Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Here comes the Fall – Τα 10 καλύτερα anime για να μπείτε στο mood φθινοπώρου
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Vilehunter: Τα Άνθη του Πόνου – Τρόμος είναι η αποξένωση και η φτώχεια
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Κακό Παπί και το Φτερό της Τύχης – Θα γίνει ξεπουπούλιασμα!
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Λεγεώνα – Λίγο Β’ ΠΠ, λίγο βαμπίρ, τίποτα από τα δύο
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    12 Κανόνες του Αγώνα – Αναζητώντας απαντήσεις στο πολιτικό μας αδιέξοδο
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Τελειότητα- Η αποχαύνωση της καθημερινής ζωής
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dungeon Crawler Carl – Ο Κάρολος και μια γάτα στα μπουντρούμια
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προδημοσίευση – The Witcher: Το Σταυροδρόμι των Κορακιών
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυστήρια Πράγματα: Ξυλόκαστρο & πέριξ -Μια ξεχωριστή ανθολογία ιστοριών λαογραφικού τρόμου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Project Hail Mary – Tο Μαράκι, ο Aριανός και το hard science fiction
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
    18 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Bugonia – Μισάνθρωπη ωμότητα σε αντι-Λανθιμικό weird
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Hamnet – Aνούσιο δράμα εποχής με σταγόνες Shakespeare-ploitation
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Life of Chuck – Πιεστικό μελόδραμα με χορευτικές εξάρσεις
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Τhe Studio – Ένα αστείο από και για το Hollywood
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
    18 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    This is culturally (in)appropriate – Η επιστροφή των Clipse
    27 Λεπτά Ανάγνωσης
    Σαββόπουλος: 10 τραγούδια για μία ξεχασμένη μας κληρονομιά
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μυθολογικά Τέρατα: Balkan edition
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Get Out – Η τρομακτικά ρεαλιστική απεικόνιση του ρατσισμού
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Get Out – Η τρομακτικά ρεαλιστική απεικόνιση του ρατσισμού
Cinema

Get Out – Η τρομακτικά ρεαλιστική απεικόνιση του ρατσισμού

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 2 Μαρτίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 6 Ιανουαρίου 2020
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Εννέα μήνες μετά την προβολή του στους κινηματογράφους, μια παραδοσιακή κριτική δεν θα είχε τόσο νόημα για το Get Out, την ταινία τρόμου του (κατά βάση τηλεοπτικού) σκηνοθέτη και σεναριογράφου Jordan Peele (Storks, Key and Peele). Ειδικά όταν τόσο καιρό αργότερα όχι μόνο έχει καταφέρει να πρωταγωνιστήσει στα μεγάλα (και μικρά) φεστιβάλ και να διεκδικεί επάξια το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αλλά, και ίσως πιο σημαντικό, να δώσει ένα πολιτικό τόνο σε μια κατά βάση μη πολιτική διαδικασία, όπως παραδοσιακά ήταν, τουλάχιστον μέχρι λίγα χρόνια πριν, τα Όσκαρ. Αυτό που ίσως άξιζε θα ήταν να δούμε πως αυτό έγινε.

Οι ταινίες τρόμου, σαν γενική αίσθηση, όχι μόνο δεν φημίζονται για τις κοινωνικές του δυνατότητες, αλλά αντίθετα έχουν κατηγορηθεί για ρατσισμό, σε σημείο μάλιστα τα ίδια τα στρώματα που παρουσιάζονται ανήμπορα, όπως οι έγχρωμοι, να αστειεύονται με αυτό. Μπορεί να υπάρχουν πολλές αντιρρήσεις περί του αντιθέτου (παραδείγματος χάρη οι ζομποταινίες του Romero είναι ιδιαίτερα πολιτικές)  αλλά η “ρετσινιά” έχει μείνει και μπορεί να στηριχθεί με άπειρα παραδείγματα.

Ο Peele λοιπόν επιλέγει για φόρμα της κριτικής του ένα σχήμα που όχι μόνο δεν τον ευνοεί, αλλά μπορεί να πει κανείς ότι δομικά στρέφεται εναντίον του. Ο σκηνοθέτης όμως χρησιμοποιεί ακριβώς αυτές τις αντιθέσεις, τις εσωτερικές αντιφάσεις του είδους και τις αναντιστοιχίες με την πραγματικότητα για να οξύνει τον χαρακτήρα της ταινίας. Το Get Out, όπου ένας έγχρωμος φωτογράφος πέφτει θύμα απαγωγής από μια ολόκληρη γειτονιά πλούσιων λευκών που θέλουν να κυριεύσουν το σώμα του, δεν αναφέρεται (μόνο) στον επιδερμικό ρατσισμό. Πολύ περισσότερο, εστιάζοντας στις διαφορετικές κουλτούρες που ακόμα και σήμερα αναπτύσσονται μεταξύ λευκών και έγχρωμων στις ΗΠΑ, ακόμα και όταν οι οικονομικές διαφορές δεν είναι τόσο έντονες. Ο ρατσισμός στο Get Out ενεργεί πλέον στο επίπεδο της κυρίαρχης ιδεολογίας, όπου οι διακρίσεις γίνονται αυτόματα, φυσικοποιούνται και θεωρούνται τόσο αυτονόητες που οποιαδήποτε δράση εναντίον τους να φαίνεται σαν ένα γραφικό αστείο. Το επίσημο κράτος, όποιο και αν είναι το πρόσωπο το οποίο μιλάει κάθε φορά, όχι μόνο επισημοποιεί αυτή την ιδεολογία, αλλά κάνει και τα πάντα για να την προστατέψει και να υποβαθμίσει, άμεσα και έμμεσα προσπάθειες ανατροπής της.

Αυτά τα στοιχεία στην ταινία είναι έκδηλα. Οι πλούσιοι γείτονες που κοιτάζουν τον χαρακτήρα του Daniel Kaluuya (Black Panther, Black Mirror ) σαν κρέας, σωματικοποιόντας τον (μια ευθεία αναφορά στην αμηχανία του λευκού Ευρωπαίου απέναντι στο διαφορετικό δέρμα που την ανάγει αυθαίρετα στην υπερσεξουαλικοποίηση των Αφρικανών) θεωρώντας το εντελώς φυσικό, η σιωπηλή συμφωνία με την οποία γίνεται η δημοπρασία για την ζωή του (δείγμα της απόλυτης συμφωνίας μεταξύ τους) αλλά και οι εγκεφαλικοί, επιστημονικοφανείς τρόποι ελέγχου  με τους οποίους τον περιορίζουν που προτιμούνται αντί για αλυσίδες και υποδηλώνουν μια, έμμεση, επιβαλλόμενη σε αυτόν αποδοχή της μοίρας του, η οποία λύνεται μόνο μέσω της αλληλεγγύης.

Εντυπωσιακή ήταν και η σκηνή  όπου ο έτερος πρωταγωνιστής, ο κωμικός LilRel Howery (Friends of the People) εκθέτει στους αστυνομικούς το σκεπτικό του ότι ο φίλος του απήχθη, απόλυτα άρτιο παρά την αστεία εκφορά του. Ωστόσο οι αστυνομικοί, όλοι τους έγχρωμοι, όχι μόνο δε νοικιάστηκαν αλλά αντίθετα γέλασαν, θυμίζοντας την ρήση στο Luke Cage που περιγράφει απόλυτα τα αισθήματα της μαύρης κοινότητας απέναντι στην αστυνομία: “if you are wearing that suit you are not black, you are blue”. 

Oι αντικειμενικές αδυναμίες της ταινίας, όπως το χάσιμο του ρυθμού και η αποτυχία χτισίματος σασπένς στη μέση, δείγμα ίσως της αμηχανίας του Peele ή η ανισορροπία μεταξύ κωμικού και horror στοιχείου σε πολλά σημεία δε μειώνουν την σημασία του κεντρικού της νοήματος, ούτε τη συμμετοχή της στον οσκαρικό αγώνα. Ειδικά δε όταν την ίδια χρονιά έχουν βρεθεί υποψήφιες ταινίες που τις ξεχνάς στο δευτερόλεπτο (ο λόγος που δεν γράφτηκε κείμενο για το The Post ήταν γιατί δεν θυμόμαστε αν το έχουμε δει ή όχι) ή έχουν ήδη ξεπεραστεί πριν καν κυκλοφορήσουν, όπως το Call Me By Your Name. Αντίθετα η παρουσία του και μόνο, ακόμα και για λόγους marketing όπως θα έλεγαν πολύ κακοήθεις, σε έναν θεσμό που λίγα χρόνια πριν κατηγορήθηκε για φυλετικές διακρίσεις (ποιος δεν θυμάται το #OscarsSoWhite;) είναι κάτι που χρήζει προσοχής.

 

TAGGED:Black PantherDaniel KaluuyaGet OutJordan PeeleLilRel Howery
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Lady Bird – Μια indie ιστορία ενηλικίωσης για όσα αγνοούσαμε τότε
Επόμενο άρθρο Call Μe by Υour Νame – Φτάνει μια στιγμή για να ερωτευτείς και μια ζωή για να ξεχάσεις
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Ανάσες, διεκδικήσεις και κίνδυνοι – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2025
13 Δεκεμβρίου 2025
Vilehunter: Τα Άνθη του Πόνου – Τρόμος είναι η αποξένωση και η φτώχεια
12 Δεκεμβρίου 2025
Αναγνώριση και τεχνική πτώση – Τα 10 καλύτερα anime του 2025
10 Δεκεμβρίου 2025
The Hand that Rocks the Crandle -Το remake που κανείς δεν ζήτησε για ένα ζήτημα που κανείς δεν μιλάει
25 Νοεμβρίου 2025
Ας Περιμένουν οι Γυναίκες – Ήταν καλή διασκευή κύριε Πάνο;
21 Νοεμβρίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Candyman (2021) – Το τέρας του ρατσισμού δεν πέθανε ποτέ

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
16 Οκτωβρίου 2021
Cinema

US – Η νέα ταινία του Jordan Peele δεν ήταν όπως θα θέλαμε

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
10 Απριλίου 2019
Cinema

Black Panther- ΖΗΤΩ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
16 Φεβρουαρίου 2018
Cinema

Δώστε εσείς το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το 2019!

admin
admin
23 Φεβρουαρίου 2019
Cinema

Spider-Man: Αcross the Spider-Verse – Έτσι υφαίνεις ένα πολυσύμπαν

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
15 Ιουνίου 2023
ComicMarvel

Με ποιο κόμμα θα κατέβαιναν στις Ευρωεκλογές οι Avengers;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
23 Μαΐου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?