Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Ωρα του Αστεριού- Ευγνωμοσύνη για τη ζωή λίγο πριν το θάνατο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Η Ωρα του Αστεριού- Ευγνωμοσύνη για τη ζωή λίγο πριν το θάνατο
Βιβλία

Η Ωρα του Αστεριού- Ευγνωμοσύνη για τη ζωή λίγο πριν το θάνατο

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 28 Απριλίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 28 Απριλίου 2018
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το κύκνειο άσμα ενός καλλιτέχνη τραβάει πάντα την προσοχή. Όταν μάλιστα πρόκειται για το τελευταίο λογοτεχνικό έργο μιας από τις σημαντικότερες λογοτεχνικές πένες της Λατινικής Αμερικής του 20ου αιώνα, τότε σίγουρα το έργο αυτό δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο. Ο λόγος για την Κλαρίσε Λισπέκτορ, μια απ’ τις εμβληματικότερες μορφές της βραζιλιάνικης λογοτεχνίας, της οποίας το βιβλίο «Η ώρα του αστεριού» μεταφράστηκε απ’ το Μάριο Χατζηπροκοπίου για τις εκδόσεις Αντίποδες.

Πρόκειται για ένα μικρό βιβλίο σαν μια σύντομη λογοτεχνική διαθήκη, το οποίο έγραψε η Κλαρίσε Λισπέκτορ λίγους μήνες πριν διαγνωστεί με καρκίνο και το οποίο έχει όλα τα απαραίτητα συστατικά ενός γνήσιου αριστουργήματος.

Στην «Ώρα του αστεριού» η Λισπέκτορ γράφει τη σύντομη ιστορία της Μακκαμπέα, μιας φτωχής Βραζιλιάνας, μιας νεαρής κοπέλας που ήταν «ανίκανη για τη ζωή», τελικά μιας ποιητικής ύπαρξης. Μένοντας ορφανή από μικρή ηλικία η Μακκαμπέα μεγάλωσε με τη θεία της, η οποία όμως δεν την άφηνε να παίζει με τα άλλα παιδιά στις φτωχογειτονιές της Βραζιλίας. Κλεισμένη στη μοναξιά της, με μοναδικό αντιστάθμισμα τις ειδήσεις του ραδιοφώνου και τους λίγους συναδέλφους της που της δίνουν σημασία, η ενήλικη πλέον Μακκαμπέα ζει φτωχικά στο Ρίο, όπως πολλοί άλλοι Βραζιλιάνοι της δεκαετίας του ’70, αλλά ζει και πολύ διαφορετικά από όλους. Η Μακκαμπέα είναι μια ασθενική ύπαρξη, που έχει πολλές ερωτήσεις για τον κόσμο, τον οποίο δεν μπορεί να τον καταλάβει, ενώ αντίστοιχα και ο υπόλοιπος κόσμος  δεν μπορεί να καταλάβει εκείνη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα επιδιώξει τον έρωτα ή τη φιλία των συναδέλφων της. Θα τα επιδιώξει. Βασικά θα τα περιμένει. Όμως η ιστορία της Μακκαμπέα είναι μια τραγική ιστορία…

Η ιστορία της Μακκαμπέα όμως δεν μονοπωλεί το λογοτεχνικό ενδιαφέρον στην «Ώρα του αστεριού», κι αυτό γιατί η συγγραφέας επιλέγει να πλάσει έναν άντρα αφηγητή, ως ένα alter ego της. Ο αφηγητής της ιστορίας είναι ένας συγγραφέας, ο οποίος βρίσκεται στο τέλος της ζωής του (όπως και η Κλαρίσε Λισπέκτορ) και έχει ανάγκη να αφηγηθεί τις «κουτσοπεριπέτειες» της «άσκοπης» ζωής της Μακκαμπέα. Η Λισπέκτορ δεν δημιουργεί μόνο την Μακκαμπέα, αλλά και τον συγγραφέα που θα αφηγηθεί την ιστορία της. Ο συγγραφέας – αφηγητής είναι άλλος ένας πρωταγωνιστής του έργου, αφού αυτός είναι που διηγείται – μέσα απ’ τη δική του οπτική – την ιστορία της Μακκαμπέα, την οποία ο ίδιος έχει δημιουργήσει και γι’ αυτό την γνωρίζει καλύτερα απ’ όλους. Οι σκέψεις του συγγραφέα – αφηγητή αναπτύσσονται σε ένα είδος μονολόγου που καταπιάνεται με βαθιά ζητήματα, όπως η ζωή και το νόημά της, οι ανθρώπινες σχέσεις, η αποξένωση των σύγχρονων κοινωνιών, η φτώχια και η αμορφωσιά και τελικά ο ίδιος ο θάνατος ή αλλιώς η «ώρα του αστεριού». Η Μακκαμπέα είναι το μέσο για να δραματοποιήσει τις σκέψεις του ο συγγραφέας και η τραγική ιστορία της, η οποία μας μοιάζει απόκοσμη, στην πραγματικότητα είναι η ζωή όλων μας απογυμνωμένη απ’ την προσπάθεια μας να την εκλογικεύσουμε και να της δώσουμε ψεύτικα νοήματα. Όμως, όπως σωστά παρατηρεί στο επίμετρο η Έλεν Σίξου, αυτός ο αποχαιρετισμός του συγγραφέα «δεν είναι πένθος, αλλά «ευγνωμοσύνη» για τη ζωή.

 

Η Λισπέκτορ βρίσκει ένα ιδιοφυές τέχνασμα για να αφηγηθεί τη ζωή της Μακκαμπέα. Ως γυναίκα η ίδια η συγγραφέας, προτιμά να δημιουργήσει έναν άντρα συγγραφέα – αφηγητή, προκειμένου να εξιστορήσει τη ζωή μιας άλλης γυναίκας. Με αυτό τον τρόπο επιχειρεί να παρουσιάσει την πρωταγωνίστριά της χωρίς κανένα έλεος, ως μια ύπαρξη απογυμνωμένη μπροστά στα μάτια των αναγνωστών. Μια γυναίκα μιλάει μέσω ενός άντρα για μια άλλη γυναίκα, που δεν μοιάζει με καμία άλλη, γιατί είναι μία – κατά την Έλεν Σίξου – «σχεδόν γυναίκα», μια «μετά βίας γυναίκα», που τελικά ίσως είναι «πιο άμεσα γυναίκα».

Το έργο της Λισπέκτορ είναι μια σημαντική λογοτεχνική προσθήκη για το ελληνικό αναγνωστικό κοινό, το οποίο δεν έχει συχνά πρόσβαση στο έργο λογοτεχνών, που δεν προέρχονται απ’ την «αναπτυγμένη» Δύση. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ η ίδια η Λισπέκτορ θεωρείται μια απ’ τις εμβληματικότερες μορφές της βραζιλιάνικης λογοτεχνίας το κύκνειο άσμα της είναι μόλις το δεύτερο βιβλίο της που μεταφράζεται στα ελληνικά. Έτσι λοιπόν, το βιβλίο της Λισπέκτορ με τους πολλούς εναλλακτικούς τίτλους είναι μία ποιοτική πρόταση απ’ τις εκδόσεις Αντίποδες.

TAGGED:εκδόσεις ΑντίποδεςΗ ώρα του αστεριούΚλαρίσε Λισπέκτορ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Μάκβεθ- Στον δρόμο του διαβόλου
Επόμενο άρθρο God of War- O μύθος ξανά στα χέρια μας
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Να Τελειώνουμε Με Τον Εντύ Μπελγκέλ – Ο σκληρός συντηρητισμός της επαρχίας των 90’s

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
20 Δεκεμβρίου 2018
BookTokΒιβλία

Στο Σπίτι Tων Ονείρων – Χαρτογράφηση του κουήρ τραύματος

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
1 Απριλίου 2023
Βιβλία

Το Φίδι του Πλίνιου – Ταξίδι στην Ήπειρο με οδηγό το όνειρο

admin
admin
9 Ιανουαρίου 2022
Βιβλία

Γυναίκες Που Επιστρέφουν – Ο γυναικείος πόνος “χαραγμένος” στην παράδοση

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
6 Ιανουαρίου 2021
Βιβλία

Αγώνες και Μεταμορφώσεις Μίας Γυναίκας – Η απελευθέρωση από τη δυστυχία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Ιουλίου 2022
Βιβλία

Ποιος Σκότωσε τον Πατέρα μου – Βιογραφία μίας απουσίας

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Ιουλίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?