Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ας Πούμε Πως Είμαι Εγώ – Ένα ειρωνικό autofiction
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Ας Πούμε Πως Είμαι Εγώ – Ένα ειρωνικό autofiction
Βιβλία

Ας Πούμε Πως Είμαι Εγώ – Ένα ειρωνικό autofiction

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 14 Αυγούστου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 15 Αυγούστου 2024
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Σε μία συγκυρία ευνοϊκή για το λογοτεχνικό είδος του autofiction, η Ιταλίδα Βερόνικα Ράιμο εντάχθηκε σε αυτό με τον δικό της “αιρετικό” τρόπο. «Μπορούν να μας πάρουν τα πάντα εκτός από τις αναμνήσεις μας», λέει η αφηγήτρια του βιβλίου της, για να συμπληρώσει αμέσως μετά «εντάξει, αλλά ποιον ακριβώς ενδιαφέρει μία τέτοια απαλλοτρίωση;». Μία θέση αφοριστική, προκλητική και αυτό-υπονομευτική, χαρακτηρισμοί που ακολουθούν την πορεία του τελευταίου της βιβλίου με τίτλο «ας πούμε πως είμαι εγώ» που κάνει διεθνή εκδοτική πορεία λόγω της συμπερίληψής του στην μακρά λίστα του International Booker Prize και έφτασε πριν λίγο καιρό και στα καθ’ ημάς από τις πάντα αξιόπιστες εκδόσεις Δώμα σε προσεκτικά σμιλεμένη μετάφραση της Δήμητρας Δότση.

Contents
Θέμα του βιβλίουΑμφισβήτηση της αυτοβιογραφικής αφήγησηςΤο παιχνίδι του πρωτότυπου τίτλουΤραύμα και κωμικό ύφος

Θέμα του βιβλίου

Η Βερόνικα, πρωταγωνίστρια του βιβλίου και alter ego της Βερόνικα Ράιμο, μεγαλώνει στη Ρώμη στα ‘70s-‘80s με τον αδελφό της και δύο νευρωτικούς γονείς. Το τέταρτο βιβλίο της Ράιμο συνιστά ενός είδους αυτοβιογραφική αφήγηση της ζωής της συγγραφέως με έμφαση στις παιδικές της αναμνήσεις και τις σχέσεις που ανέπτυξε με την ευρύτερη οικογένεια και τους φίλους της τοποθετημένη στο παρόν της ενήλικης συγγραφικής ζωής της. Το ύφος της γραφής της Ράιμο είναι κωμικό, διασκεδαστικό, σαρκαστικό και διαρκώς αυτο-υπονομευτικό, γι’ αυτό και το βιβλίο της διαβάζεται πολύ ευχάριστα και απνευστί, εκπέμποντας vibes από Fleabag. 

Αμφισβήτηση της αυτοβιογραφικής αφήγησης

Μολονότι, όμως, το βιβλίο κατατάσσεται κατά κανόνα στο είδος της αυτοβιογραφικής αφήγησης και συγκεκριμενα του autofiction, η ίδια αμφισβητεί αυτούς τους χαρακτηρισμούς, καθώς διατηρεί αμφιβολίες για το ίδιο το είδος της αυτοβιογραφίας. Σύμφωνα με την Ράιμο δεν μπορεί να γραφτεί αυθεντική αυτοβιογραφία, όπως εξάλλου δεν μπορεί κανείς μας να αναπαραστήσει το παρελθόν του, χωρίς να αναπλάσει κατά το δοκούν το υποκείμενο της αφήγησής του. Η διαδικασία ανακατασκευής του παρελθόντος του καθενός μας περιγράφεται στο βιβλίο ως εξής: «Οι περισσότερες αναμνήσεις μάς εγκαταλείπουν χωρίς καν να το αντιληφθούμε· κι όσο για τις υπόλοιπες, εμείς οι ίδιοι τις πετσοκόβουμε στα κρυφά, τις βγάζουμε στη γύρα, τις προωθούμε με ζήλο, εμείς γινόμαστε οι πραγματευτάδες τους, τις πουλάμε πόρτα-πόρτα, γυρεύοντας κορόιδα που θα γραφτούν συνδρομητές στην ιστορία μας. Ευκαιρία, σχεδόν τζάμπα». Κατά τον ίδιο τρόπο εξηγεί και σε συνέντευξή της στον M. Hulot για τη Lifo γιατί αντιμετωπίζει τις αυτοβιογραφίες ως έργα φαντασίας: «προσπαθώ να διατυπώσω απορίες και ερωτήματα για το αν και πώς μπορούμε να πούμε την αλήθεια για τον εαυτό μας γιατί δεν εμπιστεύομαι και πολύ την αυτοβιογραφία. Δηλαδή λέμε όσα θέλουμε να δείξουμε προς τα έξω, ανακαλούμε τις αναμνήσεις που θέλουμε, αποκαλύπτουμε αυτά που θέλουμε, τις απόψεις μας, συνήθως υπάρχει επιτήδευση, οπότε η αυτοβιογραφία είναι έργο φαντασίας». Η ίδια, πάντως, χαρακτηρίζει τελικά το έργο της «ειρωνικό autofiction».

Οι παρατηρήσεις της Ράιμο είναι εύστοχες αναφορικά με την διαδικασία ανακατασκευής των αναμνήσεων. Στη θεωρία της προφορικής ιστορίας η διαδικασία αυτή οδηγεί στη συγκρότηση ατομικών ή συλλογικών «ζωτικών μύθων», δηλαδή των αφηγήσεων που έχουν ανάγκη για την επιβίωσή τους οι κοινωνίες ή τα άτομα να φτιάξουν για να παρουσιαστούν στους άλλους, όπως εξηγεί σε συνέντευξή της στο TPP η ιστορικός Τασούλα Βερβενιώτη. Ο ζωτικός μύθος που χτίζει η Ράιμο, όμως, δεν περιέχει τα στοιχεία τη ωραιοποίησης, όπως συμβαίνει κατά κανόνα, αλλά του αυτοσαρκασμού και της αυτο-υπονόμευσης. Το έχει παρατηρήσει εύστοχα η Δήμητρα Δότση, μεταφράστρια του βιβλίου: «αποδομεί σαρκαστικά το είδωλό της και το ανασυνθέτει, επουλώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις πληγές της».

Το παιχνίδι του πρωτότυπου τίτλου

Στην ελληνική του έκδοση, το βιβλίο της Ράιμο τιτλοφορήθηκε «ας πούμε πως είμαι εγώ», φράση που έχει αντληθεί μεν από το βιβλίο, όμως δεν ταυτίζεται με τον πρωτότυπο ιταλικό τίτλο που είναι «niente di vero». Πρόκειται για ένα λογοπαίγνιο που σημαίνει ταυτόχρονα «τίποτα από τη Βέρο» [υποκοριστικό του Βερόνικα], αλλά και «τίποτα δεν είναι αλήθεια», όπως εξήγησε η συγγραφέας σε συνέντευξή της στην Φανή Χατζή για το Bookpress. Με αυτό το λογοπαίγνιο στον τίτλο η Ράιμο ξεκαθάριζε απ’ την αρχή την προσέγγισή της για την αυτοβιογραφική αφήγηση: οι αφηγήσεις μοιάζουν αληθινές, όμως ακόμα κι όταν αναφέρονται στην πραγματικότητα «τίποτα δεν είναι αλήθεια», γιατί όλα είναι μία λογοτεχνική κατασκευή, μία μετα-αφήγηση, κομμάτια ενός έργου φαντασίας. 

Τραύμα και κωμικό ύφος

Το κωμικό ύφος της γραφής της Ράιμο δεν ταυτίζεται με την κατηγορία των ανάλαφρων feelgood μυθιστορημάτων που αναμειγνύουν αυτοβελτίωση, διδακτισμό και happy ends για να γίνουν best–sellers, αλλά είναι μία συνειδητή επιλογή της συγγραφέα, προκειμένου να διαφοροποιηθεί από αυτό το φαινόμενο που χαρακτηρίζει «υπερδραματοποίηση της αυτομυθοπλασίας». Είναι μέρος της προσπάθειάς της να επαναδιαπραγματευτεί το είδος του autofiction χωρίς την εστίαση σε ένα «καθαρό τραύμα», όπως εξήγησε στη συνέντευξή της στην Φανή Χατζή. Αυτό, βέβαια, δεν συνεπάγεται την απουσία απ’ την αφήγηση των τραυμάτων της παιδικής της ηλικίας ή εκείνων που συνδέονται με τις φιλικές και τις ερωτικές της σχέσεις, κάθε άλλο. Η επαναλαμβανόμενη αυτοϋπονομευτική συμπεριφορά της πρωταγωνίστριας είναι μία διαρκής υπόμνηση των τραυμάτων της. Ειρωνευόμενη την μητέρα της που δεν ξεχώριζε το πρόσωπό της ή ποτέ δεν της αναγνώριζε κανένα χάρισμα (πέρα απ’ την ζωγραφική), στην πραγματικότητα καθρεφτίζει την αμφισβήτηση του ίδιου της του εαυτού, τη δική της δυσκολία να πάρει τον εαυτό της στα σοβαρά που την οδηγεί σε αυτο-υπονομευτικές συμπεριφορές. Πρόκειται για ένα αντανακλαστικό που καθένας/καθεμία μας έχει σίγουρα βιώσει, την ταύτιση με τον Vincent Adultman του Bojack Horseman που είναι στην πραγματικότητα δύο μικρά παιδιά τυλιγμένα με μία καπαρντίνα και ένα καπέλο που παριστάνουν τον ενήλικα. Μία άμυνα ενός ατόμου που αυτο-υπονομεύεται γιατί δεν έμαθε ποτέ να εκτιμά τον εαυτό του και να εκτιμάται από τους άλλους. Γι’ αυτό και δεν μπορούσε να δεχτεί την επιβράβευση, καθώς δεν την είχε συνηθίσει: 

«Το σκεφτόμουν πολύ συχνά αυτό το «μπράβο». Αναρωτιόμουν μήπως είχε να κάνει με την αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων: μήπως, δηλαδή ο αδελφός μου ήταν αναγκασμένος να διώχνει μερικά «μπράβο» από μέσα του, ώστε να κάνει χώρο για τα άλλα που εισέπραττε.»

Τα κωμικά στοιχεία της αφήγησης λειτουργούν εξαιρετικά με την μικρή φόρμα των κεφαλαίων, τα οποία διαβάζονται ευχάριστα και ως ημι-αυτόνομες ιστορίες. Εξάλλου, ο κωμικός χαρακτήρας του κειμένου (που θυμίζει μηχανισμούς του stand–up comedy), οφείλεται εν πολλοίς στην πρώτη γραφή του, η οποία δεν προοριζόταν για μυθιστόρημα, αλλά για θεατρικό μονόλογο που ποτέ δεν ολοκληρώθηκε εξαιτίας της πανδημίας. Όμως πήρε τελικά τη μορφή ενός μυθιστορήματος, εκείνου που έμελλε τελικά να συστήσει την Βερόνικα Ράιμο στο διεθνές αναγνωστικό κοινό. 

TAGGED:autofictionΑς πούμε πως είμαι εγώαυτοβιογραφίαΒερόνικα Ράιμοεκδόσεις ΔώμαΙταλική λογοτεχνία
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Dark Crisis on Infinite Earths – Tο τέλος της Justice League;
Επόμενο άρθρο Του Νεκρού Αδελφού – Ένας εικαστικός διάλογος με την προφορική παράδοση
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Πρωτόλειο – Αναζητώντας το μεγαλείο

admin
admin
3 Μαρτίου 2020
Βιβλία

Η Μονίκ Δραπετεύει – Η άγρια χαρά της απελευθέρωσης

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
6 Νοεμβρίου 2024
Non-fictionΒιβλία

Η ετερονομία πηγή δυστυχίας – Μία αυτοπροσωπογραφία του Μπακούνιν

Κωνσταντίνος Δημητρίου
Κωνσταντίνος Δημητρίου
11 Απριλίου 2024
Βιβλία

Σκλάβες – Βιώνοντας την κακοποιητική σχέση με έναν «feudal lord»

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
24 Νοεμβρίου 2023
Βιβλία

Τομ Λέικ – Η σπάνια ομορφιά του καθημερινού

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
18 Ιανουαρίου 2024
BookTokΒιβλία

Πάρανταϊς – Η βία του καπιταλισμού

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
10 Απριλίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?