Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τα Bαρέλια της Oργής – Ταξική πάλη στην Άγρια Δύση
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    riddler-δημοκρατία
    Riddler, γιατί μισείς τη Δημοκρατία μας;
    1 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός
Cinema

Pride- Ένας διαφορετικός, νέος σοσιαλιστικός ρεαλισμός

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 9 Σεπτεμβρίου 2015
Τελευταία Ενημέρωση 17 Ιουνίου 2017
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Σωτήριο έτος 2014 και ακόμα ο Αγγλικός κινηματογράφος δεν έχει πάψει να αντλεί έμπνευση από την εποχή που λατρεύει να μισεί. Τα Θατσερικά χρόνια σημάδεψαν  για πάντα την σύγχρονη αγγλική ιστορία αλλά και την σύγχρονη αγγλική κουλτούρα. Πάρα πολλές ταινίες, από τον Βilly Elliot μέχρι και το filth and fury (ντοκιμαντέρ για τους sex pistols), προσπάθησαν να περιγράψουν τις κοινωνικές συνθήκες κυρίως της δεύτερης περιόδου της Σιδηράς Κυρίας με πολλούς διαφορετικούς τρόπους .

pride5

Το pride έρχεται να προστεθεί στην λίστα των ταινιών που αφορούν εκείνη την περίοδο. Το pride δεν είναι ακόμα μια ταινία για τις απεργίες των ανθρακωρύχων .Δεν δείχνει τις μάχες στα εργοστάσια και στους δρόμους, δεν κινηματογραφεί την εξαγριωμένη νεολαία, δεν βλέπουμε τόσο έντονα την Θατσερική καταστολή. Το pride εστιάζει περισσότερο σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι που υφίσταται την κοινωνική καταπίεση. Είναι μια ταινία απλά για την σύνδεση της lgbtq κοινότητας με ένα κομμάτι των απεργών ανθρακωρύχων.

Πριν ξεκινήσω να μιλάω για το pride θα ήθελα να κάνω μια ανασκόπηση στον Αγγλικό κινηματογράφο και τις επιρροές του. Αυτό ίσως γιατί θα ήθελα να δικαιολογήσω το απλό ύφος και την απλή δομή της συγκεκριμένης ταινίας  και να την εντάξω στον Αγγλικό σοσιαλιστικό ρεαλισμό

 Αν μπορούσαμε να μιλήσουμε απλά για τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό θα λέγαμε  ότι είναι απαλλαγμένος από τον ελιτισμό όπως αυτός εκφράζεται στην τέχνη με την μορφή του φορμαλισμού. Η γλώσσα οπτική και σεναριακή είναι προσιτή προς όλους, χωρίς φαμφάρες .Σκοπός του είναι να κινητοποιεί τον λαό δείχνοντας ξεκάθαρα τα βάσανα που βιώνει και προβάλλοντας την εργατική τάξη ως κεντρικό ήρωα. Παίξτε τον κουλοχέρη Tome Of Madness στο Leon Casino

 Παρόλα αυτά σοσιαλιστικός ρεαλισμός δεν μπόρεσε να ξεφύγει από τα γρανάζια της κομματικής γραφειοκρατίας της σοβιετικής ένωσης και μπήκε εύκολα στην παγίδα να μην εξυμνεί την εργατική τάξη αλλά ένα πεφωτισμένο ηγέτη  και τα κατορθώματα του. Το πρόσωπο το Στάλιν σημάδεψε βαθύτατα τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και έτσι ο μόνος τρόπος για να απενοχοποιηθεί σαν αφηγηματικό ύφος ήταν να μεταναστεύσει. Για να μας αφήσει την παρακαταθήκη του έπρεπε να ξεφύγει από το όνομα του, από την χώρα προέλευσης και να σπάσει τα όρια του χρόνου.

gghgh

Κρατώντας ως βασικό θέμα τα βάσανα και τις προσπάθειες του προλεταριάτου ταξιδεύει στην γηραιά ήπειρο αλλάζει ονόματα και στυλ  και εμφανίζεται το 1969 ξανά αυτούσιος ως σοσιαλιστικός ρεαλισμός στην Αγγλία με τον Κεν Λοουτς να αναλαμβάνει τον ρόλο του οργανικού διανοούμενου-σκηνοθέτη με το ΚΕS . Παρόλα αυτά το free cinema είχε αφήσει  την βαθιά του επιρροή, όχι μόνο στον Κεν Λόουτς, αλλά σε όλο τον βρετανικό κινηματογράφο, μέχρι και σήμερα.

Όταν μιλάμε για free cinema (το nouvelle vague της Αγγλίας)μιλάμε για το κίνημα του ρεαλισμού που ξεπηδά στην Αγγλία με το κλασσικό μοτίβο εργατική τάξη και βιοπάλη σπάζοντας το αποστειρωμένο κλίμα του μικροαστικού βρετανικού κινηματογράφου ,προβάλλοντας την πραγματική ζωή ωμή και ανηλεή σε μικρά αριστουργήματα. Ο ίδιος ο πρωτεργάτης της Αγγλικού νέου ρεύματος Ο Λίντζει Άντερσον λέει: “όσο για μένα θέλω μια Μεγάλη Βρετανία οπού ο κινηματογράφος θα είναι σεβαστός και κατανοητός από όλο τον κόσμο, και θα συμμετέχει δημιουργικά στην δημιουργική ζωή της κοινότητας”.

Αυτό ήταν!  ο Αγγλικός κινηματογράφος κράτησε για πάντα αυτά τα λόγια μέχρι και σήμερα . Απλός λιτός και απέριττος ο αγγλικός κινηματογράφος τρυπώνει στις φτωχογειτονιές και μας λέει πως περνάει το προλεταριάτο και το λούμπεν προλεταριάτο στο Λονδίνο και σε άλλες σκοτεινές βιομηχανικές περιοχές (This is England)

Κρατώντας αυτά τα συστατικά ο Μάθιου Γουόρτσους βάζει στον μεγεθυντικό φακό μια ξεχασμένη αληθινή ιστορία. Εκεί η εργατική τάξη και οι αγώνες της συναντιούνται με την προσπάθεια των καταπεσμένων ομοφυλόφιλων να αντιμετωπίσουν μαζί τον κοινό εχθρό, το κράτος. Το μόνο που θα μπορούσε να σπάσει τις προκαταλήψεις και τα στερεότυπα που είχαν οι εργαζόμενοι των ορυχείων απέναντι στην περιθωριοποιημένη ομάδα των ομοφυλόφιλων ,δεν ήταν τίποτα άλλο παρά η ανάπτυξη συντροφικών δεσμών και αλληλεγγύης. Πως αλλιώς θα μπορούσαν να αναμετρηθούν με έναν αντίπαλο που εξαπολύει μια επίθεση κατά μέτωπο ιδιωτικοποιώντας τα εργοστάσια, στοχεύοντας στην εξαθλίωση ενός μεγάλου κομματιού της εργατικής τάξης. Με έναν αντίπαλο που έχει φροντίσει να να απομονώσει κάθε τι που θεωρεί μη φυσιολογικό εγγράφοντας στο DNA της κοινωνίας έναν βαθύ συντηρητισμό. Και όλα αυτά στο όνομα του κοινού καλού, της κανονικότητας ,της ομαλής συνέχειας των κοινωνικών στερεότυπων, της  ηθικής.

Το ερώτημα βέβαια είναι ποια ηθική, ποιο κοινό καλό, ποια κανονικότητα σε ένα κράτος που κηρύττει πόλεμο εναντίον της εργατικής τάξης , σε ένα κράτος που έχει εκτοξεύσει τα ποσοστά της ανεργίας και που βυθίζει τη νέα γενιά στην απόγνωση. Μπορεί όπως είπαμε ο σκηνοθέτης να μην περιγράφει γλαφυρά τους τις κοινωνικές συνθήκες και τους αγώνες της εποχής και να δίνει έναν φεστιβαλικό τόνο από την αρχή μέχρι το τέλος σε έναν πόλεμο που ήταν σκληρός. Είναι όμως αυτή η φράση “Τα εργοστάσια στους εργάτες” που σου γρατζουνάει το μυαλό εκεί που η lgbtq κοινότητα αποχτά μάλλον μια ανώτερη συνείδηση για την καταπίεση,  εκεί που μπορούν μάλλον να αντιληφθούν έστω και πρωτόλεια ένα διαφορετικό οικονομικό και πολιτικό σύστημα οπού η ηθική ,το κοινό καλό και η κανονικότητα θα αποκτούσαν ένα πολύ διαφορετικό νόημα, ή καλύτερα τότε θα αποκτούσαν νόημα.

njj

 

Πολύ κακό για το τίποτα δημιουργήθηκε για το pride ,διχασμένες κριτικές, άτοπες κριτικές. Μια ταινία πάντα πρέπει να εξετάζεται στο πρίσμα της εποχής και της χώρας που ανήκει. Ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός αυτή τη στιγμή στην Αγγλία τόσο μπορεί να δώσει. Το κοινωνικό μούδιασμα της Αγγλικής κοινωνίας μπορεί να μην αφήνει χώρο στο σοσιαλιστικό ρεαλισμό να δώσει ένα έργο ολοκληρωμένο, βαθύ και πολυεπίπεδο, πραγματικά πρωτοποριακό και επαναστατικό. Όμως ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός δεν ξανακάνει τα ίδια λάθη. Σκοπός δεν ήταν να δομηθεί ένας ισχυρός χαρακτήρας σαν άξονας της ταινίας. Η προσωπολατρία δεν συγχωρείται σήμερα στο συγκεκριμένο αφηγηματικό ύφος. Σκοπός είναι να εξιστορηθεί ένα γεγονός και να κινηματογραφηθούν δύο διαφορετικές συλλογικότητες και ο τρόπος που αλληλεπιδρούν σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, η μάχη που έδωσαν μαζί με σκοπό να μας εμπνεύσει και να μας κινητοποιήσει για το πώς μπορεί να ενωθεί χωρίς να επαναληφθούν τα ίδια λάθη η κοινωνική πρωτοπορία.

Δεν ξέρω αν πρέπει να συγχωρέσουμε τον Γουόρτους που δεν ανέφερε ότι ο Μάρκ Άστον (όχι μόνο πρωταγωνιστής της ταινίας αλλά και πρωταγωνιστής των γεγονότων) ήταν κομμουνιστής ,πάντως σίγουρα πρέπει να τον συγχωρέσουμε που δεν ανταποκρίθηκε στην μιζέρια και στην σοβαροφάνεια που αρμόζει στον σοσιαλιστικό ρεαλισμό και στην ταξική πάλη . Ο Ριζοσπάστης μάλλον ακόμα δεν μπορεί να αντιληφθεί  τον σοσιαλιστικό ρεαλισμό αποκομμένο από το ύφος της Σοβιετικής Ένωσης, την επαναστατική τέχνη να μεταβάλλεται συνέχεια στον χώρο και στον χρόνο και το επαναστατικό υποκείμενο απαλλαγμένο από το προφίλ του Οσιομάρτυρα. Σίγουρα το pride δεν ήταν το ανώτερο δείγμα επαναστατικής τέχνης αλλά ήταν μια ευχάριστη ταινία νέου τύπου σοσιαλιστικού ρεαλισμού και ας ελπίσουμε ότι θα ακολουθήσουν και άλλες επιτρέποντας την εξέλιξη αυτού του διαχρονικού αφηγηματικού είδους.

και ο ρίζο που δεν του άρεσε η ταινία…

 

 

Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Αnime cliché no4 – O θάνατος είναι σχετικός
Επόμενο άρθρο One Punch Man- Ή τι μπορούν οι superheros να μάθουν από τα anime
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
14 Νοεμβρίου 2025
Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
10 Νοεμβρίου 2025
Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
10 Νοεμβρίου 2025
Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
11 Νοεμβρίου 2025
12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
7 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Tenet – Ένας James Bond στην όπισθεν

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
27 Αυγούστου 2020
Cinema

Guardians of the Galaxy vol 2- Dance-off bro!

smassingculture
smassingculture
25 Απριλίου 2018
Cinema

Skol – Οι 10 καλύτερες Vikings ταινίες για επιδρομές στα νότια

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Μαΐου 2020
Cinema

Everything Everywhere All at Once – Η στιγμιαία λάμψη ενός ακόμα multiverse

Σάντρα Δημητρέλου
Σάντρα Δημητρέλου
6 Μαΐου 2022
Cinema

Don’t Look Up – Η αποσάθρωση του δημόσιου λόγου στην Κοινωνία του Θεάματος

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
29 Δεκεμβρίου 2021
CinemaΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2019Ανασκόπηση 2020Σειρές

Οι καλύτερες εφηβικές ταινίες και σειρές για το 2019/2020

Mαίρη Μαυρομάτη
Mαίρη Μαυρομάτη
31 Ιανουαρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?