Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
    33 Λεπτά Ανάγνωσης
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Θησαυρός της Λαβυρίνθου – Η περιπέτεια που έγινε συλλογικός αγώνας
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ultimate Invasion – Ένας Θαυμαστός Καινούριος Κόσμος χωρίς… υπερήρωες
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Προφητεία του Αρμαντίλλο – Γνωριμία με το κομιξικό σύμπαν του Zerocalcare
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
    3 Λεπτά Ανάγνωσης
    Tελευταίος Μονόκερως – Ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Yellowface – Πώς κατασκευάζεται ένα best seller;
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Stay Wicked γιατί στο Οζ τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    «Στα κόμικς μου θέτω ερωτήματα, δεν δίνω απαντήσεις» – Μία συζήτηση με τον Soloup και την Ευαγγελία Μουλά
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ο Superman ξαναέδωσε ελπίδα στον υπερηρωικό κινηματογράφο 
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    SmassFest 2025 – The 10th year anniversary
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
Cinema

The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 31 Ιανουαρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 4 Φεβρουαρίου 2020
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει ο Χρήστος Σκυλλάκος από το periodiko.gr

Δεν ενδιαφέρει κανέναν πραγματικά να ψάξει να βρει αν και όντως υπάρχει κάποια συγκεκριμένη, συγκροτημένη, εκλογικευμένη ή αλλιώς στερεότυπη θεματική σε ένα έργο του οποίου η εικόνα και η όλη του εικαστική δυναμική παράγει στον θεατή ουσιαστική απειλή και αναπάντεχο τρόμο, όπου οι φυσιογνωμίες των δυο ηθοποιών παράγουν εφιάλτες και ματαιότητα όπως κινούνται εξαρχής ηττημένοι και οι ερμηνείες τους μας εγκλωβίζουν σε αρχέτυπους χαρακτήρες τραγωδίας γεμάτους αμφισημίες.

Δεν θα κάτσουμε να αναρωτηθούμε «τί» και «γιατί» συμβαίνει ό,τι συμβαίνει αποκλείοντας κάθε ελευθερία να λειτουργήσουν οι αισθήσεις μας μπρος σε ένα «κείμενο» που μοιάζει με ασήκωτη θεατρική αναπαράσταση της παρηκμασμένης ανθρώπινης κατάστασης: μπρος στο τσακισμένο και διαμελισμένο σώμα ενός γλάρου στα χέρια ενός ανθρώπου, εργαλείο εκτόνωσης της επερχόμενης απόγνωσής του.

Δεν θα βρούμε κάποιο δίδαγμα ή μια πλοκή που θέλει επεξήγηση. Δεν θα κάτσουμε να το ταυτίσουμε με κάποιο «είδος» για να μας γίνει πιο κατανοητό. Πραγματικά δεν χρειάζεται να στραφούμε προς τέτοιου τύπου αναγνώσεις. Η τέχνη δεν φτιάχνεται άλλωστε από τεχνοκράτες και η ασάφεια είναι συχνά εργαλειακό μέρος της φύσης της. Ο κινηματογράφος, ναι, μπορεί να παράξει ακριβώς την αίσθηση της τραγωδίας –και ως δραματουργία και ως μεταφορά και ως κυριολεξία- του ανθρώπου ακόμη και με τα πιο βασικά και κύρια εργαλεία του. Η φόρμα οφείλουμε να δηλώσουμε πως παράγει νοήματα και αυτό ασφαλώς δεν δηλώνει καθόλου φορμαλισμό. Απλά κοιτάζουμε. Και ικανοποιούμαστε με αυτό που κοιτάζουμε γιατί δεχόμαστε επιθέσεις από τους αλλεπάλληλους συνειρμούς μας.

Είναι πραγματικά σπουδαίο, από την άλλη, να βλέπουμε τον Robert Eggers, ένα νέο (ηλικιακά και επαγγελματικά) Αμερικάνο σκηνοθέτη να καταργεί πλήρως τις συμβατικές του χολιγουντιανού κανόνα, να πετάει τα ψηφιακά CGI στα σκουπίδια, να αδιαφορεί για την κλασική εξέλιξη πλοκής και ιστορίας αλλά ωστόσο να ενδιαφέρεται για ανάπτυξη κλίματος μελαγχολίας, αδιεξόδου και ασφυξίας στον θεατή, να βρίσκει τελικά τις αναφορές του στην τέχνη και όχι στο θέαμα, στον κινηματογράφο τέχνης του Bergman και του Dreyer, στον Σαίξπηρ, τα ναυτικά σπαράγματα και στην αρχαία ελληνική δραματουργία, να είναι πραγματικά ανεξάρτητος σε ένα εξαρτημένο από τα στούντιο αφήγημα που μας έχεις κατακλείσει, στην εποχή του Netflix και του ευκολόπεπτου, να κατασκευάζει με τον βαρύ κόκκο του αυθεντικού φιλμ και σε τετράγωνο αποπνικτικό φορμά, δύσκολο ασπρόμαυρο «γοτθικό» σινεμά γεμάτο υπάρξεις σκιές, θάλασσα που δεν λέει να κοπάσει, γλαροπούλια που κρώζουν ανθρώπινες ενοχές, ανασφάλειες, μυστικά και βία: η φύση που θα επιστρέψει τιμωρητικά και πτωματοφάγα.

Δύο άτομα και ένας φάρος στην ερημιά μιας ακτής. Η βάρδια τους είναι αποκλειστικά το να καταφέρουν να αντέξουν τον χρόνο, τον χώρο και την ίδια τους την ύπαρξη. Willem Dafoe (Deathnote, Aquaman) άριστος για άλλη μια φορά και Robert Pattinson (The King, High Life) που τελεσίδικα ακολουθεί ουσιαστικές καλλιτεχνικές πορείες, οι δυο χαρακτήρες. Ο ένας γέρος και ο άλλος νέος. Τι παρελθόντα και τι μέλλοντα! Χαμένοι από χέρι. Η κηδεία τους ήδη έχει γίνει από το πρώτο καρέ. Από το δεύτερο, υπογραμμίζουν πως αποτελούν μια και μοναδική «περσόνα», διχασμένη, διασπασμένη ανάμεσα στην πρόθεση και την αναποφασιστικότητα. Σε αυτό που θέλουν να είναι και σε αυτό που είναι.

Είναι δυο μοναξιές που έρχονται σε επαφή μονάχα για να επιβεβαιώσουν και να «γιορτάσουν» εκ νέου την μοναξιά τους, δυο άνθρωποι που μυρίζουν (ναι, το φιλμ αυτό μυρίζεται κιόλας) λίγη εναπομείνασα ανθρωπιά και ταυτόχρονα προετοιμασία για φονικό, που τους παρακολουθούμε σε μια πορεία κατακόρυφης κατρακύλας και πτώσης, ασχέτως που πιστεύουν πως θα κατακτήσουν στο συμβολισμό του φάρου, το «φως». Αλαζονεία θα εκφράσουν και θα γκρεμιστούν σαν τον Ίκαρο. Ύβρη θα διαπράξουν και θα κατασπαραχθούν σαν τον Προμηθέα που σκέφτηκε να φέρει τη φωτιά στους ανθρώπους. Σε αυτούς που δεν την τίμησαν και σωριάζονται αιωνίως. Που έχουν καταρχήν τιμωρηθεί: δεν υπάρχει χώρος για φιλία, για συναδελφικότητα, για συνεργασία, για στοργή, δεν υπάρχει χώρος για αγάπη σε αυτή την πεταμένη απομόνωση, υπάρχει μονάχα ιεραρχία που όμως κανείς δεν άρχει. Είναι το περιθώριο του περιθωρίου. Ζούνε από την σάρκα του άλλου. Από τις σκέψεις του άλλου. Απομυζούν.

Και εμείς παρακολουθούμε και κοιτάζουμε να δούμε από την άκρη του κάδρου μπας και υπάρξει ελπίδα. Ωστόσο κανένα πλοίο δεν προσμένουν. Τίποτα απολύτως δεν θα υπάρξει στον ορίζοντα για να δει την λάμψη. Μονάχα αυτοί. Εγκλωβισμένοι, ενώ το φως του φάρου είναι εκεί ψηλά αναβοσβήνοντας και βγάζοντας τον μονότονο ήχο του, διαχειρίζονται όχι προφανώς την σωτηρία τους αλλά με ποιο ακριβώς τρόπο θα συντριφτούν.

Μια ταινία ξεπλυμένη από το αλάτι της θάλασσας.

Μια ταινία, σκουριασμένο σίδερο.

Μια ταινία, κατακρεουργημένη ευαισθησία.

Μια ταινία, αίμα στεγνό και ασπρόμαυρο.

Μια ταινία που σε ένα θρυμματισμένο κόσμο, σαν τον σημερινό, μονάχα μπορεί να υπάρξει. Και υπήρξε, ευτυχώς.

TAGGED:Robert PattinsonThe LighthouseWillem Dafoe
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο Ζίζεκ: Ο Joker διέγνωσε καλλιτεχνικά τις ασθένειες του σύγχρονου κόσμου
Επόμενο άρθρο 1917 – Η πολεμική βαρβαρότητα σε μονοπλάνο
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Dark Tourism -Ένας οδηγός σκοτεινών προορισμών μέσα από τις σελίδες αγαπημένων comics και βιβλίων
18 Αυγούστου 2025
Μανιτουάνα -Οι Χίλιες Νήσοι των Μοχώκ και η γέννηση του αμερικάνικου έθνους
13 Αυγούστου 2025
Asadora! –  Η πιλότος, το kaiju και η μεταπολεμική Ιαπωνία του Naoki Urasawa
11 Αυγούστου 2025
Ο Δρόμος προς την Αποβάθρα Γουίγκαν – Η οργουελική συμμετοχική παρατήρηση της εργατικής τάξης
11 Αυγούστου 2025
Sinners – Βρικόλακες, blues και κοινοτικό τραύμα
10 Αυγούστου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

CinemaOscars 2025

Nosferatu – Παρακμιακός ερωτισμός και η αμηχανία του δημιουργού

Λεωνίδας Βέργος
Λεωνίδας Βέργος
27 Φεβρουαρίου 2025
CinemaΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2020

Σινεμά στα χρόνια του κορονοϊού – Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2020

admin
admin
8 Ιανουαρίου 2021
Cinema

Αquaman- Η χαβαλεδιάρικη βουτιά του DCEU

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
2 Ιουλίου 2020
Cinema

Death Note (Νetflix)- Ας το ξεχάσουμε καλύτερα

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
16 Οκτωβρίου 2018
ExclusiveSmassPodcastsΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2020

SmassPodcasts #30: Οι καλύτερες ταινίες του 2020 (feat. Nerd Things)

admin
admin
14 Ιανουαρίου 2021
Cinema

The Northman – Ένα έπος, έπος

Σάντρα Δημητρέλου
Σάντρα Δημητρέλου
30 Απριλίου 2022
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?