Γράφει ο Γιάννης Ιατρού για το Docmz.
Αν και το όνομα του Νυχτερίδα Ντακ παραπέμπει εύλογα στον πιο διάσημο υπερήρωα που σχετίζεται με αυτό το αιμοβόρο, αλλά κατά τ’ άλλα συμπαθές, πετούμενο θηλαστικό -ναι, αν δεν το καταλάβατε ακόμα εννοούμε τον Μπάτμαν- αυτή η αυθόρμητη σκέψη δε θα μπορούσε να απέχει περισσότερο από την πραγματικότητα.
Κι αυτό διότι ο Νυχτερίδας Ντακ, το alter ego του γκαφατζή και ανυπόφορου ξαδέρφου του Ντόναλντ, Φέθρυ Ντακ, είναι με διαφορά ο πιο ατζαμής υπερήρωας των κόμικς.
Νυχτερίδας Ντακ: Η αρχή
Σε αντίθεση με τους ήρωες που παρουσιάστηκαν στα προηγούμενα μέρη του σούπερ αφιερώματος, ο Νυχτερίδας Ντακ δεν αποτελεί δημιούργημα της ιταλικής σχολής Disney κόμικς, αλλά της βραζιλιάνικης.
Πράγματι, η πρώτη εμφάνιση του Νυχτερίδα Ντακ έγινε στην ειδική βραζιλιανική έκδοση Edição Extra # 53, που κυκλοφόρησε το 1973 με τίτλο «Morcego Vermehlo», δηλαδή «Νυχτερίδας Ντακ». Στις σελίδες του παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ο εκκεντρικός υπερήρωας και ένα μεγάλο μέρος από το οπλοστάσιό του, όπως το νυχτεριδόσκοινο, τα νυχτεριδοπατίνια ή το νυχτεριδορόπαλο, σε μία σειρά από μονοσέλιδες ιστορίες χωρίς εσωτερική συνοχή. Εκεί μάλιστα βλέπουμε πως το «κρυσφήγετο» του Νυχτερίδα είναι… ένας κάδος σκουπιδιών! Οι ιστορίες αυτές παραμένουν αδημοσίευτες στη χώρα μας.
Στο ίδιο τεύχος, βέβαια, δημοσιεύεται και μία σειρά πολυσέλιδων ιστοριών με πρωταγωνιστή τον ήρωα. Όλες αυτές τις ιστορίες υπογράφει το δίδυμο Ivan Saidenberg (σενάριο) και Carlos Edgard Herrero (σχέδιο), δημιουργοί του Νυχτερίδα Ντακ και οι βασικοί συντελεστές μερικών δεκάδων ιστοριών με τον ήρωα.
Η αλήθεια είναι πως οι κομίστες της Disney στη Βραζιλία τρέφουν μία ιδιαίτερη συμπάθεια για τον χαρακτήρα του Φέθρυ Ντακ. Αν και δημιούργημα του Αμερικάνου Al Hubbard, γρήγορα έγινε αγαπητός στην Ευρώπη μέσω των ιταλικών ιστοριών, που καθόρισαν την αλλοπρόσαλλη προσωπικότητά του, αλλά και στη Λατινική Αμερική και συγκεκριμένα τη Βραζιλία, όπου δημιουργοί όπως οι προαναφερθέντες τον χρησιμοποιούσαν συχνά σε πρωταγωνιστικό ρόλο, φτάσαν μάλιστα σε σημείο να τον πλαισιώσουν με ερωμένη (Gloria) και ανιψιό (Ζιζάνης). Ας μην ξεχνάμε πως στη Βραζιλία ξεκίνησε και η θεαματική υποσειρά Club dos Herois, όπου συσπειρώθηκαν για πρώτη φορά οι περισσότεροι γνωστοί υπερήρωες της Λιμνούπολης και του Μίκυ Σίτυ. Δε θα μπορούσε να μην αποχτήσει και ο Φέθρυ, λοιπόν, ένα alter ego!
Η υπερηρωική διάσταση του Φέθρυ Ντακ δεν εμφανίζει ωστόσο τα στοιχεία της δυναμικής προσωπικότητας του Φάντομ Ντακ. Δε μάχεται το έγκλημα ακριβώς επειδή τον διαπνέει μία ισχυρή αίσθηση δικαιοσύνης, ούτε όμως για να υπηρετήσει αμιγώς προσωπικά συμφέροντα. Θα έλεγα, μάλλον, ότι… τυχαίνει. Το ίδιο συμβαίνει και με τις επιτυχίες του στην καταπολέμηση του εγκλήματος: δεν είναι αποτέλεσμα σκληρής προπόνησης και μαχητικών ικανοτήτων αλλά η ευτυχής κατάληξη μιας σειράς από γκάφες ολικής.
Μετά από δύο δεκαετίες επιτυχημένων εμφανίσεων σε ιστορίες βραζιλιάνικης παραγωγής, ο Νυχτερίδας Ντακ πέρασε στην Ιταλία για πρώτη φορά το 1997, όταν ο Tito Faraci με τον Guiseppe Ferrario τον χρησιμοποίησαν σε μερικές ιστορίες κάφρικου, σουρρεάλ υπερηρωικού χιούμορ, εκ των οποίων στα ελληνικά είδαμε την ιστορία «Σύγκρουση Τιτάνων» της υποσειράς «Όταν ο Φάντομ Τρώει Πολύ» (Αλμανάκο #98). Έκτοτε έχει επανέλθει σε λίγες ακόμα ιστορίες, συνήθως πλαισιώνοντας το Φάντομ Ντακ, σα βοηθός του ή και σαν αντίπαλος στην πρόσφατη ιστορία Paperinik vs Paper Bat (η ιταλική ονομασία του ήρωα). Τελευταία, βέβαια, παρατηρείται από τους νεότερους Ιταλούς δημιουργούς μια τάση να χρησιμοποιήσουν τον ήρωα στις δικές του, εξωφρενικές περιπέτειες, όπως ο νεαρός σεναριογράφος Gabriele Mazzoleni σε συνεργασία με δύο από τους νεότερους συνεργάτες της ιταλικής Disney, Alessia Martusciello και Stefano Zanchi.
Οι εχθροί του Νυχτερίδα Ντακ
Όπως είναι φυσικό, οι εχθροί του Νυχτερίδα Ντακ είναι οι εγκληματίες της Λιμνούπολης. Από τις πρώτες περιπέτειες μάχεται τους κλασικούς «κακούς» των παπιο-περιπετειών, τους Μουργόλυκους. Από πολύ νωρίς όμως ο κύκλος αυτός διευρύνεται και περιλαμβάνει άλλους κλασικούς κακούς των Disney κόμικς, όπως τον Εμίλ Κόρακα και το Μαύρο Φάντασμα.
Το Μαύρο Φάντασμα, πράγματι, εμφανίζεται συχνά στις ιστορίες του Νυχτερίδα Ντακ και μάλιστα είναι ο βασικός αντίπαλος του ήρωα στη σειρά Σούπερ Ήρωες, για την οποία φιλοτεχνήθηκαν από Αμερικανούς καλλιτέχνες δύο εξώφυλλα αφιερωμένα στον ήρωα.
Στις βραζιλιάνικες ιστορίες εμφανίζονται πολλοί διαφορετικοί αντίπαλοι για το Νυχτερίδα, είτε μία είτε περισσότερες φορές, δεδομένου όμως της μη έκδοσης των ιστοριών αυτών στα ελληνικά νομίζω δεν έχει νόημα να επεκταθώ σε αυτό το κομμάτι. Πρόκειται για κάθε λογής απειλές: εξωγήινους, υπερ-κακούς, μάγους, εμπρηστές, ενώ συχνά δημιουργούνται στον υπόκοσμο κολλεγιές για να αντιμετωπίσουν τον Νυχτερίδα Ντακ που τους χαλάει τα εγκληματικά τους σχέδια, δίχως φυσικά να τα καταφέρνουν εν τέλει.
Ο νυχτερίδας Ντακ στην Ελλάδα
Η πρώτη εμφάνιση του Νυχτερίδα Ντακ στη χώρα μας έγινε το 1993, στο περιοδικό Αλμανάκο #27, στο οποίο μάλιστα του αφιερώθηκε και το εξώφυλλο. Για τα επόμενα 7 τεύχη οι αναγνώστες του περιοδικού γνώρισαν τον εκκεντρικό υπερήρωα μέσα από την ιστορία σε συνέχειες «Οι 12 Άθλοι του Νυχτερίδα Ντακ», εμπνευσμένη από τους γνωστούς άθλους του Ηρακλή, με τον πρωταγωνιστή να τα βάζει με τα μυθικά πλάσματα που αντιμετώπισε και ο ημίθεος χαρακτήρας της ελληνικής μυθολογίας.
Πέρασαν πολλά χρόνια μέχρι να επανεμφανιστεί ο ιδιαίτερος αυτός χαρακτήρας στα ελληνικά περιοδικά Disney. Το 1999 έκανε μια σύντομη εμφάνιση στην προαναφερθείσα ιστορία «Σύγκρουση Τιτάνων» στο Αλμανάκο #98, και μετά τον ξαναείδαμε στην εντυπωσιακή περιπέτεια Σούπερ Ήρωες, αρχικά σε συνέχειες στο περιοδικό Μίκυ Μάους του 2008, και αργότερα στην αυτοτελή έκδοση, στα πλαίσια της σειράς Μεγάλα Σήριαλ.
Οι πιο πρόσφατες εμφανίσεις του είχαν κεντρικό τους θέμα τη συνεργασία του με το Φάντομ Ντακ: το Αλμανάκο #229 (2010) με την ιστορία «Απρόσμενη Συνεργασία» και το Μίκυ Μάους Β’ Περιόδου #160 με την ιστορία «Συμμαχία Ηρώων».