Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Κλέφτες Καταστημάτων- Δεν κλέβουν. Αποκτούν ζωή.
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Κλέφτες Καταστημάτων- Δεν κλέβουν. Αποκτούν ζωή.
Cinema

Κλέφτες Καταστημάτων- Δεν κλέβουν. Αποκτούν ζωή.

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 14 Δεκεμβρίου 2018
Τελευταία Ενημέρωση 19 Δεκεμβρίου 2018
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει ο Χρήστος Σκυλλάκος για toPeriodiko.gr

Η ταινία μπορεί να δείχνει και να ακολουθεί μια οικογένεια αλλά δεν μιλάει για την οικογένεια. Ή κυρίως όχι για αυτή. Δεν σε υποχρεώνει σε μια τέτοια κοινότυπη ερμηνεία. Υπάρχουν ταινίες που το κάνουν αυτό. Και τόσο χάνουν λόγω ακριβώς αυτού. Η ταινία μιλάει συνολικά και ουσιαστικά για τις ανθρώπινες σχέσεις. Πολύ διαφορετικό άλλωστε. Για το τι δίνουμε και το τι παίρνουμε και πρωτίστως για το τι μας απαγορεύεται να δίνουμε και να παίρνουμε. Η ταινία υποβιβάζει την υποκρισία και εκθειάζει τις μη αλλοτριωμένες σχέσεις μέσα από την ίδια την πολυπλοκότητα τους και την αξιοπρέπεια να τις κατέχεις. Μιλάει για τους φτωχούς και για το δικαίωμα τους να αγαπούν ειλικρινά, τρυφερά και ουσιαστικά. Η ταινία δείχνει ηθική υπεροχή για αυτό τον λόγο και για ακριβώς τον ίδιο λόγο λοιπόν είναι ταινία πολιτική. Όχι απλοποιημένα, σχηματικά και μεταμοντέρνα ιδεοληπτική. Πολιτική με την έννοια της επιστροφής στα δομικά, βασικά και κυρίαρχα ανθρώπινα ζητήματα.

Βλέποντας λοιπόν ετούτη την ταινία από την Ιαπωνία και καταφέρνοντας άμεσα να ταυτιστούμε με την όλη της πλοκή, τους χαρακτήρες, την ηθική που παράγουν και κυρίως με την αισθητική της ομορφιά είναι γεγονός υπέροχο και σημαντικό. Πολιτισμικές διαφορές σαφώς και υπάρχουν και είναι αυτές πολλές φορές ο λόγος που δεν βλέπουμε μη αμερικάνικες ή και μη ευρωπαϊκές ταινίες. Στην συγκεκριμένη αυτό το εμπόδιο έχει εκλείψει. Ο κόσμος άλλωστε έχει δυτικοποιηθεί. Εφόσον λοιπόν όλοι οι πολιτισμοί του σύγχρονου κόσμου έχουν ένα κοινό δυτικό πρόσημο, έτσι δυτικοποιήθηκαν και τα προβλήματα, έτσι δυτικοποιήθηκαν και ο μορφές αντίδρασης σε αυτά.

Οι Ιάπωνες δεν ζούνε σε ένα παράλληλο σύμπαν αλλά μέσα σε σπίτια μετρώντας τα χρήματα που τους απομένουν για να βγει ο μήνας. Δεν ζούνε με ηλεκτρονικά ρομπότ αλλά με ρύζι που τελειώνει. Μπορεί να τρώνε καθιστοί στο πάτωμα και εμείς στο τραπέζι αλλά κύριο πρόβλημα είναι και πάλι το φαγητό. Δεν είναι σαμουράι, δεν είναι πνευματικά υπερβατικοί. Είναι άνθρωποι. Ζούνε ακραίο καπιταλισμό. Εργάζονται και πεθαίνουν φτωχοί. Όπως άλλωστε παντού. Κι ας μοιάζουν διαφορετικά τα αξιακά δεδομένα (το αξιακό «προηγούμενο») καθόλου διαφορετικές δεν είναι οι αξιακές παραβάσεις. Ναι λοιπόν. Ένας πατέρας μεταλλεργάτης ενώνει και κρατάει ενωμένη την οικογένεια καθώς με τον γιό του κλέβουν φαγητό από τα ράφια των σουπερμάρκετ. Δεν κλέβουν τα ταμεία (ακόμη!). Η κλοπή έχει στόχο την ικανοποίηση των άμεσων τους και μόνο αναγκών. Η κλοπή είναι δήλωση. Δηλώνουν παρόντες. Υπαρκτοί. Η κλοπή ως διαπαιδαγώγηση του πατέρα στον γιο είναι επίσης και κυρίως μια σύγκρουση με κοινωνική νόρμα ηθικών προεκτάσεων. Της Ιαπωνίας και του κόσμου ολόκληρου. Αυτού του τύπου διαπαιδαγώγηση λοιπόν δεν μπορεί στα πλαίσια που τίθεται να θεωρηθεί ανήθικη. Δεν είναι κλοπή. Είναι απόκτηση ζωής.

Μιλάμε για σινεμά και ηθική συχνά γιατί άλλωστε το σινεμά είναι από τους κύριους φορείς ηθικής. Στο πυρήνα κάθε καλλιτεχνικού έργου φλέγεται ένας ηθικός προβληματισμός. Είτε μια ταινία μελετάει την Ιστορία ως γενικευμένη κίνηση και εξέλιξη –ως δραστηριότητα των μαζών- είτε μελετάει τον άνθρωπο στα «εκτός» της αυτό που στην τελική αναδεικνύει είναι η ηθική που συνεπάγεται κάθε ανθρώπινης δραστηριότητας. Είτε ως πρόθεση είτε ως αποτέλεσμα κάποιας (σύνθεσης, συμβιβασμού, σύγκρουσης).

Η οικογένεια –μιας και η οικογένεια είναι ο πυρήνας της ταινίας και της αφήγησης της- κάποια στιγμή αναπτύσσεται. Δεν έχουμε γέννα γιατί δεν έχουμε σεξ. Δεν υπάρχει τέτοιος χρόνος, τέτοια διάθεση τουλάχιστον όσο η ζωή μοιάζει αδιέξοδη. Καθώς γιος και πατέρας επιστρέφουν σπίτι βρίσκουν σε ένα σπίτι ένα κοριτσάκι μοναχό του που παγώνει. Το παίρνουν μαζί τους. Το σώζουν προφανώς από το κρύο. Το ταΐζουν και αυτομάτως γίνεται μέλος της οικογένειας κι αυτό. Άλλη μια κοινωνική νόρμα στο στόχαστρο. Το αποκαλούμενο αίμα ή η στοργή και η συντροφικότητα είναι αυτό που ορίζει τις ανθρώπινες σχέσεις; Το κορίτσι δεν λέει κουβέντα. Κανείς δεν μαθαίνει που βρίσκονται οι φυσικοί γονείς του και γιατί έμεινε μοναχό του. «Φυσικοί» γονείς. Να το πρόβλημα που μόλις θέσαμε και ίσως λύσαμε. Τελικά αυτή η πράξη να πάρουν το παιδί από το «πραγματικό» του σπίτι είναι βοήθεια ή απαγωγή; Αναρωτιόμαστε: Δικαιολογείται κάθε πράξη ενάντια στους θεσμούς, νομικούς και ηθικούς, όταν ο σκοπός είναι η πραγματική καλυτέρευση των όρων ζωής μας; Τι είναι το βασικό; Ο νόμος ή ο άνθρωπος; Η ταινία απαντάει σε αυτό ξεκάθαρα: μέσω των συγκρούσεων αλλά κυρίως μέσω της οικειότητας που ταυτίζει εμάς με το δίκιο των πράξεων της οικογένειας. Οι χαρακτήρες αυτοί μας δίνουν πίσω το δικαίωμα να νιώθουμε και να ενεργούμε και πάλι σαν άνθρωποι. Δείτε φατσούλες. Δείτε τρυφερότητα της κάμερας.

Η ταινία είναι νεορεαλιστική στην ουσία της. Δεκαετίες μετά, η ανάγκη να κλέβουμε ποδήλατα ή να κλέβουμε γλυκά από το κατάστημα δεν έχει εκλείψει. Οι κλέφτες ποδηλάτων γίνονται κλέφτες καταστημάτων. Ο Βιτόριο Ντε Σίκα βρίσκει στον Hirokazu Koreeda την συνέχεια των κοινωνικών του προβληματισμών. Και εμείς προφανώς το ίδιο ως κοινό. Είναι ένα remake νοήματος και της αναγκαίας αισθητικής για την εξαγωγή του. Η ταινία δικαίως βραβεύτηκε στις Κάννες με τον Χρυσό Φοίνικα. Δεν την αξιολογούμε με βάση αυτό αλλά το αναφέρουμε ως επιβεβαίωση μιας ποιότητας που ανέχονται και στα μεγάλα φεστιβάλ. Κυρίως η ταινία αξιολογείται για το γεγονός πως έθεσε πάλι τα στάνταρ για την κινηματογραφική και αισθητική καταγραφή της σύγχρονης κοινωνικής κατάστασης στον κόσμο και της ανάγκης ενεργητικότητας των μαζών – ακόμα και μέσα από το σχήμα μιας οικογένειας-. Η ταινία είναι συγκλονιστική γιατί επανατοποθετεί και επαναπροτείνει τον τρόπο που κοιτάζει (και κοιτάζουμε μαζί της) τα πρόσωπα των ανθρώπων του λαού. Ακριβώς όπως κάποτε και ο Ντε Σίκα. Αυτό είναι το ποιόν του συγκεκριμένου σκηνοθέτη, της αυθεντικότητας του ως δημιουργού, ως καλλιτέχνη.

TAGGED:Hirokazu KoreedaΚλέφτες καταστημάτωνΧρυσός Φοίνικας
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Αquaman- Η χαβαλεδιάρικη βουτιά του DCEU
Επόμενο άρθρο Η Εξέλιξη του Ψηφιακού Παιχνιδιού
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

ATHENA – Μοιρολατρία – Αδερφότητα – Απολιτικότητα

Σάντρα Δημητρέλου
Σάντρα Δημητρέλου
30 Σεπτεμβρίου 2022
Cinema

The Truth – Μετά από ένα Shoplifters, γιατί ταινία στην Ευρώπη;

admin
admin
10 Δεκεμβρίου 2023
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?