Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ελληνικά > Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
ComicΕλληνικά

Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 7 Σεπτεμβρίου 2025
Τελευταία Ενημέρωση 7 Σεπτεμβρίου 2025
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το σημαντικότερο ελληνικό κόμικ της περσινής χρονιάς ήταν με βεβαιότητα ο «Gérard ή το Σπαθί στην Πλάτη του» του Στηβ Στιβακτή, καθώς ανέδειξε την συζήτηση για το τρανς βίωμα μέσα από μία ευφάνταστη ημι-αυτοβιογραφική coming of age ιστορία· γι’ αυτό, μάλιστα, ξεχώρισε στα ΕΒΚ 2025 ως το Καλύτερο Κόμικ, το Καλύτερο Σενάριο και όχι μόνο. Εκείνο, όμως, που ίσως δεν είναι τόσο γνωστό, είναι ότι ο «Gérard» ήταν η πρώτη έκδοση του Project Μουτζούρα, ενός φιλόδοξου εγχειρήματος που έχει αγκαλιάσει (προς τιμήν της) η Jemma Press, και σκοπεύει να χτίσει έναν χώρο έκφρασης ιστοριών και εμπειριών για τα ζητήματα φύλου και ταυτότητας, μέσα από την φόρμα των κόμικς. Το δεύτερο έργο του project είναι ο «Τηλέμαχος και το Δέρας» του Χάρρυ Σάξον, το οποίο κυκλοφόρησε πριν λίγους μήνες στα τραπεζάκια του 9ου Comic Con της Θεσσαλονίκης και του 19ου Comicdom-Con Athens και σίγουρα θα έχει κλείσει θέση και στο επερχόμενο QueerCon. Με μινιμαλιστικό σχέδιο και ανθρωπόμορφα ζώα για πρωταγωνιστές, ο Σάξον προσεγγίζει το τρανς βίωμα μέσα από την ιστορία ενός τρανς άντρα συγγραφέα που εμποδίζεται να αφηγηθεί την προσωπική ιστορία του από το άγχος, τις κρίσεις πανικού και το -πολύ διαδεδομένο στη γενιά μας- σύνδρομο του απατεώνα, που τον κάνει να αμφιβάλλει αν μπορεί να πει κάτι σημαντικό.

                  Τα δύο κόμικς (Gérard και Τηλέμαχος) ανήκουν στο είδος του autofiction -που βρίσκεται σε περίοδο ορμητικής ακμής μετά την βράβευση της Annie Ernaux με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, καθώς και λόγω της πληθωρικής παρουσίας του Εντουάρ Λουί στα ευρωπαϊκά γράμματα- μολονότι αμφότερα χαρακτηρίζονται απ’ τους δημιουργούς τους ως ημι-αυτοβιογραφικά. Και τα δύο αφηγούνται τραυματικές ιστορίες που σφίγγουν το στομάχι, οι οποίες ακόμα κι αν δεν αντλούν εξ ολοκλήρου απ’ το προσωπικό τους βίωμα (ο Σάξον τονίζει ότι από τις εμπειρίες του πρωταγωνιστή του ορισμένες είναι 100% δικές του, άλλες 75% κι άλλες προέρχονται από διηγήσεις φίλων και γνωστών του), φωτίζουν με αυθεντικότητα και αφοπλιστική ειλικρίνεια τις παθογένειες κάθε ελληνικής οικογένειας των ‘80s και των ‘90s. «Γιατί, σήμερα τα πράγματα είναι καλύτερα;» θα ρωτήσει κάποιος/-α ίσως προβοκατόρικα και θα έχει δίκιο. Σίγουρα το LGBTQ+ κίνημα έχει πετύχει σημαντικές νίκες και σε επίπεδο κατοχύρωσης δικαιωμάτων και ορατότητας, όμως η διεθνής άνοδος της ακροδεξιάς (και ιδιαίτερα η εκλογή Τραμπ) μας βυθίζει ταχύτατα σε μία σκοτεινή περίοδο για τα δικαιώματα, στην οποία, σύμφωνα με το Judith Butler: «υπάρχουν δύο φύλα: Φασίστες και Αντιφασίστες».

                  «Μπορούν να μας πάρουν τα πάντα εκτός από τις αναμνήσεις μας» λέει σε ένα απόσπασμα του autofiction βιβλίου της «Ας Πούμε πως Είμαι Εγώ» η Ιταλίδα Βερόνικα Ράιμο, το οποίο καταλήγει με την προκλητικά αυτό-υπονομευτική φράση «εντάξει, αλλά ποιον ακριβώς ενδιαφέρει μία τέτοια απαλλοτρίωση;». Αυτή την εδραιωμένη βεβαιότητα, όμως, κλωνίζει ο Τηλέμαχος, ο πρωταγωνιστής του κόμικ, ο οποίος, μολονότι θέλει να αφηγηθεί την ιστορία της φυλομετάβασής του, συνειδητοποιεί ότι το τραύμα του παρελθόντος, του έχει προκαλέσει κενά μνήμης. Το εύρημα των κενών μνήμης δεν λειτουργεί ως απλό αφηγηματικό τρικ, προκειμένου να προστρέξει ο πρωταγωνιστής στη βοήθεια γνωστών και φίλων, αλλά ο Σάξον το αξιοποιεί για να αναδείξει έναν μηχανισμό άμυνας των ατόμων που βρίσκονται ακόμα «στην ντουλάπα»: την εσωτερίκευση. Κρατώντας μέσα τους τις σκέψεις και τα άγχη τους, νιώθουν ότι δεν επιβαρύνουν τους άλλους με αυτές. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, δεν εκφράζονται και υπονομεύουν την ορατότητά τους. Σκοπεύοντας να μιλήσει για αυτό το φαινόμενο, ο δημιουργός έγραψε -μάλλον- την κορυφαία σκηνή του έργου του, έναν θεατρικού ύφους δισέλιδο διάλογο του πρωταγωνιστή του με την μητέρα του, ο οποίος τοποθετείται πάνω από το μνήμα του πατέρα του.  

                  Μολονότι, όμως, το τραύμα δεν μπορεί να απουσιάζει από μία ιστορία φυλομετάβασης, εκπεφρασμένη πρόθεση του Σάξον για το κόμικ του ήταν να αποφύγει το «trauma porn», αφηγούμενος μία ιστορία που να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα ενός τρανς ατόμου, αντανακλώντας τις δικές του ανησυχίες ως καλλιτέχνη και ανθρώπου «που έχασε σχεδόν τα ¾ της ζωής του ζώντας ως άλλος και μην πιστεύοντας στον εαυτό του». Γι’ αυτό και ο πρωταγωνιστής του τοποθετείται σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, περιστοιχιζόμενος από άτομα που τον κατανοούν και τον βοηθούν να βγει απ’ τα σκοτάδια που τον βυθίζουν τα άγχη και οι ανασφάλειές του. Χτίζοντας ουσιαστικές προσωπικές σχέσεις και κοινότητες, ο Σάξον στέλνει ένα μήνυμα ενδυνάμωσης προς τα τρανς άτομα, ελπίζοντας να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους μέσα στην ιστορία του. Ταυτόχρονα, όπως και ο ήρωάς του, απευθύνεται σε όλους προκειμένου να τους βοηθήσει να κατανοήσουν μία απλή διαπίστωση: «ότι είμαστε, βασικά, όλοι άνθρωποι».

                  Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το εξώφυλλο της έκδοσης, το οποίο απεικονίζει ένα σώμα που γδέρνεται, σκίζεται, αποσυντίθεται. Όμως, τα νύχια που το σκίζουν (σύμβολα άγχους και κρίσεων πανικού μέσα στην αφήγηση) βρίσκονται μόνο στο οπισθόφυλλο. Έτσι, το εξώφυλλο έχει το εικαστικό εύρημα της εικόνας ενός σώματος σκισμένου σε ρίγες, το οποίο προσομοιάζει -έστω υπαινικτικά- στη μορφή μίας πολύχρωμης σημαίας, που χρωματικά παραπέμπει στην transgender flag. Περισσότερο, όμως, δεν εικονογραφεί την σημαία, αλλά  λειτουργεί ως μία εικονογραφική μεταφορά: κάθε σώμα, με τα τραύματά του, μπορεί να λειτουργήσει ως μία σημαία υπερηφάνειας του καθενός μας, με την ελπίδα -με τα λόγια του Σάξον- ότι «μπορείς να συμφιλιωθείς με το τομάρι που κουβαλάς και σε βαραίνει».

TAGGED:autofictionGérard ή το Σπαθί στην Πλάτη τουJemma PressProject Μουτζούραqueer τέχνηημι-αυτοβιογραφίαμνήμηορατότηταΣτηβ ΣτιβακτήςΤηλέμαχος και το Δέραςτρανς βίωματρανς ταυτότητατραύμαΧάρρυ Σάξον
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Ο Τηλέμαχος και το Δέρας – Autofiction για το τρανς βίωμα μετά τον Gérard
7 Σεπτεμβρίου 2025
Η εικονογράφηση του Arsène Lupin ξαναζωντανεύει τον μύθο του κλασσικού ήρωα
29 Αυγούστου 2025
Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
18 Αυγούστου 2025
Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
13 Αυγούστου 2025
Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
11 Αυγούστου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Του Νεκρού Αδελφού – Ένας εικαστικός διάλογος με την προφορική παράδοση

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Οκτωβρίου 2024
ComicΕλληνικά

Η Νικολέτ και η εποχή του τέλους της σοβαροφάνειας στα comics

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
12 Σεπτεμβρίου 2018
ComicΕλληνικά

1800: 6. Zιχνα – Ο Θ. Καραμπάλιος συνδυάζει το μεγάλο, το ωραίο και το συγκλονιστικό

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
21 Αυγούστου 2023
ExclusiveExclusive Reviews

ΦantastiCon 2016-Το διήμερο που η Αθήνα βυθίστηκε στον κόσμο του Φανταστικού!

admin
admin
16 Ιουνίου 2017
AdvertorialsComicExclusiveΒιβλία

Οι καλύτερες χριστουγεννιάτικες προτάσεις – Καμία μελέτη δεν αποδεικνύει το αντίθετο

admin
admin
5 Ιανουαρίου 2022
ComicΕλληνικά

Οι Νύφες Του Δράκουλα 2: Σντένκα- Δύο χρόνοι αίματος και τρόμου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Απριλίου 2019
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?