Cinema

Published on March 23rd, 2021

0

Judas And The Black Messiah – Mπορείς να δολοφονήσεις έναν επαναστάτη, αλλά όχι την επανάσταση

Εν μέσω μιας χρονιάς αναζωπύρωσης των κινημάτων ενάντια στη συστημική βία απέναντι σε Αφροαμερικάνους που τραντάζουν την Αμερική αλλά και όλο τον κόσμο, οι τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές βρίσκουν χώρο και χρόνο να ξανα-αφηγηθούν ιστορίες αγώνα και ανισοτήτων με πιο οξύ και μαχητικό τρόπο. Σε ένα μεγάλο χορό που τα τελευταία 2 χρόνια περιλαμβάνει τα When They See Us, Small Axe και εν αναμονή του The Underground Railroad, αυτή τη φορά το Hollywood παρουσιάζει την ιστορία της δολοφονίας του Fred Hampton από το FBI και το ρόλο του πληροφοριοδότη Bill O’Neal στην όλη σκευωρία.

Η ταινία του Shaka King βασίζεται σε ένα εκπληκτικό Casting για να πάρει ανάσες και χρόνο και να αφηγηθεί σταθερά την ιστορία με δύο βασικούς πόλους και οπτικές ματιές. Ο Daniel Kaluuya (Get Out, Black Panther, Widows) μαγνητίζει τα βλέμματα σε όλη τη ταινία βάζοντας άλλη μια μοναδική ερμηνεία στο ιστορικό του. Κάθε μονόλογος φοβερά προσεγμένος, καθηλωτικός και πειστικός στη μεταφορά προς τον θεατή. O Kaluuya, όντας Βρετανός, έχει κάνει μοναδική δουλειά αποδίδωντας πειστικά την προφορά και τον τρόπο ομιλίας του Fred Hampton. Μοναδικό ψεγάδι η εμφανής διαφορά ηλικίας του ηθοποιού με τον χαρακτήρα που υποδύεται. Ο Fred Hampton δολοφονήθηκε στην ηλικία των 21 ετών. Αυτή η πληροφορία από μόνη της μεγεθύνει το δέος που αισθάνεται κάποιος για την περίπτωση του. Η διαύγεια και η ωριμότητα του Fred Hampton σε διάφορες πλευρές της πολιτικής του δράσης παρά το νεαρό της ηλικίας του εξηγεί τον φόβο του Hoover και του FBI ενάντια στην εμφάνιση ενός «Μαύρου Μεσσία» σε πλήρη ωριμότητα.

Δίπλα στον Kaluuya στέκεται επάξια ο έτερος πόλος της ιστορίας. Δίπλα στον «Μεσσία» ο LaKeith Stanfield (Atlanta, Sorry To Bother You, Knives Out) αναλαμβάνει το ρόλο του «Ιούδα», ενός πληροφοριοδότη του FBI που προσεγγίζει τον Fred Hampton. Η σιγουριά και η αποφασιστικότητα του Hampton αντιπαρατίθεται με τη διαρκή διαπάλη του O’neal, τη συνεχή αναζήτηση διεξόδου, τη σύγκρουση των τάσεων υποταγής στο FBI και υποστήριξης στον δίκαιο σκοπό των Πανθήρων. Δίπλα στους 2 κεντρικούς ρόλους εμφανίζεται ο αγαπημένος να μισείς Jesse Plemmons (Breaking Bad, I Am Thinking Of Ending Things, Irishman), η Dominique Fishback (Deuce, Show Me a Hero), o Ashton Sanders (Moonlight, Wu Tang –An American Saga) και ο Algee Smith (Euphoria).

Η ποιότητα ολόκληρου του Cast βοηθά τη ταινία να γλυτώνει τις «κοιλιές», να μη χρειάζεται να οδηγηθεί σε έξτρα δράση για να κρατήσει το ενδιαφέρον και να εμβαθύνει εκεί που θέλει. Η πολιτική ταυτότητα του κινήματος των Μαύρων Πανθήρων περνάει αφιλτράριστη χωρίς τις δαιμονοποιήσεις άλλων εποχών. Η οργάνωση της κοινότητας γύρω από ένα ριζοσπαστικό πολιτικό και εν δυνάμει επαναστατικό πρόταγμα αποτελεί βασικό στοιχείο της ιστορίας των BP και του αφιερώνονται η ανάλογη προσοχή και χρόνος. Ο ρόλος που παίζει η επαφή με τον μαρξισμό-λενινισμό στην μετεξέλιξη του μαύρου κινήματος και η προσπάθεια των καταπιεσμένων του Σικάγο να ενωθούν κόντρα στη μπότα του θείου Sam οξύνει το κίνδυνο για το κράτος και εντείνει τις εκδικητικές του διαθέσεις. Όπως από τη μια πλευρά παρουσιάζεται η δράση των Panthers, από την άλλη παρουσιάζεται και το σχέδιο του FBI. Είναι γνωστό ότι η διάλυση ενός τόσο σημαντικού κινήματος ήρθε με την υπερπροσπάθεια του FBI να φυτέψει τσάτσους και χαφιέδες σε όλα τα επίπεδα για την ανατροπή του εκ των έσω.

Ήδη η προσπάθεια πολλών κριτικών στην Αμερική είναι η αποκοπή του πολιτικού πλαισίου και της αφήγησης από την ποιότητα της ταινίας. Η εστίαση μόνο στις εκπληκτικές επί μέρους ερμηνείες και στην ιστορία του Bill O’Neal ως θύμα της υπόθεσης είναι μια απέλπιδα προσπάθεια ενσωμάτωσης της ταινίας σε ένα πιο φιλικό για το Hollywood πλαίσιο.

Ταυτόχρονα εντυπωσιακή ήταν η κυκλοφορία του “Judas and the Black Messiah- The Inspired Album” μαζί με την ταινία. Στο άλμπουμ συμμετέχει ένα all star cast νεώτερων και παλαιότερων εκπρόσωπων της μαύρης μουσικής (Jay Z, Nas, Rakim, Black Thought, A$AP Rocky, Nipsey Hussle, Masego, JID, Rapsody, Polo G, Bj The Chicago Kid αι άλλοι) σε ένα μοναδικό compilation album με εξαιρετικά κομμάτια, τα περισσότερα πιστά στο κλίμα και τη τοποθέτηση της ταινίας. Η επιστροφή του γερόλυκου Rakim στο studio μετά από χρόνια με ένα κομμάτι αφήγησης της ιστορίας του Fred Hampton ήταν μάλλον η πιο συγκινητική στιγμή.

Η ιστορία δείχνει ότι παρά τις τεράστιες προσπάθειες για ενσωμάτωση, συκοφάντηση και καταστολή, οι λαμπρότερες ιστορίες των ριζοσπαστικών κινημάτων θα τροφοδοτούν για πολλά χρόνια τη ζωή και την τέχνη ειδικά σε περιπτώσεις κινημάτων που η μάχη τους παραμένει αδικαίωτη. Δίνοντας το φως, την ελπίδα και την πίστη να γραφτούν οι επόμενες σελίδες της ιστορίας που θα εμπνεύσουν το παρόν και το μέλλον και θα ανατρέψουν τους ατέλειωτους αιώνες καταπίεσης. Until then, don’t forget and be a Revolutionary.

Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε αρχικά στο anaireseis.gr

Tags: , , , , , , , , ,


About the Authors



Back to Top ↑