Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
Cinema

Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 23 Απριλίου 2025
Τελευταία Ενημέρωση 23 Απριλίου 2025
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το 1988 ο Μ. Σκορσέζε, εμπνεόμενος από το μυθιστόρημα του Ν. Καζαντζάκη δημιουργεί ένα αριστούργημα που θα μείνει (έχει ήδη μείνει;) στην Ιστορία των απεικονίσεων του Ιησού στην ποπ κουλτούρα: στον Τελευταίο πειρασμό ο Ιησούς του Γουίλεμ Νταφόε, μέσα σε έναν μόνιμο “πειρασμό” άρνησης της μοίρας του, είναι ο ίδιος το υποκείμενο που βιώνει την καζαντζακική θεματική που βρίσκει κανείς στο σύνολο του λογοτεχνικού έργου του εν λόγω συγγραφέα, δηλ. την πάλη ανάμεσα στην ύλη και το πνεύμα, τη σάρκα και τη θέωση, το παροδικό και το αιώνιο.

Έτσι, ο θεατής ακολουθεί έναν χαρακτήρα του οποίου η ιστορία και η ψυχολογική σκιαγράφηση είναι γνώριμες από τα λογοτεχνικά πεζογραφήματα του Ν. Καζαντζάκη (αλλά και τα φιλοσοφικής προβληματικής και ύφους κείμενά του, όπως η Ασκητική, το θεμέλιο της πνευματικής του ταυτότητας), έναν αρχετυπικό καζαντζακικό ήρωα που σε αυτήν τη μυθοπλαστική αφήγηση προσωποποιείται μέσα από τον Ιησού. Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας στο πνευματικό του ταξίδι περνάει από την αμφιβολία στον φανατισμό, από τον πασιφισμό στη βίαιη δράση, στην πλήρη απάρνηση της θεϊκής του φύσης (αφού πείθεται από το σχέδιο του Σατανά, σε μια από τις καλύτερες απεικονίσεις του τελευταίου στην οθόνη, κι έτσι τελικά υποκύπτει στον πειρασμό) και στην τελική αποδοχή του θείου σχεδίου…

Γιατί όμως αυτή η ταινία είναι τόσο συγκλονιστική; Γιατί αυτό το κομμάτι της τριλογίας του Σκορσέζε που αφορά τη θρησκευτική πίστη (με τα άλλα δύο να είναι το Kundun του 1997 και το Silence του 2016) γεμίζει δέος τον θεατή σε τέτοιο βαθμό, που μάλλον καμία άλλη μεταφορά του «θείου δράματος» στην οθόνη δεν το επιτυγχάνει; Δεν είναι απλά ότι πρόκειται για μια ταινία της ώριμης περιόδου της φιλμογραφίας του Σκορσέζε, ούτε απλά ότι η ερμηνεία του (…θεούλη, ούτως ή άλλως) Γουίλεμ Νταφόε είναι εκπληκτική (ε, αν υπήρχε ένας ηθοποιός που δικαιωματικά έπρεπε να ερμηνεύσει τον Ιησού Χριστό, ήταν αυτός!)˙ ούτε καν το διαολεμένο, άριστα αποτυπωμένο plot twist με τον Σατανά προς το τέλος της ταινίας ή η εμφάνιση του «εξωγήινου» David Bowie, που πάντα μαγνητίζει στην οθόνη, στον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου! Οι λόγοι είναι βαθύτεροι από την ίδια τη δομική ταυτότητα της ταινίας καθαυτής κι αφορούν, μαζί με το παραπάνω στοιχείο, και την ίδια την πολιτισμική Ιστορία: στο μοναδικό αυτό έργο σκιαγραφείται ένας Ιησούς της αμφιβολίας και της ανασφάλειας, αυτός που ξεπερνώντας τον θεϊστικό μανιχαϊσμό βρίσκεται φαινομενικά “πέρα από το καλό και το κακό”˙ είναι, πραγματικά, ο Ιησούς που ταιριάζει και πηγάζει από τη μετανεωτερική εποχή. Τούτου δοθέντος όμως, δεν είναι απλά ο Ιησούς της εποχής που «ο θεός είναι νεκρός και τον έχουμε σκοτώσει»- ο ίδιος, υιός του θεού, είναι αυτός που επιθυμεί να σκοτώσει τον πατέρα του, αυτόν που για ένα καλύτερο μέλλον για την ανθρωπότητα δεν διστάζει να προσφέρει το ίδιο του το παιδί ως θυσία. Για όλους αυτούς τους λόγους, πρόκειται για την αρτιότερη αποδόμηση του θείου δράματος.

Η σαγήνη της ταινίας όμως (γιατί δεν πρόκειται για τίποτα λιγότερο από κάτι τέτοιο) και η αποδόμηση δεν βρίσκουν τις ρίζες τους μόνο σε στοιχεία σχετιζόμενα με την εποχή μας: στον πυρήνα της πλοκής της η ταινία διαθέτει μια διακειμενική επαφή με ένα σύντομης έκτασης αφηγηματικό ποίημα του σπουδαίου Άγγλου συγγραφέα Τζον Μίλτον, τον Ξανακερδισμένο παράδεισο (Paradise Regained). Για τον Μίλτον, που έχει μείνει στην Ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας και γραμματείας με το έπος του Ο χαμένος παράδεισος (Paradise Lost, οι απανταχού γκοθάδες τον ευχαριστούν αιώνια για τον τόσο λιτό μα γεμάτο σκοτεινό λυρισμό τίτλο) η ανθρωπότητα έχασε τον παράδεισο, όταν οι πρωτόπλαστοι έφαγαν το μήλο που ο Εωσφόρος (πρωταγωνιστής του εν λόγω έπους) τους προσέφερε. Όμως ο Μίλτον, η πιο αντιπροσωπευτική λογοτεχνική φιγούρα του προτεσταντισμού, παρέδωσε το αναφερθέν σύντομο αφηγηματικό ποίημα ως sequel του magnum opus του, διαδίδοντας σε έμμετρη μορφή το αισιόδοξο μεταφυσικό μήνυμα ότι η ανθρωπότητα ξαναβρίσκει τον παράδεισό της. Αυτό σχετίζεται με την πιο καθοριστική σκηνή του Τελευταίου πειρασμού (που αποτελεί μεταφορά της γνωστής σκηνής της Καινής Διαθήκης στην οθόνη), όταν δηλ. ο Ιησούς αρνείται τους πειρασμούς του Σατανά στην έρημο. Για τον Μίλτον, αυτό αποτελεί την απόδειξη του σωτήριου ρόλου που ο «θεάνθρωπος» δύναται να παίξει για την ανθρωπότητα.

Gustave Doré, Satan observing the Serpent, c. 1880

Η αποδόμηση, που αναφέρεται παραπάνω, έγκειται και στο ριζικό ερώτημα που η ταινία αυτή τολμάει να θέσει: κι αν ο Ιησούς στην έρημο ενέδιδε; Αν, θύμα των πειρασμών του Σατανά, αποφάσιζε πως ήθελε να ζήσει μια «φυσιολογική» ζωή, αρνούμενος τη θεϊκή του φύση, εναγκαλιζόμενος πλήρως με την ανθρώπινή του πλευρά; Αυτό γίνεται και τα Ιεροσόλυμα (σύμβολο προφανώς ολόκληρης της οικουμένης) καίγονται! Όμως, έστω και την ύστατη στιγμή, με την τελική αποδοχή του θείου σχεδίου και την ακόλουθη σπαρακτική κραυγή ευδαιμονίας του Ιησού, που επιστρέφει στον σταυρό ξανά ως θεάνθρωπος, ο παράδεισος είναι πράγματι “ξανακερδισμένος”.

Και τα δυο έργα, τόσο διαφορετικά από κάθε άποψη, μοιράζονται εντέλει μια αισιοδοξία για το μέλλον της ανθρωπότητας που πηγάζει ακριβώς από το αναφερθέν σημείο της Καινής Διαθήκης. Ο άνθρωπος έχει ολοκληρώσει το πνευματικό (νοούμενο πάντα με έναν θεϊστικό, αντικειμενικό ιδεαλισμό) του ταξίδι κι έχει φτάσει στην κορυφή του καζαντζακικού “ανήφορου”.

Ο Σκορσέζε αποδεικνύεται, για άλλη μια φορά… Σωτήρας του σινεμά.

“It is accomplished”, λοιπόν…

TAGGED:John MiltonLast TemptationMartin ScorseseParadise RegainedWilliam DafoeΓουίλεμ Νταφόεθείο δράμαΜάρτιν ΣκορσέζεΝίκος ΚαζαντζάκηςΞανακερδισμένος ΠαράδεισοςΟ Χαμένος ΠαράδεισοςΤελευταίος ΠειρασμόςΤζον Μίλτον
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
Επόμενο άρθρο Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

CinemaExclusiveΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2023

Σινεμά με πλακάτ, αίθουσες κλειστές– Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2023

admin
admin
7 Φεβρουαρίου 2024
Exclusive

H άκοπη κριτική και οι βαθμοί εμπόδιο στην τέχνη – Το κατηγορώ του Martin Scorsese

admin
admin
19 Απριλίου 2022
Cinema

Oι 10 ταινίες που θα κρατήσουμε βγαίνοντας από τα 10s

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Ιανουαρίου 2020
Cinema

The Irishman – Ένα γκανγκστερικό έπος παλαιάς κοπής

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
21 Νοεμβρίου 2019
Cinema

Άνθρωπος του Θεού – Ευλό-cringe-on

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Σεπτεμβρίου 2021
Game of ThronesΑφιερώματαΣειρές

Game of thrones: Winterfell – Στην τελική ευθεία για το θρόνο.

Xρήστος Δικτόπουλος
Xρήστος Δικτόπουλος
17 Οκτωβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?