Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει
Cinema

Ο Παράλογος Άνθρωπος- Όταν ο Woody Allen (ξανά) συνάντησε τον Καμύ, δεν είχε τι να του πει

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 18 Οκτωβρίου 2015
Τελευταία Ενημέρωση 28 Οκτωβρίου 2018
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

O Woody Allen επιστρέφει  με ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα της φιλοσοφίας του 20ου αιώνα, τον υπαρξισμό και μάλιστα με επίκεντρο τον Αλμπέρτ Καμύ. Ο σκοπός του ήταν μάλλον να ξεφύγει από τα δημιουργικά του τέλματα και να προσεγγίσει ξανά τις ταινίες τύπου Μανχάταν.  Είναι όμως απορίας άξιον πως παρόλη την αξιότιμη προσπάθεια και το πολλά υποσχόμενο σε περιεχόμενο σενάριο καταφέρνει  να ανέβει μόνο ένα σκαλοπάτι πάνω από τις τελευταίες του  ταινίες του τύπου “Μεσάνυχτα στο Παρίσι”, “Blue Jasmin”  και άλλα .Έτσι λοιπόν  εδώ σκοπός μας  δεν είναι να ασκήσουμε μια στείρα κριτική απέναντι στον Παράλογο Άνθρωπο αλλά να εξετάσουμε γιατί και αυτή η ταινία του Allen μένει καθηλωμένη στον χαρακτηρισμό συμπαθητική.

screen-shot-2015-02-24-at-9-42-18-pm-640x330

Ο τζαζίστας λοιπόν Woody Alllen προσπαθεί να συμπυκνώσει την θεωρία του ¨Αλμπερτ Καμύ για τον παράλογο άνθρωπο και γενικά για τον παράλογο της ζωής και για μπούσουλά του δεν μπορεί παρά να έχει τον Επαναστατημένο Άνθρωπο-Μύθο του Συσσιφου και φυσικά τον Ξένο .Το πρώτο λοιπόν μέρος της ταινίας καταπιάνεται στο να τοποθετήσει τον πρωταγωνιστή, Abe Lucas (Joaquin Phoenix- Her, Walk The Line) που καθόλου τυχαία είναι καθηγητής φιλοσοφίας σε μια υπαρξιστική κρίση .Ο μυστηριώδης -γοητευτικός καθηγητής βιώνει την ματαιότητα της ζωής με έναν τρόπο επιτηδευμένα επιφανειακό που τον καθιστά έναν ακόμα κλισέ χαρακτήρα του Woody Allen . Υπερφίαλος ,εγωκεντρικός, μικροαστός, μέσης ηλικίας, διανοούμενος από αυτούς που ο Woody Allen λατρεύει να μισεί.

Σε ένα δεύτερο σημείο της ταινίας ο πρωταγωνιστή μάλλον πιάνει το νόημα του Αλμπέρτ Καμύ, ίσως όμως λίγο λειψά. Έτσι αρχίζει να απολαμβάνει την κάθε του μέρα και να βιώνει το Παράλογο της ζωής. Όλη αυτή την έμπνευση την αντλεί από τον τέλειο φόνο τον οποίο θέλει να διαπράξει . Μάλλον κάπου εδώ ο Καμύ θα διαφωνούσε λίγο αφού επισημαίνει ότι η έλλειψη στόχου, η ίδια η ματαιότητα της ζωής είναι αυτή που πρέπει να σου δίνει και την έμπνευση της απόλαυσης  . Για ένα ηθικό άλλοθι ο καθηγητής δεν επιλέγει έναν τυχαίο άνθρωπο, άλλα έναν διεφθαρμένο δικαστικό ο οποίος μέσω της θέσης του αντανακλά και την  σαπίλα του συστήματος. Λίγο μίξη από διαστρεβλωμένο  Ξένο και λίγο από Μύθο του Σύσσιφου για τον μεσήλικα καθηγητή φιλοσοφίας που ξεπερνά την ατομική του κρίση μέσω του ατομικού του δρόμου ενώ παράλληλα νομίζει ότι σώζει τον κόσμο.

cvvvvvv

Στο όλο φιλοσοφικά καρικατουρίστικο σκηνικό έρχεται να προστεθεί και άλλη μια γνώριμη κλασσική φιγούρα του Woody Allen αθώα φρέσκια αφελής τύπισσα που σχεδόν σε όλες τις ταινίες είναι και η λύση του προβλήματος , το αντιπρόταγμα στην σαπίλα της ζωής ενός μεσήλικα. Στον παράλογο άνθρωπο η Jill Pollard (Emma Stone- Zombieland, La la land) σαν από μηχανής θεός βάζει τον σπόρο για την σωτηρία αλλά η σωτηρία ποτέ δεν έρχεται.

Το ερώτημα όμως ακόμα δεν έχει απαντηθεί . Γιατί μια ταινία φαινομενικά πολλά υποσχόμενη, δεν αγγίζει την γοητεία των παλιών ταινιών του σκηνοθέτη της . Το πρώτο  που μπορούμε να συμπεράνουμε εύκολα είναι ότι μάλλον βαρεθήκαμε την μνησικακία του Woody Allen για τους μικροαστούς διανοούμενους που τον έχει καθηλώσει να αναπαράγει το ίδιο σχήμα ταινιών, με παρόμοια δομή και με τους ίδιους χαρακτήρες .Η κριτική για τους Αμερικάνους ιντελεκτουέλ δεν θα μπορούσε να έχει πέραση για πολύ, κυρίως στην Ευρώπη αφού η κριτική για την διανόηση και τον ρόλο του διανοούμενου απασχόλησε ιδιαίτερα πολύ τον Ευρωπαϊκό κινηματογράφο που γέννησε και γεννά πολλές ταινίες με αυτή την θεματολογία σχεδόν όλες πιο πολυεπίπεδες και  πιο βαθιές από τις ταινίες του Woody Allen .

cvcv

Με την αναπαραγωγή όμως των ίδιων σχημάτων στις ταινίες του Ο Woody Allen όχι μόνο επαναλαμβάνεται  αλλά χάνει και  την παλιά του πολυπλοκότητα. Και όταν λέμε πολυπλοκότητα μάλλον εννοούμε έλλειψη γραμμικότητας. Ο Woody Allen βαθιά εμπνευσμένος από την τζαζ δημιουργούσε στις παλιές του ταινίες μια αφήγηση που παρόλο που φαινόταν συνεχής υπερπηδούσε τον χρόνο και την γραμμικότητα του .Ήταν κάτι άλλο και όχι η πλοκή της ταινίας που δημιουργούσε την συνέχεια της ιστορίας .Ήταν ο χώρος, η περίεργη επίδραση του με τους χαρακτήρες της ιστορίας , οι σχέσεις των χαρακτήρων (σημαντικά πιο  πολυεπίπεδες) που δημιουργούσαν την μορφή ερώτησης-απάντησης(όπως και στην τζαζ) και όλα αυτά μέσω του μοντάζ .Υπήρχε δηλαδή μια περίεργη αλληλουχία μεταξύ τόσο των σκηνών, όσο και των σχέσεων των πρωταγωνιστών που δημιουργούσαν  έναν περίεργο διάλογο τόσο των δομικών στοιχείων της ταινίας (χώρος ,πρωταγωνιστές, σεκάνς) όσο και μεταξύ οθόνης-θεατή. Χαρακτηριστικό και ολοκληρωμένο δείγμα τέτοιου τύπου ταινίας το Μανχάταν.

irrational

Ένα άλλο συμπέρασμα που μπορούμε να εξάγουμε είναι ότι το βάθος της ταινίας περιορίζεται και στο φιλοσοφικό της περιεχόμενο. Ο ίδιος ο Woody Allen έχει αναφερθεί ξανά στον Αλμπέρτ Καμύ με πολύ πιο ενδιαφέρον τρόπο μέσω του ντοκιμαντέρ Ζέλιγκ όπου η ειρωνεία, το χιούμορ και το παράλογο μπαίνουν σε άλλη διάσταση, πράγμα που μάλλον δεν έγινε πολύ πετυχημένα στον Παράλογο άνθρωπο παρόλο που η ειρωνεία δεν έλειπε.

Μάλλον πρέπει να διαπιστώσουμε ότι ο Woody Allen έχασε το blue note του. Εκείνη την ξεχωριστή νότα που μετέτρεπε τις ταινίες του από απλές κομεντί σε κάτι παραπάνω. Αυτή τη νότα που έδινε στο χιούμορ και την ειρωνεία το κάτι παραπάνω ώστε να μην είναι απλά μνησικακία ,αυτή τη νότα που έδινε ένα πραγματικό υπαρξιστικό βάθος και μια γνήσια γλυκιά μελαγχολία  στις ταινίες .Ας ελπίσουμε ότι δεν είναι αργά για τον τζαζίστα σκηνοθέτη και ότι θα ξαναβρεί την ξεχωριστή νότα του.

TAGGED:Abe LucasEmma StoneJoaquin PhoenixWoody AllenΠαράλογος άνθρωπος
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Τα φανταστικά σύμπαντα διάσημων τίτλων videogames
Επόμενο άρθρο Retro videogames που σημάδεψαν την arcade εποχή
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

Οι 10 ταινίες (+η σκιώδης μία) που σημάδεψαν το 2018

admin
admin
20 Ιανουαρίου 2022
Σειρές

Crisis in Six Scenes- Aπογοήτευση χρόνων συμπυκνωμένη σε 6 μέρη

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
1 Ιουλίου 2020
CinemaJoker

Ο Joker χωρίς σκηνοθέτη – Μια ταινία για τον ήρωά της, μέσα από τη ματιά του ήρωά της

admin
admin
4 Οκτωβρίου 2024
Cinema

Δέκα ταινίες για όταν πλησιάζουν τα – άντα (πρώτα, δεύτερα, όποια)

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
31 Ιουλίου 2020
Cinema

Ο Αλλόκοτος Έρωτας του Γιώργου Λάνθιμου

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
8 Ιανουαρίου 2024
Cinema

Οι 10 καλύτερες sci-fi ταινίες για nerd ραντεβού

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
14 Φεβρουαρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?