Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η Μαγεμένη – Περιπέτεια στην πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Εφηβική - Παιδική > Η Μαγεμένη – Περιπέτεια στην πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Η Μαγεμένη – Περιπέτεια στην πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 5 Δεκεμβρίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 11 Δεκεμβρίου 2024
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Στη συλλογική μας μνήμη η Οθωμανική Αυτοκρατορία συνδέεται με μία εποχή σκλαβιάς και καταπίεσης του ελληνισμού, ο οποίος φαντασιωνόμαστε ότι διατηρεί την ταυτότητά του απ’ την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα. Η εξιδανικευμένη αλλά αδιαμφισβήτητα στρεβλή αυτή αντίληψη για το παρελθόν προέκυψε από την ηγεμονία του βαθιά ιδεολογικού ιστορικού σχήματος περί συνέχειας του έθνους, που υποστήριξε ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος τον 19ο αιώνα (και πριν από αυτόν λόγιοι όπως ο Σπυρίδων Ζαμπέλιος) με σκοπό να προσφέρει μία επιστημονικοφανή αιτιολόγηση στις διεκδικήσεις του ελληνικού εθνικισμού της εποχής του. 

            Μολονότι, όμως, πρόκειται για μία αβάσιμη και ανιστορική αφήγηση με βάση τα πορίσματα της σύγχρονης ιστορικής επιστήμης και παρόλο που στο παρελθόν έχει χρησιμοποιηθεί ως ιδεολογικό εργαλείο από αντιδημοκρατικά καθεστώτα για να δικαιολογήσουν την κυριαρχία τους (κυρίως από τις δικτατορίες Μεταξά και Παππαδόπουλου), εξακολουθεί να ηγεμονεύει ως ένας εθνικός μύθος που διαμορφώνει την ταυτότητα και την ιστορική μας συνείδηση. Ένας μύθος που λειτουργεί ως εμπόδιο στην κατανόηση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ως μίας πολυεθνικής αυτοκρατορίας που υπήρξε για αιώνες σε ένα εντελώς διαφορετικό ιστορικό πλαίσιο, δηλαδή σε μία εποχή πριν την ανάδυση των εθνικισμών και την εγκαθίδρυση των εθνών – κρατών· πριν καν τον Διαφωτισμό και την Γαλλική Επανάσταση. 

Πώς μπορεί να κατανοηθεί η εποχή που προηγήθηκε της ανάδυσης των εθνικισμών, η εποχή των αυτοκρατοριών (όπως την χαρακτήρισε ο Hobsbawm) εντός των εδαφών των οποίων συνυπήρχαν διαφορετικές εθνοτικές και θρησκευτικές κοινότητες, όχι πάντοτε ειρηνικά και αρμονικά, όμως χωρίς να έχουν διαμορφώσει την ταυτότητα του έθνους με την σύγχρονή της σημασία; Και πώς μπορεί να τα αντιληφθεί όλα αυτά ένα παιδί; 

Με τα ερωτήματα αυτά αναμετρήθηκε ο Πέτρος Χριστούλιας στο δεύτερο βιβλίο του παιδικής λογοτεχνίας (που κυκλοφόρησε κι αυτό από τις εκδόσεις Ίκαρος), στο οποίο διηγείται την περιπέτεια μίας ετερόκλητης παρέας παιδιών που συναντιούνται στην πολυεθνική Θεσσαλονίκη της Οθωμανικής περιόδου. Οι πρωταγωνιστές του βιβλίου του απεικονίζουν το «ψηφιδωτό από κοινότητες που συνέθεταν τον πληθυσμό της πόλης». Όμως, όπως επισημαίνει ο ίδιος ο συγγραφέας στο επίμετρό του, η «πολυπολιτισμικότητα» της Θεσσαλονίκης δεν μεταφέρεται εξιδανικευμένη. Βασισμένος στην προσωπική του έρευνα για την συγγραφή του βιβλίου, ο Χριστούλιας ενέταξε στην αφήγησή του γεγονότα που άντλησε από τις ιστορικές πηγές που μελέτησε, προκειμένου να αποτυπώσει την εκδήλωση των διαφορών μεταξύ των διαφορετικών κοινοτήτων που συμβίωναν στην ίδια πόλη. Από τις προκαταλήψεις της μίας κοινότητας για την άλλη, μέχρι και περιστατικά ανοιχτής εχθρότητας, όπως οι πετροπόλεμοι μεταξύ των παιδιών των διαφορετικών γειτονιών, ο Χριστούλιας προσπάθησε να αποτυπώσει τα ανοιχτά τραύματα της περιόδου, ακόμα και με ανήλικα παιδιά ως πρωταγωνιστές. 

Πάντως, το ιστορικό πλαίσιο το οποίο διερευνά με επιμέλεια ο συγγραφέας, αποτελεί κυρίως τον καμβά προκειμένου να διηγηθεί την συνάντηση της πρωταγωνιστικής ετερόκλητης παρέας παιδιών που παρασύρουν ο ένας τον άλλον σε μία απρόσμενη περιπέτεια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Απέναντί τους θα βρουν λαθρέμπορους και πειρατές, όμως στο πλευρό τους θα έχουν τη δύναμη μίας αρχαίας θεότητας που θα τους χρειαστεί όταν οι ενήλικες περαστικοί θα αρνηθούν να ανταποκριθούν στις εκκλήσεις τους για βοήθεια. Διατρέχοντας τις σελίδες του βιβλίου μπορεί ένα έμπειρο αναγνωστικό μάτι να εικάσει ορισμένες από τις επιρροές του συγγραφέα. Οι εγκιβωτισμένες μυθολογικές αφηγήσεις, η εξερεύνηση των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων, τα αρχαία αγάλματα που μετατρέπονται σε πρωταγωνιστές, το ιδιότυπο κυνήγι θησαυρού που στήνεται, μαρτυρούν ότι ο συγγραφέας έχει μελετήσει και κατανοήσει τις αφηγηματικές τεχνικές της Ζωρζ Σαρρή, της Άλκης Ζέη, της Σοφίας Ζαραμπούκα, της Αγγελικής Δαρλάση και άλλων κλασσικών ή σύγχρονων συγγραφέων που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην παιδική λογοτεχνία. 

Πρωταγωνιστικό ρόλο στο βιβλίο έχει αδιαμφισβήτητα και η ίδια η πόλη στην οποία διαδραματίζεται η ιστορία, η Θεσσαλονίκη. Όπως και στο πρώτο του λογοτεχνικό έργο τοποθέτησε την ιστορία στην Χαλκίδα, τον τόπο καταγωγής και διαμονής του, το δεύτερο βιβλίο του το αφιέρωσε στον τόπο των σπουδών του, μπλέκοντας τις αναμνήσεις με την φαντασία του. Όπως χαρακτηριστικά μαρτυρά στο επίμετρο, μία σκηνή όπου οι πρωταγωνιστές ντύνονται με ψεύτικες πανοπλίες είναι εμπνευσμένη από μία ανάμνησή του με φίλους του που τριγυρνούσαν στην Θεσσαλονίκη ντυμένοι με στολές με σκοπό να διαφημίσουν το ετήσιο φεστιβάλ κόμικ που διοργάνωναν τότε ως φοιτητές. Εξάλλου, είναι τόσο αναλυτική η περιγραφή του τόπου και των τοπόσημών του που είναι αυταπόδεικτο ότι ο συγγραφέας -πέρα από την μελέτη του- έχει συνδέσει πολλά στοιχεία του βιβλίου με τις προσωπικές του αναμνήσεις και τα βιώματά του απ’ την πόλη.

Τέλος, δεν χρειάζονται πολλά λόγια για την εικονογράφηση του βιβλίου από τον ίδιο τον Χριστούλια, ο οποίος είναι αναμφισβήτητα ένας εκ των κορυφαίων δημιουργών κόμικς της ελληνικής σκηνής και συνιστά πολυτέλεια για κάθε βιβλίο να εικονογραφείται από την πένα του. Πόσο μάλλον το δικό του βιβλίο, στο οποίο έχει προφανώς την ελευθερία να ορίζει ο ίδιος την έκταση της εικονογράφησης, με αποτέλεσμα, πέρα απ’ το πανέμορφο εξώφυλλο και το εντυπωσιακό δίπτυχο (στην ουσία τρίπτυχο) που συγκροτεί με το οπισθόφυλλο, η έκδοση να είναι γεμάτη ζωντανές εικονογραφήσεις, ορισμένες απ’ τις οποίες μονοσέλιδες, ακόμα και δισέλιδες, που εντείνουν τον ρυθμό της αφήγησης και καθιστούν ακόμη πιο ευχάριστη την ανάγνωση σε όλες τις ηλικίες. Οι επισκέπτες/-τριες της 11ης έκθεσης Εν Αιθρία, μάλιστα, θα θυμηθούν ότι μήνες πριν είχαν δει ένα λεπτοδουλεμένο έγχρωμο σχέδιο της Καμάρας της Θεσσαλονίκης, το οποίο εμφανίζεται στις πρώτες σελίδες του βιβλίου με σκοπό να μας εντάξει στον τόπο της αφήγησης. 

Σχέδιο του Πέτρου Χριστούλια απ' την 11η έκθεση Εν Αιθρία
banner banner
Η Ατμομηχανή του Χρόνου
Το πρώτο βιβλίο του Πέτρου Χριστούλια, τοποθετημένο στην Χαλκίδα
Διαβάστε περισσότερα...
TAGGED:Εκδόσεις ΊκαροςΗ ΜαγεμένηΠέτρος Χριστούλιας
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο UFO 78 –Ένα pop mockumentary και μία προειδοποίηση
Επόμενο άρθρο Πέρα από την αναγκαιότητα και την ελευθερία: πολιτική στον μετα-αποκαλυπτικό κόσμο του Mad Max
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Comic

Γκάμπο: Ένα παράθυρο μαγικού ρεαλισμού στον κόσμου του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
28 Μαΐου 2017
Βιβλία

Αύριο Θα Mας Λένε Αλλιώς- Πώς χωρίζουμε στον καπιταλισμό

Μαριάννα Τσότρα
Μαριάννα Τσότρα
22 Ιουνίου 2020
Βιβλία

Αποδοχή Κληρονομίας – Επιστροφή στις συλλογικές μας ρίζες

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
28 Δεκεμβρίου 2020
ComicΕλληνικά

Ένα Γλυκό Ξημέρωμα – Ψηφίδες ιστορίας από την Αθήνα της Κατοχής

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Σεπτεμβρίου 2024
FantasyΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Νάνσι – Ένα παραμύθι… ανάποδα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
8 Αυγούστου 2021
Βιβλία

Ειδική Aπεσταλμένη- Η γοητεία της αποτυχίας

admin
admin
13 Αυγούστου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?