Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά – Τα θανάσιμα αμαρτήματα της πατροκτονίας και της παιδοκτονίας
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά – Τα θανάσιμα αμαρτήματα της πατροκτονίας και της παιδοκτονίας
Βιβλία

Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά – Τα θανάσιμα αμαρτήματα της πατροκτονίας και της παιδοκτονίας

Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Από Ιφιγένεια Αθανασοπούλου
Δημοσιεύτηκε 6 Μαρτίου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 24 Νοεμβρίου 2023
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Στο σύμπαν που αριστοτεχνικά δομεί ο Ορχάν Παμούκ στο βιβλίο Η Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά (εκδόσεις Πατάκη, σε μετάφραση της Στέλλας Βρετού) , αναμφίβολα πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο φιλοσοφικός στοχασμός. Ένας στοχασμός που δεν κουράζει, δεν γίνεται διδακτικός, δεν μοιάζει ξένος στα μάτια του αναγνώστη. Αντιθέτως, χάρη στον απλό και άμεσο τρόπο γραφής, οι ανησυχίες του πρωταγωνιστή του Παμούκ (και κατ’ επέκταση του ίδιου του συγγραφέα) καταφέρνουν να αγγίξουν σε βάθος και το αναγνωστικό κοινό.

Το βιβλίο έχει ως κεντρικό άξονα τόσο τον κατεξοχήν ελληνικό μύθο για την πατροκτονία, τον Οιδίποδα τύραννο του Σοφοκλέους, όσο και το ιρανικό έπος που πραγματεύεται την παιδοκτονία, δηλαδή την ιστορία του Ρουστέμ και του Σουχράμπ στο Σαχναμέ, δια χειρός Φιρντουσί. Γίνεται, λοιπόν, γρήγορα αντιληπτό ότι ο συγγραφέας στο έργο του πρόκειται να καταπιαστεί με την πολυθρύλητη διαμάχη πατέρων και γιών.

Ο Τζεμ, ο ήρωας του Παμούκ, έχει να αντιμετωπίσει την απουσία της πατρικής φιγούρας. Ο πατέρας του, αριστερός στις πεποιθήσεις, εξαφανίζεται για μεγάλα διαστήματα από τη ζωή του γιού του, αφήνοντας να εννοηθεί ότι αιτία αποτελούν οι πολιτικοί του αγώνες. Ως αποτέλεσμα, ο νεαρός Τζεμ, που δεν έχει τη δυνατότητα να στραφεί στον πατέρα του για να αποκομίσει συμβουλές, καλείται να πάρει μια σημαντική απόφαση λίγο πριν κλείσει τα δεκαεφτά του χρόνια και δώσει εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Θέλοντας να εξασφαλίσει χρήματα για την προετοιμασία των εξετάσεων, απαντάει καταφατικά στην πρόταση να δουλέψει ένα καλοκαίρι ως βοηθός στο πλευρό του μάστορα Μαχμούτ διανοίγοντας ένα πηγάδι σε οικόπεδο, στην επαρχιακή πόλη του Όνγκιορεν, κοντά στην Κωνσταντινούπολη. Η επιλογή του να ασχοληθεί για αυτό το μικρό χρονικό διάστημα με τη φρεωρυχία θα αποτελέσει καταλυτικό παράγοντα στον ρου της ζωής του. Στο πρόσωπο τού Μαχμούτ ο Τζεμ καθρεφτίζει την πατρική υπόσταση την οποία τόσο έχει στερηθεί, μιας και σχεδόν ένας μήνας στο πλευρό του μάστορα αποδεικνύεται πολύ πιο καθοριστικός από όσα χρόνια ο νεαρός έχει περάσει δίπλα σε έναν πατέρα ουσιαστικά απόντα.

Αντίστοιχα όμως, ο Μαχμούτ αντιμετωπίζει τον νεαρό σαν γιό του και δεν αργεί να του επικοινωνήσει τις σκέψεις του εν είδει μύθων με ηθικοδιδακτικό περιεχόμενο, αλλά και τη στοργή του μέσα από τις παραινέσεις του και την προστατευτικότητά του. Εκείνη την περίοδο, εμφανίζεται στη ζωή του Τζεμ αυτή που ο ίδιος αποκαλεί ως «η γυναίκα με τα κόκκινα μαλλιά», μια ηθοποιός-μέλος ενός περιοδεύοντα θίασου, που συμμετέχει σε παραστάσεις οι οποίες λαμβάνουν χώρα εκείνα τα καλοκαιρινά βράδια στην κωμόπολη. Η γυναίκα δεν αργεί να γίνει το αντικείμενο του πόθου του, ενός πόθου που πραγματώνεται όταν ο ήρωας καταλήγει να κάνει έρωτα μαζί της, παρά το γεγονός ότι εκείνη είναι παντρεμένη και ο Τζεμ μαθητής του λυκείου, παραπάνω από δέκα χρόνια μικρότερός της. Λογικό φαίνεται ο αναγνώστης να θεωρήσει δεδομένο ότι η γυναίκα θα παραμείνει ένα σημαντικό πρόσωπο του παρελθόντος για τον ήρωα του μυθιστορήματος, πρόσωπο το οποίο ενδεχομένως να επανέρχεται στις σκέψεις του άντρα σε ανύποπτες στιγμές. Αυτό που δεν δύναται, ωστόσο, κανείς να φανταστεί, είναι πως η κοκκινομάλλα γυναίκα θα παίξει με τη σειρά της σημαντικότατο ρόλο στη ζωή του πρωταγωνιστή, τοποθετημένη στο προσκήνιο της ιστορίας που με τόση μαεστρία ξεδιπλώνει ο Παμούκ.

Η αυλαία της ενασχόλησης του Τζεμ με τη φρεωρυχία κλείνει όταν τραυματίζει καταλάθος τον μάστορά του, ρίχνοντας άθελά του τον κουβά που χρησιμοποιούν για τις εργασίες τους (το έτος 1986 δεν υφίσταντο ακόμα τα σύγχρονα συστήματα γεώτρησης) στον ώμο του Μαχμούτ, που εκείνη τη στιγμή βρίσκεται στον πάτο του πηγαδιού. Αναστατωμένος ο νεαρός μαθητευόμενος, πιστεύοντας ότι πιθανότατα έχει σκοτώσει τον Μαχμούτ, επιβιβάζεται εκτάκτως στο τρένο με προορισμό την Κωνσταντινούπολη, την πόλη που διαμένει. Όπως είναι ευκόλως εννοούμενο, περνά όλο το επόμενο χρονικό διάστημα πιστεύοντας ότι αργά ή γρήγορα θα προστάξουν τη σύλληψή του για τον φόνο και την εγκατάλειψη του άντρα στο πηγάδι –μια σύλληψη που δεν συμβαίνει ποτέ, καταλήγοντας να αποτελεί αραχνιασμένη ανάμνηση του Τζεμ, του οποίου την πορεία της ζωής με αμείωτο το ενδιαφέρον παρακολουθούμε όσο περνάει ο καιρός.

Ο πρωταγωνιστής, που όνειρο από την εφηβεία του έχει να γίνει συγγραφέας, ενηλικιώνεται και εν τέλει ακολουθεί διαφορετική επαγγελματική πορεία, κάνοντας επιλογές που θα του αποφέρουν πλούτο. Παρακολουθούμε τον αριστοτέχνη Παμούκ να καταφέρνει να συνδέσει παρελθόν με παρόν, φέρνοντας στη ζωή του Τζεμ παλιά πρόσωπα, επανενώνοντάς τον για παράδειγμα (έστω και προσωρινά) με τον πατέρα του, συνάντηση που στιγμιαία θα δημιουργήσει ερωτηματικά στον ήρωα, τα οποία πρόκειται να λυθούν μετέπειτα. Πεδίο του ενδιαφέροντος τού πρωταγωνιστή αποτελεί διαχρονικά ο μύθος του Οιδίποδα, που θα λάβει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις όσον αφορά την επίδραση που έχει στην ψυχή του μετά το ατύχημα του μάστορα, καθώς ο Τζεμ πιστεύει ότι πιθανώς έχει διαπράξει πατροκτονία –μην ξεχνάμε ότι ο μάστορας Μαχμούτ αποτέλεσε πατρική φιγούρα για εκείνον. Επιπλέον, μετά από ένα ταξίδι του στην Τεχεράνη, την προσοχή θα του τραβήξει πολύ γνωστό ιρανικό λογοτεχνικό έργο σύμφωνα με το οποίο ο Ρουστέμ σκοτώνει χωρίς να το γνωρίζει τον γιό του, Σουχράμπ, σε μια αντιστροφή του μύθου του Οιδίποδα. Έχοντας ο Τζεμ ως πυξίδα του τους δύο αυτούς μύθους, θα γυρίσει μετά από χρόνια στο Όνγκιορεν και θα έρθει αντιμέτωπος με ανοιχτούς λογαριασμούς από το παρελθόν του.

Είναι πραγματικά εκπληκτικό το πώς ο συγγραφέας καταφέρνει να ενσωματώσει τους δύο αυτούς μύθους τόσο επιδέξια στο σώμα του μυθιστορήματός του. Παράλληλα, έννοιες όπως η υπευθυνότητα, η ανεξαρτησία, η ενοχή και η μεταμέλεια αλλά και το δίπολο μεταξύ παραδοσιακής και εξευρωπαϊσμένης Τουρκίας, Ανατολής και Δύσης, θα απασχολήσουν ιδιαίτερα τον Παμούκ. Στο βιβλίο, το δίλημμα που αφορά την προσκόλληση στις παραδοσιακές αξίες ή τη διαγραφή μιας πιο εκμοντερνισμένης πορείας ζωής διαφαίνεται ολοκάθαρα. Πέρα από αυτό, η σχέση πατέρα και γιού αποτελεί αλληγορική αναφορά στη σχέση των Τούρκων με την πατρίδα τους, η οποία μέσω την κυβερνήσεων καταλήγει να γίνεται μια πατρίδα αυταρχική, που κάνει τους πολίτες να ασφυκτιούν, σκεφτόμενοι αν η λύση είναι πράγματι το κόψιμο των δεσμών, η πατροκτονία. Ο Ορχάν Παμούκ αριστοτεχνικά θέτει φιλοσοφικά ερωτήματα, γράφοντας αρχικά για ζητήματα παράδοσης και νεωτερικότητας και δίνοντας έτσι πολιτική χροιά στο πόνημά του. Άλλωστε, η κριτική που ασκεί ο συγγραφέας στο σύστημα γίνεται φανερή όταν χρησιμοποιεί τη φράση «Τον ποιητή πρώτα θα τον κρεμάσεις και ύστερα θα τον κλάψεις κάτω από την αγχόνη», της οποίας έκαναν χρήση κρατικοί αξιωματούχοι όταν ήθελαν να αναφερθούν σε καλλιτέχνες που έβλεπαν με καχυποψία το πολιτικό γίγνεσθαι της χώρας και μάχονταν ενάντια σε οποιαδήποτε μορφή καταπίεσης και φίμωσης.

Πριν μπει η οριστική τελεία στο μυθιστόρημα, ο συγγραφέας δίνει φωνή στη γυναίκα με τα κόκκινα μαλλιά, εκείνη την ανατρεπτική ηρωίδα που υπήρξε οργισμένη, επαναστατική, μήλο της έριδος, ερωμένη αλλά και μάνα, που έκλαψε στο προσκεφάλι του γιού της, θύμωσε με τα εμπόδια που εκείνος είχε να αντιμετωπίσει και μέσα από τη δική του ματιά βλέπει, τελικά, διαχρονικά ποιες αλήθειες πρέπει να αποκατασταθούν ώστε να επέλθει δικαιοσύνη και λύτρωση.

Στο φοβερό αυτό ανάγνωσμα, ο Ορχάν Παμούκ επιτυγχάνει να δέσει μεταξύ τους τα τρία διακριτά μέρη της ιστορίας και να συμπαρασύρει το αναγνωστικό κοινό σε ένα ταξίδι προπάντων φιλοσοφικό, μέσα από τις γειτονιές της Κωνσταντινούπολης, δοσμένες από έναν άνθρωπο που έχει ζήσει στη συγκεκριμένη πόλη, την πονάει και τη ζωντανεύει στα μάτια του αναγνώστη. Πρόκειται για ένα βιβλίο που προβληματίζει και παράλληλα δημιουργεί σε όσους το διαβάζουν εικόνες που μοιάζουν σχεδόν σαν μνήμες, σαν να έχουμε ζήσει και περιπλανηθεί οι ίδιοι στα σοκάκια της Ιστανμπούλ. Κλείνοντας, αξίζει να αναφερθεί πως «η γυναίκα με τα κόκκινα μαλλιά» ενδεχομένως είναι η ίδια η Τουρκία, που συγκεντρώνει πάνω της την οργή των πολιτών της αλλά και την αγάπη τους για εκείνη, μια αγάπη που μπορεί να δυναμιτίσει πλήθος αλλαγών και να επιφέρει πρόοδο και εξέλιξη.

TAGGED:εκδόσεις ΠατάκηΗ Γυναίκα Με Τα Κόκκινα Μαλλιά
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΙφιγένεια Αθανασοπούλου
Γεννημένη το 1995, άρπαζε ό,τι βιβλίο έβρισκε στη βιβλιοθήκη των γονιών της και υποκρινόταν την πρωταγωνίστρια. Παράλληλα, έγραφε περιοδικά και τα μοίραζε στις φίλες της. Σπούδασε Φιλολογία (καθόλου αναμενόμενο) και κάνει το μεταπτυχιακό της στη Δημοσιογραφία. Στόχος της να ταξιδέψει σε όλη τη γη και, γιατί όχι, να γράψει και κανένα βιβλιαράκι -αν δεν βαρεθεί την ίδια της την πλοκή στις πρώτες δέκα σελίδες.
Προηγούμενο άρθρο Το Κόκκινο Δέντρο – Αναζητώντας την Ελπίδα
Επόμενο άρθρο The Banshees of Inisherin – Η υποσχόμενη έκρηξη ενός καζανιού που βράζει
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Είμαστε Aλλού: Κορίτσια Tης Προσφυγιάς – Η ζωή μετά

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
23 Αυγούστου 2021
Βιβλία

H Άγονη Γη – Μια διαυγής μετάφραση στον υψηλό λόγο του Έλιοτ

admin
admin
15 Ιουλίου 2020
Βιβλία

Ο Μεγάλος Απατεώνας – Η τέχνη της εξαπάτησης

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
16 Μαΐου 2022
Comic

Χάρτες – Μία εικονογραφημένη απόδραση σε τόπους μακρινούς

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Απριλίου 2021
AdvertorialsExclusive

Καλοκαίρι, ώρα για… διάβασμα – Βιβλιοφιλικός οδηγός για τα εφόδια της παραλίας

admin
admin
1 Νοεμβρίου 2021
Βιβλία

Εννέα Ιστορίες – Ανατομή της μεταπολεμικής Αμερικής

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
17 Δεκεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?