Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
Cinema

The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 31 Ιανουαρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 4 Φεβρουαρίου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει ο Χρήστος Σκυλλάκος από το periodiko.gr

Δεν ενδιαφέρει κανέναν πραγματικά να ψάξει να βρει αν και όντως υπάρχει κάποια συγκεκριμένη, συγκροτημένη, εκλογικευμένη ή αλλιώς στερεότυπη θεματική σε ένα έργο του οποίου η εικόνα και η όλη του εικαστική δυναμική παράγει στον θεατή ουσιαστική απειλή και αναπάντεχο τρόμο, όπου οι φυσιογνωμίες των δυο ηθοποιών παράγουν εφιάλτες και ματαιότητα όπως κινούνται εξαρχής ηττημένοι και οι ερμηνείες τους μας εγκλωβίζουν σε αρχέτυπους χαρακτήρες τραγωδίας γεμάτους αμφισημίες.

Δεν θα κάτσουμε να αναρωτηθούμε «τί» και «γιατί» συμβαίνει ό,τι συμβαίνει αποκλείοντας κάθε ελευθερία να λειτουργήσουν οι αισθήσεις μας μπρος σε ένα «κείμενο» που μοιάζει με ασήκωτη θεατρική αναπαράσταση της παρηκμασμένης ανθρώπινης κατάστασης: μπρος στο τσακισμένο και διαμελισμένο σώμα ενός γλάρου στα χέρια ενός ανθρώπου, εργαλείο εκτόνωσης της επερχόμενης απόγνωσής του.

Δεν θα βρούμε κάποιο δίδαγμα ή μια πλοκή που θέλει επεξήγηση. Δεν θα κάτσουμε να το ταυτίσουμε με κάποιο «είδος» για να μας γίνει πιο κατανοητό. Πραγματικά δεν χρειάζεται να στραφούμε προς τέτοιου τύπου αναγνώσεις. Η τέχνη δεν φτιάχνεται άλλωστε από τεχνοκράτες και η ασάφεια είναι συχνά εργαλειακό μέρος της φύσης της. Ο κινηματογράφος, ναι, μπορεί να παράξει ακριβώς την αίσθηση της τραγωδίας –και ως δραματουργία και ως μεταφορά και ως κυριολεξία- του ανθρώπου ακόμη και με τα πιο βασικά και κύρια εργαλεία του. Η φόρμα οφείλουμε να δηλώσουμε πως παράγει νοήματα και αυτό ασφαλώς δεν δηλώνει καθόλου φορμαλισμό. Απλά κοιτάζουμε. Και ικανοποιούμαστε με αυτό που κοιτάζουμε γιατί δεχόμαστε επιθέσεις από τους αλλεπάλληλους συνειρμούς μας.

Είναι πραγματικά σπουδαίο, από την άλλη, να βλέπουμε τον Robert Eggers, ένα νέο (ηλικιακά και επαγγελματικά) Αμερικάνο σκηνοθέτη να καταργεί πλήρως τις συμβατικές του χολιγουντιανού κανόνα, να πετάει τα ψηφιακά CGI στα σκουπίδια, να αδιαφορεί για την κλασική εξέλιξη πλοκής και ιστορίας αλλά ωστόσο να ενδιαφέρεται για ανάπτυξη κλίματος μελαγχολίας, αδιεξόδου και ασφυξίας στον θεατή, να βρίσκει τελικά τις αναφορές του στην τέχνη και όχι στο θέαμα, στον κινηματογράφο τέχνης του Bergman και του Dreyer, στον Σαίξπηρ, τα ναυτικά σπαράγματα και στην αρχαία ελληνική δραματουργία, να είναι πραγματικά ανεξάρτητος σε ένα εξαρτημένο από τα στούντιο αφήγημα που μας έχεις κατακλείσει, στην εποχή του Netflix και του ευκολόπεπτου, να κατασκευάζει με τον βαρύ κόκκο του αυθεντικού φιλμ και σε τετράγωνο αποπνικτικό φορμά, δύσκολο ασπρόμαυρο «γοτθικό» σινεμά γεμάτο υπάρξεις σκιές, θάλασσα που δεν λέει να κοπάσει, γλαροπούλια που κρώζουν ανθρώπινες ενοχές, ανασφάλειες, μυστικά και βία: η φύση που θα επιστρέψει τιμωρητικά και πτωματοφάγα.

Δύο άτομα και ένας φάρος στην ερημιά μιας ακτής. Η βάρδια τους είναι αποκλειστικά το να καταφέρουν να αντέξουν τον χρόνο, τον χώρο και την ίδια τους την ύπαρξη. Willem Dafoe (Deathnote, Aquaman) άριστος για άλλη μια φορά και Robert Pattinson (The King, High Life) που τελεσίδικα ακολουθεί ουσιαστικές καλλιτεχνικές πορείες, οι δυο χαρακτήρες. Ο ένας γέρος και ο άλλος νέος. Τι παρελθόντα και τι μέλλοντα! Χαμένοι από χέρι. Η κηδεία τους ήδη έχει γίνει από το πρώτο καρέ. Από το δεύτερο, υπογραμμίζουν πως αποτελούν μια και μοναδική «περσόνα», διχασμένη, διασπασμένη ανάμεσα στην πρόθεση και την αναποφασιστικότητα. Σε αυτό που θέλουν να είναι και σε αυτό που είναι.

Είναι δυο μοναξιές που έρχονται σε επαφή μονάχα για να επιβεβαιώσουν και να «γιορτάσουν» εκ νέου την μοναξιά τους, δυο άνθρωποι που μυρίζουν (ναι, το φιλμ αυτό μυρίζεται κιόλας) λίγη εναπομείνασα ανθρωπιά και ταυτόχρονα προετοιμασία για φονικό, που τους παρακολουθούμε σε μια πορεία κατακόρυφης κατρακύλας και πτώσης, ασχέτως που πιστεύουν πως θα κατακτήσουν στο συμβολισμό του φάρου, το «φως». Αλαζονεία θα εκφράσουν και θα γκρεμιστούν σαν τον Ίκαρο. Ύβρη θα διαπράξουν και θα κατασπαραχθούν σαν τον Προμηθέα που σκέφτηκε να φέρει τη φωτιά στους ανθρώπους. Σε αυτούς που δεν την τίμησαν και σωριάζονται αιωνίως. Που έχουν καταρχήν τιμωρηθεί: δεν υπάρχει χώρος για φιλία, για συναδελφικότητα, για συνεργασία, για στοργή, δεν υπάρχει χώρος για αγάπη σε αυτή την πεταμένη απομόνωση, υπάρχει μονάχα ιεραρχία που όμως κανείς δεν άρχει. Είναι το περιθώριο του περιθωρίου. Ζούνε από την σάρκα του άλλου. Από τις σκέψεις του άλλου. Απομυζούν.

Και εμείς παρακολουθούμε και κοιτάζουμε να δούμε από την άκρη του κάδρου μπας και υπάρξει ελπίδα. Ωστόσο κανένα πλοίο δεν προσμένουν. Τίποτα απολύτως δεν θα υπάρξει στον ορίζοντα για να δει την λάμψη. Μονάχα αυτοί. Εγκλωβισμένοι, ενώ το φως του φάρου είναι εκεί ψηλά αναβοσβήνοντας και βγάζοντας τον μονότονο ήχο του, διαχειρίζονται όχι προφανώς την σωτηρία τους αλλά με ποιο ακριβώς τρόπο θα συντριφτούν.

Μια ταινία ξεπλυμένη από το αλάτι της θάλασσας.

Μια ταινία, σκουριασμένο σίδερο.

Μια ταινία, κατακρεουργημένη ευαισθησία.

Μια ταινία, αίμα στεγνό και ασπρόμαυρο.

Μια ταινία που σε ένα θρυμματισμένο κόσμο, σαν τον σημερινό, μονάχα μπορεί να υπάρξει. Και υπήρξε, ευτυχώς.

TAGGED:Robert PattinsonThe LighthouseWillem Dafoe
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Ζίζεκ: Ο Joker διέγνωσε καλλιτεχνικά τις ασθένειες του σύγχρονου κόσμου
Επόμενο άρθρο 1917 – Η πολεμική βαρβαρότητα σε μονοπλάνο
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Αquaman- Η χαβαλεδιάρικη βουτιά του DCEU

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
2 Ιουλίου 2020
CinemaΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2020

Σινεμά στα χρόνια του κορονοϊού – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2020

admin
admin
8 Ιανουαρίου 2021
Cinema

Poor Things – Η εαυτός νυστέρι για το σώμα και την κοινωνία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
26 Μαρτίου 2024
Cinema

Kinds of Kindness – To weird το παλιό, το ορθόδοξο

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
23 Ιανουαρίου 2025
CinemaOscars 2025

Nosferatu – Παρακμιακός ερωτισμός και η αμηχανία του δημιουργού

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
27 Φεβρουαρίου 2025
Cinema

The Batman – Μια noir, κοινωνική, ελπίδα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Δεκεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?