Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Δεύτερο σπίτι – Φιλοσοφική και ενδοσκοπική μάχη χαρακτήρων
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Δεύτερο σπίτι – Φιλοσοφική και ενδοσκοπική μάχη χαρακτήρων
Βιβλία

Δεύτερο σπίτι – Φιλοσοφική και ενδοσκοπική μάχη χαρακτήρων

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 18 Ιανουαρίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 18 Ιανουαρίου 2024
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Μια γυναίκα, η Μ., συγγραφέας, σύζυγος και μητέρα, περιπλανιέται μόνη στους δρόμους του Παρισιού. Είναι αποφασισμένη να αναδιαρθρώσει τη ζωή της, να διεκδικήσει την αυτονομία και την ελευθερία της από έναν δυστυχισμένο γάμο. Σχεδόν σαν υπνωτισμένη, οδηγείται σε μια γκαλερί όπου εκτίθεται μια ρετροσπεκτίβα των έργων του Λ., διάσημου και επιτυχημένου ζωγράφου. Εκεί, βιώνει ένα είδος επιφοίτησης κοιτάζοντας το έργο του και δη έναν συγκεκριμένο πίνακα, μια αυτοπροσωπογραφία του που αναδίδει την, κατά την ίδια, απόλυτη «αρσενική ελευθερία», το είδος της ελευθερίας που και η ίδια απεγνωσμένα αναζητά.

Χρόνια μετά, η Μ. έχει πράγματι κατορθώσει να αλλάξει τη ζωή της, είναι πλέον παντρεμένη με τον Τόνι και μαζί του ζει μια ζωή απομονωμένη, σχεδόν σαν ερημίτη, στην αγροικία τους σε έναν βάλτο «στην άκρη του κόσμου». Εκεί έχουν χτίσει ένα δεύτερο σπίτι δίπλα στη δική τους κατοικία, μια ξύλινη μονοκατοικία με διαμπερείς τζαμαρίες από το έδαφος μέχρι το ταβάνι, όπου φιλοξενούν τους επισκέπτες τους, ανθρώπους από τον χώρο της τέχνης και διανοούμενους. Σε αυτό το δεύτερο σπίτι θα προσκαλέσει η Μ. τον Λ., ενθουσιασμένη όταν εκείνος αποδεχθεί την πρότασή της – όμως, μόλις εκείνος καταφτάσει μαζί με την πολύ νεότερη, εντυπωσιακά όμορφη, πάμπλουτη κληρονόμο σύντροφό του, την Μπρετ, η Μ. και ο Τόνι θα βρεθούν προ εκπλήξεως και οι ισορροπίες, ανάμεσα στους τέσσερίς τους αλλά και στην κόρη της Μ., Τζαστίν, και τον σύντροφό της, Κουρτ, τους οποίους επίσης φιλοξενούν, θα ανατραπούν.

Στο τελευταίο της μυθιστόρημα, μετά την επιτυχημένη, τόσο εμπορικά όσο και καλλιτεχνικά Τριλογία της (Περίγραμμα, Μετάβαση, Κύδος), που κυκλοφορεί και αυτό στα ελληνικά από τις εκδόσεις Gutenberg σε μετάφραση Δώρας Δαρβίρη, η Βρετανίδα Rachel Cusk βασίζεται στο memoir της Mabel Dodge Luhan και την εξιστόρηση των αναμνήσεών της από το διάστημα που φιλοξένησε τον D.H. Lawrence στο σπίτι της στο Νιου Μέξικο, για να αφηγηθεί μια παραλλαγή της ίδιας ιστορίας, με έναν ζωγράφο να υποκαθιστά τον διάσημο συγγραφέα και την αφηγήτρια ως ανεστραμμένο είδωλο της ίδιας.

Στο Δεύτερο σπίτι, συναντάμε μια Cusk περισσότερο εγκεφαλική, ενδοσκοπική και φιλοσοφική, απ’ ό,τι την είχαμε συνηθίσει στην, πιο βατή αφηγηματικά, Τριλογία της: εδώ, οικοδομεί την υπαρξιακή οδύσσεια μιας γυναίκας (του εαυτού της) προς την αυτογνωσία και την ελευθερία, και ταυτόχρονα συνθέτει ένα μικρό βατερλώ χαρακτήρων, όπου οι ήρωες διαρκώς συγκρούονται, με πεδίο μάχης το φύλο, την ηλικία, την τάξη τους, τις προδιαμορφωμένες αντιλήψεις του ενός για τον άλλον.

Η αφηγήτριά της, απευθυνόμενη πάντα στον Τζέφερς, τον απρόσωπο ακροατή της, μια γυναίκα που όλη της τη ζωή αισθανόταν αντικείμενο επικρίσεων, πάντοτε υπό ενδελεχή εξέταση της εξωτερικής εμφάνισης, της κοινωνικής θέσης και της προσωπικότητάς της, βρίσκεται τώρα εκ νέου στη θέση από την οποία μόχθησε να ξεφύγει: απογοητεύει τους αστούς, δανδήδες καλεσμένους της με τη λιτή, δίχως πολυτέλεια ζωή που έχει επιλέξει, η ίδια και ο σύζυγός της γίνονται αντικείμενο χλεύης για το ντύσιμο και την εκκεντρικότητά τους, για τις γκρίζες τρίχε που αρνείται να βάψει στα μαλλιά της, κάθε πτυχή της ύπαρξης και του τρόπου ζωής της ξεψαχνίζεται, διερευνάται εξονυχιστικά και αποδομείται.

Η νεαρή, όμορφη σύντροφος, Μπρετ, αναταράσσει συθέμελα τη δυναμική της οικογένειας: εκείνη και η Μ. εκπροσωπούν δύο αντίθετους πόλους θηλυκότητας και ενσάρκωσής της, και όταν η Τζαστίν αρχίσει να προσχωρεί στη νοοτροπία σωματικής αυτοδιάθεσης της Μπρετ, αυτό θα εξοργίσει τη Μ. Ταυτόχρονα, βιώνει διαρκώς την απόρριψη του Λ., πνευματική, καλλιτεχνική, σεξουαλική – εκείνος εκπροσωπεί το είδος υλικής/συναισθηματικής ελευθερίας που η Μ. πάντοτε ονειρευόταν, εκείνη το είδος του οικογενειακού συμβιβασμού και κομφορμισμού που ο Λ. χλευάζει. Οι δυο τους επιδίδονται σε λεκτικούς διαξιφισμούς σε κάθε τους συνάντηση, ανατέμνουν τις παιδικές ηλικίες τους, την απότομη ενηλικίωση και τα συναισθήματά τους, φιλοσοφούν και αλληλοψυχαναλύονται, όσο η Cusk τους χρησιμοποιεί ως αφηγηματικά οχήματα για να εκθέσει τις δικές της σκέψεις και προβληματισμούς, φιλοσοφικούς, πολιτικούς, ηθικούς, ψυχαναλυτικούς.

Σταδιακά, και όσο η διαμονή τους εκεί παρατείνεται μαρτυρικά, οι εντάσεις θα αυξηθούν και το δεύτερο σπίτι, συμβολικό καταφύγιο και απάγκιο της Μ., η εναλλακτική εκδοχή του εαυτού της, εκείνη που επιτρέπει στην τέχνη και την ελευθερία να διεισδύσουν στην ασφαλή ζωή της, αλλά και μέσο απόδρασης από αυτήν, θα μαγαριστεί και βανδαλιστεί, κυριολεκτικά και μεταφορικά, από τους μοχθηρούς παρείσακτους – σαν βιβλικό Φίδι θα εισβάλουν στη μεθοδικά διαμορφωμένη, και αποκλεισμένη, Εδέμ της, θα την επιμολύνουν και θα προκαλέσουν τη ρήξη, αλλά και την αναδημιουργία της.

Το Δεύτερο σπίτι είναι ένα λογοτεχνικό αμάλγαμα δράματος χαρακτήρων, ενδελεχούς ψυχογραφήματος, φιλοσοφικού δοκιμίου, σαρδόνιας κωμωδίας και κοινωνικής σάτιρας, ένα υβρίδιο ειδών, δεμένο με την ψυχρή, αποστασιοποιημένη, αιχμηρή πρόζα – σήμα κατατεθέν της συγγραφέα του. Συχνά, όμως, εδώ η Cusk πέφτει θύμα του ίδιου του λογοτεχνικού πειραματισμού της, γίνεται υπερβολικά εγκεφαλική και αυτοαναφορική, και αδυνατεί να βρει τον στόχο και την αφηγηματική απεύθυνσή της. Γράφει, με τη χαρακτηριστική της εμβρίθεια και διορατικότητα, για τη γυναικεία εμπειρία, την ελευθερία και τα αυτόκλητα επιβαλλόμενα δεσμά, τη μητρότητα και τη γονική αγάπη, την τέχνη, την ομορφιά και τον θάνατο, ενίοτε με λογοτεχνική μαεστρία, ενίοτε όμως με έλλειψη συνοχής και στρυφνότητα στη διατύπωση. Πάντοτε ενδιαφέρουσα στυλιστικά, όμως εν συνόλω αδύναμη, ιδίως σε σχέση με την, αριστουργηματική, Τριλογία της.

TAGGED:GutenbergRachel Cuskεκδόσεις Gutenberg
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο Τομ Λέικ – Η σπάνια ομορφιά του καθημερινού
Επόμενο άρθρο Έρως ανίκατε τάχα -Όταν ο Τσιφόρος συνάντησε τον Ρόμπινς
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΒιβλίαΘέατρο

Ο Φίλος και ο «Εχθρός του Λαού» στο έργο του Ίψεν

Κωνσταντίνος Δημητρίου
Κωνσταντίνος Δημητρίου
16 Μαρτίου 2024
Βιβλία

Η Υπέρβαση της Βαρύτητας – Αλκοολούχα κατάδυση στον πυθμένα της ύπαρξης

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
7 Νοεμβρίου 2022
Βιβλία

Το Πέρασμα του Μακελάρη – Ένα ενδοσκοπικό ταξίδι στα άδυτα της Άγριας Δύσης

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
17 Ιανουαρίου 2022
BookTokΒιβλία

Δεν Ήμουν πια Άνθρωπος – Η σπειροειδής πορεία προς την απόγνωση

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
21 Φεβρουαρίου 2023
Βιβλία

Ο Άντρας Μου – Τοιχογραφία βαλκανικής πατριαρχίας 

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
2 Φεβρουαρίου 2023
Βιβλία

Το Παρελθόν – Ανατομή της οικογενειακής εστίας

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
29 Απριλίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?