Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός
Cinema

Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 9 Σεπτεμβρίου 2015
Τελευταία Ενημέρωση 17 Ιουνίου 2017
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Σωτήριο έτος 2014 και ακόμα ο Αγγλικός κινηματογράφος δεν έχει πάψει να αντλεί έμπνευση από την εποχή που λατρεύει να μισεί. Τα Θατσερικά χρόνια σημάδεψαν  για πάντα την σύγχρονη αγγλική ιστορία αλλά και την σύγχρονη αγγλική κουλτούρα. Πάρα πολλές ταινίες, από τον Βilly Elliot μέχρι και το filth and fury (ντοκιμαντέρ για τους sex pistols), προσπάθησαν να περιγράψουν τις κοινωνικές συνθήκες κυρίως της δεύτερης περιόδου της Σιδηράς Κυρίας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους .

pride5

Το pride έρχεται να προστεθεί στην λίστα των ταινιών που αφορούν εκείνη την περίοδο. Το pride δεν είναι ακόμα μια ταινία για τις απεργίες των ανθρακωρύχων .Δεν δείχνει τις μάχες στα εργοστάσια και στους δρόμους, δεν κινηματογραφεί την εξαγριωμένη νεολαία, δεν βλέπουμε τόσο έντονα την Θατσερική καταστολή. Το pride εστιάζει περισσότερο σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι που υφίσταται την κοινωνική καταπίεση. Είναι μια ταινία απλά για την σύνδεση της lgbtq κοινότητας με ένα κομμάτι των απεργών ανθρακωρύχων.

Πριν ξεκινήσω να μιλάω για το pride θα ήθελα να κάνω μια ανασκόπηση στον Αγγλικό κινηματογράφο και τις επιρροές του. Αυτό ίσως γιατί θα ήθελα να δικαιολογήσω το απλό ύφος και την απλή δομή της συγκεκριμένης ταινίας  και να την εντάξω στον Αγγλικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό

 Αν μπορούσαμε να μιλήσουμε απλά για τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό θα λέγαμε  ότι είναι απαλλαγμένος από τον ελιτισμό όπως αυτός εκφράζεται στην τέχνη με την μορφή του φορμαλισμού. Η γλώσσα οπτική και σεναριακή είναι προσιτή προς όλους, χωρίς φαμφάρες .Σκοπός του είναι να κινητοποιεί τον λαό δείχνοντας ξεκάθαρα τα βάσανα που βιώνει και προβάλλοντας την εργατική τάξη ως κεντρικό ήρωα. Παίξτε τον κουλοχέρη Tome Of Madness στο Leon Casino

 Παρόλα αυτά σοσιαλιστικός ρεαλισμός δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τα γρανάζια της κομματικής γραφειοκρατίας της σοβιετικής ένωσης και μπήκε εύκολα στην παγίδα να μην εξυμνεί την εργατική τάξη αλλά ένα πεφωτισμένο ηγέτη  και τα κατορθώματα του. Το πρόσωπο το Στάλιν σημάδεψε βαθύτατα τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και έτσι ο μόνος τρόπος για να απενοχοποιηθεί σαν αφηγηματικό ύφος ήταν να μεταναστεύσει. Για να μας αφήσει την παρακαταθήκη του έπρεπε να ξεφύγει από το όνομα του, από την χώρα προέλευσης και να σπάσει τα όρια του χρόνου.

gghgh

Κρατώντας ως βασικό θέμα τα βάσανα και τις προσπάθειες του προλεταριάτου ταξιδεύει στην γηραιά ήπειρο αλλάζει ονόματα και στυλ  και εμφανίζεται το 1969 ξανά αυτούσιος ως σοσιαλιστικός ρεαλισμός στην Αγγλία με τον Κεν Λοουτς να αναλαμβάνει τον ρόλο του οργανικού διανοούμενου-σκηνοθέτη με το ΚΕS . Παρόλα αυτά το free cinema είχε αφήσει  την βαθιά του επιρροή, όχι μόνο στον Κεν Λόουτς, αλλά σε όλο τον βρετανικό κινηματογράφο, μέχρι και σήμερα.

Όταν μιλάμε για free cinema (το nouvelle vague της Αγγλίας)μιλάμε για το κίνημα του ρεαλισμού που ξεπηδά στην Αγγλία με το κλασσικό μοτίβο εργατική τάξη και βιοπάλη σπάζοντας το αποστειρωμένο κλίμα του μικροαστικού βρετανικού κινηματογράφου ,προβάλλοντας την πραγματική ζωή ωμή και ανηλεή σε μικρά αριστουργήματα. Ο ίδιος ο πρωτεργάτης της Αγγλικού νέου ρεύματος Ο Λίντζει Άντερσον λέει: “όσο για μένα θέλω μια Μεγάλη Βρετανία οπού ο κινηματογράφος θα είναι σεβαστός και κατανοητός από όλο τον κόσμο, και θα συμμετέχει δημιουργικά στην δημιουργική ζωή της κοινότητας”.

Αυτό ήταν!  ο Αγγλικός κινηματογράφος κράτησε για πάντα αυτά τα λόγια μέχρι και σήμερα . Απλός λιτός και απέριττος ο αγγλικός κινηματογράφος τρυπώνει στις φτωχογειτονιές και μας λέει πως περνάει το προλεταριάτο και το λούμπεν προλεταριάτο στο Λονδίνο και σε άλλες σκοτεινές βιομηχανικές περιοχές (This is England)

Κρατώντας αυτά τα συστατικά ο Μάθιου Γουόρτσους βάζει στον μεγεθυντικό φακό μια ξεχασμένη αληθινή ιστορία. Εκεί η εργατική τάξη και οι αγώνες της συναντιούνται με την προσπάθεια των καταπεσμένων ομοφυλόφιλων να αντιμετωπίσουν μαζί τον κοινό εχθρό, το κράτος. Το μόνο που θα μπορούσε να σπάσει τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που είχαν οι εργαζόμενοι των ορυχείων απέναντι στην περιθωριοποιημένη ομάδα των ομοφυλόφιλων ,δεν ήταν τίποτα άλλο παρά η ανάπτυξη συντροφικών δεσμών και αλληλεγγύης. Πως αλλιώς θα μπορούσαν να αναμετρηθούν με έναν αντίπαλο που εξαπολύει μια επίθεση κατά μέτωπο ιδιωτικοποιώντας τα εργοστάσια, στοχεύοντας στην εξαθλίωση ενός μεγάλου κομματιού της εργατικής τάξης. Με έναν αντίπαλο που έχει φροντίσει να να απομονώσει κάθε τι που θεωρεί μη φυσιολογικό εγγράφοντας στο DNA της κοινωνίας έναν βαθύ συντηρητισμό. Και όλα αυτά στο όνομα του κοινού καλού, της κανονικότητας ,της ομαλής συνέχειας των κοινωνικών στερεότυπων, της  ηθικής.

Το ερώτημα βέβαια είναι ποια ηθική, ποιο κοινό καλό, ποια κανονικότητα σε ένα κράτος που κηρύττει πόλεμο εναντίον της εργατικής τάξης , σε ένα κράτος που έχει εκτοξεύσει τα ποσοστά της ανεργίας και που βυθίζει τη νέα γενιά στην απόγνωση. Μπορεί όπως είπαμε ο σκηνοθέτης να μην περιγράφει γλαφυρά τους τις κοινωνικές συνθήκες και τους αγώνες της εποχής και να δίνει έναν φεστιβαλικό τόνο από την αρχή μέχρι το τέλος σε έναν πόλεμο που ήταν σκληρός. Είναι όμως αυτή η φράση “Τα εργοστάσια στους εργάτες” που σου γρατζουνάει το μυαλό εκεί που η lgbtq κοινότητα αποχτά μάλλον μια ανώτερη συνείδηση για την καταπίεση,  εκεί που μπορούν μάλλον να αντιληφθούν έστω και πρωτόλεια ένα διαφορετικό οικονομικό και πολιτικό σύστημα οπού η ηθική ,το κοινό καλό και η κανονικότητα θα αποκτούσαν ένα πολύ διαφορετικό νόημα, ή καλύτερα τότε θα αποκτούσαν νόημα.

njj

 

Πολύ κακό για το τίποτα δημιουργήθηκε για το pride ,διχασμένες κριτικές, άτοπες κριτικές. Μια ταινία πάντα πρέπει να εξετάζεται στο πρίσμα της εποχής και της χώρας που ανήκει. Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός αυτή τη στιγμή στην Αγγλία τόσο μπορεί να δώσει. Το κοινωνικό μούδιασμα της Αγγλικής κοινωνίας μπορεί να μην αφήνει χώρο στο σοσιαλιστικό ρεαλισμό να δώσει ένα έργο ολοκληρωμένο, βαθύ και πολυεπίπεδο, πραγματικά πρωτοποριακό και επαναστατικό. Όμως ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός δεν ξανακάνει τα ίδια λάθη. Σκοπός δεν ήταν να δομηθεί ένας ισχυρός χαρακτήρας σαν άξονας της ταινίας. Η προσωπολατρία δεν συγχωρείται σήμερα στο συγκεκριμένο αφηγηματικό ύφος. Σκοπός είναι να εξιστορηθεί ένα γεγονός και να κινηματογραφηθούν δύο διαφορετικές συλλογικότητες και ο τρόπος που αλληλεπιδρούν σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, η μάχη που έδωσαν μαζί με σκοπό να μας εμπνεύσει και να μας κινητοποιήσει για το πώς μπορεί να ενωθεί χωρίς να επαναληφθούν τα ίδια λάθη η κοινωνική πρωτοπορία.

Δεν ξέρω αν πρέπει να συγχωρέσουμε τον Γουόρτους που δεν ανέφερε ότι ο Μάρκ Άστον (όχι μόνο πρωταγωνιστής της ταινίας αλλά και πρωταγωνιστής των γεγονότων) ήταν κομμουνιστής ,πάντως σίγουρα πρέπει να τον συγχωρέσουμε που δεν ανταποκρίθηκε στην μιζέρια και στην σοβαροφάνεια που αρμόζει στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και στην ταξική πάλη . Ο Ριζοσπάστης μάλλον ακόμα δεν μπορεί να αντιληφθεί  τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό αποκομμένο από το ύφος της Σοβιετικής Ένωσης, την επαναστατική τέχνη να μεταβάλλεται συνέχεια στον χώρο και στον χρόνο και το επαναστατικό υποκείμενο απαλλαγμένο από το προφίλ του Οσιομάρτυρα. Σίγουρα το pride δεν ήταν το ανώτερο δείγμα επαναστατικής τέχνης αλλά ήταν μια ευχάριστη ταινία νέου τύπου σοσιαλιστικού ρεαλισμού και ας ελπίσουμε ότι θα ακολουθήσουν και άλλες επιτρέποντας την εξέλιξη αυτού του διαχρονικού αφηγηματικού είδους.

και ο ρίζο που δεν του άρεσε η ταινία…

 

 

Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Αnime cliché no4 – O θάνατος είναι σχετικός
Επόμενο άρθρο One Punch Man- Ή τι μπορούν οι superheros να μάθουν από τα anime
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Judas And The Black Messiah – Mπορείς να δολοφονήσεις έναν επαναστάτη, αλλά όχι την επανάσταση

Νικόλαος Καφαράκης
Νικόλαος Καφαράκης
23 Μαρτίου 2021
Cinema

Πως μια αντιγραφή μπορεί να σε σημαδέψει- H περίπτωση του Starchaser

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
28 Μαΐου 2017
Cinema

Μια μικρή αναδρομή-Πως φέρθηκε ο κινηματογράφος στον Lovecraft;

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
22 Δεκεμβρίου 2017
Cinema

Warcraft- Μια αδέξια αλλά φιλόδοξη αρχή!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
21 Ιουλίου 2018
Cinema

Fallen Leaves – Εγώ αγαπώ Φινλανδικά

Σάντρα Δημητρέλου
Σάντρα Δημητρέλου
22 Δεκεμβρίου 2023
Cinema

Dirty Granpa- Η κατάντια ενός μεγάλου ηθοποιού

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Ιουλίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?