Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Annihilation – Η σιωπηλή έκρηξη του Τώρα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Annihilation – Η σιωπηλή έκρηξη του Τώρα
Cinema

Annihilation – Η σιωπηλή έκρηξη του Τώρα

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 26 Μαρτίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 29 Μαρτίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Έχουν γραφτεί τόσα για το Annihilation, την τελευταία ταινία του Alex Garland (βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Jeff VanderMeer), που ένα ακόμα κείμενο ίσως δεν έχει και πολλά πράγματα να προσθέσει. Αυτό ισχύει τόσο για το περιεχόμενό της όσο και για τον τρόπο διανομής της μέσω του Νetflix. Eιδικά ο τελευταίος, σε συνάρτηση με τις δηλώσεις του Steven Spielberg, για το ότι δεν κρίνει πρέπον ταινίες του ιντερνετικού κολοσσού να διαγωνίζονται για τα Όσκαρ, αλλά και την απόφαση των Καννών να μη δεχθεί άλλες ταινίες του δικτύου μετά τις διαφωνίες για το Οkja (με μια κενής ουσίας τεχνοκρατική αιτιολόγηση) είναι σίγουρα κάτι που θα μας απασχολήσει.

Όμως τώρα, αν μπορούμε, ας προσπαθήσουμε να προσθέσουμε ένα σχόλιο στη δημιουργία του  Garland, η οποία είναι ίσως μία από τις ελάχιστες ταινίες επιστημονικής φαντασίας που πραγματικά αγγίζουν, ξεπερνούν και επανακαθορίζουν τα όρια του είδους.

Πολύ σωστά έχει επισημανθεί ήδη πως η ταινία του Garland αποτελεί έναν διακειμενικό διάλογο με κλασικές υπαρξιακές ταινίες, όπως το Stalker. Ωστόσο, πέρα από αυτό, η ταινία διαθέτει και μια άμεση κοινωνικό-ψυχολογικό διάσταση (που δεν μπορεί να αγνοηθεί) για ένα πιεστικό Τώρα που κρύβει όλες τις αλλαγές που ο άνθρωπος έχει επιφέρει στη Φύση μέσω της εργασίας και της τεχνολογικής επικράτησης. Aυτές τελικά όχι μόνο δεν βελτίωσαν την ζωή του, όπως βαυκαλιζόταν, αλλά βύθισαν μέχρι και τον ίδιο σε μια αέναη αγωνία για το πώς θα φτάσει όλες τις κρυφές πιθανότητες που σιγοβράζουν μέσα του. Πώς όλες οι δυνατότητες, ακόμα και αν είναι αντιθετικές μεταξύ τους, θα ικανοποιηθούν. Όλες. Ταυτόχρονα. Και ας χαθεί αυτό το ευαίσθητο στρώμα που καλείται Εγώ, που τον κρατά και ταυτόχρονα τον δομεί. Στο Annihilation o καταστρατηγημένος χρόνος, μέσω της ακύρωσης των αποστάσεων, διεκδικεί ξανά την χωρικότητα, έστω και αν αυτή πρέπει να βρεθεί σε κυτταρικό επίπεδο, μέσα από το ίδιο το αίμα όσων αποπειράθηκαν να σκοτώσουν την Ιστορία, η οποία τελικά τους εκδικείται.

Ο δημιουργός ξεκινώντας από μια επιστημονικολογική σκοπιά, που πλέον στον ύστερο Καπιταλισμό δεν μπορεί παρά να έχει επιθετική και τυχοδιωκτική φύση (η πρωταγωνίστρια βιολόγος/στρατιωτικός), γρήγορα καταλήγει να αψηφά την πραγματικότητα που ο ίδιος ορίζει, μέσα από τα συνεχόμενα flash back.  Η Lena (Νatalie Portman-Star Wars, Black Swan)  είναι η μόνη που μέχρι και λίγο πριν το τέλος διατηρεί την πίστη της στις δυνατότητες της επιστήμης και της λογικής, είναι η μόνη που όχι μόνο αναζητά απαντήσεις, αλλά και εκδίκηση από το άγνωστο, που δεν παραμένει ούτε στιγμή σταθερό και εκμεταλλεύσιμο. Ταυτόχρονα είναι και η μόνη που έχει δεσμούς με την πραγματικότητα, στο πρόσωπο του συζυγού της.

 

Μεταξύ των υπόλοιπων πρωταγωνιστριών σαν να επικρατεί μια μυστική συμφωνία μη τήρησης του ρεαλισμού, η οποία τελικά προσεγγίζει έναν υπερβατισμό με κορυφώμα την εξαφάνιση της νεαρής Josie Radek (Tessa Thompson- Westworld, Thor: Ragnarok,  Creed) η οποία κυριολεκτικά παρασέρνεται από την ζωτικότητα των αλλαγών που την κατακλύζουν. Αλλά και οι υπόλοιπες της ομάδας βουλιάζουν με τάσεις φυγής από την πραγματικότητα,  μέσα στο Πραγματικό (το τέρας που διατηρεί τη γλώσσα), στον εαυτό τους, όπως η Anya (Gina Rodrigue- Jane the Virgin) και, τελικά, στην λειψή απόπειρα της ψυχολογίας για κατανόηση της ετερότητας του εαυτού (Jennifer Jason Leigh- H8full 8).

Αυτή η παράδοξη συνύπαρξη τόσο διαφορετικών χαρακτήρων, κινήτρων και, τελικά, πεπρωμένων, δίνει στην ταινία μια αβεβαιότητα, η οποία καλύπτει κάθε πτυχή της. Το Shimmering, που ακόμα και γλωσσικά, με την γερουνδιακή του υπόσταση, δείχνει μια συνεχόμενη κίνηση, γίνεται ο τόπος που όχι μόνο οι ευχές δεν πραγματοποιούνται, όπως η ταρκοφσκι-κή Zone, αλλά αντίθετα ούτε αυτοί που εύχονται καταφέρνουν να βγουν. Τελικά η εξωδιαστατική αυτή τοποθεσία καταφέρνει να προσομοιώσει με εξαιρετικά δυναμικό τρόπο τον σύγχρονο τ(ρ)όπο ζωής,  ο οποίος μοιράζεται μεταξύ ψηφιακού και εξωψηφιακού χώρου, όχι μόνο θολώνοντας τα όρια μεταξύ τους, αλλά σπέρνοντας και τις αμφιβολίες πλέον για το ποιος από τους δύο είναι πραγματικός. Αν είναι τελικά κάποιος από τους δύο. Αυτή η αμφισημία, που αγγίζει το κατώφλι της υπερβατικότητας, είναι που τελικά ορίζει και την ταινία. Είναι άλλωστε και το μόνο ξεκάθαρο πράγμα της, που εγγράφεται στον κώδικα του τέλους από τον ίδιο τον δημιουργό με μεγάλη προσοχή: το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον, τίποτα δεν είναι σίγουρο.

Ο Garland χτίζει αυτή την ψυχοδυναμική πυραμίδα με μεγάλη μαεστρία, χωρίς φιοριτούρες, υπερβολές και εξάψεις. Ωστόσο ούτε στιγμή η ταινία δεν αφήνει τον θεατή- διατηρεί την αγωνία ακόμα και όταν αυτή συνηθίζεται. Και τελικά,  μέχρι το βασανιστικά εξυψωτικό φινάλε, όπου όλες οι δυνατότητες της ταινίας φτάνουν στο ζενίθ τους, ο θεατής είναι σχεδόν έτοιμος να δεχθεί το σοκ.

Με το Annihilation η σύγχρονη επιστημονική φαντασία αποδεικνύει πως έχει τις δυνατότητες ακόμα να προκαλεί και να μην καθησυχάζει με την αποδοχή δυιστικών στερεοτύπων. Γιατί στο αδυσώπητο Τώρα που βιώνουμε μέσα στον καπιταλισμό, πρέπει όχι απλά να ξεχάσουμε το καταφύγιο της ψυχής, που έτσι και αλλιώς είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό, αλλά και να συνειδητοποιήσουμε ότι αυτοί που είμαστε μπορεί να μην είναι εδώ την επόμενη μέρα. Μπορεί να μην είναι εδώ ούτε καν τώρα, γιατί το Τώρα τελικά είναι, δυστυχώς, τα Πάντα.

TAGGED:Alex GarlandAnnihilationGina RodriguezHateful EightJeff VanderMeerJennifer Jason LeighTessa ThompsonΝatalie PortmanΝetflix
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο “Η Mορφή των Lειψάνων” του Juan Gabriel Vásquez και η διαλεκτική μιας συνωμοσίας
Επόμενο άρθρο Πληγωμένοι Άγγελοι – Ένα θρησκευτικό σκηνικό αγνού τρόμου
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Σειρές

You- Είναι ένας άλλος, ζει σε παράνοια

Καζανάς Kώστας
Καζανάς Kώστας
3 Μαρτίου 2019
Cinema

Τα βραβεία SC! Που θα δίναμε εμείς το χρυσό αγαλματίδιο;;

admin
admin
28 Φεβρουαρίου 2016
Σειρές

Τhe Defenders- Η ισχύς δεν ήταν τελικά στην ένωση

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
22 Αυγούστου 2017
Cinema

Biggie Smalls – A story that got to be told

Νικόλαος Καφαράκης
Νικόλαος Καφαράκης
24 Μαρτίου 2021
Σειρές

Devs – Eπιτάχυνση, ντετερμινισμός και θρησκεία στο Σήμερα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
9 Φεβρουαρίου 2022
Cinema

Men – Η διακριτική τοξικότητα των ανθρώπων

Άλκης Καζαμίας
Άλκης Καζαμίας
15 Ιουνίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?