Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Sister Outsider – Μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια «που κάνει τη δουλειά της» 
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Βιβλία > Non-fiction > Sister Outsider – Μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια «που κάνει τη δουλειά της» 
Non-fictionΒιβλία

Sister Outsider – Μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια «που κάνει τη δουλειά της» 

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 21 Ιουλίου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 21 Ιουλίου 2023
9 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Το κίνημα των Αφροαμερικανών στις ΗΠΑ, ιδίως των δεκαετιών 1950-1960, αποτελεί ένα απ’ τα κορυφαία κινήματα διεκδίκησης θεμελιωδών δικαιωμάτων στον μεταπολεμικό κόσμο. Όμως, παρόλο τον τεράστιο πλούτο ιδεών και πολύμορφων δράσεων κατά της καταπίεσης που έχει παραχθεί όλα αυτά τα χρόνια, τη δική μας πλευρά του Ατλαντικού κατά κανόνα έχουν διασχίσει μονάχα ορισμένες προσωπικότητες ηγετών και διανοουμένων της εποχής και οι ιδέες τους. Βεβαίως, σε καμία περίπτωση δεν έχει μικρή αξία που ο καθένας και η καθεμία μας έχει ακούσει από πολύ μικρή ηλικία τον εμβληματικό λόγο «I have a dream» του Martin Luther King, ένα οικουμενικό μήνυμα για έναν ελεύθερο κόσμο με δικαιώματα για όλους. Ο Malcolm X με τους πύρινους λόγους και την αυτοβιογραφία του έχει επηρεάσει φυσικά αυτόν τον πολύπλοκο πολιτικό χώρο που προσδιορίστηκε ως «Νέα Αριστερά» στη δεκαετία του ’80, όπως και το Κόμμα των Μαύρων Πανθήρων και οι δικές του ηγετικές φιγούρες (Huey P. Newton, Fred Hampton, Bobby Seale κ.α.), ενώ το σύγχρονο φεμινιστικό κίνημα χρωστάει πολλά στην σκέψη και τη δράση της Angela Davies.  

Όμως, μονάχα στις μέρες μας το βλέμμα της Ευρώπης στράφηκε με μεγαλύτερη προσοχή στην κληρονομιά του αφροαμερικανικού κινήματος, λόγω της εμφάνισης του μαχητικού Black Lives Matter. Έτσι ήρθαν ξανά στην επιφάνεια πολιτικές και καλλιτεχνικές προσωπικότητες που είχαν παραγνωριστεί στην εποχή τους. Είναι γεγονός ότι έχει αισθητά αυξηθεί το εκδοτικό ενδιαφέρον για τη σύγχρονη αφροαμερικανική σκέψη και καλλιτεχνική έκφραση. Για παράδειγμα είναι μάλλον εντυπωσιακό ότι το μεγαλύτερο μέρος του έργου του James Baldwin μεταφράστηκε στα ελληνικά από το 2018 κι έπειτα, κυρίως με πρωτοβουλία των εκδόσεων Πόλις. Εξίσου ανεξήγητο παραμένει το γεγονός ότι φτάσαμε στο έτος 2023 προκειμένου να γνωρίσουμε στην Ελλάδα, από τις εκδόσεις Κείμενα, την Audre Lorde, ποιήτρια και συγγραφέα με έντονη επίδραση στο αντιρατσιστικό και φεμινιστικό κίνημα των ΗΠΑ. Τον λόγο της έκπληξής μας τον καταλαβαίνει κανείς/καμία από την πρώτη στιγμή που πιάνει στα χέρια του την ελληνική έκδοση του Sister Outsider με την φροντισμένη μετάφραση της Ισμήνης Θεοδωροπούλου.  

Στον τόμο Sister Outsider συλλέγονται δοκίμια, ομιλίες, επιστολές και συνεντεύξεις της Audre Lorde. Μέσα από τις σελίδες του τόμου γνωρίζουμε την διανοούμενη Lorde, την ακαδημαϊκό, την υπερασπίστρια των δικαιωμάτων των Αφροαμερικανών, των γυναικών και των LGBTQ ατόμων, αλλά και τη σχέση των ιδεών της με τα προσωπικά της βιώματα. Ως «Μαύρη, λεσβία, φεμινίστρια, σοσιαλίστρια, μητέρα δύο παιδιών» παρουσιάζει τον εαυτό της, παρατηρώντας ότι με αυτά της τα χαρακτηριστικά εντάσσεται «στην κατηγορία των ανθρώπων που είναι συνώνυμες με το άλλο, με το αποκλίνον, το κατώτερο ή απλώς το λάθος». Η προσωπική ιστορία της Lorde αντικατοπτρίζει τα βιώματα πολλών γυναικών με ίδια ή παρόμοια χαρακτηριστικά με εκείνη («Ως Μαύρες γυναίκες πρέπει να αντιμετωπίσουμε όλες τις πτυχές της πραγματικότητας που μας βάζουν σε κίνδυνο ακριβώς επειδή είμαστε Μαύρες γυναίκες – ομοφυλόφιλες ή ετεροφυλόφιλες»). Πρόκειται για μία ιστορία πολλαπλής καταπίεσης, έναν συνεχή αγώνα για επιβίωση και ορατότητα σε ένα ρατσιστικό, σεξιστικό και ομοφοβικό κοινωνικό σύστημα, επί του οποίου στοχάζεται δημιουργικά, ριζοσπαστικά και με τη γοητευτική γλώσσα μίας ποιήτριας της αφροαμερικάνικης παράδοσης, που αναζητά τις ρίζες της στην κουλτούρα του λαού της.  

Εξάλλου, η διανοούμενη Lorde, η ακτιβίστρια Lorde, δεν διακρίνεται απ’ την ποιήτρια Lorde. Ο τρόπος που αντιλαμβανόταν η Lorde την ποίηση (και ιδίως τη γυναικεία ποίηση) ήταν εγγενώς πολιτικός, συγγενής με τον διάσημο στίχο του Μανόλη Αναγνωστάκη που παρακινεί τους ποιητές «σαν πρόκες» να καρφώνουν τις λέξεις «να μην τις παίρνει ο άνεμος». Αντίστοιχα κατά την Lorde η ποίηση για τις γυναίκες «δεν είναι πολυτέλεια», καθώς «συνιστά αποκαλυπτικό απόσταγμα εμπειρίας κι όχι ένα στείρο παιχνίδι λέξεων». Η ποίηση «είναι ζωτικής σημασίας για την ύπαρξη» των γυναικών, σύμφωνα με την αντίληψη της Lorde, καθώς «θέτει τα θεμέλια για ένα μέλλον διαφορετικό, χτίζει γέφυρες πάνω από τον φόβο μας απέναντι σε αυτό που δεν έχει ξαναϋπάρξει». Γι’ αυτό και η ποίηση που «έχει γίνει η βασική φωνή των φτωχών γυναικών, των γυναικών της εργατικής τάξης, των Μη-Λευκών γυναικών», είναι θεμελιακά διαφορετική, εν δυνάμει ανταγωνιστική με το κυρίαρχο ρατσιστικό, σεξιστικό σύστημα και με τον λογοτεχνικό κανόνα του λευκού άνδρα ποιητή: 

«Οι λευκοί πατέρες μάς είπαν: σκέφτομαι, άρα υπάρχω. Η Μαύρη μάνα μέσα σε καθεμία από εμάς -η ποιήτρια- μας ψιθυρίζει στα όνειρά μας: νιώθω, άρα μπορώ να είμαι ελεύθερη» 

Η ενεργή της παρουσία στο φεμινιστικό κίνημα χαρακτηριζόταν από αναστοχαστική στάση σε σχέση με το παρελθόν (μερικές σχετικές σκέψεις της αναπτύσσονται αναλυτικά στο κείμενο για «τα διδάγματα της δεκαετίας του ‘60»), αλλά και από διάθεση αντιπαράθεσης και ρήξης με αντίπαλες τάσεις του φεμινιστικού κινήματος, ιδίως με τον «λευκό αμερικανικό φεμινισμό», τον οποίο κατηγορούσε ως «ρατσιστικό φεμινισμό». Μάλιστα, στην ανοιχτή επιστολή της στη Μέρυ Ντέιλι, ασκεί δημιουργική -πλην όμως σφοδρή- κριτική στην φεμινιστική μελέτη της με τον τίτλο «Γυν-Οικολογία», από τη σκοπιά μίας Μαύρης γυναίκας που δεν βρίσκει τον εαυτό της στην εξιστόρηση της, καλώντας την να αποσαφηνίσουν «από κοινού κάποιες διαφορές που μας χωρίζουν ως Μαύρη και λευκή γυναίκα αντίστοιχα». Η επιμονή της Lorde στην ανάδειξη των «διαφορών» των γυναικών μεταξύ τους (και εντός του φεμινιστικού κινήματος) δεν στόχευε στην διάσπαση και την αποδυνάμωση του φεμινιστικού κινήματος, αλλά στον εντοπισμό της ανάγκης για συμπερίληψη όλων των γυναικών στις γραμμές του, καθώς ήταν πεπεισμένη ότι «αν αρνείσαι να αναγνωρίσεις τη διαφορά, είναι αδύνατον να δεις τα διαφορετικά προβλήματα και τις διαφορετικές παγίδες με τις οποίες ερχόμαστε αντιμέτωπες ως γυναίκες». Εξάλλου, είναι προφανές ότι ποτέ δεν έχανε τον προσανατολισμό από το όραμα ενός καλύτερου κόσμου: 

«Εγώ δουλεύω για ένα μέλλον στο οποίο όλοι, γυναίκες με γυναίκες, γυναίκες με άνδρες, άνδρες με άνδρες, θα χτίζουμε μαζί έναν κόσμο στον οποίο δεν θα παζαρεύουμε το ψωμί ή τον εαυτό μας, ούτε την ομορφιά ή την αγάπη για λίγη υπακοή. Και σε αυτόν τον κόσμο θα μεγαλώνουμε παιδιά ελεύθερα να διαλέξουν τα ίδια πώς θα γίνουν ολοκληρωμένοι άνθρωποι» 

Η Audre Lorde βρέθηκε αντιμέτωπη με τον καρκίνο, ο οποίος της πήρε τη ζωή το 1992, μόλις σε ηλικία 58 ετών. Πάλεψε όμως να νικήσει την αρρώστια. Έμαθε να ζει και να δρα εναντίον της. Μάλιστα, μεγάλο μέρος των κειμένων του Sister Outsider μπορεί να μην είχε γραφτεί ποτέ, εάν δεν είχε διαγνωστεί το 1977 με όγκο, όπως η ίδια διηγείται. Το σοκ της διάγνωσης την ανάγκασε να αντιμετωπίσει την θνητότητά της και να αναδιατάξει ολόκληρη τη ζωή της, συνειδητοποιώντας ότι πρέπει να μιλάει, ότι δεν πρέπει να φοβάται να εκφράζει τις σκέψεις της («ό,τι είναι σημαντικό για εμένα πρέπει να το λέω, να το κάνω λέξεις και να το μοιράζομαι»), γιατί δεν πρόκειται να έχει πάντοτε αυτό το προνόμιο. Ο θάνατος «είναι η τελική σιωπή» και η Lorde επέλεξε να ζήσει την υπόλοιπη ζωή της σπάζοντας αυτή τη σιωπή, στέλνοντας με την προσωπική της στάση ένα διαχρονικό μήνυμα σε όσους και όσες φοβούνται να μιλήσουν: 

«Ποιες λέξεις δεν έχετε βρει ακόμα; Τι έχετε ανάγκη να πείτε; Ποιες τυραννίες καταπίνετε μέρα με τη μέρα και προσπαθείτε να τις κάνετε δικές σας, μέχρι που θα αρρωστήσετε και θα πεθάνετε εξαιτίας τους, πάντα μέσα στη σιωπή; Ίσως κάποιες από εσάς εδώ σήμερα να βλέπετε στο πρόσωπο μου κάποιον από τους φόβους σας. Γιατί είμαι γυναίκα, γιατί είμαι Μαύρη, γιατί είμαι λεσβία, γιατί είμαι ο εαυτός μου –μία Μαύρη γυναίκα, μαχήτρια και ποιήτρια που κάνει τη δουλειά της– και έρχομαι και σας ρωτάω: εσείς κάνετε τη δική σας;» 

TAGGED:Angela DaviesAudre LordeLGBTQMalcolm XMartin Luther KingSister Outsiderεκδόσεις ΚείμεναΗΠΑΙσμήνη ΘεοδωροπούλουΜαύρη γυναίκαΜαύροι Πάνθηρεςποίησηρατσισμόςφεμινισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Dragonlance Chronicles – Επιστροφή σε ένα πιο παραδοσιακό fantasy
Επόμενο άρθρο Barbie- Life in plastic, Ιt’s fantastic?
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
14 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ΒιβλίαΕφηβική - Παιδική

Το Όνομά Μου Είναι… – Μία γνωριμία με σημαίνουσες προσωπικότητες της ελληνικής λογοτεχνίας

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
10 Δεκεμβρίου 2023
#metooCinemaΑφιερώματα

Bombshell – Δημοσιογραφικός συντηρητισμός και Me Too

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
17 Οκτωβρίου 2021
Cinema

Viking Wolf – Η μυθολογική σύγκρουση μητέρας και κόρης

Aθηνά Κακλαμάνη
Aθηνά Κακλαμάνη
11 Μαρτίου 2023
#metooCinemaΑφιερώματα

Έκρηξη Me Too – Oscars και αποκαθήλωση

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
17 Οκτωβρίου 2021
#metooΑφιερώματαΣειρές

Οι πορφυρές κάπες του Handmaid’s tale ως ένα σύγχρονο φεμινιστικό σύμβολο

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
17 Οκτωβρίου 2021
ComicΕλληνικά

Σύμβουλος Ερωτικών Υποθέσεων – Γκουρού ή θύμα του έρωτα;

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
23 Φεβρουαρίου 2024
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?