Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Η μαύρη Παρασκευή των ζωντανών νεκρών-Το Dawn of the Dead και ο αγελαίος καταναλωτισμός
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Η μαύρη Παρασκευή των ζωντανών νεκρών-Το Dawn of the Dead και ο αγελαίος καταναλωτισμός
Cinema

Η μαύρη Παρασκευή των ζωντανών νεκρών-Το Dawn of the Dead και ο αγελαίος καταναλωτισμός

Ηλίας Καλτσάς
Από Ηλίας Καλτσάς
Δημοσιεύτηκε 25 Νοεμβρίου 2016
Τελευταία Ενημέρωση 16 Ιουλίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Λίγες μέρες πριν, τα καταστήματα Public και άλλα καταστήματα ανακοίνωσαν ότι θα προβούν σήμερα στην προσφορά διάφορων προϊόντων, ιδιαίτερα gaming χαρακτήρα, σε χαμηλότερες τιμές, διοργανώνοντας πρακτικά τον πρώτο τύπο Black Friday στην Ελλάδα. Το Black Friday είναι μια παράδοση των ΗΠΑ εδώ και δεκαετίες ανεπίσημα και τα τελευταία χρόνια σχεδόν επίσημα. Πρόκειται για την επόμενη μέρα της Ημέρας των Ευχαριστιών, που σηματοδοτεί την αρχή των χριστουγεννιάτικων αγορών και συνοδεύεται από ειδικές μονοήμερες εκπτώσεις. Ο θεσμός έχει έρθει έντονα στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια, λόγω του γεγονότος πως δημιουργεί ακραία καταναλωτικά φαινόμενα, από τις ουρές που αρχίζουν και σχηματίζονται ώρες πριν το άνοιγμα καταστημάτων, μέχρι τραυματισμούς και θανάτους λόγω του συνωστισμού και του ανταγωνισμού των καταναλωτών γύρω από περιορισμένου αριθμού προϊόντα σε προσφορά. Τα στοιχεία λένε πως από το 2006 έχουν πεθάνει 7 και τραυματιστεί τουλάχιστον 98 άτομα κατά τη διάρκειά της. Το 1978 κυκλοφόρησε μια ταινία που προοικονομούσε και κατήγγειλε με τον τρόπο της αυτά τα φαινόμενα, αφήνοντας και μεγάλο στίγμα στη γενικότερη ποπ κουλτούρα: το Dawn of the Dead.

image325

Η εκπληκτικής ποιότητας και βάθους ζομποταινία του Romero (Night of the Living Dead) ,σε συνεργασία με τον Dario Argento, ήταν γενικά γεμάτη από συμβολισμούς. Ο πιο εμφανής ήταν ότι τα ζόμπι αποτελούσαν μεταφορά για την καταναλωτική κοινωνία. Το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας είναι γυρισμένο σε ένα mall, στο οποίο οι ζωντανοί πρωταγωνιστές καταφεύγουν για την αφθονία προμηθειών που θα προσέφερε, ενώ τα ζόμπι ακούσια περιπλανώμενα μοιάζουν να έλκονται εκεί, σαν κάποιο τελευταίο ένστικτο να τα σπρώχνειΑποτέλεσμα εικόνας για dawn of the dead 1978

-They’re after us. They know we’re still in here. -They’re after the place. They don’t know why; they just remember. Remember that they want to be in here…

Τα ζόμπι ήταν αργοκίνητα, επικίνδυνα μόνο σε μεγάλους αριθμούς, επομένως ο πραγματικός κίνδυνος ήταν τα μέρη συνωστισμού τους. Οι ζωντανοί πρωταγωνιστές ήταν μια μικρή ομάδα επιζώντων από πόλη που κατακλύστηκε από τα ζόμπι κι έχει οχυρωθεί μέσα στο mall, ενώ μια ομάδα μηχανόβιων, που θέλει τα αγαθά του καταστήματος για τον εαυτό της, τους επιτίθεται.Όλοι οι πρωταγωνιστές, ο καθένας απ’την οπτική του πάλευαν με την απελπισία τους, το αίσθημα παραίτησης που τους κατέκλυζε, αφήνοντας τον εαυτό τους σε μια σχετικά ηδονιστική ζωή, με το σκεπτικό ότι μάλλον θα κατέληγαν σύντομα νεκροί έτσι κι αλλιώς.

Αποτέλεσμα εικόνας για dawn of the dead 1978

Όλη αυτή η συμβολική αναπαράσταση εξαλείφθηκε σταδιακά από το zombie genre, όσο η δημοτικότητά του ανέβαινε, μετατρέποντας την αρχική θεματική του στο αντίθετό της: ένα προϊόν όπως όλα τα άλλα, για ένα κοινό που το ζητάει. Όσες από τις ταινίες, σειρές, κόμικ κτλ ακολούθησαν, αν δεν ήταν απλώς splater  για το splater , επικεντρώνονταν στους ζωντανούς υπό την οπτική του τι προηγήθηκε, πώς ο κόσμος κατέληξε έτσι, τι συνέβη στην ηθική ανθρώπων που αποκτηνώθηκαν μετά την αποκάλυψη. Η ταινία του Romero είχε μια σημαντική διαφορά: παρουσίαζε τα κίνητρα των ζωντανών και των νεκρών άβολα παρεμφερή. Ανεξάρτητα αν κάποιος είναι απελπισμένος επιζών από πόλη που καταστράφηκε, άπληστος μάτσο μηχανόβιος ή ζωντανός νεκρός, το ένστικτο της κατανάλωσης καθοδηγεί τις πράξεις τους, υπερνικώντας συχνά και το ίδιο το ένστικτο της αυτοσυντήρησης. Οι αναλογίες με τη σημερινή πραγματικότητα είναι μάλλον εμφανείς.

Για να καταπολεμηθούν αποτελεσματικά τα φαινόμενα άκρατου καταναλωτισμού, που ειδικά για τους εργαζόμενους των καταστημάτων συνιστούν και άγριες μορφές κατανάλωσης, πρέπει να απαλλαγούμε και από ελιτίστικες αναγνώσεις τους. Ο κόσμος που προσελκύουν δεν είναι ο κόσμος των υψηλών εισοδημάτων. Είναι εκείνοι και εκείνες που η πρόσβαση σε αγαθά, ειδικά πολυτελείας, είναι περιορισμένη τόσο λόγω εισοδήματος όσο και λόγω εργασιακών συνθηκών. Δεν ωθούνται από κάποια μορφή κοινωνικού κανιβαλισμού, ακόμα κι αν πολλές φορές φαίνεται να την επικαλούνται. Το πιθανότερο είναι ότι υπάρχει κάτι το κενό, απονεκρωμένο, μέσα στο κεφάλι του κόσμου που επιλέγει να συγκρουστεί , συχνά με βίαιη ένταση, έξω από καταστήματα υλικών αγαθών. Πρόκειται για παραίτηση, για συμβιβασμό, του οποίοι οι φορείς πλειοψηφικά δεν είναι συνειδητοί: η οργή με την οποία αντιμετωπίζουν συχνά την κριτική απέναντι σε φαινόμενα τύπου Λευκής Νύχτας, ανοικτών καταστημάτων την Κυριακή κτλ είναι ενδεικτική. Κατά τα φαινόμενα, ένα γενικό εξελληνισμένο Black Friday θα γίνει πραγματικότητα τα επόμενα χρόνια. Απέναντι σε αυτή τη ροή συμβολικού θανάτου, όμως, δεν μπορεί παρά να αντιταχθεί μια ροή ζωής, η οποία λείπει και από τους φορείς της αντίπαλης άποψης και γι’αυτό ο αφορισμός απέναντι σε αυτό τον κόσμο είναι λανθασμένη προσέγγιση. Αυτός ο κόσμος επιλέγει να απαντήσει το κενό του έτσι: η δική μας μεριά, για την ώρα απλά ζει συνειδητά μαζί του.

TAGGED:Dario ArgentoDawn Of The DeadRomero
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΗλίας Καλτσάς
Έχει 12 κούτες με περιοδικά και κόμικς που εκδόθηκαν από τα 80's ως τα 00's στην αποθήκη από την τελευταία του μετακόμιση, μια δεκαετία πριν, και φοβάται να τις ανοίξει γιατί δεν ξέρει τι από αυτά ζει ακόμα. Ούτε τι άλλο ζει εκεί. Στον ελεύθερο χρόνο του δηλώνει μηχανολόγος μηχανικός.
Προηγούμενο άρθρο Για να μην είμαστε αχάριστοι- 10 καλές super hero ταινίες των 00s που μας λείπουν
Επόμενο άρθρο Τι κάνει ένα anime «αριστούργημα»
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Army of the Dead – Viva la Zombie!

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
5 Ιουνίου 2021
ExclusiveExclusive Reviews

Zombie: Αποκάλυψη ή Επανάσταση;

admin
admin
31 Οκτωβρίου 2019
Cinema

The life of the living dead – Oι 10 καλύτερες ταινίες με zombie

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
28 Δεκεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?