Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο – Η φρίκη του Α’ Παγκοσμίου σε ένα βιβλίο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο – Η φρίκη του Α’ Παγκοσμίου σε ένα βιβλίο
Βιβλία

Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο – Η φρίκη του Α’ Παγκοσμίου σε ένα βιβλίο

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Από Σόλωνας Παπαγεωργίου
Δημοσιεύτηκε 12 Μαΐου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 9 Μαΐου 2019
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η λογοκρισία είναι, πιθανώς, ο σπουδαιότερος εχθρός που έχει να αντιμετωπίσει ένα ριζοσπαστικό έργο. Από την Φάρμα των Ζώων μέχρι τη Λολίτα, δεν είναι λίγα τα βιβλία που έχουν απαγορευτεί από αυταρχικά (αλλά και από, θεωρητικά, προοδευτικά) καθεστώτα, για το περιεχόμενό τους. Ένα από τα σπουδαιότερα είναι το Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, ο οποίος ανακηρύχθηκε εχθρός του καθεστώτος της χιτλερικής Γερμανίας, είδε τα βιβλία του να τυλίγονται στις φλόγες και τελικά αυτοεξορίστηκε.

Προφανώς, στα χρόνια εκείνου του τόσο εξτρεμιστικού καθεστώτος, δεν χρειαζόταν και μεγάλη αφορμή για να καταστραφεί ένα λογοτεχνικό πόνημα. Το Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο ήταν τόσο επικίνδυνο για τη ναζιστική κυβέρνηση διότι μέσα στις διακόσιες σελίδες του κατέστρεφε όσα προσπαθούσε με νύχια και με δόντια να χτίσει η προπαγάνδα του Γκαίμπελς και καταδείκνυε το πραγματικό πρόσωπο του πολέμου.

Σήμερα, πολλοί κηρύττουν την πολύ απλή αλήθεια για τις πολεμικές συγκρούσεις, ότι μόνο καταστροφή και χάος μπορούν να προξενήσουν. Μόνο, όμως, κάποιος που έχει μπει στο πεδίο της μάχης, που έχει αναγκαστεί να σκοτώσει εν ψυχρώ έναν άλλον άνθρωπο ενώ πάνω από το κεφάλι του σκάνε οι οβίδες, γνωρίζει και κατανοεί πλήρως το μέγεθος της φρίκης. Ο Ρεμάρκ είχε επιστρατευτεί και είχε πολεμήσει στον Πρώτο Παγκόσμιο · ήταν αρκετά τυχερός (;) ώστε να επιβιώσει και τελικά να επιστρέψει πίσω, διαφορετικός άνθρωπος, για να γράψει αυτό που θα αναγνωριζόταν αργότερα ως ένα αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

Ο συγγραφέας δίνει, λοιπόν, ζωή στον Πολ και στους φίλους του, δεκαεννιάχρονα παιδάκια που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πόλη τους στην Γερμανία και να εισαχθούν βίαια στην εξίσου βίαιη πραγματικότητα των χαρακωμάτων. Εκτός από την επικείμενη απειλή του θανάτου, θα αντιμετωπίσουν τα καψώνια από τους ανώτερούς τους, τις ψείρες, την πείνα, αλλά και την αποκτήνωση, καθώς κάθε ένας θα αναγκαστεί να αλλάξει τις συνήθειές του, να εγκαταλείψει την ανθρωπιά του και να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

Θα περίμενε κανείς από αυτήν την περιγραφή ότι η κριτική στον πόλεμο γίνεται μέσα από τις εμπειρίες των νεαρών στα χαρακώματα. Πράγματι, αυτό είναι αλήθεια· η σπουδαιότερη κριτική, όμως, ασκείται από τις στιγμές που ο Πολ και οι άλλοι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους μακριά από το μέτωπο, σκεφτόμενοι το παρελθόν τους, αλλά και το μέλλον τους. Στην σκέψη τους, στα λόγια τους, υπάρχει έκδηλος ο μηδενισμός. Κάθε φαντάρος είναι αβέβαιος για το τι τον περιμένει μετά την λήξη του πολέμου.  Οι μικρότεροι δεν έχουν καμία ζωή έτοιμη, πρέπει να ξεκινήσουν από το μηδέν. Οι γηραιότεροι θα επιστρέψουν στις άσχημα αμειβόμενες δουλειές τους, στις άσχημες γειτονιές τους , στις άσχημες ζωές τους. Ακόμα και μετά το τέλος, λοιπόν, αν επιβιώσουν οι στρατιώτες, η επίδραση του πολέμου θα συνεχίσει να τους ακολουθεί, στερώντας τους την ανθρώπινη ζωή που δικαιούνται.

Κριτική, φυσικά, ασκείται και στην εξουσία, αλλά και την γερουσία, αυτούς που δεν κρατάνε όπλο στα χέρια τους, αλλά δίνουν διαταγές και συμβουλές εκ του ασφαλούς. Διότι, έξω από το χορό, ο καθένας μπορεί να λέει ότι θέλει, χωρίς, όμως, να έχει ιδέα για το τι πραγματικά γίνεται μέσα. Έτσι, εδώ έχουμε απλά παιδιά που παραπλανήθηκαν από γονείς, καθηγητές και αξιωματούχους. Για να καταταγούν, έφαγαν παραμύθι με το κιλό, ξεγελάστηκαν, μόνο και μόνο για να έρθουν σε επαφή με την θλιβερή αλήθεια: ο πόλεμος δεν σε κάνει ήρωα, αλλά τέρας. Χιλιάδες ζωές χάνονται, για το όφελος των λίγων. Για αυτό και κατά τον πρωταγωνιστή, εντελώς κυνικά, ο σωστός τρόπος για να αναμετρηθούν δύο κράτη είναι να βάλουν τους πέντε-έξι αρχηγούς τους να αλληλοσκοτωθούν και ο νικητής να πάρει και τον πόλεμο.

Από την άλλη, το αντίπαλο στρατόπεδο σπάνια κάνει την εμφάνισή του, για να αναμετρηθεί με τους πρωταγωνιστές. Όταν ο Πολ, τελικά, σκοτώνει τον πρώτο του εχθρό σε μάχη σώμα με σώμα, η πράξη δεν παρουσιάζεται ως ανδραγάθημα, αλλά ως κάτι ανατριχιαστικό. Το να σκοτώνει κανείς από μακριά είναι φρικτό, αλλά ευκολότερο, διότι δεν υπάρχει διαπροσωπική σύνδεση. Όταν έρχεσαι, όμως, πρόσωπο με πρόσωπο με το θύμα σου, τότε είναι πολύ πιο επώδυνο.

Δεν είμαι και ειδικός στην ζωή του συγγραφέα… Από αυτά που γράφει, πάντως, φαίνεται ότι εκτός απ το ότι είναι ένας άνθρωπος που έχει βιώσει τον πόλεμο στο πετσί του, είναι και πολύ καλλιεργημένος. Εκτός από εξαιρετική γραφή, δομεί και πολύ καλά, με απλοϊκό και γρήγορο τρόπο, τους χαρακτήρες του. Για παράδειγμα, στα αρχικά κεφάλαια, μας γνωρίζει τον Κατσίνσκι, έναν φαντάρο που έχει την ικανότητα να βρίσκει εύκολα τροφή, να μυρίζεται τον κίνδυνο και γενικά, να φέρεται έξυπνα ακόμα και στις πιο κρίσιμες συνθήκες. Όταν σκάει, λοιπόν, η βροχή από οβίδες, ο συγγραφέα γράφει τον πρωταγωνιστή να ακολουθεί ασυναίσθητα τον Κατσίνσκι, κάτι που μπορεί εκ πρώτης όψεως να φαίνεται τυχαίο, αλλά βγάζει νόημα, εφόσον ο άνθρωπος αυτός προφανώς ξέρει να επιβιώνει.

Στο πρώτο κεφάλαιο του βιβλίου, ο αφηγητής και οι σύντροφοι του χαίρονται που θα φάνε διπλή μερίδα, εφόσον ο μισός λόχος έχει πεθάνει και το φαί πλέον είναι υπεραρκετό. Από αυτό και μόνο, παίρνει κανείς μια ιδέα για το τι θα ακολουθήσει… Και πράγματι, αυτό που ακολουθεί είναι σπουδαίο, μεγαλειώδες, είναι το μεγαλύτερο ‘’κατηγορώ’’ στο πρόσωπο του Α’ Παγκοσμίου. Το Ουδέν Νεώτερο Από το Δυτικό Μέτωπο (που κυκλοφορεί στη γλώσσα μας από τις εκδόσεις Πάπυρος) είναι ένα μυθιστόρημα που όχι μόνο αξίζει να διαβαστεί, αλλά πρέπει να διαβαστεί.

TAGGED:Γκαίμπελςεκδόσεις ΓνώσηΟυδέν νεώτερο από το Δυτικό ΜέτωποΡεμάρκ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΣόλωνας Παπαγεωργίου
Follow:
Γεννήθηκε, μεγάλωσε και σπούδασε στου Ζωγράφου. Δεν άλλαξε και ποτέ παραστάσεις, οπότε η ζωή του μάλλον θα είναι αρκετά βαρετή. Τι δεν είναι βαρετό, όμως; Το περιεχόμενο αυτή της σελίδας.
Προηγούμενο άρθρο Game of Thrones : The Last of the Starks – CGI και συναίσθημα αντί σεναρίου
Επόμενο άρθρο Ιστορίες από Κάτω – Επιστρέφοντας στην παράδοση του underground comic
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?