Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Το σύγχρονο ελληνικό σινεμά είναι εδώ και μετράει! Οι 20 καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων (μέρος δ)
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Το σύγχρονο ελληνικό σινεμά είναι εδώ και μετράει! Οι 20 καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων (μέρος δ)
Cinema

Το σύγχρονο ελληνικό σινεμά είναι εδώ και μετράει! Οι 20 καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων (μέρος δ)

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 5 Ιουνίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 5 Ιουνίου 2018
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το ελληνικό σινεμά δεν ήταν ποτέ αυτό που θα έλεγε κανείς ακμάζουσα επιχείρηση. Χωρίς υποστήριξη από κρατικές επιχορηγήσεις και εμποδισμένο από τις δοκιμασίες και τις απαγορεύσεις της πρόσφατης πολιτικής ιστορίας της χώρας και της οικονομικής κρίσης, που έκανε την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη ιδιαίτερα για τους νέους σκηνοθέτες, το ελληνικό σινεμά δεν υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές στο παγκόσμιο κοινό τον τελευταίο αιώνα.
Παρ’όλα αυτά, υπάρχει μία λίστα σκηνοθετών που κατάφεραν να κάνουν την παρουσία τους αισθητή ανά τα χρόνια, και στο ντόπιο και στο παγκόσμιο κινηματογραφικό προσκήνιο, συμπεριλαμβανομένων των Θεόδωρου Αγγελόπουλου, Νίκου Κούνδουρου, Κώστα Γαβρά, Νίκου Νικολαϊδη, Μιχάλη Κακογιάννη, Τόνιας Μαρκετάκη, Αλέξανδρου Βούλγαρη, Νίκου Γραμματικού, Σταύρου Τορνέ και άλλων.

Παρά τις δυσμενείς συνθήκες, προχωρώντας από την αυγή του 21ου αιώνα, το ελληνικό σινεμά γίνεται συνεχώς πιο παραγωγικό και ελκυστικό στο παγκόσμιο κοινό. Μερικοί μοντέρνοι έλληνες σκηνοθέτες εκπροσωπούνται στην παρακάτω λίστα, με τους Γιάννη Οικονομίδη, Πάνο Χ. Κούτρα, Νίκο Γραμματικό, Αλέξανδρο Βούλγαρη, Κωνσταντίνο Γιάνναρη και Αργύρη Παπαδημητρίου να έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή μεταξύ τους.
Η πρόσφατη παγκόσμια αναγνώρισή του αυξήθηκε με την εμφάνιση ενός σχετικά νέου κινηματογραφικού στυλ, του “Greek Weird Wave” («Ελληνικό Παράξενο Κύμα»), καθιερωμένο από τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάνθιμου το 2009, ο οποίος ενέπνευσε και πλέον διευρύνθηκε σε άλλους σκηνοθέτες, όπως η Αθηνά Ραχήλ Τσαγκάρη, Αλέξανδρος Αβρανάς, Μπάμπης Μακρίδης και άλλοι.

Αυτή η λίστα αποτελεί μία προσπάθεια να συγκεντρωθούν οι καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων 18 ετών, με σκοπό οι τίτλοι να είναι όσο πιο αντιπροσωπευτικοί διαφόρων ειδών και σκηνοθετών γίνεται. Για το πρώτο κομμάτι του αφιερώματος (20-15) κλικ εδώ ,για το δεύτερο (14-10) κλικ εδώκαι για το τρίτο (9-5) εδώ.

4. Ο Κυνόδοντας (Γιώργος Λάνθιμος, 2009)

Τρία νέα ενήλικα παιδιά ζουν απομονωμένα στο σπίτι των γονιών τους στα προάστια, σχεδόν χωρίς καμία επαφή με τον έξω κόσμο, αφού, σύμφωνα με τους γονείς τους, ένα παιδί είναι έτοιμο να φύγει από το σπίτι μόνο όταν ο κυνόδοντάς του πέσει. Η πραγματικότητά τους αποτελείται από ότι κατασκευάζουν οι γονείς τους ως πραγματικότητα για εκείνους, με κάθε τι «επικίνδυνο» να παραμορφώνεται σε κάτι αποδεκτό.

«Ο Κυνόδοντας» είναι μία αντισυμβατική, πολυδιάστατη ψυχολογική μεταφορά για τα οικογενειακά αρχέτυπα – όχι μόνο στην ελληνική, αλλά σε κάθε οικογένεια. Τα τρία παιδιά ζουν σε ένα σπίτι που προσομοιάζει με την Εδέμ, με έναν εξουσιαστικό πατέρα-Θεό, με μία πιθανή ψυχαναλυτική σχέση με τη λακανική έννοια του «Νόμου του Πατέρα» και τον συνεπαγόμενό του ρόλο στη μετέπειτα ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού, με αναφορά στα κατά Jung πατρικά και μητρικά αρχέτυπα και την κλασική εξαρτημένη μάθηση του Ivan Pavlov. Σε τελική ανάλυση, η ταινία θέτει ερωτήματα σχετικά με την υποκειμενικότητα της πραγματικότητας, τη δύναμη της οικειότητας σε αντίθεση με τη δύναμη της ελευθερίας και τη σχέση μεταξύ ενστίκτων και μαθημένης συμπεριφοράς.

Με αυτήν την ταινία του, η οποία γέννησε το λεγόμενο “Greek Weird Wave”, ο Γιώργος Λάνθιμος τράβηξε την προσοχή του κόσμου προς το μοντέρνο ελληνικό σινεμά, δημιουργώντας τίποτα λιγότερο από ένα αριστούργημα που αξίζει να το δείτε τουλάχιστον μία φορά.

3. Ο Βασιλιάς (Βασίλης Γραμματικός, 2002)

Ο Βαγγέλης, ένας πρώην ναρκομανής και έμπορος ναρκωτικών, αποφυλακίζεται και αποφασίζει να μετακομίσει στο εγκαταλελειμμένο σπίτι του παππού του στο Νέο Παράδεισο, ένα μικρό χωριό στη νότια Ελλάδα, μακριά από την παλιά του ζωή και κοινωνικό κύκλο, προκειμένου να μείνει καθαρός και να κάνει μια νέα αρχή. Όμως οι ντόπιοι δεν είναι πολύ φιλικοί με τους ξένους και σύντομα θα αρχίσουν να ψάχνουν τρόπους για να τον διώξουν από το χωριό.

«Ο Βασιλιάς» πρόκειται για μια ταινία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν στα μέσα της δεκαετίας του ’90. Ο σκηνοθέτης, Νίκος Γραμματικός, χρησιμοποιεί πληροφορίες από τον τύπο και το δικηγόρο του Βαγγέλη Φαρμακόρη για να δημιουργήσει αυτό το εν μέρει αληθινό και εν μέρει φανταστικό διαχρονικό φιλμ για την ξενοφοβία με την πλατιά της έννοια, τον κοινωνικό αποκλεισμό, το φόβο των ανθρώπων προς το άγνωστο και το πώς η κοινωνία, με το να συμπεριφέρεται σε κάποιον σα να τον θεωρεί «πρόβλημα», μπορεί να τον μετατρέψει σε ακριβώς αυτό, δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο.

Οι χαρακτήρες στο χωρίο είναι προσεκτικά διαλεγμένοι για να αποτυπώνουν συμβολικά τη νοοτροπία που μπορεί κανείς να συναντήσει στην επαρχία ή την πόλη, και ο Βαγγέλης Μουρίκης σα Βαγγέλης δίνει μία από τις ίσως καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του, με όλα αυτά να καταλήγουν σε ένα εξαιρετικά δυνατό φίλμ.

2. Νήμα (Αλέξανδρος Βούλγαρης σαν The Boy, 2016)

Το «Νήμα» είναι ένα ψυχαναλυτικό θρίλερ φαντασίας σχετικά με το νήμα που συνδέει τις ζωές της Νίκης, μιας πολιτικής ακτιβίστριας αφιερωμένης στην Αντίσταση, και του γιου της, Λευτέρη. Λαμβάνοντας χώρα σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους, ακολουθεί τον ξεχωριστό αγώνα των δύο χαρακτήρων – απεικονισμένων από την ίδια ηθοποιό, τη συγκλονιστική Σοφία Κόκκαλη, η οποία δικαίως απέσπασε βραβείο για την ερμηνεία της – έναν αγώνα να εκπληρώσουν τους ρόλους τους ή να τους αποφύγουν. Είναι ο ομφάλιος λώρος που τους κρατά ενωμένους μία πηγή αναφοράς μεταξύ τους, μία ζωογόνα εξάρτηση ή μήπως ένας βίαιος περιορισμός; Και πως απελευθερώνεται κανείς από αυτόν;

Ο σκηνοθέτης και μουσικός Αλέξανδρος Βούλγαρης (δημιουργώντας την ταινία ως The Boy) κατασκευάζει ένα δυστοπικό αλλά εύθραυστο κόσμο, ένα αλληγορικό παραμύθι για τον «απογαλακτισμό», για την κληρονομιά που κουβαλάμε αλλά δε διαλέξαμε· για την ακαθόριστη λεπτή γραμμή μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, μεταξύ του εαυτού και των άλλων· για την αιμοδιψή πόλη που «σκοτώνει» τους ανθρώπους της, μία πόλη που αδυνατείς να αποφασίσεις αν θα αγαπήσεις ή θα μισήσεις· για την ελευθερία που μας περιορίζει· και για τη σκληρή διαδικασία της εισόδου στην ενηλικίωση.

Η ταινία έχει χαρακτηριστεί ασυνήθιστη, πρωτοποριακή και πειραματική με όρους παραδοσιακής κινηματογραφικής δομής και διήγησης, όμως ο δημιουργός της δεν πειραματιζόταν καθόλου: ήξερε ακριβώς τι ήθελε να κάνει. Και το αποτέλεσμα είναι ένα κινηματογραφικό αριστούργημα που σπανίως έχουμε την ευκαιρία να δούμε στο ελληνικό σινεμά.

1.Ο Αστακός (Γιώργος Λάνθιμος, 2015)

Σε ένα δυστοπικό κόσμο όπου μόνο ζευγάρια ζουν στην Πόλη, ο David, αφού τον αφήνει η γυναίκα του, μεταφέρεται αναγκαστικά στο Ξενοδοχείο, ένα μέρος όπου όσοι είναι μόνοι μένουν για 45 μέρες προκειμένου να βρουν σύντροφο. Αν δεν επιτύχουν, θα μεταμορφωθούν κάποιο ζώο της επιλογής τους, και ο David επιλέγει τον αστακό. Αλλά η αυστηρά οργανωμένη ζωή εκεί τον ωθεί να αποδράσει και να πάει να μείνει στο Δάσος μαζί με εκείνους που αντιστέκονται στο σύστημα, μόνο για να ανακαλύψει πως οι «μοναχικοί» έχουν τη δική τους άκαμπτη τάξη, με την οποία όλοι πρέπει να δρουν αναλόγως.

Όντας μια αλληγορία για την αγάπη και τη μοναξιά, «ο Αστακός» πραγματεύεται την απεγνωσμένη αναζήτηση συντροφικότητας στο σύγχρονο κόσμο, οπού οι άνθρωποι καθορίζονται από την ικανότητα ή ανικανότητα τους να δημιουργήσουν κοινωνικά αποδεκτές σχέσεις. Εξερευνά το διάλογο μεταξύ της φυσικής ανάγκης κάποιου να αγαπηθεί και της εμμονικής αναζήτησης για ταυτότητα μέσω ρομαντικών σχέσεων, μεταξύ ανεξάρτητης ύπαρξης και αίσθησης του ανήκειν, μεταξύ της συνύπαρξης με σεβασμό και της αντίστασης, μεταξύ της επικρατούσας τάξης και των πιο συγκεκαλυμμένων πλευρών της εξουσίας.

Τεχνικά όχι ακριβώς μία ελληνική ταινία, αλλά μια ιρλανδική, γαλλική, βρετανική και ολλανδική παραγωγή από έναν Έλληνα σκηνοθέτη και έναν Έλληνα σεναριογράφο, με ένα εξαιρετικό καστ από διεθνείς ηθοποιούς. «Ο Αστακός» είναι ένα διαμάντι όχι μόνο για τον ελληνικό, αλλά επίσης και για τον παγκόσμιο κινηματογράφο, που αποδεικνύει γιατί ο Γιώργος Λάνθιμος θεωρείται ανάμεσα στους πιο σημαντικούς Έλληνες σκηνοθέτες που εργάζονται σήμερα.

TAGGED:The Boyαλέξανδρος βούλγαρηςγιώργος λάνθιμοςελληνικές ταινίες
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Έργα Οδοποιίας- Ο δρόμος που άνοιξε ο King στην ψυχή των προαστίων….
Επόμενο άρθρο Δεν είναι όλα ρόδινα στο Faerun! Τα 24 πιο ντροπιαστικά classes του Dungeons & Dragons (μέρος 2)
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Ο Αλλόκοτος Έρωτας του Γιώργου Λάνθιμου

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
8 Ιανουαρίου 2024
Cinema

Ελληνικό σινεμά ώρα μηδέν- Οι 20 καλύτερες ελληνικές ταινίες του 21ου αιώνα (μέρος β)

admin
admin
10 Μαΐου 2018
Cinema

Δώστε εσείς το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το 2019!

admin
admin
23 Φεβρουαρίου 2019
Cinema

Τhe Favourite – Μια ακτινογραφία της εξουσίας κάθε είδους

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
18 Φεβρουαρίου 2019
Cinema

Το σύγχρονο ελληνικό σινεμά είναι εδώ και μετράει! Οι 20 καλύτερες ελληνικές ταινίες των τελευταίων χρόνων(μέρος γ)

admin
admin
23 Μαΐου 2018
Cinema

Οι 10 καλύτερες sci-fi ταινίες για nerd ραντεβού

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
14 Φεβρουαρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?