Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ανάσκελα – Ανατομίες και ανασκοπήσεις για (και από) το σώμα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Ανάσκελα – Ανατομίες και ανασκοπήσεις για (και από) το σώμα
Βιβλία

Ανάσκελα – Ανατομίες και ανασκοπήσεις για (και από) το σώμα

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 11 Σεπτεμβρίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 11 Σεπτεμβρίου 2019
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Δύσκολα συναντά κανείς πλέον ένα βιβλίο που σε γραπώνει και κυρίως, σε ξαφνιάζει. Η  Αμερικανίδα Rita Bullwinkel καταφέρνει και τα δύο με τη συλλογή διηγημάτων «Ανάσκελα» (Belly up ο πρωτότυπος τίτλος, στα ελληνικά από τις εκδόσεις Χαραμάδα σε μετάφραση της Μαρίας Χρίστου και του Νεκτάριου Λαμπρόπουλου).

Τα 17 διηγήματα που αποτελούν τη συλλογή είναι ουσιαστικά 17 έργα από μύες μελανιασμένους και αρτηρίες μαύρες, με την έννοια ότι η ανατριχιαστική τους ατμόσφαιρα έχει ως κύρια πηγή το σώμα και όχι απλά τις σκέψεις για αυτό. Οι χαρακτήρες των σύντομων ιστοριών, γυναίκες που ονειρεύονται πως είναι άρπες, κορίτσια που ονειρεύονται πως είναι φυτά ενώ συλλογίζονται τον καννιβαλισμό ή ακόμα και μελλοντικά φαντάσματα που περιμένουν ένα καλό γεύμα από κοτόπουλο, τελικά αποτελούν υποκείμενα (και την ίδια στιγμή αντικείμενο) μιας συζήτησης που τέμνει το βιβλίο οριζόντια, ενοποιώντας το: μια κουβέντα για το δύσκολο θέμα της σωματικότητας. Καθένα από τα 17 διηγήματα είναι μια διαφορετική, πικρή συζήτηση με αυτό στον πυρήνα της, που που την ίδια στιγμή διακλαδώνεται και σε δεκάδες άλλα θέματα.

Η Bullwinkel θέτει λογοτεχνικά αυτό το ζήτημα σε ένα (δυτικό/ χριστιανικό  έστω και ασυναίσθητα ή άθελα του ) κοινό, το οποίο έχει διαποτιστεί από τον πλατωνικό δυισμό που  ξεχωρίζει το σώμα από το πνεύμα, ορίζοντας το πρώτο ως μιαρό και το δεύτερο ως την ανώτερη και κύρια ανθρώπινη δραστηριότητα.  Ακόμα και ο σύγχρονος τρόπος ζωής, μόνο εν σπέρματί αποδέχεται το σώμα ως κάτι παραπάνω από πεδίο κερδοφορίας, αλλά, στον ύστερο καπιταλισμό, οι εισβολές του κεφαλαίου αφήνουν σταδιακά όλο και λιγότερα κομμάτια ζωής του ανθρώπου που δεν βγαίνουν προς πώληση.

Και όμως η συγγραφέας επιμένει και θέτει το σώμα όχι ως μέρος μια άνισης εξίσωσης, αλλά ως διαλεκτικό κομμάτι της ταυτότητας μας. Το σώμα είναι εμείς (δεν έχουμε σώμα, είμαστε σώμα) και μέσα από καταβυθίσεις μέσα του, χειρουργικά, ανακαλύπτει τα φαντάσταμα, του άυλους ήχους που το (μας) κατοικούν,  τις γεύσεις από περασμένους ανθρώπους, που τελικά μας διαμορφώνουν ακόμα.

Η ίδια η γραφή της Bullwinkel επικεντρώνεται σε αυτό το κομμάτι. Ανοίγει το σώμα με βία, χειρουργικά και μεταγγίζει την ενέργεια του στον τρόπο που βλέπει τον κόσμο.

Το «Ανάσκελα» δεν είναι μια λογοτεχνία θεωρητική  προς χάρη της θεωρίας και μόνο, ούτε ρηχά κοινωνική. Μέσα στις σελίδες του η Bullwinkel μέσω μιας συχνά μη αφήγησης, αλλά πιο συχνά τεθλασμένης ροής, με πολλές διακλάδώσεις που δημιουργεί μια ανοικεία εικόνα του κόσμου. Μέσα από αυτήν καθίστανται ακόμα πιο ορατές οι καταπιέσεις του. Η κυριαρχία σε σώματα (ανθρώπους) άλλους είτε από ζωντανούς είτε (πιο συχνά) από ηχώ περασμένων λόγων, η καταπίεση των σωμάτων αυτών από τον ίδιο τους τον εαυτό.

Διαβάζοντας κανείς ιστορίες όπως το «Άρπα», «Τα Αληθινά Ζόμπι του Θεού», το «Τι Θα Ήμουν Αν Δεν Ήμουν Αυτό που Είμαι», «Ντεκόρ», «Σκύψε το Κεφάλι» καταλαβαίνει κανείς πως ο κόσμος που διανύουμε καθημερινά χωρίς να τον σκεφτόμαστε είναι γεμάτος συμβάσεις γεμάτες τρόμο, φλέβες αξιοθαύμαστου που περιμένουν να ανοίξουν για να βάψουν τα μάτια μας. Η κυρίαρχη ιδεολογία κρύβει τέτοια παράξενα, μασκαρεύοντας τα για «φυσιολογικά», πείθοντας μας πως είναι εντάξει να υπάρχουν ναοί ανθρωποφάγους και ιστορίες για ανθρώπους που ενώ θα έπρεπε να ζουν μαζί, καταλήγουν να ζουν ο ένας μέσα στον άλλον. Η βία της γραφής της Αμερικανίδας αποκαλύπτει μια βία συστημική και την ίδια στιγμή έναν ενδιαφέροντα τρόπο που το άτομο- σώμα βλέπει τον κόσμο και τον εαυτό του μέσα σε αυτό και μέσα από αυτόν.

 Το πραγματικά όμορφο στο «Aνάσκελα» είναι ότι αυτό το σκωπτικό, ειρωνικό καθρέφτισμα και η αποκάλυψη της καθημερινότητας της βίας δεν γίνεται σε κάποιον φανταστικό ό κόσμο, ούτε σε κάποια μακρινή εποχή, αλλά στο εδώ και στο τώρα. Στο σχολείο, στη δουλειά, στο σπίτι, στον έρωτα, στον θάνατο. Στις φλέβες και τα αγγεία μας.

Το φάσμα της σωματικότητας δεν αφήνει ποτέ την Bullwinkel. Αντίθετα προσπαθεί κάθε φορά να το φέρει όσο πιο κεντρικά γίνεται, να το εξερευνήσει μέχρι να το χορτάσει. Για τις ανάγκες αυτής της ενδοσκόπησης συχνά αλλάζει απότομα την οπτικής της: βλέπει τον εαυτό- σώμα της (τα περισσότερα διηγήματα είναι άλλωστε πρωτοπρόσωπη αφήσηση, παρόλο που δεν αφορούν όλα γυναίκες σε ένα βιβλίο έντονα φεμινιστικό) ως Άλλος, κάποιες φορές και ως αντικείμενο, κυριολεκτικά ή μεταφορικά προκειμένου να μπορέσει να μεταδώσει τον προβληματισμό για τη θέση του στον (συμβολικό/ κοινωνικό) χώρο.

Η στρυφνάδα και η αψύτητα της γλώσσας της Bullwinkel, την οποία διευκολύνουν τα αγγλικά με την αμφισημία και την επιπεδότητα της, θα χανόταν στα πιο λεπτομερή και ακανθώδη ελληνικά, αν δεν έπεφτε στα χέρια δύο πολύ καλών συγγραφέων. Η δουλειά της Μαρίας Χρίστου και του Νεκτάριου Λαμπρόπουλου σίγουρα αξίζει μια ειδική μνεία.

Το ντεμπούτο αυτό της Bullwinkel κέρδισε το 2018 το Believer Book Award στην κατηγορία της μυθοπλασίας. Μπορούμε σίγουρα να πούμε πως η επιλογή δεν ήταν τυχαία. Αντίθετα αποτελεί ένα από τα πιο δυνατά βιβλία της χρονιάς (τότε και τώρα και ίσως για καιρό ακόμα).

TAGGED:BullwinkelΑνάσκελαεκδόσεις χαραμάδαΜαρία ΧρίστουΝεκτάριος Λαμπρόπουλος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο It 2 – O Pennywise τρέχει μόνος του, αλλά έρχεται δεύτερος
Επόμενο άρθρο «Εκτός τροχιάς» ο Μπλε Κομήτης…
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Shark Nation- Toξικά τρολ, πολιτική ορθότητα και ένα μέλλον που αιωρείται

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
7 Ιανουαρίου 2021
Comic

ΕΒΚ 2024: Οι τελικές υποψηφιότητες

admin
admin
13 Μαΐου 2024
Βιβλία

Άλλη Μία Σοβιετική Στάση Λεωφορείου – Η ελληνική πραγματικότητα στην τούνδρα της κρίσης

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
14 Αυγούστου 2019
Comic

Στο «Γιατί οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι;» μας απαντούν οι εκδόσεις Χαραμάδα

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
27 Μαΐου 2017
ComicΕλληνικά

Το 2019 μέσα από τα καρέ που μας πρόσφερε η ελληνική κόμικ σκηνή…

Ίωνας Αγγελής
Ίωνας Αγγελής
3 Ιανουαρίου 2020
ComicΕυρωπαϊκά

Filmish – Ένα κόμικ ταξίδι στη θεωρία του κινηματογράφου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Απριλίου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?