Gamergate: Πως συνέβαλε στην εκλογή του Trump

Ηρώ Παπασπύρου Από Ηρώ Παπασπύρου 6 Λεπτά Ανάγνωσης

Πως κολλάει το Gamergate με τον Trump? Βασικά τι ήταν το Gamergate?

Feelings are facts. Η προεδρία του Trump καθιέρωσε αυτή τη φράση ως κομμάτι του σύγχρονου πολιτικού λόγου. Αν η ρητορική του μας έδειξε κάτι είναι ότι σημασία δεν έχει τι ισχύει, αλλά αν μπορείς να κάνεις αρκετό κόσμο να αισθάνεται ότι αυτό που λες ισχύει. Ταυτόχρονα, στην προεκλογική περίοδο που προηγήθηκε είδαμε να διεξάγεται ένας διαδικτυακός πόλεμος απέναντι στους πολιτικούς αντιπάλους του Trump, που κινήθηκε από site όπως το 4chan, το Twitter και το Reddit.

Για πολύ κόσμο η τομή αυτή στην πολιτική έγινε με τον Trump το 2016. Ωστόσο θα μπορούσε κανείς να δει τις αρχές της πολύ νωρίτερα. Συγκεκριμένα κάπου το 2014, με ένα τεράστιο σκάνδαλο που ενώ δεν έφτασε ποτέ στο επίπεδο να απασχολήσει ευρέως τα μεγάλα ΜΜΕ, άλλαξε ριζικά το τοπίο στο gaming community. Τι σχέση μπορεί να είχε το Gamergate με την εκλογή του Trump?

Ας το πάρουμε από την αρχή. Την πολλή αρχή. Το 2012 η Anita Sarkeesian, μία φεμινίστρια κριτικός media που είχε ήδη γίνει γνωστή για την σειρά της στο YouTube “Tropes vs. Women” ανακοινώνει ότι σκοπεύει να ξεκινήσει μία νέα σειρά με τίτλο “Tropes vs Women in Video Games“. Η σειρά αυτή θα ασχολούταν αποκλειστικά με την απεικόνιση των γυναικών στα video games και άρχισε μια καμπάνια μέσω το Kickstarter προκειμένου να μαζέψει λεφτά. Σίγουρα η Anita και το επιτελείο της περιμέναν κάποιο backslash. Σε κάποιους δε θα άρεσε μια φεμινιστική κριτική σε κάτι που μέχρι τότε για πολλούς θεωρούταν άβατο.

Όντως κάποιοι θύμωσαν πολύ. Μέσω διαδικτυακών χώρων όπως το 4chan, τα άτομα αυτά ξεκίνησαν μια στοχευμένη ιντερνετική καμπάνια παρενόχλησης, όχι μόνο της Anita Sarkeesian αλλά και οποιουδήποτε την στήριζε δημόσια. Στοιχεία όπως τηλέφωνα, διευθύνσεις κατοικίας διαδόθηκαν online. Η ίδια λάμβανε απειλές βιασμού και θανατικές απειλές σε σχεδόν καθημερινή βάση, τόσο ιντερνετικά όσο και στο σπίτι της. Αν και η σειρά τελικά κατάφερε να βγει, τα άτομα αυτά έμαθαν κάτι πολύ σημαντικό. Ότι μια συντονισμένη διαδικτυακή επίθεση τέτοιο βεληνεκούς έχει αποτελέσματα. Επίσης διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το 4chan είναι ένα εξαιρετικό meeting ground για όλα αυτά τα οργισμένα άτομα.

Μερικά χρόνια αργότερα ένας game developer δημοσίευσε ένα “άρθρο” στο οποίο κατηγορούσε την πρώην κοπέλα του Zoë Quinn, επίσης game developer, ότι έκανε σεξ με κριτικούς παιχνιδιών με αντάλλαγμα θετικές κριτικές για τα παιχνίδια της. Κάτι το οποίο, όπως παραδέχθηκε και ο ίδιος εκ των υστέρων, δεν ίσχυε. Όμως αυτό δεν είχε καμία σημασία. Αντιθέτως αυτό που είχε σημασία είναι ότι βρήκε ένα κοινό που ήταν έτοιμο να πιστέψει ότι όλες οι γυναίκες εκμεταλλεύονται το σώμα τους για να κερδίσουν πράγματα. Ότι είναι ανήθικες και πρέπει να τιμωρηθούν, ότι δεν αξίζουν μία θέση μέσα στο community.

Έτσι, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τις μεθόδους που είχαν αποκτήσει και έχοντας ως πρόφαση ότι αυτό που τους ενοχλεί είναι η “ανήθικη δημοσιογραφία” ξεκίνησε μια μεγαλύτερα επίθεση, που διαδόθηκε σαν wildfire. Οποιαδήποτε γυναίκα τολμούσε να μιλήσει ενάντια στο Gamergate έβλεπε τα προσωπικά της στοιχεία να δημοσιεύονται στο internet, ενώ σύντομα ακολουθούσαν απειλές παντός είδους. Σε μια περίοδο που οι φωνές που κάναν κριτική στον σεξισμό και το μισογυνισμό που αναπαράγουν τα video games άρχισαν να πληθαίνουν, η απάντηση ήταν μια συντονισμένη προσπάθεια να σιωπήσουν και να αποκλειστούν.

Το Gamergate ήταν αν θέλετε ένα test run αυτού του καινούργιου τρόπου ιντερνετικής επίθεσης και τρομοκρατίας. Πολλοί από τους ιθύνοντες νους πίσω από αυτό εφάρμοσαν την εμπειρία τους σε ένα νέο στόχο 2 χρόνια μετά, συγκεκριμένα στις προεδρικές εκλογές και στην Hillary Clinton. Πέρα από τις τακτικές όμως, το Gamergate ανέδειξε και ένα άλλο σημαντικό στοιχείο. Τα message boards, όπως το 4chan και το Reddit, είναι τα πλέον κατάλληλα μέσα για να αναπαράγεις μίσος.

Δεν έχει σημασία το μίσος προς τη Hillary Clinton προερχόταν από τις ίδιες πηγές, ούτε αν ήταν βάσιμο. Το σημαντικό ήταν να δημιουργηθεί ένα ευρύ κλίμα μίσους. Μια αίσθηση ότι γενικά ο κόσμος τη μισούσε. Τέλος το Gamergate μας έδειξε τη σημασία χρήσης των memes. Ενός inside joke που δεν είναι για όλους. Που έχει σκοπό να δημιουργήσει την αίσθηση ότι εμείς οι λίγοι που το πιάνουμε ανήκουμε σε ένα σπέσιαλ γκρουπ. Και όλοι θέλουμε να πιάνουμε το αστείο.

Καλώς ή κακώς, το Gamergate άλλαξε για πάντα το τοπίο στο gaming. Ξαφνικά, το κουτί της Πανδώρας άνοιξε. Ο καθρέφτης έσπασε και πλέον κανείς δε μπορούσε να πει πως ο βασιλιάς δεν ήταν γυμνός. Υπήρχε πρόβλημα σεξισμού στο gaming community και αυτό πλεόν ήταν αδύνατο να το αρνηθείς. Και η παραδοχή αυτή άλλαξε οριστικά το τοπίο. Κάποια communities έδειξαν την τοξικότητά τους και θωρακίστηκαν πίσω από αυτή. Κάποιοι άλλοι όμως το χρησιμοποίησαν ως αφορμή για να ξεκινήσουν αλλαγές και διεργασίες που σημείωσαν μεγάλα βήματα στο χώρο. Σίγουρα δώθηκε επιτέλους το έδαφος για να μπορέσει να γίνει μια ειλικρινής συζήτηση.

Μοιραστείτε το Άρθρο
Η σχέση της Ηρώς με το φανταστικό ξεκίνησε όταν στα πέντε της ανακοίνωσε ότι είναι ερωτευμένη με τον Aslan. Περιέργως μεγαλώνοντας δεν έγινε furry. Αφιέρωσε την εφηβεία της στο τρίπτυχο μέταλ, video games και high fantasy, μέχρι που στα 22 της ανακάλυψε ότι της αρέσει unironically η Taylor Swift. Από τότε προσπαθεί να ζήσει με το βάρος αυτό. Δε νιώθει άνετα με τον όρο social justice warrior, προσδιορίζεται ως social justice druid.