Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Oι Πρώτοι Άνθρωποι Στο Φεγγάρι – Αγέραστη φαντασία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Sci-Fi > Oι Πρώτοι Άνθρωποι Στο Φεγγάρι – Αγέραστη φαντασία
Sci-FiΒιβλία

Oι Πρώτοι Άνθρωποι Στο Φεγγάρι – Αγέραστη φαντασία

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 4 Σεπτεμβρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 4 Σεπτεμβρίου 2020
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το ταξίδι στα άστρα και στο φεγγάρι ήταν πάντα στο μυαλό των ανθρώπων. Ήδη από τη μυθολογία, η Σελήνη πάντα ασκούσε μια γοητεία στους διαμένοντες στη Γη, ενώ η πρώτη απόπειρα για ένα κείμενο «επιστημονικής» φαντασίας, από τον Λουκιανό, αναφέρεται ακριβώς σε ένα τέτοιο ταξίδι.

Χιλίαδες χρόνια αργότερα, αλλά 60 χρόνια νωρίτερα από τη στιγμή που ο άνθρωπος πάτησε όντως στο φεγγάρι, ο βρετανός Hebert. George. Wells, ένας από τους πρωτοπόρους της επιστημονικής φαντασίας, εξέδωσε (αρχικά περιοδικά και μετά ως βιβλίο) το Οι Πρώτοι Άνθρωποι Στο Φεγγάρι (στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αίολος και σε μετάφραση του Πάνου Τομαρά). Το βιβλίο, παρόλο που πιάνει ένα θέμα όσο αρχαίο όσο ο άνθρωπος, το κάνει με τον τρόπο της εποχής του και ταυτόχρονα όμως διατηρεί τη φρεσκάδα και τη σημασία του μέχρι σήμερα.

Την ίδια στιγμή, επειδή ο Wells είναι κατά βάση ένας πολιτικός συγγραφέας που χρησιμοποιεί τη φαντασία του και έναν επιστημονικοφανή λόγο για να προειδοποιήσει για άμεσα πολιτικά ζητήματα της εποχή του. Τα ίδια προβλήματα βέβαια διατηρούντα ακόμα, καθώς το σύστημα που τα γέννησε, ο καπιταλισμός, μπορεί να άλλαξε, και μάλιστα ριζικά, αλλά δεν ξεθεμελιώθηκε.

Ο  Wells καταπιάνεται με τις περιπέτειες δύο εντελώς αντιθετικών χαρακτήρων, ενός αφηρημένου επιστήμονα και ενός απατεώνα entrepreneur, οι οποίοι, μέσω μιας αντιβαρυτητικής συσκευής, καταλήγουν στο φεγγάρι. Εκεί, εκτός από ατμόσφαιρα και βλάστηση, βρίσκουν έναν ακμάζοντα πολιτισμό, ο οποίος όμως τρομοκρατείται από την ιμπεριαλιστική διάθεση των πλούσιων κρατών της Γης. Το τι γίνεται όμως πραγματικά στο τέλος δεν το ξέρει κανείς…

Σε αντίθεση λοιπόν με τον Vernes, ο οποίος είχε καταπιαστεί με το ίδιο θέμα αρκετά χρόνια νωρίτερα, η δράση στον Wells μοιράζεται στα δύο.

 Το πρώτο μισό είναι η κατασκευή της συσκευής και η αντιμετώπιση της έρευνας από τους επιστήμονες και τους επιχειρηματίες αντίστοιχα.

Για τους πρώτους οι θεωρίες και οι συσκευές είναι μόνο θεωρητικά προβλήματα. Ακόμα και αν κατασκευαστούν η μόνη τους χρήση είναι, εκτός από τη δημοσίευση σε κάποιο περιοδικό, η μελέτη των νέων προβλημάτων που ανοίγουν. Ο δρ. Κέιβορ είναι ένας επιστήμονας χωρίς ίχνος κοινωνικής συνείδησης, η αδιαφορία του οποίου για την ανθρώπινη ζωή θέτει συνεχώς σε κίνδυνο όχι μόνο τον ίδιο αλλά ίσως και όλους τους κατοίκους στη Γη. Είναι ένα άτομο που παράγει γνώση χωρίς να ενδιαφέρεται για την καλυτέρευση της ζωής των γύρω του.

Από την άλλη ο συνεργάτης του, κύριος Μπένφροντ είναι μια υποδειγματική καρικατούρα σύγχρονου επενδυτή. Πλήρως αδιάφορος για τους κινδύνους στους οποίους θέτει τους γύρω του, βλέπει πολύ γρήγορα ευκαιρία για αμύθητα πλούτη στις εφευρέσεις του αδιάφορου Κέιβορ και προσπαθεί να τις καλλιεργήσει με κάθε κόστος. Όταν τα πράγματα γίνουν δύσκολα, η πρώτη του αντίδραση είναι η βία και η δεύτερη η φυγή. Τρομακτικά φαντασμένος, εντυπωσιακά ημιμαθής, ο κύριος Μπένφορντ είναι ένας υπέροχα μοντέρνος καπιταλιστής.

Το δεύτερο μισό είναι το ταξίδι και η αντιμετώπιση του νέου περιβάλλοντος. Στη θέα ενός άγνωστου κόσμου, γεμάτου με νέες ιδέες, πρακτικές, ήθη και έθιμα, οι αντιδράσεις των δύο ηρώων συνεχίζουν να είναι αντιθετικές. Ο πρώτος εξιδανικεύει, υιοθετεί άκριτα και προσπαθεί να βρει τρόπους επικοινωνίας. Ο δεύτερος σκοτώνει και τρέχει, κρίνοντας, όχι άδικα, τις πρακτικές των αυτοχθόνων από τι έκαναν οι δικοί του άνθρωποι στους κόσμους που επισκέφτηκαν. Στις γεμάτες βραχύβια λουλούδια και βαρυτικά θαύματα ακτές του φεγγαριού, ο αφελής επιστήμονας βλέπει έναν κόσμο που είναι καλύτερος από την ανθρωπότητα.  Ο επικίνδυνος καπιταλιστής έναν κόσμο που είναι αν όχι χειρότερος, τουλάχιστον ίδιος με τον εαυτό του.

Κατανοώντας, χωρίς ο ίδιος να είναι σοσιαλιστής, μια πολύ σοσιαλιστική αρχή, πως κάθε σύστημα γεννά τους νεκροθάφτες του,  o Wells απεικονίζει τις κατώτερες τάξεις ως τερατόμορφες, δείχνοντας όχι κάποιο ταξικό μίσος (άλλωστε και ο Wells δεν ήταν ο ίδιος μεγαλοαστός) αλλά τον φόβο των αστών προς τους εργαζομένους. Έναν φόβο που όπως έδειξαν οι εξεγέρσεις των αρχών του περασμένου αιώνα, δικαιολογημένο. Βέβαια η κοινωνία που βρίσκουν οι δύο άνθρωποι δεν είναι τίποτα από τα δύο.

Όπως και στη Μηχανή του Χρόνου η κοινωνία που επέζησε ήταν οι σκληροί Morlocks, έτσι και εδώ η υποφεγγάριοι Σεληνίτες παρουσιάζονται ως μια βαθιά αυτοματοποιημένη και αυτιστική κοινωνία. Μια αυστηρή θεσμική ιεραρχία, όπου το κάθένα τελεί μία και μόνο μηχανική λειτουργία. Αυτός ήταν και ένας πολύ άμεσος φόβος του ίδιου του Wells για το μέλλον των ανθρώπων.  

Στο Οι Πρώτοι Άνθρωποι Στο Φεγγάρι το θέμα που τον απασχολεί δεν είναι (μόνο) η ταξική πάλη, αλλά και ο ιμπεριαλισμός. Αυτή τη φορά όμως ο στόχος γνωρίζει τι έπεται της μιας επιστήμης αδιάφορης για το κοινωνικό σύνολο και της καπιταλιστικής ατέρμονης πείνας για κέρδος. Και προετοιμάζεται.

Ο λόγος του Wells, στρωτός, συγκεκριμένος, απόλυτα λογικός και επιστημονικοφανής καταφέρνει να παρασύρει τον αναγνώστη ακόμα σε πράγματα που ο δεύτερος ξέρει ότι δεν είναι αλήθεια. Οι θάλασσες του φεγγαριού δυστυχώς είναι άδειες, αλλά μας κάνει, για λίγο, να πιστέψουμε πως φιλοξενούν σκοτεινά και επικίνδυνα πλάσματα. Ξέρουμε πως δεν υπάρχει ατμόσφαιρα, όμως μας κάνει να επιθυμούμε διακαώς να περιπλανηθούμε ανάμεσα στα λουλούδια που ζουν μόλις μια μέρα. Σε αυτό συμβάλει σε μεγάλο βαθμό και η μετάφραση του έμπειρου Πάνου Τομαρά, ο οποίος μας επιτρέπει ένα εκσυγχρονισμένο αλλά διακριτικό παράθυρο στο μυαλό του βρετανού συγγραφέα.

Επιλογικά, το Οι Πρώτοι Άνθρωποι στο Φεγγάρι είναι ένα πολύ πιο σκοτεινό, πολιτικό κείμενο, το οποίο όμως διατηρεί, 120 χρονιά, την καθαρόαιμη γοητεία της επιστημονικής φαντασίας. Κλασικό και ευανάγνωστο, μας δείχνει μια διαφορετική εποχή της λογοτεχνίας που όμως αντηχεί με σημερινές ανησυχίες.

TAGGED:Morlocksεκδόσεις ΑίολοςΟι Πρώτοι Άνθρωποι Στο ΦεγγάριΠάνος Τομαράς
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο The New Mutants – Kαθυστερημένο και απογοητευτικό αντίο
Επόμενο άρθρο Η ζωή και το έργο του Αϊνστάιν έγιναν comic
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Sci-FiΒιβλία

Η Λέξη Για Τον Κόσμο Είναι Δάσος – Η οικολογική επιστημονική φαντασία της Ursula Le Guin, το Βιετνάμ και το Handmaid’s tale

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
3 Δεκεμβρίου 2021
FantasyΒιβλία

Tζ.Ρ.Ρ Τόλκιν: Μπέογουλφ – Η μετάφραση μιας μετάφρασης και ο σπόρος της φαντασίας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
27 Φεβρουαρίου 2024
Βιβλία

Οι Αθλιοι Του Παρισιού και Του Λονδίνου – Φτώχεια και αλητεία α λα Όργουελ

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
3 Οκτωβρίου 2020
BookTokΒιβλία

Οι Εφτά Σύζυγοι της Έβελιν Χιούγκο – Το αφήγημα της διασημότητας

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
21 Φεβρουαρίου 2023
HorrorΒιβλία

To Moνοπάτι του Κθούλου- Συγκεκριμένες βολές προς το Αφηρημένο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Φεβρουαρίου 2019
Sci-FiΒιβλία

Περιφερειακό- Το σώμα ως όχημα εξερεύνησης του βιωμένου μέλλοντος

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
7 Νοεμβρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?