Γράφει ο Σταμάτης Ματσίνος
Her house, her rules.
Η χρονιά του 2021, μεσούσης της κρίσης COVID, ήρθε με πολλή προσμονή για το μέλλον μας σαν κοινότητα. Με λίγες μορφές διασκέδασης διαθέσιμες, περιμένουμε πώς και πώς τις νέες σειρές και ταινίες της Marvel και του MCU. Η Zac Schaeffer ξεκινάει το 2021, μετά τη συμμετοχή της στο σενάριο της Captain Marvel, και την επερχόμενη Black Widow, και μας εισάγει με μια εντελώς δικιά της εκδοχή σε ένα υβρίδιο family sitcom, urban mystery, fantasy. Μας ξεναγεί σε μια συνεχώς μεταλλασσόμενη αισθητικά και ιστορικά διαδοχή δεκαετιών που έχουν σχεδιαστεί προσεκτικά και πολύ συναισθητικά. Έτσι ώστε να μας βάζουν συνεχώς στη θέση των πρωταγωνιστριών και πρωταγωνιστών στα 9 επεισόδια του κύκλου της σειράς.
Το εντονότερο αισθητικό στοιχείο στα πρώτα δύο τρίτα της σεζόν είναι η αναδρομή στις family sit coms της αμερικάνικης τηλεόρασης από τη δεκαετία του ‘50 ως τα 2010s. Έτσι αναδεικνύεται η μακρόχρονη πορεία, τεχνική εμπειρία και δυναμικότητα των διαφορετικών στούντιο που γυρίστηκε: Disney Ranch, Pinewood Atlanta, Blondie Street/Warner.
H Wanda Maximoff, aka Scarlet Witch (Elizabeth Olsen), μας παρουσιάζεται στην αρχή ως καλή νοικοκυρά (stay at home wife) του ‘50 που μένει μαζί με τον σύζυγό της Vision, στην οικιστική περιοχή του Westview, που είναι μεσοαστικά προάστια. Η προσήλωση της παραγωγής στην απόδοση πολλών λεπτομερειών ενός σπιτικού, με τη μόδα και τα χρώματα κάθε εποχής είναι αξιοπρόσεκτη. Η Olsen με τη βαθιά φωνή της και τα εκφραστικά της μάτια, περιγράφει με πολύ μεγάλη επάρκεια την εκδοχή μιας παντοδύναμης υπερηρωίδας. Σε όλες τις δεκαετίες που διαδέχονται η μια την άλλη. Η Wanda ζει μια όμορφη ζωή και αγαπάει πολύ τον Vision (Paul Betthany). Ένα ζευγάρι υπερηρώων που προσπαθούν να ζήσουν μια οικογενειακή ζωή με θαλπωρή και ταυτόχρονα να κρύψουν τις δυνάμεις τους από τον κόσμο.
Όπως έκαναν και οι υπερήρωες στα κόμικς και την τηλεόραση τις ίδιες δεκαετίες στην αμερικανική ποπ κουλτούρα. Υπάρχει ένας παραλληλισμός στην αναδρομή ως ένα επιπλέον εργαλείο της σκηνοθεσίας. Ο Betthany στέκεται αρμονικά ως η ψιλόλιγνη φιγούρα του Vision που με το φλεγματικό του προφίλ διαχέει όλες τις πτυχές της γεμάτης παραδοξότητες ζωής μιας φαινομενικά ήρεμης αμερικανικής suburbia.
Σταδιακά το πέπλο της κανονικότητας αποσύρεται καθώς αποκαλύπτεται ότι οι υπερδυνάμεις και οι αναπάντεχες αλλαγές των φυσικών νόμων όπως η ηλικία και η ημερομηνία, δεν προκαλούν καμία έκπληξη .
Μαζί τους αλλάζουν με ταχείς, αφύσικους ημερολογιακά ρυθμούς, τα ρούχα, οι συνήθειες, οι μόδες και όλες οι εκφάνσεις της ζωής στο μικρό και ύποπτα απομονωμένο προάστιο.
Η Emma Coulfield παίζει μια πολύ πειστική υπερδημοφιλή κάτοικο του Westview που επηρεάζει φαινομενικά πολλές πτυχές της κοινωνικής ζωής. Μαζί της και οι πολύ καλοί Asif Ali και David Payton ως αντροπαρέα παλαιού τύπου του Vision.
Η γειτόνισσα Agnes (Kathryn Hahn) θα διαδραματίσει ανατρεπτικό ρόλο και η Geraldine (Teyonah Parris) αργότερα θα μας αποκαλυφθεί ως agent Rambeau. Με τη συνδρομή των δύο τελευταίων κάνουμε ένα ταξίδι στην επώδυνη μνήμη και το τραύμα. Μαθαίνουμε εκτός των ίδιων και για τα παιδικά χρόνια της Wanda Maximoff στην ευρωπαϊκή χώρα της Sekovia. Η τελευταία μας παρουσιάζεται ως μαστιζόμενη από τον πόλεμο, τη φτώχια και ένα ακαθόριστο αυταρχικό καθεστώς.
Η Wanda ανακαλύπτει τις δυνάμεις της σε μια στιγμή μεγάλου κινδύνου και απώλειας. Ξαναμαθαίνουμε ότι είχε αρχικά τηλεκινητικές μόνο δυνάμεις οι οποίες μετατράπηκαν σε δημιουργίας. Δηλαδή αλλαγής των φυσικών νόμων και μεταχείρισής τους. Αρχικά με την αλλαγή της πιθανότητας (κβαντική φυσική) και αργότερα αλλαγής της πραγματικότητας. Κάτι το οποίο το κοινό γνωρίζει ήδη από τα κόμικς, όπως και την εξέλιξη του χαρακτήρα της όπως αυτός διαμορφωνόταν από το 1960 ως και τη δεκαετία του ‘80.
Η σειρά σπάει τον τέταρτο τοίχο με ένα διπλά πρωτότυπο τρόπο. Πρώτα όταν η ίδια η Wanda κοιτάει προς το κοινό και του απευθύνεται. Αλλά και όταν το ίδιο το Westview μετατρέπεται σε πεδίο δράσης τριών πλευρών: της Wanda, της υπερηρωικής ανταγωνίστριάς της αλλά και της ειδικής ομάδας δράσης S.W.O.R.D. Μια καταιγιστική και πολύ καλοσχεδιασμένη σκηνική δόμηση. Κάτι αντίστοιχο του Under The Dome του Stephen King.
Ταξιδεύουμε σε μια παλινδρόμηση που προκαλούν οι πολλές τραυματικές εμπειρίες της ζωής της Wanda Maximoff. Από τα παιδικά της χρόνια μέχρι τα πρόσφατα κινηματογραφικά γεγονότα των Avengers, των Infinity Stones, της απώλειας του Vision στο Infinity War.
Η Schaeffer με τους συνεργάτες της, με μια πολύ ευαίσθητη ματιά, μας μπάζει στον κόσμο του ασυνείδητου. Στην περιοχή του νου που κυριαρχεί η ανάγκη της συναισθηματικής επιβιώσης. Εκεί όπου θα κάναμε τα πάντα για να παραμείνουμε ασφαλείς. Η οποία ανάγκη προέρχεται και από την ανάγκη της φυσικής επιβίωσης. Με πολύ φροντιστικό τρόπο προσεγγίζει την απώλεια, τον πόνο και την επώδυνη μνήμη. Και τους μηχανισμούς άμυνας που επιστρατεύουμε για να επιβιώσουμε μετά από μια οδυνηρή απώλεια. Το θάνατο αγαπημένων προσώπων μας. Μια ιστορία πένθους και πως πλοηγούμε τον εαυτό μας μέσα από αυτό.
Η ομάδα που δημιουργεί τα ψηφιακά εφέ και περιβάλλοντα έχει κάνει πολύ καλή δουλειά. Σε επίπεδο σινεμά, όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια.
Το soundtrack ταιριάζει πολύ καλά στις σκηνές δράσης αλλά και στις συναισθηματικές μεταπτώσεις των χαρακτήρων.
Οι γυναικείοι χαρακτήρες είναι βασικό κομμάτι κάθε νέου δημιουργήματος στον κινηματογράφο, στο κόμιξ και στις σειρές. Η Shaeffer όχι απλά ξέρει αλλά φτιάχνει πολύ πιστευτές ηρωίδες με βάθος και ανάλυση. Έτσι λοιπόν δύο τέτοιες αναλαμβάνουν στο ρόλο της αγωνίστριας αλλά και του ανταγωνιστικού ρόλου, με σημασία στην μεταξύ τους δυναμική. Επίσης δίνεται σημασία στην προέλευσή τους ιστορικά όπως τις συναντούμε πριν τη σειρά. Εξαιρετική προσπάθεια δίνεται στην ανάλυση σοβαρών ζητημάτων της ενήλικης ζωή όπως η ισορροπία της χαράς με τη λύπη για την καθημερινή συναισθηματική επιβίωση και η διαχείριση του αποχωρισμού.
Την βλέπουμε να λειτουργεί ταυτόχρονα ως εργαλείο αλλά και ως ηρωίδα στα χέρια της Schaeffer για την εξέλιξη της υπόθεσης η οποία σύντομα εμπλέκει και την ειδική ομάδα S.W.O.R.D. Mια εμφανής αναφορά στην έταιρη ομάδα S.H.I.E.L.D. του Joss Whedon, βασισμένη στους ήρωες που έγραψε ο Jack Kirby. Σε αυτή βρίσκουμε τη σύμμαχο και αστροφυσικό Darcy Lewis την οποία ξαναπαίζει η Kat Dennings, τον συμπαθή Randall Park που υποδύεται τον πράκτορα Jimmy Woo και τον αυταρχικό τυραννικό διευθυντή Tyler Hayward (Josh Stamberg) που λειτουργεί ως non-superhero antagonist.
Ο τίτλος της ταινίας που παίζεται στην κινηματογραφική αίθουσα Coronet του Westview είναι easter egg για το Bladerunner και σημείο που θα βρεθούμε για μια από τις credit scenes του τελευταίου επεισοδίου.
Καθώς η σειρά τραβάει αυλαία μας κλείνει το μάτι για τη μοίρα της μητέρας της Geraldine. Περιμένουμε πολλή περισσότερη ανάπτυξη σε επόμενα επεισόδια. Κλείνοντας μας δίνει μια αίσθηση ολοκλήρωσης της δοκιμασίας της Wanda και του Vision θεμελιώνοντας ταυτόχρονα storylines για να έχουμε όρεξη και περιέργεια να δούμε την εξέλιξη των χαρακτήρων.
Αll in all μια παραπάνω από διασκεδαστική εμπειρία που θα ανταμείψει τους fans του Marvelverse. Θα ζεστάνει την καρδιά και θα γεμίσει περισσότερο από ευχάριστα τις ώρες σας, αυτές τις μουντές μέρες που γίναμε υποχρεωτικά σπιτόγατοι. Cheers!