Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
ComicΕλληνικά

«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 30 Μαΐου 2025
Τελευταία Ενημέρωση 30 Μαΐου 2025
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η καταξιωμένη σειρά κόμικ ιστορικής θεματολογίας του Θανάση Πέτρου έκανε τον Μάρτιο την επιστροφή της, με τον τίτλο «1941: Αυστηρά Συσκότισις» να λαμβάνει χώρα στη Θεσσαλονίκη την περίοδο της Κατοχής. Έτσι η νέα αυτή ιστορία πιάνει το νήμα αμέσως μετά το προηγούμενο μέρος της σειράς, 1936: Ετοιμόρροπη Δημοκρατία, του οποίου η ιστορία είχε ολοκληρωθεί στην ίδια πόλη με τα γεγονότα του αιματοβαμμένου εργατικού Μάη του ’36 και την κατάκτηση της πολιτικής εξουσίας από τον δικτάτορα Μεταξά.

Contents
Μνήμες ΘεσσαλονίκηςΗ εποχή μέσα από τους χαρακτήρεςΣχέδιο με νατουραλιστική αισθητικήΕπιλογικά

Η σειρά αυτή έχει ήδη κερδίσει τις καρδιές πολλών φίλων της 9ης Τέχνης με την προσεγμένη της γραφή, την έμφαση στην ιστορική ακρίβεια, το ξεχωριστό της σχέδιο και τη χαρακτηριστική της χρωματική παλέτα. Ταυτόχρονα, όμως, έχει κερδίσει το ενδιαφέρον και των ίδιων των ιστορικών, με τον καλλιτέχνη να έχει συνομιλήσει πλέον αρκετές φορές σε εκδηλώσεις με επιστήμονες της νεότερης-σύγχρονης Ιστορίας (χαρακτηριστική είναι και η εκτενής ιστοριογραφική βιβλιογραφία που παρατίθεται στο τέλος της έκδοσης). Παραδείγματα αποτελούν η συμμετοχή του σε εκδήλωση για τις «πολλαπλές αναγνώσεις του παρελθόντος» στο φεστιβάλ Ιστορίας των Α.Σ.Κ.Ι., αλλά και η προ ολίγων εβδομάδων παρουσίαση του 1941, η οποία έγινε στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης 2025 με τη συμμετοχή του αναπληρωτή καθηγητή σύγχρονης Ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας ΑΠΘ Στράτου Δορδανά. Η παραπάνω παρουσίαση που έγινε στη ΔΕΒΘ ήρθε σε μια συγκυρία μάλιστα όπου η σύγχρονη Ιστορία καταλαμβάνει μέρος του δημόσιου διαλόγου στην πόλη, με αφορμή την ανακάλυψη ομαδικών τάφων ανταρτών απέναντι ακριβώς από τις φυλακές-κολαστήριο του Γεντί Κουλέ, στα Κάστρα της πόλης, είδηση που ενδεχομένως τροφοδότησε και το ζωηρό ενδιαφέρον με το οποίο έγινε δεκτή η εκδήλωση αυτή από τον κόσμο της έκθεσης.

Μνήμες Θεσσαλονίκης

Τόπος διεξαγωγής της πλοκής γίνεται και πάλι η Θεσσαλονίκη, στην οποία έχει εγκατασταθεί ο Γιώργος Αμπατζής. Η αφήγηση καλύπτει την περίοδο από το 1937, αμέσως δηλαδή μετά το τέλος του προηγούμενου κόμικ, μέχρι και την απελευθέρωση της πόλης από τον ΕΛΑΣ το 1944.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πέτρου με μοναδικό τρόπο καταφέρνει να αποδώσει αφηγηματικά τις φρικτές συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της πόλης κατά τη διάρκεια τόσο της ιταλικής όσο και της γερμανικής φασιστικής Κατοχής. Ιστορικά γεγονότα που έχουν αφήσει το ζοφερό τους στίγμα στη συλλογική μνήμη του τόπου παρουσιάζονται με τρόπο ουσιαστικό κι όχι επιφανειακό, αφού ο καλλιτέχνης τα ανακατεύει με τα συναισθήματα που προκαλούσαν στους τότε κατοίκους της πόλης. Έτσι, ο αναγνώστης έχει την δυνατότητα να κατανοήσει το κλίμα την εποχή του λιμού του σκληρού χειμώνα του 1941 στη Θεσσαλονίκη και φρικτών φασιστικών εγκλημάτων όπως το «Μαύρο Σάββατο» στην Πλατεία Ελευθερίας της πόλης. Η  κακομεταχείριση των Εβραίων της πόλης δεν παρουσιάζεται απλά επιγραμματικά, αφού αναδεικνύεται και ο τεράστιας σημασίας ρόλος που είχε η εβραϊκή κοινότητα της πόλης (για αιώνες) στην οικονομική και κοινωνική ζωή της.

Η εποχή μέσα από τους χαρακτήρες

Όμως το νέο κόμικ δεν πετυχαίνει απλώς μία ενδιαφέρουσα ιστορική αναδρομή, αλλά και έναν αναστοχασμό στην πολιτική συζήτηση και την οικονομική κατάσταση του πληθυσμού που αποδίδεται μέσα από τους χαρακτήρες του κόμικ.

Συγκεκριμένα, μέσα από την οικογένεια με την οποία ζει πλέον ο Αμπατζής, με τον ίδιο να έχει ερωτευτεί μια γυναίκα με την οποία πλέον κατοικούν μαζί στην Άνω Πόλη. Με πολύ ωραίο τρόπο ο Πέτρου προσδίδει στην οικογένεια αυτήν ένα κλίμα μικρόκοσμου φαινομένων που απασχολούσαν συνολικά τον τόπο, όπως ο μαυραγοριτισμός αλλά και οι πολιτικές ζυμώσεις που από ένα σημείο και μετά άρχισαν να απασχολούν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού που έβλεπε πως μόνη λύση στη βαρβαρότητα και τη θηριωδία που είχε γίνει καθεστώς ήταν η συστράτευση στον αντιστασιακό αγώνα. Συγκεκριμένα, οι χαρακτήρες λειτουργούν ως εκφραστές αντιλήψεων και εκπρόσωποι τάσεων της περιόδου, όπως ο γιος της γυναίκας του Αμπατζή, του οποίου η πορεία γίνεται αντικείμενο αφήγησης από τη στιγμή που γυρνάει από τον πόλεμο ενάντια στον ιταλικό φασισμό έως την κατάληξή του ως μαυραγορίτη, ή από την εντελώς αντίθετη μεριά η αδελφή του, που εμπλέκεται σε κύκλους της ΕΠΟΝ.

Με τον τρόπο αυτόν, το τεταμένο κλίμα της κοινωνίας μεταφέρεται και εντός της πρωταγωνιστικής οικογένειας με δεξιοτεχνία. Ακόμα, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Πέτρου αποφεύγει τη σκιαγράφηση χαρακτήρων που μοιάζουν με καρικατούρες: ο γιος δεν είναι απλά ένας μαυραγορίτης, αλλά ο αναγνώστης παρακολουθεί όλη την πορεία και τις ψυχολογικές, οικονομικές του διακυμάνσεις από τον πόλεμο έως την κατάληξή του αυτή, χωρίς μάλιστα αυτό να μονοπωλεί την πλοκή. Ενώ ταυτόχρονα η αφήγηση αποδεικνύεται ιδιαίτερα διεισδυτική σε κοινωνικά φαινόμενα της εποχής όπως ο μαυραγοριτισμός, αφού σύντομα και απλά παρουσιάζεται το πώς αυτός εξελίχθηκε, τι μορφή πήρε, με παράλληλη ανάδειξη και του αδίστακτου χαρακτήρα των ίδιων των μαυραγοριτών. Με τον τρόπο αυτόν, αποδίδεται στην αφήγηση μια έμφαση στις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που θυμίζει το λογοτεχνικό ρεύμα του νατουραλισμού, εφαρμοσμένο σε ένα έργο με πολλά κοινά με το ιστορικό μυθιστόρημα (που ως φόρμα είχε ούτως ή άλλως συνδεθεί με το συγκεκριμένο ρεύμα). Όμως αξίζει μια αναφορά και στο πόσο προσεκτικά ξετυλίγεται η αφήγηση του Πέτρου, με τον ίδιο π.χ. με τη σταθερή προοικονομία της ένταξης της κόρης στην ΕΠΟΝ να βάζει τον αναγνώστη σε θέση να αναρωτιέται αν πράγματι πρόκειται για αυτό που ο ίδιος φαντάζεται ή όχι.

Σχέδιο με νατουραλιστική αισθητική

Έτσι ο Θανάσης Πέτρου καταφέρνει σε μόλις 100 περίπου σελίδες να χωρέσει όλα αυτά τα σημαντικά γεγονότα και το κοινωνικό κλίμα της περιόδου 1937-1944, όμως δεν είναι μόνο η γραφή του άξια επαίνου, αλλά και το σχέδιό του να κερδίζει αμέσως τις εντυπώσεις. Συγκεκριμένα, ο καλλιτέχνης αξιοποιεί την γνώριμη χρωματική παλέτα του με έμφαση σε μουντά χρώματα, ίσως ιδιαίτερα στο μπεζ, το καφέ και σε κάποια σημεία και στο γκρίζο. Το αποτέλεσμα είναι μια οπτική διάσταση του κόμικ που μοιάζει εντελώς «ανθρώπινη» και καθημερινή και που συμβαδίζει πλήρως με τον νατουραλιστικό χαρακτήρα της γραφής, με την πρώτη μάλιστα να μην κουράζει καθόλου (όπως θα γινόταν ίσως με την επαναλαμβανόμενη χρήση πιο έντονων χρωμάτων ή αποχρώσεων).

Ακόμα, σε ό,τι αφορά το σχέδιο, ειδική μνεία πρέπει να γίνει στην εικαστική απεικόνιση της ίδιας της πόλης της Θεσσαλονίκης. Ο Πέτρου προσέχει ιδιαίτερα το φόντο του κάθε πάνελ, στο οποίο πολλές φορές θαυμάζει κανείς όχι απαραίτητα λεπτομερείς αλλά πολύ ακριβείς αναπαραστάσεις του αστικού χώρου: το «πέταλο» της Πλατείας Αριστοτέλους, σημεία των Κάστρων και της Άνω Πόλης και στενάκια της Αγοράς Μοδιάνο, είναι ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα.

Επιλογικά

Συνολικά, πρόκειται για ένα κόμικ που εμφανώς επιτυγχάνει σε ό,τι βάζει στόχο και που δικαιώνει τον χαρακτηρισμό του ιστορικού Αντώνη Λιάκου για τα κόμικς ως «ένα διεισδυτικό μέσο δημόσιας Ιστορίας στο ευρύ κοινό». Με τη σειρά να καταπιάνεται με ολόκληρη την περίοδο από τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο και τον Εθνικό Διχασμό έως και την Απελευθέρωση από τους ναζί, μένει κανείς να σκέφτεται πόσο ενδιαφέρον θα έχει ενδεχομένως ένα 6ο μέρος της ιστορίας, που θα πιάνει το νήμα της πλοκής από την Απελευθέρωση του 1944, για να πάει παρακάτω, στην περίοδο του Εμφυλίου…

TAGGED:1941ΑντίστασηΑυστηρά Συσκότισιςεκδόσεις ΊκαροςΘανάσης ΠέτρουΚατοχήΜαυραγοριτισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
30 Μαΐου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ExclusiveExclusive Reviews

Μία έκθεση για την Άλκη Ζέη που μοιάζει στον Μεγάλο Περίπατο… του Μπακογιάννη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Μαρτίου 2023
ComicΕλληνικά

Γρα-Γρου- Ένα ταξίδι στην μυσταγωγία της ελληνικής παράδοσης

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
16 Δεκεμβρίου 2017
Exclusive

Εν Αιθρία 10 – Η κόμικ αρχή του χρόνου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
13 Σεπτεμβρίου 2019
Βιβλία

Η ΕΠΟΝ μέσα από τα μάτια της Άλκης Ζέη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Φεβρουαρίου 2021
ComicΕλληνικά

Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου – Μικροί ήρωες της Αντίστασης

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
14 Ιανουαρίου 2021
ComicΕυρωπαϊκά

Γροθιά στο στομάχι η comic μεταφορά του «…καλά εσύ σκοτώθηκες νωρίς»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Νοεμβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?