Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Jazz κηδείες, κάτι παραπάνω από τουριστική ατραξιόν
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > iskender > Jazz κηδείες, κάτι παραπάνω από τουριστική ατραξιόν
Exclusiveiskender

Jazz κηδείες, κάτι παραπάνω από τουριστική ατραξιόν

iskender
Από iskender
Δημοσιεύτηκε 6 Απριλίου 2019
Τελευταία Ενημέρωση 6 Απριλίου 2019
5 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ανεξάρτητα από το αν είστε λάτρεις της jazz μουσικής ή όχι, σίγουρα γνωρίζετε την ύπαρξη αυτού το μουσικού είδους. Πόσες φορές όμως έχετε ακούσει κάποιον να περιγράφει ένα τόσο δραματικό γεγονός όπως μία κηδεία ως  «jazz» ;

Για τους περισσότερους λοιπόν, φαντάζομαι πως ο όρος «Jazz Κηδεία» είναι πρωτάκουστος. Άλλοι μπορεί να έχουν δει την αναπαράσταση ενός τέτοιου τελετουργικού σε κάποια ταινία ή σειρά. Το μόνο σίγουρο είναι πως δύσκολα θα βρούμε κάποιον φίλο ή συγγενή μας που να έχει παρακολουθήσει από κοντά μία αντίστοιχη κηδεία, πόσο μάλλον να έχει συμμετάσχει σε αυτήν. Για την Νέα Ορλεάνηόμως και τους πολίτες της, το τελετουργικό των Jazz Funerals αποτελεί κομμάτι της πολιτιστικής και τουριστικής ιστορίας της πόλης.

Αυτοί που έχουν παρακολουθήσει ένα τέτοιο γεγονός (έστω και μόνο από βίντεο στο YouΤube) αντιλαμβάνονται τη Jazz κηδεία ως κάτι αυθόρμητο και αυτοσχέδιο, παρόλα αυτά συγκροτείται από κάποια χαρακτηριστικά δομικά στοιχεία. Συγκεκριμένα το πρώτο σκέλος περιέχει έντονα το δραματικό στοιχείο κάθε άλλης κηδείας, καθώς οι συμμετέχοντες θρηνούν, ενώ ταυτόχρονα συνοδεύονται(σε μία πορεία από την εκκλησία προς τον χώρο ταφής) από μία ορχήστρα χάλκινων πνευστών και κρουστών οργάνων (brass band), η οποία καθ’ όλη την διάρκεια παίζει ύμνους. Μετά την λήξη της τελετής λαμβάνει μέρος το δεύτερο σκέλος, πιο γνωστό ως δεύτερη γραμμή(second line), κατά το οποίο η ορχήστρα αρχίζει να ανεβάζει την ρυθμική ταχύτητα της μουσικής, παίζοντας κομμάτια όπως το «When the Saints Go Marching In». Από αυτό το σημείο και μετά οι συμμετέχοντες ξεκινάνε να χορεύουν και το κλίμα παίρνει έναν έντονο εορταστικό χαρακτήρα, ενώ σε αυτό το σημείο οποιοσδήποτε που ακούει την μουσική (είτε σχετίζεται με τον αποθανόντα είτε όχι) είναι ευπρόσδεκτος να συμμετέχει.

Βλέπουμε επομένως πως οι τζαζ κηδείες δεν εστιάζουνε στην λύπη που προκύπτει από τον χαμό ενός αγαπημένου μας προσώπου, αλλά δίνουν την ευκαιρία στα άτομα που μένουν πίσω να «γιορτάσουν» την ζωή που έζησε αυτό το άτομο. Προτού όμως βιαστεί κάποιος να ασκήσει κριτική στον τρόπο διεξαγωγής της τζαζ κηδείας (αναφέρομαι κυρίως στο δεύτερο σκέλος), καλό θα ήταν να λάβει πρώτα υπόψιν του την μορφή πολιτισμού που εκφράζεται μέσα από αυτή την τελετή, αλλά και την πολιτική σημασία που κρύβεται από πίσω της.

 Οι πομπώδεις και πολυδιάστατες τζαζ κηδείες έχουν πέσει πλέον θύμα τουριστικής εκμετάλλευσης που αποσκοπεί στην οικονομική ενίσχυση της πόλης της Νέας Ορλεάνης. Αυτό βέβαια αν και επακόλουθο της καταστροφής που υπέστη η πόλη μετά τον τυφώνα Κατρίνα οδήγησε στην επισκίαση της κουλτούρας των τζαζ κηδειών, αφού είναι μία παράδοση που αντανακλά έντονα τον πολιτισμικό και θρησκευτικό συγκρητισμό της περιοχής της Λουϊζιάνα. Το έθιμο αυτό έχει βαθιά τις ρίζες του στις παραδόσεις των Αφρικάνικων θρησκειών, αλλά σταδιακά απέκτησε και κοινωνική σημασία καθώς ήταν μια προσπάθεια των Αφρικανών σκλάβων να διατηρήσουν τις παραδόσεις τους, αλλά και ένας τρόπος γι’ αυτούς να εκφράσουν την επιθυμία τους για ελευθερία. Οι κανονιστικές μορφές έκφρασης, που χρησιμοποιήθηκαν ως μέτρα εκπολιτισμού των σκλάβων και των αυτόχθονων Αμερικάνων, υιοθετήθηκαν με τέτοιο τρόπο ώστε να μεταδίδουν ένα μήνυμα ελπίδας. Κατά αντιστοιχία, η τζαζ κηδεία, η τζαζ μουσική και η χρήση του αντιχρονισμού στην μουσική αποσκοπούσαν στην τροποποίηση των κλασικών φορμών της «λευκής» μουσικής με τέτοιο τρόπο ώστε να εμπνέουν την ανασύσταση της «μαύρης» ταυτότητας.

Οι τζαζ κηδείες πέρα από μία μορφή έκφρασης θλίψης αποτελούν και παράσταση διαμαρτυρίας, όπως και μια προσπάθεια υπονόμευσης της εξουσίας και του γοήτρου που συσχετιζότανε με την κρατική κηδεία. Η έκφραση του «θρήνου» με τον τρόπο που εκδηλωνότανε στις τζαζ κηδείες υποδήλωνε πως οι τόσο αποκαλούμενοι «φτωχοί» λειτουργούσαν με μία διαφορετική αίσθηση αυτοπροσδιορισμού. Μιλάμε λοιπόν για ένα τελετουργικό που στόχευε στην προώθηση μιας λογικής η οποία έλεγε ότι δεν θα αποδεχτούμε ένα σύστημα που επιβάλει αξίες, τέτοιες ώστε να περιθωριοποιήσει τις μειονότητες και να οριοθετήσει τον αγώνα τους για επιβίωση. Ταυτόχρονα βέβαια αποσκοπούσε και στην αποδόμηση των τότε καθιερωμένων τρόπων σκέψης και πολιτικών αντιλήψεων. Η παράσταση της «δεύτερης γραμμής» στις τζαζ κηδείες καλούσε τον κόσμο που παρακολουθούσε να συμμετέχει στην πομπή με δυναμικό τρόπο και έτσι τον παρότρυνε να δει τις καταστάσεις που τον περιβάλουν από την οπτική γωνία αυτών που αγωνίζονται καθημερινά για να καλύψουν τις ανάγκες τους.

Καταλήγουμε λοιπόν στο ότι το έθιμο των τζαζ κηδειών βασίζεται σε μία κοσμοθεωρία και πολιτική η οποία ενσαρκώνει όλες τις πτυχές της ζωής, την παραμορφωμένη αλλά και ταυτόχρονα όμορφη, την ειρηνική αλλά και βίαιη. Καταφέρνει επομένως με δημιουργικό τρόπο να προκαλέσει έκσταση μέσω της υπόσχεσης για κάτι παραπάνω και της επιθυμίας για ουσιαστική αλλαγή προς το καλύτερο.


Πηγή:

https://www.societyarts.org/jazz-funerals-and-the-transcendental-politics-of-struggle.html

Αναδημοσίευση από το iskender

TAGGED:jazzJazz FuneralsκηδείαΝέα Ορλεάνη
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Απόiskender
Follow:
Το iskender είναι ένα ηλεκτρονικό περιοδικό που γεννήθηκε στην Ξάνθη. Πήρε το όνομα του απ'το ισκεντέρ κεμπάπ. Στο iskender γράφουν παιδιά που μεγαλώσαν με Ατρόμητους στην ΕΡΤ και Πάπυρους στο ALTER. Ελπίζουν τα κείμενά τους να είναι τόσο νόστιμα όσο και το ομώνυμο κεμπάπ.
Προηγούμενο άρθρο Fan Art έκθεση “80 χρόνια Batman”
Επόμενο άρθρο Η απαξίωση των κόμικς στο δημόσιο λόγο – Μια αναγκαία απάντηση
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Musicoma – Αναζητώντας την παλιά αίγλη της Jazz

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
19 Μαρτίου 2022
AdvertorialsExclusive

Musicoma – Ένα κόμικ που γίνεται μιούζικαλ

admin
admin
2 Δεκεμβρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?