Τελετή έναρξης και θεωρίες συνομωσίας
Φωτιά έχουν πάρει από την Παρασκευή τα σχόλια για την έναρξη των Ολυμπιακών αγώνων στο Παρίσι. Σύσσωμο το συντηρητικό και ακροδεξιό μπλοκ των social media ξεσηκώθηκε με τους ισχυρισμούς του ότι αντί να προωθεί το Φως, προωθούσε τον σκοταδισμό, τον Εωφορισμό και τη νέα “woke” ατζέντα, με αποκορύφωμα την ανακοίνωση της Γαλλικής Καθολικής Εκκλησίας για την υποτιθέμενη αναπαράσταση του Μυστικού Δείπνου. Πέραν αυτού του hoax, όμως, το οποίο έχει ήδη διαψευστεί απ’ τον σκηνοθέτη της βραδιάς και έχει απαντηθεί από ιστορικούς της τέχνης (πρόκειται για τον πίνακα «Συμπόσιο των Θεών» του Ολλανδού καλλιτέχνη Jan Harmensz van Biljert (1598-1671)) πέπλο μυστηρίου τύλιξε και τη μυστηριώδη φιγούρα που μετέφερε τη δάδα. Τι με τον “Νταρθ Βέιντερ” τον παρομοιάσαν- τον “Σκοτεινό Πατέρα”, τι ως πνεύμα του θανάτου, κ.ά.
Ίσως θα παρακολουθούσαν πιο ήρεμοι την τελετή, εάν είχαν μία/κάποια, επαφή με τα videogames και ειδικότερα…το Assasin’s Creed.
Επισκεπτόμενοι την Παναγία των Παρισίων με ένα gaming χειριστήριο
Επιστρέφοντας στο 2014, η gaming κοινότητα υποδέχτηκε με ενθουσιασμό το “Assassin’s Creed: Unity“, έναν απ’ τους καλύτερους τίτλους της επιτυχημένης σειράς της Ubisoft, μετά την κλασσική τριλογία του Ezzio. Στο Unity πρωταγωνιστούσε ο χαρακτήρας Arno Dorian ο οποίος επέστρεψε στην εποχή της Γαλλικής Επανάστασης, την περίοδο από το 1789 έως το 1794, για να λάβει μέρος στη μάχη των Assassins με τους Templars. Η αναπαράσταση των δρόμων και των κτηρίων του επαναστατημένου Παρισιού, οι διαδρομές ανάμεσα στα πλήθη των εξεγερμένων και οι αποστολές που ενέπλεκαν τους πρωταγωνιστές της περιόδου, πρόσφεραν μία συναρπαστική gaming εμπειρία, στα επίπεδα της οποίας ξαναέφτασε η σειρά μετά από χρόνια με το οικείο σε εμάς “Assasin’s Creed: Odyssey”.
Για τις ανάγκες του παιχνιδιού η σχεδιάστρια του παιχνιδιού, Caroline Miousse, πέρασε σχεδόν 14 μήνες δουλεύοντας αποκλειστικά για τον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων, προσεγγίζοντας με απόλυτη ακρίβεια στην απεικόνισή του. Μετά την καταστροφή μεγάλου μέρους του ναού από την ανεξέλεγκτη πυρκαγιά του 2019, η Ubisoft, γνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του μνημείου για την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά, δώρισε 500.000 ευρώ για την αποκατάσταση και την ανακατασκευή του, ενώ παράλληλα ενθάρρυνε και το κοινό να προβεί και εκείνο σε δωρεές, παραχωρώντας παράλληλα στους PC gamers μία εβδομάδα δωρεάν πρόσβασης στο παιχνίδι, προκειμένου να διαδοθεί το μήνυμα.
Στο κλείσιμο της ανακοίνωσης ανέφεραν τον λόγο της πρωτοβουλίας αυτής:
“When we created Assassin’s Creed Unity, we developed an even closer connection with this incredible city and its landmarks – one of the most notable elements of the game was the extraordinary recreation of Notre-Dame.
Video games can enable us to explore places in ways we never could have otherwise imagined. We hope, with this small gesture, we can provide everyone an opportunity to appreciate our virtual homage to this monumental piece of architecture.”
Η στάση αυτή της εταιρείας Ubisoft, η οποία έχει χρησιμοποιήσει με δημιουργικούς τρόπους το παρελθόν στα videogames της, ιδίως στη σειρά Assassin’s Creed, μαρτυρά τη δυναμική σχέση που αναπτύσσεται τις τελευταίες δεκαετίες μεταξύ πολιτιστικής κληρονομιάς και gaming βιομηχανίας, μέσω της οποίας αναδεικνύονται δημιουργικοί τρόποι αναπαράστασης και αναπλαισίωσης του ιστορικού παρελθόντος και τόπων μνήμης, όπως η Παναγία των Παρισίων.
Ποια ήταν τελικά η μυστηριώδης φιγούρα με την ολυμπιακή φλόγα στην τελετή έναρξης;
Λαμβάνοντας υπόψιν όλο αυτό το ιστορικό, η επικρατέστερη-ακόμα ανεπιβεβαίωτη όμως- ερμηνεία για τη μυστηριώδη φιγούρα που κρατούσε τη δάδα με την ολυμπιακή φλόγα, είναι ότι αποδίδεται ο χαρακτήρας του “Assassin’s Creed: Unity”, Arno Dorian. Προσωπικά, δεν θα μου φαινόταν καθόλου παράλογη αυτή η επιλογή, γνωρίζοντας την στήριξη της Ubisoft στην ανακατασκευή της Παναγίας των Παρισίων, την δημοφιλία του franchise, αλλά και την βαθιά απογοήτευση για τις καθυστερήσεις στην αποκατάσταση του ναού που δεν κατέστησαν εφικτό το έγκαιρο άνοιγμά του στο ευρύ κοινό, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Εξάλλου, το παρουσιαστικό του θυμίζει έντονα την αμφίεση των assassins, ενώ οι συμπτώσεις πληθαίνουν με το παρκούρ του στις ταράτσες του Παρισιού. Πέρα, όμως, από την αγωνία των Γάλλων για την αποκατάσταση του μνημείου και από ένα μήνυμα του κράτους ότι μεριμνά για την ολοκλήρωση του έργου, η απρόσωπη φιγούρα ντυμένη αέρινα και κάνοντας “ακροβατικά” λειτουργεί αυτοτελώς και αντισυμβατικά. Δεν πρόκειται για έναν απλό λαμπαδηδρόμο, συμβολίζει κάτι άλλο: κατ’ εμέ την ελευθερία, την ισότητα, την αδελφότητα, την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα και από σύγχρονους διαύλους, όπως το gaming. Σε καμία περίπτωση τον σκοταδισμό, αλλά την πρόοδο, την κληρονομιά της Γαλλικής Επανάστασης, τις αρχές της οποίας επιχείρησαν να αναδείξουν οι διοργανωτές της τελετής, επιτυχημένα ή αποτυχημένα αυτό δεν πρόκειται να κριθεί τόσο σύντομα…