Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ζίζεκ: Ο Joker διέγνωσε καλλιτεχνικά τις ασθένειες του σύγχρονου κόσμου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Αφιερώματα > Joker > Ζίζεκ: Ο Joker διέγνωσε καλλιτεχνικά τις ασθένειες του σύγχρονου κόσμου
CinemaJoker

Ζίζεκ: Ο Joker διέγνωσε καλλιτεχνικά τις ασθένειες του σύγχρονου κόσμου

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 29 Ιανουαρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 4 Οκτωβρίου 2024
8 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Η καθημερινότητα έχει γίνει ταινία τρόμου

Θα έπρεπε να συγχαρούμε το Hollywood και τους θεατές για δύο πράγματα: το ότι μία τέτοια ταινία – ας το παραδεχτούμε, δίνει μία πολύ σκοτεινή εικόνα του ανεπτυγμένου καπιταλισμού, μία εφιαλτική εικόνα που οδήγησε ορισμένους κριτικούς να την προσδιορίσουν ως «κοινωνική ταινία τρόμου» (social horror film) – κυκλοφόρησε. Συνήθως, έχουμε κοινωνικές ταινίες που απεικονίζουν τα κοινωνικά προβλήματα, και έχουμε και ταινίες τρόμου. Το να φέρεις μαζί αυτά τα δύο είδη, είναι δυνατό μόνο όταν πολλά φαινόμενα της καθημερινής κοινωνικής μας ζωής γίνονται φαινόμενα που ανήκουν σε ταινίες τρόμου.

Είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε πως οι αντιδράσεις στην ταινία παρέχουν ολόκληρο το φάσμα πολιτικών συνιστωσών στις ΗΠΑ. Από τη μία, οι συντηρητικοί φοβόντουσαν πως αυτή η ταινία θα υποκινούσε βία. Ήταν ένας παράλογος ισχυρισμός. Δεν υποκινήθηκε βία από αυτή την ταινία. Αντίθετα, η ταινία αναπαριστά τη βία και μας προειδοποιεί για τον κίνδυνο της βίας.

Όπως συμβαίνει πάντα, κάποιοι πολιτικά ορθοί άνθρωποι φοβήθηκαν πως η ταινία χρησιμοποίησε ρατσιστικά κλισέ και αποθεώνει την βία. Είναι επίσης άδικο. Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες θέσεις ήταν αυτή του Michael Moore, ενός αριστερού δημιουργού ντοκιμαντέρ, που αποθέωσε την ταινία ως μία ειλικρινή αποτύπωση της πραγματικότητας των φτωχών, των περιθωριοποιημένων και αποκλεισμένων από το σύστημα υγείας στις ΗΠΑ.

Η σκέψη του ήταν ότι η ταινία εξηγεί πως μπορούν να προκύψουν φιγούρες σαν τον Joker. Είναι μία κομβική απεικόνιση της πραγματικότητας στις ΗΠΑ, που μπορεί να γεννήσει ανθρώπους σαν τον Joker . Συμφωνώ μαζί του αλλά θα ήθελα να το πάω ένα βήμα πιο πέρα.

Το αδιέξοδο του μηδενισμού

Νομίζω πως αυτό που έχει σημασία είναι πως η φιγούρα του Joker στο τέλος, όταν ταυτίζεται με τη μάσκα του, είναι μία φιγούρα ακραίου μηδενισμού, αυτοκαταστροφικής βίας και τρελού/παρανοϊκού γέλιου εις βάρος των άλλων. Δεν υπάρχει ένα θετικό πολιτικό πρόταγμα.

Ο τρόπος με τον οποίο οφείλουμε να διαβάσουμε τον Joker είναι πως πολύ σοφά αποφεύγει να προβάλει μία θετική εικόνα. Μία αριστερίστικη κριτική στον Joker θα ήταν: «Ναι, είναι μία καλή απεικόνιση της πραγματικότητας των φτωχογειτονιών των ΗΠΑ, μα που είναι το θετικό πρόταγμα; Πού είναι οι δημοκρατικοί σοσιαλιστές, πού είναι οι καθημερινοί άνθρωποι που οργανώνονται;» Σε αυτή την περίπτωση, θα ήταν μία τελείως διαφορετική και αρκετά βαρετή ταινία.

Η λογική αυτής της ταινίας είναι πως αφήνει τους θεατές να το κάνουν αυτό. Η ταινία δείχνει μία θλιβερή κοινωνική πραγματικότητα και το αδιέξοδο της μηδενιστικής αντίδρασης. Στο τέλος, ο Joker δεν απελευθερώνεται. Απελευθερώνεται μόνο σε μια λογική άφιξης σε ένα σημείο απόλυτου μηδενισμού.

Κατέδειξα τη φιγούρα του Joker να βρίσκεται σε μια θέση αντίστοιχη του Κάζιμιρ Μαλέβιτς, Ρώσου αβαντγκαρντιστή, όταν έκανε τον διάσημο πίνακα του, το Μαύρο Τετράγωνο. Είναι ένα είδος μίνιμαλ διαμαρτυρίας – μία μείωση στο τίποτα. Ο Joker απλά περιγελά κάθε εξουσία. Είναι καταστροφικός μα δεν έχει θετικό πρόταγμα. Πρέπει να διαβούμε αυτό το μονοπάτι της απόγνωσης.

Δεν αρκεί να παίξουμε το παιχνίδι της εξουσίας. Αυτό είναι το μήνυμα του Joker. Το γεγονός πως θα μπορούσαν να είναι φιλάνθρωποι σαν τον πατέρα του Bruce Wayne στην τελευταία ταινία είναι απλά μέρος του παιχνιδιού. Πρέπει να ξεφορτωθούμε όλες αυτές τις φιλελεύθερες ανοησίες που συσκοτίζουν την απόγνωση της κατάστασης.

Βέβαια, δεν είναι το τελικό βήμα αλλά ένα επίπεδο μηδέν καθαρίζοντας το πεδίο για να ανοίξει χώρος για κάτι καινούριο. Αυτή είναι η δική μου ανάγνωση της ταινία. Δεν είναι ένα όραμα τελικής παρακμής. Πρέπει να περάσουμε από αυτή την κόλαση. Τώρα, είναι στο χέρι μας αν θα πάμε παραπέρα.

Κοινωνικό ξυπνητήρι

Ο κίνδυνος να εξηγήσουμε απλά το backstory είναι να δώσουμε μία λογική εξήγηση ότι θα πρέπει να κατανοήσουμε την φιγούρα του Joker . Ο Joker δεν έχει την ανάγκη για κάτι τέτοιο. Ο Joker είναι κατά μία έννοια ένα δημιουργικό άτομο. Το καθοριστικό σημείο στην ταινία για την υποκειμενική αλλαγή του είναι όταν λέει: “Σκεφτόμουν πως η ζωή μου είναι τραγωδία. Τώρα όμως συνειδητοποιώ πως είναι κωμωδία.”

Η κωμωδία για μένα σημαίνει πως σε εκείνο το σημείο αποδέχεται τον εαυτό του μέσα σε όλη την απόγνωση σαν μία κωμική φιγούρα και ξεφορτώνεται όλους τους τελευταίους περιορισμούς του παλιού κόσμου. Αυτό είναι που κάνει για εμάς. Δεν είναι μία φιγούρα προς μίμηση. Είναι λάθος να σκεφτόμαστε πως αυτό που βλέπουμε προς το τέλος της ταινίας – τον Joker να αποθεώνεται από τους άλλους – είναι το ξεκίνημα ενός κινήματος χειραφέτησης. Όχι, είναι το απόλυτο αδιέξοδο του υπάρχοντος συστήματος, μία κοινωνία στο χείλος της αυτοκαταστροφής της.

Η κομψότητα της ταινίας είναι το ότι αφήνει το επόμενο βήμα της οικοδόμησης μίας θετικής εναλλακτικής σε εμάς. Είναι μία σκοτεινή μηδενιστική απεικόνιση που σκοπό έχει να μας αφυπνίσει.

Είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα?

Οι αριστεροί που ενοχλούνται από τον « Joker » είναι «αριστεροί του Φουκουγιάμα» – αυτοί που πιστεύουν πως η δημοκρατική φιλελεύθερη τάξη πραγμάτων είναι το καλύτερο δυνατό σύστημα και πως θα πρέπει απλώς να το κάνουμε πιο υποφερτό. Υπό αυτή την έννοια, όλοι είναι σοσιαλιστές στο σήμερα. Ο Bill Gates δηλώνει σοσιαλιστής, ο Mark Zuckerberg δηλώνει σοσιαλιστής.

Το δίδαγμα του Joker είναι πως είναι αναγκαία μία πιο ριζική αλλαγή – πως αυτό δεν αρκεί. Και αυτό ακριβώς είναι που όλοι αυτοί οι δημοκρατικοί αριστεροί δεν κατανοούν. Αυτή η δυσαρέσκεια που μεγαλώνει σήμερα είναι πολύ σημαντική. Το σύστημα δεν μπορεί να την διαχειριστεί με σταδιακές μεταρρυθμίσεις, περισσότερη ανοχή ή καλύτερη ιατρική περίθαλψη.

Αυτά είναι σημάδια της αναγκαιότητας πιο ριζικής αλλαγής.

Το πραγματικό πρόβλημα είναι κατά πόσο είμαστε έτοιμοι να αναγνωρίσουμε πραγματικά την απελπισία της κατάστασής μας. Όπως είπε και ο ίδιος ο Joker σε ένα σημείο της ταινίας: “Γελάω επειδή δεν έχω τίποτα να χάσω, δεν είμαι κανένας.”

Υπάρχει επίσης ένα έξυπνο λογοπαίγνιο εδώ. Το πραγματικό επίθετο του Τζό Joker είναι Fleck. Στα Γερμανικά, fleck είναι ο λεκές, ένας ασήμαντος λεκές. Είναι μία αναμόρφωση (anamorphosis). Πρέπει να κοιτάξουμε διαφορετικά για να αποκτήσουμε μία νέα οπτική.

Δεν εμπιστεύομαι όλους αυτούς τους αριστεριστές κριτικούς που φοβούνται την δυναμική του. Όπως πολύ όμορφα το έθεσε ο Moore, φοβάστε την βία εδώ, και όχι την πραγματική βία στην καθημερινότητά σας. Το να σοκάρεσαι από την βία που απεικονίζει η ταινία είναι απλά μία διαφυγή από την πραγματική βία.

Πηγή: https://www.rt.com/news/472541-joker-movie-horror-violence-zizek/

 Μετάφραση: Γιώργος Τζήκας

TAGGED:DCJokerPhoenixSlavoj ZizekTodd Phllips
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Jojo Rabbit – H αποδόμηση της θεατρικότητας του ναζισμού
Επόμενο άρθρο The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicDCJoker

The War of Jokes and Riddles – Το Gotham πηγή δυστυχίας

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
4 Οκτωβρίου 2024
Βιβλία

Αντίο Μπάτμαν – Διαβάζοντας την ποπ κουλτούρα με ταξικά γυαλιά

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
15 Φεβρουαρίου 2020
Cinema

Τα 75 καλύτερα καρέ στην ιστορία του σινεμά(part 3,1991-2015)

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
27 Μαΐου 2017
ComicΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2019

Tα 10 κόμικς που αγαπήσαμε περισσότερο το 2019

admin
admin
8 Ιανουαρίου 2021
Σειρές

The Guardians of Justice – Mια διακειμενική, b-movie πραγματεία για τους υπερήρωες

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
24 Αυγούστου 2022
Σειρές

Pennyworth – Η DC πάει Λονδίνο και είναι καλύτερο από ό,τι περιμέναμε

Νικόλαος Καφαράκης
Νικόλαος Καφαράκης
4 Μαρτίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?