστότερο το «Ευτυχώς ηττηθήκαμε».

Τέλος, έχει αξία να επισημανθεί η εύστοχη πρωτοβουλία των δημιουργών του comic να παραθέσουν στο τέλος του graphic novel και ένα εκτεταμένο βιογραφικό του Χρόνη Μίσσιου και ένα Χρονολόγιο των σημαντικότερων γεγονότων στην Ελλάδα απ’ τα τέλη του Μεσοπολέμου μέχρι την πτώση της Δικτατορίας. Το «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς» δεν συνομιλεί απλώς με την ελληνική ιστορία απ’ τη δεκαετία του ’40 και μετά, αλλά πολύ περισσότερο είναι πλέον κομμάτι της. Γι’ αυτό ο αναγνώστης – είτε εδώ, είτε στο εξωτερικό – θα πρέπει να έχει όσο το δυνατόν καλύτερη ιστορική γνώση της εποχής, προκειμένου να καταλάβει τους ανθρώπους της εποχής και τις ιστορίες τους. Και μέσα απ’ τις σελίδες αυτού του graphic novel όλοι παίρνουμε ένα σκληρό μάθημα για το πραγματικό πρόσωπο των νικητών του εμφυλίου.

TAGGED:...καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίςDaniel CasavaneSylvain RicardΑντίστασηεκδόσεις PolarisΕμφύλιοςμετεμφυλιακό κράτοςΜυρτώ ΡάιςΧαμογέλα ρε τι σου ζητάνεΧρόνης Μίσσιος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Οι 20 κινηματογραφικοί μονόλογοι που όλοι σιγοψιθυρίσαμε…(μέρος β΄)
Επόμενο άρθρο Mανιφέστο… κάθε γενιάς που ψάχνεται!
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Οι νικητές των Ελληνικών Βραβείων Κόμικς 2022 (και μία μικρή αποτίμηση)

admin
admin
23 Οκτωβρίου 2022
ComicΕλληνικά

Τι έχει να μας πει σήμερα ο 70χρονος Μικρός Ήρως;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
12 Μαρτίου 2024
ExclusiveExclusive Reviews

Μία έκθεση για την Άλκη Ζέη που μοιάζει στον Μεγάλο Περίπατο… του Μπακογιάννη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Μαρτίου 2023
ComicΕλληνικά

Ο Μικρός Πρίγκιπας (σε κόμικ) – Το παραμύθι για όλες τις γενιές

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Μαρτίου 2018
ComicΕλληνικά

Τα Μυστικά του Βάλτου- “Αυτό δεν είναι πόλεμος! Είναι δολοφονίες”

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Απριλίου 2019
ComicΕλληνικά

Οι Oμηροι Tου Γκαίρλιτς – Ο πόλεμος και ο διχασμός μέσα απ’ τα μάτια απλών στρατιωτών

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
29 Σεπτεμβρίου 2024
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?