Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Φόβος Και Παράνοια Στο Λας Βέγκας – Ένα ψυχεδελικό ταξίδι στην αντι-κουλτούρα των ‘60s
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Φόβος Και Παράνοια Στο Λας Βέγκας – Ένα ψυχεδελικό ταξίδι στην αντι-κουλτούρα των ‘60s
Βιβλία

Φόβος Και Παράνοια Στο Λας Βέγκας – Ένα ψυχεδελικό ταξίδι στην αντι-κουλτούρα των ‘60s

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 25 Αυγούστου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 12 Οκτωβρίου 2020
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Ψάχνουμε για το Αμερικάνικο Όνειρο και μας έχουν πει ότι βρίσκεται κάπου εδώ κοντά»

Ένα roadtrip που φαινομενικά ξεκινάει ως ένα επαγγελματικό ταξίδι του δημοσιογράφου Ραούλ Ντιουκ και του δικηγόρου του, το οποίο απ’ την πρώτη στιγμή εκτροχιάζεται σε μία ψυχεδελική αναζήτηση του Αμερικάνικου Ονείρου γεμάτη ναρκωτικά, πολυτελή αυτοκίνητα, βία και παρανομίες.

Το μυθιστόρημα του Hunter S. Thompson «Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας» δημοσιεύτηκε αρχικά το 1971 σε δύο συνέχειες στο περιοδικό Rolling Stone αλλά πήρε διαστάσεις underground φαινομένου της ποπ κουλτούρας όταν το 1997 το μετέφερε στον κινηματογράφο ο Terry Gilliam (12 Monkeys, The Man Who Killed Don Quixote), ο οποίος υπήρξε ένα απ’ τα σημαντικότερα μέλη των Monty Python. Στα ελληνικά είχε μεταφραστεί ήδη απ’ το 1998 απ’ τον Αλέξη Καλοφωλιά (μεταφραστή και μουσικό, μέλος του συγκροτήματος Last Drive) για τις εκδόσεις Πατάκης, οι οποίες φέτος το καλοκαίρι επανέκδωσαν τον -από χρόνια- εξαντλημένο τίτλο με ένα νέο πανέμορφο εξώφυλλο με ένα απ’ τα πιο χαρακτηριστικά σκίτσα που έχει σχεδιάσει για το βιβλίο ο Ralph Steadman.

Το θρυλικό ψυχεδελικό poster της ταινίας του Gilliam

Ήδη απ’ τις πρώτες γραμμές του μυθιστορήματός του ο Thompson μας βάζει στο κλίμα του βιβλίου:

«Βρισκόμασταν κάπου κοντά στο Μπάρστοου, στις παρυφές της ερήμου, όταν άρχισαν να μας πιάνουν τα ναρκωτικά».

Αυτό που θα ακολουθήσει είναι ένα άγριο roadtrip δύο φίλων που βρίσκονται συνεχώς υπό την επήρεια μίας μείξης διαφόρων ειδών ναρκωτικών και αλκοόλ, επιδιώκοντας έτσι να ανακαλύψουν το Αμερικάνικο Όνειρο στο Λας Βέγκας, μία πόλη – καπιταλιστική βιτρίνα, γεμάτη καζίνο, πολυτέλεια και εφήμερο πλούτο. Στο πρώτο μέρος του μυθιστορήματος ο Ντιουκ έχει αναλάβει να καλύψει το Μιντ 400, έναν διήμερο αγώνα δρόμου μηχανών, ενώ στο δεύτερο μέρος -κι ενώ τίποτα δεν είχε κυλίσει ομαλά μέχρι τότε- ο Ντιουκ και ο δικηγόρος του αποφασίζουν να συμμετάσχουν σε ένα Συνέδριο κατά των Ναρκωτικών που διεξάγεται σε ένα ξενοδοχείο γεμάτο αστυνομικούς, προκειμένου να εκπροσωπήσουν την «κουλτούρα των ναρκωτικών».

Αφηγητής είναι ο δημιοσιογράφος Ραούλ Ντιουκ, του οποίου ο γραπτός λόγος είναι συνεχώς στο μεταίχμιο μεταξύ διήγησης και παραληρήματος, που προκαλείται απ’ την ασταμάτητη χρήση ναρκωτικών. Η πραγματικότητα αναμειγνύεται συνεχώς με σουρεαλιστικές εικόνες, εσωτερικές σκέψεις και φόβους που μεγεθύνονται απ’ την επίδραση των ναρκωτικών ουσιών που θολώνουν τη σκέψη του. Ο Ντιουκ γι’ αυτό το λόγο έχει θεωρηθεί λογοτεχνικό alter ego του Hunter S. Thompson, ο οποίος ως δημοσιογράφος αποτελεί τον ιδρυτή και πρωτεργάτη της gonzo δημοσιογραφίας, ενός είδους δημοσιογραφίας που αποποιείται το στόχο της αντικειμενικότητας, επιτάσσοντας στο δημοσιογράφο να βιώσει προσωπικά στο έπακρο το αντικείμενο έρευνάς του, να εμπλακεί προσωπικά στην ιστορία που θα αφηγηθεί στους αναγνώστες, δίνοντας ζωντάνια και ρεαλισμό στη δημοσιογραφική έρευνα. Η gonzo δημοσιογραφία τελικά ανέδειξε τον Thompson σε μία απ’ τις πιο αντισυμβατικές φιγούρας της μεταπολεμικής Αμερικής του προηγούμενου αιώνα, σε έναν θερμό υπερασπιστή μίας underground κουλτούρας αναπόλησης της απόπειρας ελευθερίας της δεκαετίας του ’60. Το lifestyle του το είχε περιγράψει καλύτερα ο ίδιος, λέγοντας «δεν μου αρέσει να συστήνω τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, τη βία και την παράνοια σε κανέναν, αλλά η αλήθεια είναι ότι πάντα δούλευαν σε εμένα».

Το -κλασσικό πλέον- έργο του Thompson βυθίζει τον αναγνώστη στην underground κουλτούρα της δεκαετίας των ‘60s στις ΗΠΑ. Οι πρωταγωνιστές με την στάση τους αμφισβητούν -με τον δικό του ακραίο τρόπο- τα κυρίαρχα πρότυπα του καπιταλιστικού κόσμου. Βυθίζονται στα ναρκωτικά, στην πραγματικότητα όχι για να ανακαλύψουν -όπως ισχυρίζονται- το Αμερικάνικο Όνειρο, αλλά για να αποδείξουν πόσο ψεύτικες είναι οι υποσχέσεις πλουτισμού και ευμάρειας του καπιταλισμού. Το Λας Βέγκας δεν επιλέγεται τυχαία ως τόπος για το άγριο ξέσπασμά τους, αφού εκεί βρίσκεται η πιο αντιπροσωπευτική εικόνα των ψεύτικων υποσχέσεων του καπιταλισμού, ο οποίος δελεάζει μεν με τα πλούτη και την τις υποσχέσεις για μία πολυτελή ζωή, αλλά αυτό το όνειρο διαλύεται γρήγορα. Τα θύματά του βρίσκονται συχνά πεταμένα απένταρα στη γωνία κάποιου κακόφημου μπαρ, υπενθυμίζοντάς τους ότι δεν χωράνε στο καπιταλιστικό όνειρο. Οι δύο αντι-ήρωες του βιβλίου, πίσω απ’ το τιμόνι μίας ξεσκέπαστης Cadillac που νοίκιασαν με πλαστή πιστωτική κάρτα, θα καταστρέψουν στο διάβα τους καθετί που αντιπροσωπεύει αυτό τον κόσμο, τον πασπαλισμένο με πλαστικό, ψέματα και φρούδες ελπίδες. Φυσικά το βιβλίο του Thompson παραμένει κυρίως μία ψυχεδελική παρωδία, ένα διασκεδαστικό αλλά και βίαιο roadtrip αναπόλησης της δεκαετίας του ’60. Όμως δεν είναι λίγες οι φορές που ο Thompson στο βιβλίο του επιλέγει την ευθεία κριτική στη διακυβέρνηση Nixon για τον ακραίο συντηρητισμό της, αλλά και για το πιο φλέγον ζήτημα εκείνης της εποχής, τον πόλεμο του Βιετνάμ. Επιπλέον ο Thompson δεν χάνει ευκαιρία να αναδείξει την αποστροφή του για τους αστυνομικούς, τα “γουρούνια” όπως βάζει τους πρωταγωνιστές του να τους αποκαλούν, μια έκφραση που εν πολλοίς καθιερώθηκε εκείνη την εποχή απ’ το κίνημα Black Power και ιδιαίτερα από τους Μαύρους Πάνθηρες.

Τα “γουρούνια” που μαζεύτηκαν στο Συνέδριο κατά των Ναρκωτικών

Το «Φόβος και παράνοια στο Λας Βέγκας» μετά από τόσες δεκαετίες θεωρείται ένας θρύλος πλέον στο είδος του και ανέδειξε τον συγγραφέα του ως πρωτοπόρο ενός είδους δημοσιογραφίας (της gonzo δημοσιογραφίας), όμως είχε κι αυτό τους δικούς του προγόνους απ’ τους οποίους επηρεάστηκε για να χτίσει το δικό του μύθο. Αυτοί ήταν κυρίως η γενιά των Μπιτ. Το άγριο roadtrip στο Λας Βέγκας έχει σαφείς επιρροές από το εμβληματικό έργο «Στο Δρόμο» του Jack Kerouac, το οποίο σε παρόμοιο ύφος αναζητά αντίστοιχες αντικουλτούρες της δεκαετίας του ’50 (την γενιά των Beatniks) αλλά και απ’ την ποίηση του Allen Ginsberg, ενώ επιπλέον οι σκληρές εικόνες σωματικής και νοητικής κατάρρευσης που προκαλεί η χρήση ναρκωτικών ουσιών συγγενεύουν αρκετά με τη λογοτεχνία του William Burroughs.

Ακούστε την παρουσίασή μας και σε μορφή podcast
TAGGED:Hunter S. ThompsonTerry GilliamΑλέξης Καλοφωλιάςεκδόσεις ΠατάκηςΦόβος και παράνοια στο Λας ΒέγκαςΧάντερ Τόμπσον
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Οι 10 ταινίες με ληστείες που έκλεψαν τις καρδιές μας
Επόμενο άρθρο Φαξ Από το Σαράγεβο – Μάχη επιβίωσης σε μία πόλη χειρότερη απ’ την κόλαση
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Gamers Σε Kρίση – Ο εφιαλτικός κόσμος του εφηβικού Youtube

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
20 Οκτωβρίου 2020
ComicΒιβλία

Ποια βιβλία/comics να διαβάσετε δίπλα στο χριστουγεννιάτικο δέντρο;

admin
admin
27 Δεκεμβρίου 2018
Βιβλία

Πριν το Ξημέρωμα – Ιστορίες από την άλλη όχθη… ή μήπως όχι;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Νοεμβρίου 2019
Ευρωπαϊκά

O Jacques Ferrandez μετατρέπει τον Ξένο του Καμύ σε Κόμικ

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Αρχοντούλα Βαρβάκη
7 Ιουλίου 2017
FantasyΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Νάνσι – Ένα παραμύθι… ανάποδα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Αυγούστου 2021
ExclusiveΣυνεντεύξεις

Μία συζήτηση με τους δημιουργούς του κόμικς «Στο Δάσος»

Ίωνας Αγγελής
Ίωνας Αγγελής
11 Οκτωβρίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?