Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Πάρανταϊς – Η βία του καπιταλισμού
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > BookTok > Πάρανταϊς – Η βία του καπιταλισμού
BookTokΒιβλία

Πάρανταϊς – Η βία του καπιταλισμού

Μαριάννα Τσότρα
Από Μαριάννα Τσότρα
Δημοσιεύτηκε 31 Μαρτίου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 10 Απριλίου 2023
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Δεν ήταν παρά μια μέτρια γκόμενα η σενιόρα Μαριάν δε Μαρόνιο, μία εκ των κατοίκων του πολυτελούς οικιστικού συγκροτήματος Πάρανταϊς, μια ανάφτρα που περιφέρεται κορδωμένη με τα διαμαντένια κοσμήματά της, τα λίκρα τοπ της και το λευκό SUV της, σύζυγος του εκατομμυριούχου Μαρόνιο και μητέρα δύο κακομαθημένων αγοριών – ή, τουλάχιστον, έτσι την έβλεπε ο Πόλο, ο δεκαεξάχρονος κηπουρός του Πάρανταϊς. Ο Πόλο δεν πίστεψε ποτέ ότι ο Φράνκο Ανδράδε, ο έφηβος που μένει με τους παππούδες του στο συγκρότημα και με τον οποίο μεθά παρέα κάθε μέρα, αυτός ο εκνευριστικός χοντρομπαλάς θα έκανε πράξη τα λεγόμενα και τις φαντασιώσεις του για τη σενιόρα Μαριάν. Να, όμως, που τον διέψευσε, και κάπως έτσι ο Πόλο βρίσκεται σε μια κατακόρυφη, ανεξέλεγκτη όσο και προδιαγεγραμμένη, πορεία προς το έγκλημα.

Η Μεξικάνα Fernanda Melchor έγινε παγκοσμίως γνωστή με το οδυνηρά βίαιο και κλειστοφοβικά ασφυκτικό μυθιστόρημά της, Η Εποχή Των Τυφώνων, που ήταν υποψήφιο για το Διεθνές Βραβείο Booker 2021. Το επόμενο μυθιστόρημά της, Πάρανταϊς, που κυκλοφορεί και αυτό στα ελληνικά από τις εκδόσεις Δώμα σε μετάφραση Αγγελικής Βασιλάκου, βρέθηκε και αυτό στη μακρά λίστα του Διεθνούς Booker 2022.

Στο πολυτελές συγκρότημα κατοικιών Πάρανταϊς, μικρογραφία και αναπαράσταση του ίδιου του σύγχρονου Μεξικού, τοποθετεί η Melchor την ιστορία και τους πρωταγωνιστές του δράματός της, όλοι φιγούρες τραγικές, σε νομοτελειακή πορεία προς την καταστροφή τους. Πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος ο Πόλο, ο δεκαεξάχρονος κηπουρός του συγκροτήματος, μέλος της εργατικής τάξης που μοχθεί καθημερινά για να βιοποριστεί, αποδέχεται την εργασιακή εκμετάλλευση που βιώνει με στωικότητα και υποταγή, μα και με μια οργή που κοχλάζει εντός του, τις απλήρωτες υπερωρίες, την παραβίαση των εργασιακών του δικαιωμάτων και πάνω απ’ όλα τον εγγενή εξευτελισμό των δουλικών προεκτάσεων της εργασίας του, την ντροπή και την ταπείνωση που αισθάνεται όταν αναγκάζεται να μαζεύει τα σκουπίδια των πλουσίων κατοίκων, να καθαρίζει τις πισίνες και τα περιττώματα των σκύλων τους, υποτακτικός και υποτελής τους.

Ο Πόλο διατηρεί σχέση ανταλλακτική με τον Φράνκο Ανδράδε, αποκλειστικά για να πίνει τζάμπα το αλκοόλ του, το ουίσκι, τις μπύρες και το αγουαρδιέντε που επιφέρουν την πολυπόθητη χαύνωση στο συναίσθημά του. Φιγούρα καρικατουρίστικη, εγκλωβισμένος κυριολεκτικά και μεταφορικά στην κυριαρχία των αισθήσεών του που τον εξουσιάζουν, στον ηδονισμό και τη θήρα των απολαύσεων, ο Φράνκο φαντασιώνεται τη σενιόρα Μαριάν σε πάσης φύσεως διεστραμμένες και ευφάνταστες σεξουαλικές φαντασιώσεις όσο αυνανίζεται εμμονικά, με τα δάχτυλα μονίμως λερωμένα από τα γαριδάκια που καταναλώνει βουλιμικά, προνομιούχος και αδαής. Στο επίκεντρο της ιστορίας, η ίδια η σενιόρα Μαριάν, αντικείμενο πόθου και μήλον της έριδος, γυναίκα αράχνη και αρχετυπικό μοιραίο θηλυκό. Η Melchor χρησιμοποιεί τη φιγούρα της Μαριάν ως όχημα για να σχολιάσει δηκτικά την ανδρική ματιά που παρακολουθεί τα γυναικεία σώματα αδηφάγα και ηδονοβλεπτικά, θέλει να τα παραβιάσει και να τα βεβηλώσει ενώ συνάμα τα καθιστά υπεύθυνα για την ίδια την επιθυμία που προξενούν, σε μια καίρια απεικόνιση της κουλτούρας του βιασμού.

Η Melchor εξερευνά τις σχέσεις εξουσίας και την εναλλαγή των δυναμικών εντός του Πάρανταϊς και συνάμα εντός της καπιταλιστικής, πατριαρχικής κοινωνίας εν γένει, τις ιδιοκτησιακές σχέσεις μεταξύ των τάξεων αλλά και των φύλων: ο Πόλο αντιμετωπίζεται ως κτήμα των μεγαλοαστών κατοίκων του συγκροτήματος, ένας δούλος μονίμως διαθέσιμος προς ικανοποίηση των απαιτήσεων και των καπρίτσιων τους, μα και η σενιόρα Μαριάν, κατεξοχήν εκπρόσωπος της άρχουσας τάξης, αποτελεί σεξουαλικό αντικείμενο στα μάτια του Φράνκο Ανδράδε, ένοχη για τις φαντασιώσεις του και διαρκώς διαθέσιμη για την ικανοποίησή τους, ένα κομμάτι σάρκα προς ανδρική βρώση. Η Melchor στοχάζεται πάνω στη διαθεματικότητα των καταπιέσεων και τη διαλεκτική σχέση ανάμεσά τους, με σκέψη εμβριθή και διεισδυτική, ματιά φεμινιστική και βαθιά πολιτική.

Η γλώσσα της Melchor είναι χειμαρρώδης, σφύζουσα, με λόγο μακροπερίοδο και ελάχιστα σημεία στίξης, συνεχείς εναλλαγές οπτικής γωνίας και χρονικών επιπέδων, ρέει πηγαία σαν ουίσκι που καταναλώνεται διψασμένα απευθείας από το μπουκάλι, μια γλώσσα αθυρόστομη και χυδαία, σεξουαλική και αιχμηρή. Η ίδια η πρόζα της στάζει μίσος και βία, σαν χαίνουσα πληγή, ο λόγος που τοποθετεί στα στόματα των ηρώων της είναι μισογύνικος, χονδροφοβικός και ομοφοβικός, μια αποπροσανατολισμένη εκτόνωση της οργής και συνάμα ενσωμάτωση των ίδιων των μηχανισμών καταπίεσης υπό τους οποίους υποφέρουν. Η γραφή της Melchor είναι αβάσταχτη, ανηλεής, μα ταυτόχρονα βαθιά πολιτική, μέσα από την ίδια τη μορφή της αποτυπώνει με ωμό ρεαλισμό την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα και τις παθογένειες της πολύπαθης πατρίδας της.

Η Melchor αποδίδει στην εντέλεια τη βαλτώδη, αποπνικτική ατμόσφαιρα της ζωής της εργατικής τάξης στο σύγχρονο Μεξικό, την έλλειψη ευκαιριών και το προδιαγεγραμμένο μέλλον. Η μητέρα του Πόλο ωρύεται πως ο ίδιος κατέστρεψε τις προοπτικές του όταν παράτησε το σχολείο, πως ο ίδιος με τις επιλογές του κατέληξε σε μια ζωή ένδειας και φτώχειας, έχοντας ενσωματώσει πλήρως το καπιταλιστικό αφήγημα της αξιοκρατικής αναγνώρισης της σκληρής εργασίας που υπερβαίνει την τάξη και την καταγωγή. Εξαναγκάζει τον Πόλο να πιάσει δουλειά στην ίδια εταιρεία που εκείνη εργαζόταν επί δεκαετίες, να υπογράψει συμβόλαιο δίχως καν να το διαβάσει και να γίνει έτσι εφ’ όρου ζωής σκλάβος του Πάρανταϊς – και όχι Παραντίσε, όπως τον διορθώνει ο υπεύθυνος, ένα όνομα αμερικανικό, δυτικοποιημένο, ενδεικτικό του τρόπου που το εταιρικό περιβάλλον, η μεξικανική κοινωνία, ο καπιταλισμός εν συνόλω, αντιμετωπίζει τους αδύναμους, τους οικονομικά και ταξικά ανίσχυρους, μια γλωσσική ατασθαλία, ένα λάθος προς διόρθωση. Παρά τις κίβδηλες ελπίδες της μάνας, όμως, στον καπιταλισμό η ελεύθερη επιλογή είναι ψευδαίσθηση, η μοίρα προαποφασισμένη, η βάρκα που ο Πόλο θα κατασκεύαζε με τον παππού του, σύμβολο απόδρασης από τα δεσμά της τάξης του, απεδείχθη απατηλό όνειρο, και πλέον εκείνος είναι διά παντός εγκλωβισμένος στη γη, στο έδαφος, στις καθημερινές διαδρομές με το ποδήλατο από το σπίτι του στη δουλειά και πάλι πίσω, ένας αέναος κύκλος εκμετάλλευσης και ανελευθερίας.

Πάνω και πίσω απ’ όλα, σαν φασματική παρουσία πανταχού παρούσα, δεσπόζει το καρτέλ και το ναρκεμπόριο, εκείνοι, που εκμεταλλεύονται παιδιά, διαλύουν οικογένειες, διαβρώνουν κοινότητες ολόκληρες στο σαρωτικό πέρασμά τους, μια απειλή εκ πρώτης όψεως αόρατη αλλά καθ’ όλα υπαρκτή, μόνιμη και διαρκής. Για τον Πόλο, όμως, και αγόρια σαν τον Πόλο, η δουλειά στο καρτέλ φαντάζει σαν οδός διαφυγής, ο μοναδικός εφικτός στόχος ζωής που μπορεί να συμπληρώσει στα κουτάκια των αιτήσεων πρόσληψης, η υπόσχεση (απατηλής) ευμάρειας και ευδαιμονίας, ο παράδεισος.

Στο σύμπαν της Melchor, κανείς δεν είναι ποτέ ασφαλής, ο κίνδυνος ελλοχεύει ακόμα και εντός της πολυτελούς, αυστηρά φυλασσόμενης κοινότητας, η μεξικανική κοινωνία βρίσκεται σε αποσύνθεση, πυορροεί, και μιαίνει ακόμα και τον φαινομενικά προστατευμένο μικρόκοσμο των πλουσίων και αστών, τον δικό τους Χαμένο Παράδεισο. Με άψογη χρήση της γλώσσας και της μορφής της και μια πρόζα ερεβώδη και δυσοίωνη, που αποδεικνύει τη λογοτεχνική της βιρτουζιτέ, η Melchor γράφει για την έμφυλη βία και τον μισογυνισμό, για τη βία του καπιταλισμού και των ταξικών ανισοτήτων, για τη βία του καρτέλ που εξουσιάζει μια ολόκληρη χώρα, για τη βία σε κάθε υφή και όψη της, και συνθέτει ένα μυθιστόρημα μικρής έκτασης μα μέγιστης λογοτεχνικής αρτιότητας και πολιτικής σημασίας. Η φωνή της είναι εκκωφαντική, συναισθηματικά συγκλονιστική, ίσως η σπουδαιότερη γυναικεία φωνή της Λατινικής Αμερικής.

TAGGED:BookerBooker InternationalFernanda Melchorεκδόσεις Δώμα
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜαριάννα Τσότρα
Follow:
Γεννήθηκε το 1994, μεγάλωσε ανάμεσα σε χαρτόδετα μυθιστορήματα και DVD από το συνοικιακό βιντεοκλάμπ – περί τα 10 κάθε Σαββατοκύριακο. Σπόυδασε Νομική, εξειδικεύθηκε στο Εργατικό Δίκαιο, αλλά η μεγάλη της αγάπη θα είναι πάντα ο Κιούμπρικ, ο Μπέργκμαν και ο Λυντς. Θα τη βρεις να αποπειράται ανέλπιδα να μειώσει τη λίστα με τα αδιάβαστά της.
Προηγούμενο άρθρο D&D: Ηonor Among Thieves – Nat 20 σε perfomance check!
Επόμενο άρθρο Spider-Man πού πήγε η ταξική σου συνείδηση; (video)
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Τα Εφτά Φεγγάρια του Μάαλι Αλμέιντα – Η επίγεια κόλαση του εμφυλίου της Σρι Λάνκα

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
11 Μαΐου 2023
Βιβλία

Ο Aνθρωπος Που Τα Είδε Όλα – Η ιστορία ως αναξιόπιστη αφήγηση

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
16 Νοεμβρίου 2022
Βιβλία

Μικρά Πράγματα Σαν Κι Αυτά – Η σιωπή είναι συνενοχή

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
8 Ιανουαρίου 2023
Βιβλία

Ξανθές Ρίζες – Ανεστραμμένη αποικιοκρατική ιστορία

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
30 Μαρτίου 2023
Βιβλία

Η Μοναχοκόρη – Μητρότητα και σωματική αυτοδιάθεση στο σύγχρονο Μεξικό

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
31 Ιανουαρίου 2024
Βιβλία

Το Βιβλίο της Μητέρας – Τραύμα, μητρότητα και ψυχική ασθένεια

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
6 Αυγούστου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?