Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ένας Σκοτεινός Ιππότης – Μια βραδιά στο Γκόθαμ
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
    Say Nothing – Η σκοτεινή πλευρά των επαναστάσεων
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στέλιος Ανατολίτης: «Θέλω να βρω το μη προφανές αστείο»
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Αυτό είναι ραπ για τον λαό – Τα καλύτερα ελληνικά rap albums του 2024
    26 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Μεγάλο Σορτάρισμα και Σούπερκραχ – Μιλώντας για την απάτη του καπιταλισμού
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Μεγάλο Σορτάρισμα και Σούπερκραχ – Μιλώντας για την απάτη του καπιταλισμού
CinemaComic

Μεγάλο Σορτάρισμα και Σούπερκραχ – Μιλώντας για την απάτη του καπιταλισμού

admin
Από admin
Δημοσιεύτηκε 26 Ιανουαρίου 2016
Τελευταία Ενημέρωση 18 Απριλίου 2022
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Γράφει: Γιώργος Τσαντίκος

Ήρθε ο καιρός που όλοι μιλάνε πιο άνετα για την κρίση και κυρίως, για τις αιτίες της. Γιατί οι πιο προστατευμένοι από αυτή ενδεχομένως πιστεύουν ότι την αφήσαμε πίσω μας και μπορεί να επιστρέψουμε σε κάποιο 2009 ή 2004, ανάλογα με την αισιοδοξία και πάντα, ανάλογα με τις πολιτικές θέσεις: άλλοι σε μια ανθρωπιστική, φιλελεύθερη Δεξιά, άλλοι σε μια αισθητική, μεταρρυθμιστική Αριστερά. Δύο πράγματα που στην ουσία πλέον δεν υπάρχουν, δηλαδή.

Και όμως, επτά χρόνια μετά τα συμβάντα που περιγράφει το «Μεγάλο Σορτάρισμα», αλλά και το «Σούπερκραχ», μια ταινία και ένα graphic novel δηλαδή, φαίνεται να μην εννοούμε να αντιληφθούμε ότι δεν υπάρχει πλέον καμία επιστροφή.

the-big-short-posterΤο «Μεγάλο σορτάρισμα» είναι μια δίωρη, ας πούμε εκλαϊκευτική (και σχετικά αγιογραφική, για τις ανάγκες του σκοπού της) ταινία, που σκηνοθέτησε ο Άνταμ μακ Κέι. Ο ΜαΚ Κέι είναι ο εγκέφαλος πίσω από τις δύο ταινίες που όλοι κάθε δημοσιογράφος που σέβεται τον εαυτό του πρέπει να δει, το Anchorman. Με όλα τα υφάκια που ο ίδιος κατασκεύασε κατά καιρούς, είτε ως κωμικός, είτε ως σεναριογράφος, αλλά και ως σκηνοθέτης, προσπαθεί να εξηγήσει τον καπιταλισμό.

Η ταινία δεν είναι ένα προοδευτικό αστειάκι. Για να γυριστεί, κλήθηκε στην αποστολή η βασική ενδεκάδα πρωταγωνιστών με κασέ που λογικά κοντράρει το λογαριασμό της κρίσης στις ΗΠΑ. Στηριγμένη στο βιβλίο του Μάικλ Λιούις, η ταινία  προσπάθησε να εξηγήσει πώς «φτάσαμε εδώ που φτάσαμε» και ναι, η Ελλάδα αναφέρεται σε μια σκηνή της.

Πέρα από τις εξηγήσεις, οι οποίες υποθέτω ότι θα κάνουν αρκετούς οικονομολόγους να διαφωνήσουν λίγο ή πολύ, η ταινία είναι δύο πράγματα επιπλέον: πρώτον, μια «απενοχοποίηση» για τις αιτίες της κρίσης, γεμάτη από αρκετά «στα ‘λεγα εγώ». Δεύτερον, ο λόγος για τον οποίο διαφωνούν οι κριτικές, οι οποίες δεν διαχειρίζονται μόνο το καλλιτεχνικό κομμάτι.

Η ευθεία κατηγορία προς την αμερικάνικη κυβέρνηση, το τραπεζικό σύστημα των ΗΠΑ και -κυρίως- τους οίκους αξιολόγησης για το φαλιμέντο του ’08 δεν είναι αμελητέα. Οι απαντήσεις που προσπαθούν να δώσουν οι αναλυτές ωστόσο, αποκαλύπτουν και το πρόβλημα: οι μεν υποστηρίζουν ότι «δεν έγινε και τίποτα, όσο ο κόσμος είναι ηλίθιος, καλά να πάθει», οι δε ότι η απάτη περιορίζεται στην παραβίαση νόμων που επέτρεψε τον υπερπλουτισμό κάποιων εις βάρος κάποιων άλλων. Για μια απάτη δηλαδή, ένα πρόσκαιρο φαινόμενο.

uperkraxnew-858x350_c

Και ο καπιταλισμός;

Οι απόψεις στην ταινία είναι αμφίσημες. Είτε ότι χωρίς αυτόν επιστρέφουμε στην προϊστορική εποχή, οπότε καλό είναι να πάρουμε τη μαμά μας να πάει στο σούπερ μάρκετ για εβαπορέ, εμφιαλωμένα και χαρτιά υγείας, είτε ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά και φτάνουμε σε οριακό σημείο. Προφανώς, από έναν broker που έβγαλε μύρια από αυτή την ιστορία, δεν περιμένεις και κάτι διαφορετικό, έστω και αν κάποιοι εξ αυτών στη νταινία προσεγγίζουν ηθικά τύπους «Αναρχικού τραπεζίτη» που προσπαθούν να ξεδοντιάσουν το σύστημα «από τα μέσα».

Αρκούν αυτά; Για μια ταινία του «προοδευτικού Χόλυγουντ» ενδεχομένως ναι. Για να αντιστραφεί όμως το συμπέρασμα ότι η ευθύνη για την κρίση ρίχνεται «στους πρόσφυγες και τους εργαζόμενους», όχι (ναι, το λέει αυτό η ταινία).

Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από τα ίδια τα γεγονότα όμως (μην ξεχνάμε ότι η τρέχουσα κρίση του καπιταλισμού μετριέται σε ημερομηνίες, τοποθεσίες και πρόσωπα, τα οποία είναι πολύ κοντά μας), η τέχνη τα επαναπροσεγγίζει. Ο ίδιος  ο σκηνοθέτης της ταινίας, το έχει ξανακάνει σε ανύποπτο χρόνο με το τραγελαφικό«The other guys» πριν από πέντε χρόνια. Τότε, οι δύο μπάτσοι ανακάλυπταν ότι το «σορτάρισμα» γινόταν εις βάρος του ασφαλιστικού τους ταμείου…

supercrash-gr-2Το ίδιο περίπου κάνει και το  «Σούπερκραχ» που δεν είναι απλώς μια πολύ διασκεδαστική αποδόμηση της δεξιάς ιντελιγκέντσιας, στο πρόσωπο κυρίως της Άιν Ραντ, αλλά μια ρετροσπεκτίβα στις στρεψοδικίες και τη διαχείριση του προβλήματος, από το ίδιο το σύστημα. Στο πρώτο κομμάτι του graphic novel, δεν είναι λίγες οι φορές που πιθανά οι ατάκες και τα επιχειρήματα μοιάζουν πολύ οικεία. Τα έχουμε ακούσει σε πρόσφατες εκλογικές αναμετρήσεις, σε τηλεοπτικά πάνελ, σε άρθρα πολιτικών αρχηγών. Τα έλεγε άλλωστε και ο Άλαν Γκρίνσπαν, «αρχιτέκτονας» του στημένου πονταρίσματος στα «σάπια» δάνεια και υπ’ αριθμόν 1 υποδεικνυόμενος από το Big Short ως υπεύθυνος για την απάτη. Βρίσκεται και αυτός στις σελίδες του «Σούπερκραχ», μιας και υπήρξε προσεκτικός μαθητής της Ραντ.

Το καίριο ερώτημα όμως, επανέρχεται: εκτός από διαπιστώσεις για τον καπιταλισμό και την απάτη που παραμένει πεμπτουσία του, μαζί με την απανθρωπιά, εκτός από τα επιχειρήματα, τι άλλο μένει να κάνουμε;

Το «Μεγάλο σορτάρισμα» κλείνει με ένα χρησμό. Με το When the levee breaks, μια από τις καλές κλεψιές των Led Zeppelin από τα μπλουζ. «Αν συνεχίσει να βρέχει, τότε το φράγμα θα σπάσει» λέει το τραγούδι των τίτλων της ταινίας. Και δεν ακούγεται σαν απειλή, αλλά σαν υπόσχεση…

Σούπερκραχ, το μεγάλο κόλπο με τη διεθνή οικονομία

Ντάρυλ Κάνιγχαμ, μετάφραση Αβραάμ Κάουα, εκδόσεις Κριτική

Το μεγάλο σορτάρισμα-The big short

Σκηνοθεσία: Άνταμ μακ Κέι με τους Κρίστιαν Μπέιλ, Στιβ Καρέλ, Ράιαν Γκόσλινγκ

TAGGED:εκδόσεις ΚριτικήΝτάρυλ ΚάνιγχαμΣούπερκραχ
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο DC’s Legends Of Tomorrow: Τι λένε οι πρώτες εντυπώσεις;
Επόμενο άρθρο Ο Darryl Cunningham, δημιουργός του Σούπερκραχ, μιλά στο Smassing Culture: Η τέχνη είναι μια καλή μέθοδος για να φτάσει κανείς στην αλήθεια
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025
Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
22 Απριλίου 2025
Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
16 Απριλίου 2025
Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
11 Απριλίου 2025
The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
6 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Βιβλία

Η Εξαφάνιση του Γιόζεφ Μένγκελε – Η πορεία της (οριστικής) εξαφάνισης

admin
admin
19 Σεπτεμβρίου 2019
Comic

“Μαθαίνω να επιπλέω”, ένα graphic novel για επιχειρήσεις

Αρχοντούλα Βαρβάκη
Αρχοντούλα Βαρβάκη
27 Ιουνίου 2017
ComicΕυρωπαϊκά

Σούπερκραχ – Tι ήταν τελικά η κρίση του 2008

Αλέξανδρος Μινωτάκης
Αλέξανδρος Μινωτάκης
19 Αυγούστου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?