Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Γυρνώ σαν Νυχτερίδα: Μια άβολη παρωδία, με την πραγματικότητα σε ρόλο θεατή…
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Γυρνώ σαν Νυχτερίδα: Μια άβολη παρωδία, με την πραγματικότητα σε ρόλο θεατή…
ComicΕλληνικά

Γυρνώ σαν Νυχτερίδα: Μια άβολη παρωδία, με την πραγματικότητα σε ρόλο θεατή…

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Από Αλέξανδρος Μινωτάκης
Δημοσιεύτηκε 15 Απριλίου 2016
Τελευταία Ενημέρωση 28 Μαΐου 2017
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Με το «Γυρνώ σαν Νυχτερίδα»  ολοκληρώνεται το αφιέρωμα μας στα κόμικ που είναι υποψήφια για το βραβείο καλύτερου ελληνικού κόμικ. Πρόκειται για σειρά του Πέτρου Χριστούλια που έχει παρουσιαστεί  μέχρι το 2014 στο socomic.gr και συγκεντρώθηκε σε ένα μικρό τεύχος από τις εκδόσεις Jemma Press. Οι υπόλοιπες υποψηφιότητες είναι τα Übermensch, Σκορποχώρι. η  Δημοκρατία και η Μεγάλη Βδομάδα του Πρεζάκη

sel6

Πρόκειται για μία πρωτότυπη μεταφορά της κλασικής ιστορίας του  η οποία έχει έντονο το στοιχείο της παρωδίας. Συγκεντρώνοντας όλα τα στοιχεία της καρικατούρας, ο πρωταγωνιστής (που αυτό-αποκαλείται «καπταιν-μπατ) είναι άχαρος και αδέξιος, κυκλοφορεί μόνιμα αξύριστος και μισομεθυσμένος ενώ οι αντίπαλοι του είναι μικροκακοποιοί που νικάει χάρη σε κάποια κωμική σύμπτωση που συγκαλύπτει την πλήρη ανικανότητα του. Αλλά και οι υπόλοιποι χαρακτήρες κινούνται στο ίδιο πλαίσιο: ο μπάτλερ Άλμπερτ (αντί για Άλφρεντ) που παραπονιέται για τη ζωή, ανάξια ενός αριστοκράτη που κάνει ο κύριος του, ο, κατά τύχη, συνεργάτης του (με το παρατσούκλι «δεκαοχτούρα») και ο αντίπαλος του που φέρνει στον Τζόκερ μόνο στο παρουσιαστικό. Μέχρι εδώ όλα κλασικά και συνηθισμένα. Παρωδίες των κλασικών ηρώων έχουν βγει αναρίθμητες και θα κυκλοφορήσουν άλλες τόσες, όσο ο άνθρωπος-νυχτερίδα θα παραμένει ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα σύμβολα της ποπ κουλτούρας.

sel16

Αυτό που καθιστά το «Γυρνά σαν Νυχτερίδα» ιδιαίτερο είναι η ασυνήθιστη μίξη όλων των παραπάνω με το σκηνικό της Ελλάδας της δεκαετίας του ’50. Αντί για το Γκόθαμ Σίτυ έχουμε τη μετεμφυλιακή Αθήνα και αντί για τα κακόφημα γκέτο, ο Μπάτμαν συχνάζει στην Τρούμπα και είναι τακτικός θαμώνα ενός τεκέ όπου πίνει ρετσίνα και ακούει κλασικά τραγούδια της εποχής. Η ιστορία του κόμικ περιστρέφεται γύρω από τον κωμικό έρωτα του πρωταγωνιστή με τη Θοδώρα, μία τραγουδίστρια στα στέκια της περιοχής, έρωτα που απαξιώνει ο μπάτλερ λόγω της κοινωνικής θέσης της κοπέλας, κάνοντας τον Μπάτμαν να φωνάζει «τι έχει το προλεταριάτο;», αλλά και υπονομεύει ο κακός της ιστορίας, ο «τζουτζές» που ηγείται σπείρα μικροαπατεώνων της περιοχής, με ειδίκευση στη διακίνηση κλεμμένων κοτόπουλων. Όλοι οι διάλογοι του κόμικ είναι γραμμένοι σε αντίστοιχο στυλ με τον πρωταγωνιστή να ζητάει «τη λυπητερή» και τους κακοποιούς να τον απειλούν ότι «τους χαλά την ξήγα για τελευταία φορά». Όλα αυτά έρχονται να συμπληρωθούν από το αναγκαίο κοινωνικό-ταξικό δίλημμα για τον άνθρωπο-νυχτερίδα : αν πρέπει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της τάξης του ή να συνεχίσει να ασχολείται με τον «κοσμάκη», διακινδυνεύοντας την απαξίωση. Πρόκειται, συνολικά, για μία εξαιρετικά πρωτότυπη σύλληψη που διατηρεί τον Μπάτμαν και τις «σκοτεινές» ιστορίες του ως ένα επιφανειακό προκάλυμμα για να δοκιμάσει νέους συνδυασμούς και να παίξει με μία ιδιαίτερη στιγμή της ελληνικής πραγματικότητας. Το μόνο που έχει διατηρηθεί από το κλασικό σκηνικό είναι το μπατμομπιλ, το οποίο όμως είναι κωμικά μακρύ και κάνει τον Μπάτμαν να αναρωτιέται «που παίζει καμία καλή καβάτζα». Το ασπρόμαυρο σκίτσο δίνει έμφαση στα πρόσωπα και τις εκφράσεις των χαρακτήρων, με έντονο το ελληνικό στοιχείο και τις αντίστοιχες (πλην της στολής του πρωταγωνιστή) ενδυμασίες.sel4

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν χρειάζεται να γίνουμε πολύ επικριτικοί απέναντι σε αυτό το συνδυασμό και σίγουρα θέλουμε να  αποφύγουμε τον κίνδυνο να χαρακτηριστούμε «κολλημένοι» σε μία συγκεκριμένη, παραδοσιακή εκδοχή του υπέρ-ήρωα. Όμως κάποια πράγματα απλώς δεν δουλεύουν μαζί και το γεγονός ότι μπορεί να πραγματοποιηθεί σχεδιαστικά και σεναριακά μία μίξη καινοφανής, δεν την καθιστά αυτόματα επιτυχημένη. Τα αστεία είναι αδέξια (σαν τον πρωταγωνιστή) και βασίζονται στις πιο φτωχές στιγμές της κωμωδίας των γκαγκ, με τον ήρωα να πατάει τη μπέρτα του και να πέφτει, ένα γκάτζετ που είναι λάθος τοποθετημένο και τον ενοχλεί στην πλάτη και άλλες αντίστοιχες προσπάθειες χιούμορ που χαρακτηρίζουν το κόμικ. Θα περίμενε κανείς κάτι καλύτερο, που να αξιοποιεί τον ίδιο το μύθο που περιβάλλει τον Μπάτμαν και το προφίλ που έχει χτίσει σε κόμικ και κινηματογράφο τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ο πρωταγωνιστής είναι μία γκροτέσκα φιγούρα, μάλλον απωθητική, που δεν ταιριάζει πουθενά, ούτε στο Γκόθαμ ούτε στην Τρούμπα ούτε όμως σε κάνει να νιώσεις κάτι για τη διαρκή εξορία που ζει ενώ οι χαρακτήρες που τον συνοδεύουν, βγαλμένοι από ελληνικές ταινίες, θα μπορούσαν να πρωταγωνιστούν σε οποιαδήποτε ιστορία για την περίοδο του ’50, χωρίς να τους συσχετίζει κάτι με τον ίδιο τον υπέρ-ήρωα.

sel31 Πέρα από το αδύναμο χιούμορ της ιστορίας, η κεντρική ιδέα είναι αρκετά έξυπνη αλλά φαίνεται εξαρχής ότι δεν υπάρχει κάποιος συνδετικός κρίκος : το Γκόθαμ έχει αποκτήσει θέση στα κόμικ ως μία σκοτεινή αποτύπωση των αμερικάνικων μεγαλουπόλεων και ως μία κυνική και απαισιόδοξη δήλωση για τη ζωή σε αυτές, δεν μπορεί να βρεθεί κάποια ευθεία αναλογία με τη μετεμφυλιακή Ελλάδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα καλύτερα στοιχεία του κόμικ είναι αυστηρά «ντόπια» : ο ιδιοκτήτης του τεκέ που θέλει να προσελκύσει «νοικοκυραίους» και απαγορεύει στους μουσικούς να παίζουν χασισοτράγουδα και το σάουντρακ που συνοδεύει την ιστορία με γνωστά τραγούδια της εποχής.

Εν τέλει, δεν είναι ξεκάθαρο γιατί αυτό το σκηνικό, αυτοί οι χαρακτήρες και αυτή η αργκό χρειαζόντουσαν έναν υπερήρωα για να αναδειχθούν. Ο άνθρωπος-νυχτερίδα περισσότερο ενοχλεί και επισκιάζει τις πραγματικά ευφάνταστες στιγμές του κόμικ, παρά έχει κάτι να προσφέρει. Αυτά «τα ξένα», όπως τα λέει και ο ίδιος, είναι καμία φορά καλύτερο να αφεθούν στην ησυχία τους, Και αν θέλουμε ένα κόμικ για την ελληνική πραγματικότητα, σύγχρονη ή παρελθούσα, κωμικό ή κάτι άλλο, ας της δώσουμε τον κεντρικό ρόλο που της αρμόζει.

 

TAGGED:BatmanJemma PressΓυρνώ σαν ΝυχτερίδαΠέτρος Χριστούλιας
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΑλέξανδρος Μινωτάκης
Follow:
Συνάντησε μικρός το Star Wars και έκτοτε βρήκε πως θέλει να γίνει Jedi. Προπονείται με διαλογισμό 18 ώρες την μέρα. Τις υπόλοιπες τις περνάει καμουφλαρισμένος ως υποψήφιος διδάκτορας γιατί κανείς δεν του είπε πως ανακλήθηκε το Order 66.
Προηγούμενο άρθρο Oι 10 σκηνές που μας σόκαραν (περισσότερο) στο Game of Thrones
Επόμενο άρθρο Dirty Granpa- Η κατάντια ενός μεγάλου ηθοποιού
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

TEZA Omnibus – Οι παράλληλες ζωές των ανεπιθύμητων συγκατοίκων

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Μαρτίου 2022
AdvertorialsComicExclusiveΒιβλία

Οι καλύτερες χριστουγεννιάτικες προτάσεις – Καμία μελέτη δεν αποδεικνύει το αντίθετο

admin
admin
5 Ιανουαρίου 2022
ComicDC

Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
17 Φεβρουαρίου 2025
ComicΕλληνικά

Anxiety Sketches – Ένας μοντέρνος θάνατος

Ίωνας Αγγελής
Ίωνας Αγγελής
20 Ιουλίου 2022
ComicDCJoker

Killing Joke- Αll it takes is just one bad day

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Οκτωβρίου 2024
ComicΕλληνικά

Σπαζοραχούλα – Μία διασκεδαστική queer fantasy περιπέτεια

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
1 Οκτωβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?