Mιά βδομάδα αργότερα από το τέλος του Comicdom Con μαζέψαμε τις εντυπώσεις μας από τη μεγαλύτερη γιορτή των (ελληνικών και μη) κόμικς στη χώρα μας. Από τις τρεις μεγάλες διοργανώσεις που γίνονται στην Αθήνα μόνο αυτή αφιερώνεται αποκλειστικά στα comics και, γι’ αυτό για πολλούς είναι και η σημαντικότερη.
Το Comicdom Con καταφέρνει κάθε χρόνο να στήνει μια γιορτή στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και μας προσφέρει με αυτό τον τρόπο τη δυνατότητα να σκεφτούμε τα κόμικ διαφορετικά. Απόδειξη για αυτό είναι και τα πολλά panels και workshop στα οποία δίνεται χώρος και ευκαιρία σε δημιουργούς, εκδότες και λάτρεις των comics να θέσουν τους δικούς τους προβληματισμούς για μια πληθώρα θεμάτων σχετικών τόσο με την 9η Τέχνη όσο και με την πρόσληψη της από το ευρύ κοινό.
Φέτος το Smassing Culture είχε τη χαρά να είναι σε δύο από αυτά τα panels. Το πρώτο ήταν αφιερωμένο στον Ηθικό Κώδικα των Υπερηρώων, με καλεσμένο τον Πέτρο Χριστούλια που μας μίλησε για το πως ανταποκρίνεται ένας υπερήρωας σε διαφορετικές πολιτισμικές συνθήκες, και πιο συγκεκριμένα στην Τρούμπα του 1950, ενώ ο Νίκος Γιακουμέλος του Smassing Culture έθεσε το ζήτημα πιο γενικά, για το πώς η ηθική των ηρώων δίνεται από το περιβάλλον τους, που στη συντριπτική πλειοψηφία είναι ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός.
Το δεύτερο απ’ τα panels που συμμετείχαμε είχε ως θέμα τον νέο πολιτισμικό πόλεμο στη μαζική κουλτούρα στον οποίο αναδύονται τοξικά φαινόμενα όπως ο ρατσισμός και ο σεξισμός. Και αυτό το panel είχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αφού παρά κάποιες πρώτες αψιμαχίες, υπήρξε τελικά μια κοινή διάθεση για συζήτηση για ένα θέμα που σίγουρα δεν μπορούσε να εξαντληθεί. Το ίδιο το θέμα αποδείχθηκε πολύ μεγάλο, ακόμα και για τον ομολογουμένως αρκετό χρόνο που του δόθηκε αλλά, εδώ είμαστε, τα λέμε και θα τα ξαναπούμε εκ του σύνεγγυς. Γιατί το διάλογο για τέτοια σοβαρά θέματα έχουμε μάθει να τον κάνουμε ανοιχτά, με κείμενα και τοποθετήσεις με επιχειρήματα, όχι με Δελτία Τύπου ή κουτσομπολίστικες λογικές.
Από τα υπόλοιπα panels -που μια πλήρης αναφορά τους σίγουρα θα άξιζε αλλά ακόμα και αυτή δε θα μπορούσε να αποδώσει το εύρος των συζητήσεων που διεξήχθησαν σε όλο το 3ημερο- αξίζει σίγουρα μια ιδιαίτερη μνεία στο panel (με όλες τις διαδικαστικές του δυσκολίες) , για τα πέντε χρόνια του πολιτικού ενθέτου Καρέ – Καρέ στην ΕφΣύν, μία από τις πιο ποιοτικές αναφορές μεγάλου βεληνεκούς με πολιτικό πρόσημο που υπάρχουν για την 9η Τέχνη στην Ελλάδα.
Επίσης, στο Comicdom Con υπάρχει και η τελετή απονομής των Ελληνικών Βραβείων Κόμικ, μια από τις αγαπημένες στιγμές όλου του χρόνου.
Από τα πράγματα που ξεχώρισαν ήταν αναμφισβήτητα και η έκθεση Futuropolis, η οποία μας έδωσε μερικά εκπληκτικά μελοντολογικά σκίτσα, με κάποια που διατήρησαν την αστική δυστοπική εικόνα για το μέλλον, ενώ άλλα προσπάθησαν να δουν το μέλλον ως μια υπέρβαση του παρόντος (κάτι που σίγουρα έχουμε ανάγκη στην εποχή μας).
Τιμώμενος καλλιτέχνης φέτος ήταν ο αγαπημένος Tasmar (Hard Rock) ο οποίος, εκτός από την αφίσα και τα νέα του κόμικ, συμμετείχε στην διοργάνωση με μια προσωπική έκθεση από όλη την πορεία του.
Η μεγάλη, διεθνής έκπληξη για φέτος ήταν η μεγάλη έκθεση «Archie: Welcome to Riverdale», με πρωτότυπα σκίτσα από τις συλλογές του Cartoon Art Museum και της Co-CEO της Archie Publishing, Nancy Silberket, η οποία παρέστη στο Comicdom Con την Κυριακή 21 Απριλίου. Ο εμβληματικός χαρακτήρας, που έκανε για πρώτη φορά την εμφάνιση του το 1939, έχει περάσει μέχρι τις μέρες μας πολλά στάδια, όμως παραμένει μια από τις πιο χαρακτηριστικές μορφές της 9η Τέχνης.
Στους υπόλοιπους διεθνείς καλεσμένους συμπεριλήφθηκαν ο Dan Watters (Lucifer, The Shadow), η ισπανίδα Patricia Martin, (Wonder Woman, Ninjanjk, Wrath of Eternal Warrior, o disney-ικός Stefano Zanchi από την Ιταλία και ο Raul Allen εξ Ισπανίας ξανά (Hawkeye, The Immortal Iron Fist).
Tώρα, για να σπάσετε την αναμονή για το επόμενο Comicdom-Con Athens, οι Αθηναίοι μπορείτε να πάρετε μια δόση από comics και συζητήσεις για τη μαζική κουλτούρα στο Smass Fest, που έρχεται τον Ιούλιο!