Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Πέρα από την αναγκαιότητα και την ελευθερία: πολιτική στον μετα-αποκαλυπτικό κόσμο του Mad Max
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Πέρα από την αναγκαιότητα και την ελευθερία: πολιτική στον μετα-αποκαλυπτικό κόσμο του Mad Max
Cinema

Πέρα από την αναγκαιότητα και την ελευθερία: πολιτική στον μετα-αποκαλυπτικό κόσμο του Mad Max

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 8 Δεκεμβρίου 2024
Τελευταία Ενημέρωση 10 Δεκεμβρίου 2024
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Mad Max: Ένα μοναδικό franchise

Γνωστό για το πανκ ύφος του και τη μετα-αποκαλυπτική ιστορία του, η πλοκή εκτυλίσσεται μέσα σε μια πραγματική “έρημη χώρα” (“wasteland”, όπως αναφέρεται στις ταινίες, ίσως παραφράζοντας το μνημειώδες μοντερνιστικό ποίημα του Τ.Σ. Έλιοτ), όπου η κοινωνία έχει καταρρεύσει, καμία συλλογική δομή δεν υφίσταται και η ανθρωπότητα ζει και δρα μέσα σε μια ζούγκλα, όπου φυσικά νόμος είναι το δίκιο του ισχυρού. Πρόκειται, αφενός, για μια libertarian ουτοπία (όπου libertarian βλ. φιλελευθερισμός, αναρχοατομικισμός), δηλαδή επί της ουσίας μια πλήρη δυστοπία ή την ακραία επέκταση μιας καπιταλιστικής κοινωνίας, άλλης μιας ζούγκλας που κυριαρχεί η ισχύς του ισχυρού πάνω στις κοινωνικές ανάγκες, ειδικά στο σημερινό, οριακό στάδιο και τη δομική κρίση του καπιταλισμού.

Contents
Mad Max: Ένα μοναδικό franchiseΠολιτική!Αισθητική;Mad Max: Furiosa

Στην ιστορία αυτή η ανθρωπότητα αντιπροσωπεύεται πλήρως από την εξής φράση από τις ταινίες:

“A man… reduced to a single instinct: survive.”

Πολιτική!

Στη βάση της ιστορίας βρίσκεται η σχέση του ατόμου με την κοινωνία, μια δυναμική από την οποία πηγάζει και το δυστοπικό στοιχείο της πλοκής. Η δυναμική αυτή θυμίζει, από μια φιλοσοφική σκοπιά που αντιλαμβάνεται την Ιστορία ως διαρκή εξέλιξη, αυτό που ο Φρίντριχ Ένγκελς σε θεμελιώδη κείμενα όπως το Αντι-Ντίρινγκ (1878) και Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους (1884) ονομάζει «ελευθερία κι αναγκαιότητα». Κατά τον ίδιον, σε μια ταξική κοινωνία, που φέρει ως πολιτικό επιστέγασμα της οικονομικής εξουσίας της -μειοψηφούσας κοινωνικά- άρχουσας τάξης το κράτος, η ανθρωπότητα βρίσκεται σε μια διαρκή κατάσταση «ανάγκης» αγκομαχώντας υπό το βάρος της ταξικής εκμετάλλευσης και καταπίεσης να τα βγάλει πέρα. Το -επαναστατικό- πέρασμα στην αταξική κοινωνία εγγυάται και το πέρασμα της ανθρωπότητας σε μια νέα κατάσταση, αυτήν της «ελευθερίας», μακριά πια από την «ανάγκη». Και φυσικά μια αταξική κοινωνία δεν έχει κράτος.

Πού βρίσκεται ο μυθοπλαστικός μετα-αποκαλυπτικός κόσμος του Mad Max σε αυτό το δίπολο;

Είναι εμφανές ότι, εφόσον στον κόσμο του Mad Max δεν υπάρχει κοινωνία, ανθρώπινη οργάνωση δηλαδή, δεν υπάρχει και κράτος. Βρίσκεται δηλαδή η ανθρωπότητα του Mad Max στην κατάσταση της «ελευθερίας» που περιγράφει ο Ένγκελς; Ένας φιλελεύθερος (ή ακόμα κι ένας αναρχοατομικιστής, στον βαθμό που όλες αυτές οι αποκλίνουσες πολιτικές ιδεολογίες συγκλίνουν στην πρωτοκαθεδρία του ατόμου απέναντι στο κοινωνικό σύνολο) θα έλεγε πως ναι, χωρίς την κρατική δομή -νοούμενη συνολικά ως τέτοια, όχι μόνο αναφορικά πχ. με τους μηχανισμούς καταστολής της- ο άνθρωπος είναι ελεύθερος «να κάνει ό,τι θέλει».

Τι σημαίνει καν όμως αυτό; Για τον Ένγκελς, για τον μαρξισμό συνολικά, καμία «ελευθερία» δεν εγγυάται ο κόσμος αυτός. Ο κόσμος αυτός δεν είναι παρά μια επέκταση του καπιταλισμού στον πυρήνα του κι ας μην υπάρχει κρατικό πολιτικό επιστέγασμα. Είναι ο κόσμος του ατόμου πέρα, έξω κι ενάντια από το κοινωνικό σύνολο, από τον συνάνθρωπο. Ο κόσμος του «ο θάνατός σου, η ζωή μου» και του “homo hominis lupus”. Με την έννοια ότι είναι μια ζούγκλα με κατοίκους τους ανθρώπους, χωρίς κάποια οργάνωση που εγγυάται την αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων, τους οποίους η λίγη τροφή και το νερό που υπάρχουν οδηγούν συνεχώς σε αδηφάγο πόλεμο μεταξύ τους.

Με την έλλειψη της «συνειδητής οργάνωσης της ανθρώπινης κοινωνικής παραγωγής» (στο ακραίο μάλιστα σημείο στο οποίο βρίσκεται ο κόσμος του Mad Max) η ανθρωπότητα βρίσκεται «στον καθημερινό αγώνα και μόχθο για την επιβίωση, στην κατάσταση του ελεύθερου δηλαδή ανταγωνισμού, που δεν είναι παρά η πρωταρχική κατάσταση του ζωικού βασιλείου», όπως έγραφε ο Ένγκελς στη Διαλεκτική της φύσης (1883, ανολοκλήρωτο κείμενο).

Πρόκειται για την ακριβώς αντίθετη απεικόνιση του μέλλοντος από αυτήν (την ουτοπική κατ’ ουσίαν) που προτείνει το, λατρεμένο, Star Trek, θα μπορούσε κανείς να πει.

Αισθητική;

Γίνεται εμφανές ότι το Mad Max προσφέρει αγνή ψυχαγωγία, λοιπόν, έχοντας διαρκώς στον πυρήνα της ιστορίας του βαθιά ερωτήματα πολιτικής-κοινωνικής και ιστορικής φύσης.

Τι γίνεται όμως με αυτό που πολύ απλά θα μπορούσε κανείς, μιλώντας για blockbuster action sci–fi σινεμά, να αποκαλέσει διασκέδαση; Δηλαδή ποια είναι η αισθητική αξία αυτών των ταινιών; Το Mad Max αναλώνεται μήπως σε έναν διδακτισμό; Στην τελική, δεν είναι απλά μια ιστορία για τύπους που γουστάρουν υπερβολικά πολύ το μαρσάρισμα, το οποίο γίνεται το σύμβολο της -ατομικής- «ελευθερίας» σε μια μετα-αποκαλυπτική «έρημη χώρα»;

Το Mad Max, με τη φοβερή σκηνοθεσία, το ιδιαίτερα προσεγμένο -σχεδόν πάντα- σενάριο και τις απίστευτες, ναι απίστευτες εικόνες και σκηνές δράσης, είναι ίσως το μόνο franchise που σε τέτοιον βαθμό προσφέρει αγνό fun, αγνό οπτικό θέαμα για να γουστάρει κανείς, προσφέρει δηλαδή εντέλει έναν υπέροχο και δυσεύρετο συνδυασμό διασκέδασης ΚΑΙ ψυχαγωγίας. Πόσο μάλλον όταν αναλογίζεται κανείς ότι και οι 5 ταινίες είναι υπέροχες. Ναι, και οι 5!

banner banner
Mad Max: Furiosa
Η κριτική του Νίκου Γιακουμέλου
Διαβάστε εδώ

Το Mad Max για τον γράφοντα μπαίνει οπωσδήποτε στη worship-worthy κατηγορία κινηματογραφικών ιστοριών, μαζί με τη λαβκραφτική “Apocalypse trilogy” του θεού μας κι άρχοντα του τρόμου John Carpenter, το Evil Dead και τα καλά (και πλήρως πολιτικά, επίσης) Star Trek.

Ειρήσθω εν παρόδω ότι το Mad Max: The Road Warrior (1981), το αποκορύφωμα για πολλούς της σειράς, είναι ίσως ό,τι πιο αγνά πανκ έχει αποτυπωθεί στην οθόνη. Σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω, τι άλλο μένει να ειπωθεί;

Πάντως, για όλους τους αναφερθέντες λόγους, ίσως το Mad Max να έχει λίγη περισσότερη σημασία από όλες τις αναφερθείσες λατρεμένες ταινίες μαζί.

Εξάλλου, πώς γίνεται μια ταινία που περιλαμβάνει την ατάκα…

“I’m the Nightrider; I’m a fuel-injected suicide machine.

I’m a rocker, I’m a roller, I’m an out-of-controller!”

…να μην είναι μια από τις καλύτερες όλων των εποχών; Ιδού το ερώτημα…

TAGGED:cinemaMad Maxpost-apocalypticΑισθητικήδυστοπίαΈνγκελςεπιστημονική φαντασίαΜαρξΜαρξισμόςπολιτική
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Η Μαγεμένη – Περιπέτεια στην πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη
Επόμενο άρθρο Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
15 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Άθλια Σενάρια – Το γελοιογραφικό έργο του Ακόκ

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
14 Νοεμβρίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Είναι Πάντα οι Άλλοι που Πεθαίνουν – Noir μετά τον Μάη ’68

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
3 Φεβρουαρίου 2023
ComicΕυρωπαϊκά

Η Κόκκινη Παρθένα της Κομμούνας- Οι πολλές διαστάσεις της ουτοπίας

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
8 Σεπτεμβρίου 2019
ExclusiveSmassFest

Έκθεση Fan Art “Δυστοπία” στο Smass(e-)Fest

admin
admin
27 Σεπτεμβρίου 2020
ExclusiveExclusive Reviews

Μία έκθεση για την Άλκη Ζέη που μοιάζει στον Μεγάλο Περίπατο… του Μπακογιάννη

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
30 Μαρτίου 2023
ComicΕλληνικά

The Working Deadline – Ταξικά Εικονογραφημένα

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
27 Μαΐου 2024
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?