Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Προμηθέας Δεσμώτης – Μία διαχρονική αμφισβήτηση για κάθε Τυραννία
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Exclusive > Θέατρο > Προμηθέας Δεσμώτης – Μία διαχρονική αμφισβήτηση για κάθε Τυραννία
ExclusiveΘέατρο

Προμηθέας Δεσμώτης – Μία διαχρονική αμφισβήτηση για κάθε Τυραννία

Παναγιώτα Καρβούνη
Από Παναγιώτα Καρβούνη
Δημοσιεύτηκε 28 Σεπτεμβρίου 2021
Τελευταία Ενημέρωση 28 Σεπτεμβρίου 2021
17 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

«Τη δυστυχία μου, εγώ, δεν θα την άλλαζα

Contents
Λίγα λόγια για τον ποιητήΠερίληψη του έργουΗ θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

με τη δουλεία σου, καλά να το ξέρεις.

Γιατί κάλλιο να’ μαι δούλος τούτου του βράχου,

παρά του πατέρα Δία πιστός αγγελιαφόρος.

Έτσι χρειάζεται τους υβριστές να βρίζουμε.»

Προμηθέας Δεσμώτης, Έξοδος (απόσπασμα)
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου (εκδόσεις Νεφέλη)

Ο Προμηθέας Δεσμώτης είναι ένα από τα αισχυλικά έργα που επίκεντρό του έχει τον άνθρωπο. Η χρονολόγησή του είναι μέχρι σήμερα αβέβαιη. Θεωρείται όμως πως προηγείται της Ορέστειας, η οποία για πολλούς μελετητές αποτελεί το αποκορύφωμα της αισχύλειας δημιουργίας. Μάλιστα το πιο πιθανό είναι πως το έργο τοποθετείται στην οψιμότερη φάση του Αισχύλου. Επιπλέον, νέες έρευνες προσπαθούν να το τοποθετήσουν χρονικά χαμηλότερα από την Ορέστεια, κατά την τελευταία σικελική διαμονή του ποιητή.

Λίγα λόγια για τον ποιητή

Ο Αισχύλος γεννήθηκε στα 525/524 π.Χ. στην Ελευσίνα από έναν ευγενή γαιοκτήμονα που λεγόταν Ευφορίωνας. Δεν είναι γνωστό και δεν υπάρχει κάποια βάση για το αν τα Μυστήρια της περιοχής επηρέασαν την πνευματική εξέλιξη του ποιητή, το μόνο βέβαιο είναι πως από νωρίς μπήκε στον διαγωνισμό των τραγικών ποιητών. Το 484 π.Χ. για πρώτη φορά σημειώνει την πρώτη του νίκη και αργότερα ακολουθούν άλλες δώδεκα. Κατά την ακμή της ζωής του, ταξίδεψε στη Σικελία αποδεχόμενος την πρόσκληση ενός ισχυρού άρχοντα. Αμέσως μετά, η δράση του μετατοπίζεται στην Αθήνα όπου εκεί το 468 π.Χ. διαγωνίσθηκε με τον Σοφοκλή και ήρθε δεύτερος. Τον επόμενο χρόνο όμως, κέρδισε με την Θηβαϊκή Τριλογία και το 458 π.Χ. με την Ορέστεια. Δύο χρόνια μετά ο μεγάλος τραγικός ποιητής έφυγε από τη ζωή κατά τη δεύτερη επίσκεψή του στη Γέλα. Οι απόγονοι του Αισχύλου, Ευαίων και Ευφορίων, φαίνεται ότι ακολούθησαν κι αυτοί την πορεία του πατέρα τους γράφοντας τραγωδίες.

Περίληψη του έργου

Είναι γνωστό πως το δράμα του Προμηθέα εντασσόταν σε μία τριλογία. Σύμφωνα με το σωζόμενο έργο, θέμα του έργου αποτελεί η σύγκρουση και η ανυποταγή του Τιτάνα Προμηθέα απέναντι στη νέα εξουσία την οποία κατέχει ο Θεός Δίας. Ο Προμηθέας, συμβολίζει την αλληλεγγύη, αφού εμφανίζεται ως φίλος των ανθρώπων που παίρνει την πρωτοβουλία, παρά τα σχέδια του Δία, να τους βοηθήσει προκειμένου να αποφευχθεί η καταστροφή τους. Τους βοηθά κλέβοντας και παραδίδοντας τους τη φωτιά. Με την φωτιά σηματοδοτείται η εξέλιξη του ανθρώπου, το πέρασμα στον πολιτισμό, η ανάπτυξη των τεχνών, η ελπίδα για ζωή και πρόοδο.

Η πράξη αυτή του Προμηθέα είναι εκείνη ακριβώς που θα προκαλέσει την οργή του Θεού Δία και θα έχει ως αποτέλεσμα την τιμωρία του Τιτάνα. Καθ’ ότι ο Προμηθέας είναι αθάνατος, αποφασίζεται να οδηγηθεί και να δεθεί από τον Ήφαιστο στα βράχια της Σκυθίας, στον Καύκασο, εκεί όπου η σθεναρή αντίσταση του ήρωα στις επιταγές του Δία, θα προκαλέσει ένα δεύτερο κύμα οργής από τον Θεό και θα καταδικασθεί σε ένα μακροχρόνιο μαρτύριο. Όπως ανακοινώνει ο Ερμής στον Προμηθέα,

«… Κι ο φτερωτός σκύλος

του Δία, ο αιμοστάλαχτος αετός, θα σου ξεσκίζει

αχόρταγα του σώματος το μέγα ράκος.

έρποντας ακάλεστος σε ολοήμερο συμπόσιο,

και θα σου τρώει το κατάμαυρο συκώτι.»

Προμηθέας Δεσμώτης, Έξοδος (απόσπασμα)
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου (εκδόσεις Νεφέλη)

Το έργο αυτό του Αισχύλου, είναι βαθιά πολιτικό αφού αντιτάσσεται στην απολυταρχική μορφή εξουσίας. Ο Προμηθέας, σύμβολο της λογικής, αντιτίθεται στο άδικο, αντιτίθεται στον συγκεντρωτισμό, συνθέτοντας έτσι ένα έργο καθαρά δημοκρατικό. Πρέπει να τονιστεί πως δεν απορρίπτει την θεϊκή ύπαρξη αλλά την τυραννία και τη συγκέντρωση εξουσίας, την παντοδυναμία που απορρέει από αυτήν. Ο Προμηθέας παλεύει και μάχεται για να εξασφαλίσει την αυτονομία της βούλησης. Η υποταγή του θα σήμαινε αυτόματα παράδοση και θα καθιστούσε το ανθρώπινο γένος έρμαιο στις επιθυμίες της εξουσίας. Η δύναμη της αμφισβήτησης είναι ο λόγος που η κοινωνία εξελίσσεται και δημιουργεί. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο αντιτάχθηκε και στη βούληση του Δία ο ίδιος ο Προμηθέας.

Η θεατρική παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Η παράσταση «Προμηθέας Δεσμώτης» του Αισχύλου σε σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη και μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα σε παραγωγή του Θεάτρου Πορεία και συμπαραγωγή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κρήτης, εντυπωσίασε το κοινό καθ’ όλη τη διάρκεια της περιοδείας της στο φετινό καλοκαίρι. Απ’ τα πρώτα δευτερόλεπτα της παράστασης η ατμόσφαιρα ηλεκτρίζεται. Η μουσική σύνθεση του Φώτη Σιώτα, σε εκτέλεση του μουσικού Νίκου Παπαϊωάννου δεν συνοδεύει απλώς την παράσταση, αλλά αποκτά ενεργό ρόλο. Η συνοδεία από τους ήχους του Βιολοντσέλο αλλά και τα effects προσέδιδαν τον ρυθμό και τον τόνο που χρειαζόταν, χωρίς να καλύπτει τις ερμηνείες των ηθοποιών.

Κατά τον πρόλογο, εμφανίζονται στη σκηνή οι δαίμονες Κράτος (Άρης Μπινιάρης) και  Βία (Κωνσταντίνος Γεωργαλής) και ο θεός Ήφαιστος (Δαυίδ Μαλτέζε) δημιουργώντας έναν αντιθετικό διάλογο. Από τη μία η συμπόνια του θεού Ηφαίστου και από την άλλη η ωμότητα του δαίμονος Κράτους. Το Κράτος επιβάλει στον Ήφαιστο τις προσταγές του Θεού Δία που δεν είναι άλλες από το να δέσει τον Προμηθέα (Γιάννη Στάνκογλου) σε πέτρινους γκρεμούς. Ο Προμηθέας παρακολουθεί τη σκηνή βουβός και ο  Ήφαιστος δυσκολεύεται στην αρχή διότι δεν μπορεί να συνειδητοποιήσει πως το βάρος της τιμωρίας του συγγενή του έχει πέσει πάνω του. Σε αυτό το δίλημμα ο δαίμονας του υπενθυμίζει πως από τα δύο κακά, το ισχυρότερο είναι η οργή του ανελέητου Δία. Μάλιστα του υπενθυμίζει την ιεραρχία που καλείται να σεβαστεί. Το γεγονός πως ο μόνος πραγματικά ελεύθερος είναι ο ίδιος ο Δίας, πως ακόμη και οι ίδιοι οι θεοί υπόκεινται στη βούληση του Πατέρα των Θεών και των Ανθρώπων, ο οποίος τίθεται υπεράνω όλων. Μετά τη σύντομη αυτή συζήτηση, ο Ήφαιστος περατώνει το έργο που του ανέθεσε ο Δίας και αλυσοδένει τον Προμηθέα.

Το σκηνικό είναι έτσι διαμορφωμένο που εισάγει τους θεατές στο κλίμα και στην πλοκή του μύθου. Βράχια διαμορφώνουν το τοπίο, πάνω σε ένα από τα οποία βρίσκεται ο Προμηθέας δεμένος. Αφού πρόκειται για τιμωρία και έχει εκδικητικό χαρακτήρα, το κλίμα είναι πιο βαρύ και σκοτεινό. Στο επίκεντρο όλης της παράστασης βρίσκεται ο Προμηθέας, εκείνος που αντιτάχθηκε στην ιεραρχία, στην απόλυτη εξουσία του Δία. Το δεύτερο στοιχείο που εκπλήσσει είναι ο Χορός που περιστοιχίζει τον πρωταγωνιστή, με τέτοιον τρόπο (με τις αποστάσεις που κρατούν) ώστε να μεταδίδεται η συμπόνια και η κατανόηση προς αυτόν. Ταυτόχρονα διευκολύνεται ο διάλογος μεταξύ τους αλλά και εντυπωσιάζει με την κινησιολογία του. Έπειτα, ακολουθούν επεισοδιακές σκηνές επίσκεψης, στις οποίες ο δεμένος Τιτάνας παίρνει μέρος στον διάλογο με τα πρόσωπα που εναλλάσσονται.

Τον Χορό λοιπόν, αποτελούν οι Ωκεανίδες της Πολύτεκνης Τηθύος θυγατέρες, παιδιά του Ωκεανού τις οποίες υποδύονται οι Αντριάνα Αντρέοβιτς, Δήμητρα Βήττα, Φιόνα Γεωργιάδη, Κατερίνα Δημάτη, Γρηγορία Μεθενίτη, Νάνσυ Μπούκλη, Δώρα Ξαγοράρη, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Αλεξία Σαπρανίδου. Οι Ωκεανίδες περιστοιχίζουν τον Προμηθεά και ξεκινούν έναν διάλογο μαζί του. Στην αρχή είναι επιφυλακτικές. Από το πρώτο επεισόδιο ζητούν από τον Προμηθέα να τους φανερώσει την κατηγορία για την οποία βρίσκεται σε αυτήν την ατιμωτική θέση. Ο Γιάννης Στάνκογλου ερμηνεύει τον καταπονημένο Τιτάνα σε μία εμβληματική (για την καριέρα του) ερμηνεία. Στο πρόσωπό του και στις κινήσεις του σώματός του εκδηλώνονται όλα εκείνα τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον ήρωα του Αισχύλου: Ο πόνος, η ανυποταγή, η ανυπακοή, το θάρρος, η ελπίδα, η λογική και η επιμονή.

Κατά το πρώτο επεισόδιο, τον Προμηθέα επισκέπτεται ο Ωκεανός (Αλέκος Συσσοβίτης). Ο Ωκεανός φαίνεται αλαζόνας και αφελής. Κι αυτό διότι ενώ βλέπει τη μοίρα του φίλου του Προμηθέα, θεωρεί πως αν επικοινωνήσει με τον ανελέητο τύραννο Δία και τον παρακαλέσει, ο τελευταίος θα τον ακούσει και θα ελευθερώσει τον Τιτάνα. Φυσικά, ο λογικός Προμηθέας τον διαψεύδει και τον συμβουλεύει να μην ανακατευτεί, αλλά αντιθέτως να προστατευτεί από την οργή του Θεού.

Στο πρώτο στάσιμο, ο Χορός φαίνεται πως έχει αρχίσει να συμπονά τον Προμηθέα, αφού παρομοιάζει τα βάσανά του με εκείνα του Άτλαντα, τον οποίο καταδίκασε ο Δίας «αέναα με σθένος υπέροχο, / γη και ουράνιο θόλο στους ώμους [να] κρατάει». Στο δεύτερο επεισόδιο ο Προμηθέας διηγείται στον Χορό με ποιον τρόπο αποφάσισε να σώσει το ανθρώπινο γένος. Αμέσως μετά σαν μάντης τους υπενθυμίζει πως από το πεπρωμένο κανένας δεν ξεφεύγει, ούτε καν ο ίδιος ο Θεός και μας κινεί το ενδιαφέρον με την υποψία ότι κάτι περισσότερο γνωρίζει.

Κεντρικό πρόσωπο του τρίτου επεισοδίου, που ταυτίζεται με την τρομερή μοίρα του Προμηθέα και με τα βάσανά τους για τα οποία ευθύνονται οι θεοί, αποτελεί η Ιώ (Ηρώ Μπέζου), κόρη του Ίναχου. Η νεαρή ηθοποιός καλείται να ερμηνεύσει τον απαιτητικό της ρόλο πάνω σε ξυλοπόδαρα αλλά ανταπεξέρχεται επιτυχώς στη δύσκολη ζωόμορφη σκηνοθετική επιλογή. Η Ιώ αποτελεί θύμα των επιθυμιών των θεών και τιμωρείται για τη θηλυκή της φύση, επειδή τόλμησε να κεντρίσει το ερωτικό ενδιαφέρον του θεού Δία. Είναι και αυτή καταδικασμένη και κυνηγημένη από τη ζήλια της θεάς Ήρας. Ακόμα και σε αυτή την ιστορία φαίνεται πως η βούληση των θεών αδιαφορεί για τα αποτελέσματα που εκείνη επιφέρει στην ανθρωπότητα υπενθυμίζοντας για άλλη μια φορά, πως δεν ενδιαφέρονται για τα δεινά και τα βάσανα που με τη συμπεριφορά τους προκαλούν στους κατώτερους και άβουλους ανθρώπους. Η Ιώ έτσι, στερείται το ανθρώπινο σώμα και τη λογική. Όπως αναφέρει σε συνέντευξή της η Ηρώ Μπέζου «Δυστυχώς, η διαχρονικότητα του μύθου έγκειται κυρίως στην ενοχή που φορτώνεται το γυναικείο φύλο, στο χρέος που έχει κάθε θηλυκή ύπαρξη ανά τους αιώνες να ικανοποιεί τον πόθο των ανδρών, απολογούμενη ταυτόχρονα γι’ αυτό και αρνούμενη την όποια δική της ερωτική επιθυμία. Με λίγα λόγια, στον τρόμο που γεννά παντού και πάντα η ανθρώπινη σεξουαλικότητα».

Η ιστορία της Ιούς επαναφέρει στην μνήμη μας σκηνές από την καθημερινότητα, χωρίς βέβαια να ταυτίζεται ο μύθος με αυτήν. Ακόμα και εκεί ωστόσο, ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα, εντοπίζονται κοινοί τόποι και κοινά συναισθήματα, όπως είναι η αδικία, η απόγνωση, η εκδίκηση και ο έρωτας, τα οποία εξακολουθούν να έχουν διαχρονικό χαρακτήρα, να προβληματίζουν και να οδηγούν σε πράξεις που θύμα τους έχουν τον-ην αδύναμο-η.  Εύστοχα λοιπόν, ο Άρης Μπινιάρης δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη φράση της Ιούς «ο Δίας με αποκτήνωσε γιατί με πόθησε».

Στο τρίτο στάσιμο, ο Χορός συνειδητοποιεί πως η επαφή με τους θεούς μόνο ασφαλής δεν είναι, γι’ αυτό και εύχεται να μην γίνει ποτέ καμία από αυτές ταίρι του Δία, κατανοώντας πως η μοίρα τους θα ήταν προδιαγεγραμμένη και αδιέξοδη.

Κατά την Έξοδο, ο Προμηθέας υπενθυμίζει την κατάρα που ο πατέρας του Δία, Κρόνος, έριξε όταν από τον πανάρχαιο θρόνο γκρεμιζόταν. Περαιτέρω, ομολογεί πως μόνο εκείνος ξέρει τον τρόπο με τον οποίο ο Δίας θα ανατραπεί από τον θρόνο του.  Γι’ αυτόν τον λόγο στον μύθο εμφανίζεται και ο Ερμής (Ιωάννης Παπαζήσης) με μία ασυνήθιστη μορφή, διαφορετική από την εμφάνιση του αγγελιοφόρου Ερμή που έχουμε συνηθίσει στις επικρατέστερες αναπαραστάσεις του Θεού. Ο πιστός υπηρέτης του θεού Δία ζητά από τον Προμηθέα -με εντολή του Δια- να ομολογήσει ποιος από τους γάμους του θα είναι η αιτία για την πτώση του. Ο Ερμής μάταια καλοπιάνει και απειλεί. Ο Προμηθέας αγέρωχος, αμετανόητος και άφοβος θα αντισταθεί στην προσταγή του εξουσιαστή και σκληρού βασανιστή του Δία και θα τον αμφισβητήσει. Κατηγορεί και λυπάται τον Ερμή για τη θέση του, τον θεωρεί άμυαλο και δούλο. Τον υποτιμά χωρίς να τον ενδιαφέρουν οι συνέπειες των λόγων του.

Στο τέλος ο σκληρός Ερμής, απειλεί ακόμα και τον ίδιο τον Χορό προκειμένου να του προκαλέσει φόβο, αναγκάζοντάς τον να εγκαταλείψει τον Προμηθέα. Ο χορός όμως έχει πλέον πάρει θέση στο πλευρό του Τιτάνα. Έτσι απαντά στον Ερμή:

«Φώναξε τίποτ’ άλλο και συμβούλεψέ με

αλλιώς για να με πείσεις. Γιατί τούτο το

αφόρητο που ξεστόμισες δεν τ’ ανέχομαι.

Πώς μου ζητάς να κάνω τέτοια ατιμία;

Μαζί του θέλω ό,τι είναι, να πάθω.

Γιατί τους προδότες έμαθα να μισώ

και δεν υπάρχει νόσος

που ν’ αποστρέφομαι περισσότερο απ’ αυτή.»

Προμηθέας Δεσμώτης, Έξοδος (απόσπασμα)
Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Αξίζει να σχολιαστεί ειδικότερα ο Χορός, ο κύριος συνομιλητής του πρωταγωνιστή. Ο Χορός αποτελεί το κύριο σκηνοθετικό μέσο, με το οποίο επιτεύχθηκε ο εντυπωσιακός ρυθμός της παράστασης. Όπως έχει αναφέρει ο Άρης Μπινιάρης σε συνέντευξή του, η ιδέα για την υλοποίηση του Προμηθέα ανήκε στον Γιάννη Στάνκογλου, ο οποίος είχε παρατηρήσει πως το έργο διέπεται από μία φαινομενική στασιμότητα και γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ήθελε να το δουλέψει με τον Α. Μπινιάρη προκειμένου το έργο να αποκτήσει ρυθμό και παλμό. Αποτέλεσμα το οποίο τελικά επετεύχθη απόλυτα, αφού ο συνδυασμός της μουσικής σύνθεσης του Φώτη Σιώτα σε μοντέρνο ρυθμό, με τη λυρική μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα, δημιουργούν έναν έντονο -σχεδόν χορευτικό- παλμό στη σκηνή που σε ορισμένα σημεία περισσότερο παραπέμπει περισσότερ σε ροκ μουσική (στο νου μου επανερχόταν συχνά κατά τη διάρκεια της παράστασης η φωνή του Γιάννη Αγγελάκα) και λιγότερο σε μία παραδοσιακή μορφή θεατρικού ανεβάσματος μίας αρχαίας τραγωδίας:

«Αυθαίρετα βρυχάται η νέα εξουσία

Μαχαίρι στον λαιμό της περηφάνιας

Πνίγουν στα μάγουλα, πνίγουν ποτάμια

Πηγές δροσερές των δακρύων μου πνίγουν

Πονώ Προμηθέα

Πονώ και στενάζω

Αυθαίρετα η νέα εξουσία βρυχάται

Η γη στενάζει, η γη θρηνεί

Θρηνεί το μεγαλείο της ανυποταγής σου.»

Προμηθέας Δεσμώτης, Πρώτο Στάσιμο (απόσπασμα)
(μετάφραση Γιώργος Μπλάνας-
ελεύθερη απόδοση Άρης Μπινιάρης)

Με αφορμή αυτό το απόσπασμα, ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει και στην καταπληκτική μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα (η οποία είναι δυστυχώς εξαντλημένη στα βιβλιοπωλεία απ’ τις εκδόσεις Γαβριηλίδης) αλλά και την καλοδουλεμένη απόδοση του Άρη Μπινιάρη. Η απλότητα και η ποιητικότητα του λόγου του Αισχύλου στη μετάφραση του Μπλάνα, έκαναν το έργο ευνόητο στο κοινό, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη ιδιαίτερη γνώση του μύθου. Δημιούργησαν τις συνθήκες για μία παράσταση κατανοητή και λυτρωτική, αφού μετά από μία μακρά περίοδο εγκλεισμού το θέατρο είχε λείψει όχι μόνο στους ίδιους τους ηθοποιούς και τους λοιπούς παράγοντες του θεάτρου αλλά και στο ίδιο το κοινό, το οποίο εξάντλησε τα εισιτήρια σε όλη την καλοκαιρινή περιοδεία της παράστασης και σίγουρα ένιωσε να ανταμείβεται από το αποτέλεσμα. Όπως και ο Γιάννης Στάνκογλου ανέφερε σχετικά σε συνέντευξή του « Για εμένα ο Προμηθέας είναι μια ιδέα που έχει μόνο θετικό πρόσημο. Ένα αμετανόητο, άφοβο πλάσμα που γνωρίζει ότι έχει δίκαιο και παλεύει γι’ αυτό… Είναι αισιόδοξος ήρωας.»


TAGGED:ΑισχύλοςΑλέκος ΣυσσοβίτηςΑλεξία ΣαπρανίδουΑντριάνα ΑντρέοβιτςΆρης Μπινιάρηςαρχαία ΕλλάδαΑρχαία ΤραγωδίαΒίαΓιάννης ΣτάνκογλουΓιώργος ΜπλάναςΓρηγορία ΜεθενίτηΔαυίδ ΜαλτέζεΔήμητρα ΒήηταΔίαςΔώρα ΞαγοράρηΕξουσίαΕπίδαυροςΕρμήςΉραΗρώ ΜπέζουΗρώδειοΉφαιστοςθέατροΘέατρο ΠορείαθεοίΙώΙωάννης ΠαπαζήσηςΚατερίνα ΔημάτηΚράτοςΚωνσταντίνος ΓεωργαλήςΛεωνή ΞεροβάσιλαΝάνσυ ΜπούκληΠρομηθέας ΔεσμώτηςΦιόνα ΓεωργιάδηΦώτης ΣιώταςχορόςΩκεανίδεςΩκεανός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΠαναγιώτα Καρβούνη
Μικρή το ίνδαλμα της ήταν η Lara Croft και ήθελε να ανακαλύψει τη χαμένη Ατλαντίδα. Κάνοντας το πρώτο βήμα και σπουδάζοντας Αρχαιολογία, οι στόχοι της δεν άλλαξαν και πολύ με τα χρόνια, αν εξαιρεθεί ότι σήμερα περισσότερο έχει καταφέρει να μοιάσει στη Monica Geller ενώ παράλληλα είναι πολύ πιθανό να συμμετάσχει και στην μουσική αναβίωση που ετοιμάζουν τα Zουζούνια.
Προηγούμενο άρθρο Lamb – Ένα ατμοσφαιρικό horror που δεν απογειώνεται ποτέ
Επόμενο άρθρο Σπαζοραχούλα – Μία διασκεδαστική queer fantasy περιπέτεια
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
13 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

AdvertorialsExclusive

EL Che – Η παράσταση του Βασίλη Κυριάκου στο 2510!

admin
admin
18 Μαρτίου 2022
ExclusiveSmassPodcasts

Τα top 6 επεισόδια της 1ης σεζόν των SmassPodcasts

admin
admin
6 Οκτωβρίου 2020
ExclusiveΣυνεντεύξεις

H Χαρά Κότσαλη μας μιλά για την παράσταση Cementary και τον χορό

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Αρχοντούλα Βαρβάκη
16 Ιουνίου 2017
Συνεντεύξεις

Συνέντευξη με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Θοδωρή Τούμπανο

Μάρω Παναγή
Μάρω Παναγή
13 Οκτωβρίου 2017
Θέατρο

Περιμένοντας τον Γκοντό – Ο Beckett αλλιώς

iskender
iskender
5 Οκτωβρίου 2019
ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Περιπέτειες στο Μουσείο της Ακρόπολης – Μία παιγνιώδης παρουσίαση του μουσείου

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
27 Ιανουαρίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?