Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Ψηφίδες Τρόμου – Κραυγές από το Ανοίκειο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Otaku > Manga > Ψηφίδες Τρόμου – Κραυγές από το Ανοίκειο
MangaOtaku

Ψηφίδες Τρόμου – Κραυγές από το Ανοίκειο

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 15 Μαΐου 2022
Τελευταία Ενημέρωση 3 Μαΐου 2023
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Ο Junji Ito είναι ένας από τους καλύτερους και σίγουρα πιο δημοφιλείς δημιουργούς horror manga, με διεθνή αναγνώριση. Λαμβάνοντας επιρροή από στοιχεία άλλων σχεδιαστών με τη έντονη βία του Kazuo Umezu, το υπερφυσικό body horror του Hideshi Hino αλλά και την transhuman– ική αποκρυφιστική ατμόσφαιρα του H.P. Lovecraft, ο Ito κατάφερε να παρασύρει το κοινό στους δικούς του εφιάλτες. Αυτοί, ασχολούμενοι περισσότερο με αρχέτυπα παρά με συγκεκριμένες περιστάσεις, μοναδικές στην ιαπωνική κουλτούρα (παρόλο που αντλούν πολλά στοιχεία από αυτές) να μαγέψουν το διεθνές κοινό, χαρίζοντας στον δημιουργό τη φήμη του.

Είναι εύκολο να δει κανείς αυτά τα μοναδικά στοιχεία που έκαναν τον Ito τόσο δημοφιλή στις 8 ιστορίες της συλλογής Ψηφίδες Τρόμου (την πρώτη του δουλειά μεταφρασμένη στα ελληνικά, από την Κasumi Mori, για τις εκδόσεις Jemma Press). Σε αυτές ο Ito, χρησιμοποιώντας ως βάση συνθήκες και θεσμούς οικείους στο κοινό του, όπως είναι η οικογένεια (κυρίως η σχέση πατέρα- κόρης), η διάρρηξη των ερωτικών σχέσεων από την απιστία και τη συναισθηματική προδοσία, η λογοτεχνική κριτική, και, κυρίως, η εξερεύνηση του ανθρώπινου σώματος και η σχέση μας μαζί του, καταφέρνει να διαστρέψει εντελώς τις προσδοκίες του αναγνώστη και να τον εισάγει σε έναν ανοίκειο κόσμο τρόμου.  

Οι χαρακτήρες του βασίζονται σε αρχετυπικές καταστάσεις, τους ορίζουν οι συνθήκες γύρω τους. Είναι, με λίγα λόγια, το ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο ενός καθημερινού ανθρώπου. Στη θέση τους θα μπορούσε να είναι ο καθένας. Αυτό είναι και η ουσία του τόμου στον Ito. Βασιζόμενος σε κάτι κοινό, επίπονα καθημερινό και γνώριμο, ο Ito μεταβάλλει τις συνθήκες μιας κατάστασης και εγκλωβίζει το κοινό του σε καταστάσεις γνώριμες, που δεν μπορεί παρά να περιμένει την κατάληξη. Ακόμα και έτσι, χωρίς μυστήριο, με τη σκιά του φόβου να είναι πρόδηλη σε κάθε καρέ, η τελική αποκάλυψη καταφέρνει να είναι πάντα φρικιαστική, αποτρόπαια και μοιραία, τόσο για τους ήρωες όσο και για το κοινό.

Αυτό μαρτυράται και από το σχέδιο. Ο Ito επιλέγει για το «σετάρισμα» των ιστοριών πολύ απλές, ομοειδής γραμμές, που τονίζουν το συνηθισμένο των καταστάσεων. Αντίθετα, όσο το στοιχείο του τρόμου βαθαίνει, οι σκιές εντείνονται, τα πρόσωπα γίνονται πιο περίπλοκα, και διαστρεβλώνονται, αποτυπώνοντας ένα βάθος συναισθημάτων μέχρι το τελικό κρεσέντο τρόμου και απώλειας κάθε επαφής με την πραγματικότητα.

Η αιτία αυτών των συνθηκών δεν αποσαφηνίζεται ή εξερευνάται σχεδόν ποτέ. Αυτή η ασάφεια, ο πανταχού παρών κίνδυνος ο οποίος δεν προσπαθεί ούτε στιγμή να κρυφτεί, εντείνει την αγωνία του αναγνώστη. Ο Ito δε δίνει ποτέ την παρηγοριά μας εξήγησης, μιας δικαιολόγησης του τρόμου, είτε αυτός έχει ανθρώπινη προέλευση, είτε, τις περισσότερες φορές, υπερφυσική. Απλά υπάρχει, αυταπόδεικτα και αξιωματικά, και μπορεί να χτυπήσει τον οποιοδήποτε, οποιαδήποτε στιγμή. Αυτή η ασάφεια, η αίσθηση του «θα μπορούσε να ήμουν εγώ», παρόλο που μπορεί να συγχυσθεί για σεναριακή ένδεια,  είναι που δημιουργεί τελικά και το υπόβαθρο αγωνίας στο έργο του.

Ο Ito βασίζεται στον γρήγορο ρυθμό και στην επανάληψη μοτίβων και για αυτό είναι πολύ καλύτερος στις σύντομες ιστορίες από ότι σε μεγάλα manga, όπου αυτά τα στοιχεία ίσως κουράσουν. Σε συλλογές,ωστοσο, όπως οι Ψηφίδες Τρόμου, αυτό λειτουργεί προς όφελος του αναγνώστη, που νιώθει τον καταιγισμό των αποκαλύψεων και των τρομακτικών εικόνων, οι οποίες μένουν μαζί του πολύ μετά το τέλος της ανάγνωσης.

Οι ίδιες αυτές εικόνες βασίζονται, σε μεγάλο βαθμό και ανεξάρτητα από το θέμα της ιστορίας, στο ανθρώπινο σώμα και στην εικόνα του. Όντας το πιο οικείο αλλά και ταυτόχρονα το πιο ξένο θέμα, το ανθρώπινο σώμα γίνεται ο καμβάς για την αποτύπωση των πιο φρικιαστικών, εμμονικών εικόνων, οι οποίες εκφράζουν τα βαθύτερα άγχη και φόβους που ασυναίσθητα κουβαλάμε όλοι μας. Ο φόβος του ευνουχισμού, του αποχωρισμού, της απομόνωσης, της διαστρέβλωσης, του σπασίματος της κανονικότητας, όλα αυτά υποβόσκουν στο έργο του Ito και φανερώνονται κάτω από τις εικόνες του. Αυτές οι εικόνες, που προέρχονται συχνά από τη Lovecraft-ική εικονογραφία, συχνά σπάνε την ανθρώπινη εικόνα σε αποτρόπαια θρύψαλα, τα αποία δεν θυμίζουν το αρχικό σύνολο. Με τρόπο που φέρνει στο μυαλό τον Βαρώνο του Αίματος, David Croneberg, ο Ito καταφέρνει να αποδώσει ως εικόνα το ανοίκειο, το απερίγραπτο και το ανεικονικό, τον πυρήνα δηλαδή του ψυχολογικού τρόμου.

Όσον αφορά τη μετάφραση, η ιαπωνική είναι μια πολύ δύσκολη γλώσσα στην απόδοσή της, καθώς έχει ενσωματώσει στον πυρήνα της την αυστηρή κοινωνική διαστρωμάτωση που χαρακτηρίζει τη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Οι περισσότερες αγγλικές μεταφράσεις δεν έχουν τρόπο να το αποδώσουν αυτό, και έτσι βασίζονται στην εξοικείωση του εκάτοστε αναγνώστη για την αποκρυπτογράφηση των περίφημων honorifics . Η αλήθεια είναι ότι αυτό λειτουργεί και ως περηφάνια για πολλούς otaku, θα μπορούσε όμως να χαρακτηριστεί και ως μια, ελαφρά, διάθεση gate-keeping για την εξάπλωση των έργων. Σε κάθε περίπτωση η δουλειά της Κasumi Mori, επιμελημένη από τη Μυρτώ Τσελέντη, μας προσφέρει μια πολύ ομαλή και κατανοητή απόδοση της γλώσσας, η οποία καλωσορίζει όλους τους αναγνώστες, ανεξάρτητα από το αν είναι το πρώτο manga που πιάνουν στα χέρια τους ή το χιλιοστό.

Το Ψηφίδες Τρόμου είναι μια δουλειά όμορφη και φρικιαστική ταυτόχρονα, που θα ευχαριστήσει τόσο τους θαυμαστές του Ito όσο και τους λάτρεις του τρόμου γενικότερα. Και ίσως είναι και ένα έναυσμα για την επιστροφή των manga στα ελληνικά, χωρίς τη διαμεσολάβηση των αγγλικών…

Οι Ψηφίδες Τρόμου είναι υποψήφιες στην κατηγορία Καλύτερη Μεταφρασμένη Έκδοση 2023

TAGGED:H.P. LovecraftHideshi HinoJemma PressJunji ItoKazuo UmezuΚasumi MoriΨηφίδες Τρόμου
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο Dead Active – Mια ιστορία καπιταλιστικού τρόμου
Επόμενο άρθρο Russian Doll s2 – Mια χρονικά χαοτική, οικογενειακή κατάδυση
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
5 Ιουνίου 2025
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
3 Ιουνίου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Η Jemma Press έβγαλε αμέτι μουχαμέτι τα Κουραφέλκυθρα σε τόμο

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
11 Ιανουαρίου 2018
ComicΕλληνικά

ΗΡΩΕΣ!-η νέα συλλογή από την Jemma Press και την Σχολή Ορνεράκη που πρέπει να τσεκάρεις!

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
27 Μαΐου 2017
ComicΕλληνικά

Übermensch – Τελικά, τι είναι οι σούπερ ήρωες;

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
5 Αυγούστου 2019
ComicΕλληνικά

Η Μητρόπολη Του Χρυσού: 3. Γενοκτονία – «Τέλος ο χρύσος, τέλος οι αλυσίδες, τέλος η σκλαβιά!»

Ίωνας Αγγελής
Ίωνας Αγγελής
2 Σεπτεμβρίου 2019
ComicΕλληνικά

Οι Νύφες Του Δράκουλα 2: Σντένκα- Δύο χρόνοι αίματος και τρόμου

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
6 Απριλίου 2019
ComicΕλληνικά

Σπαζοραχούλα – Μία διασκεδαστική queer fantasy περιπέτεια

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
1 Οκτωβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?