Η σειρά ιστορικών κόμικ “1800” του Θανάση Καραμπάλιου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Jemma Press, ίσως είναι πραγματικά από τα καλύτερα πράγματα που έχει να αναδείξει ο ελληνικός χώρος τα τελευταία χρόνια. Τεράστια λεπτομέρεια στο σκίτσο, αφού ακόμα και στο backround κάθε καρέ υπάρχει κάτι που αξίζει την προσοχή σου, ιστορική ακρίβεια, από την οποία γίνεται φανερή η δουλειά του δημιουργού ακόμα και σε ερευνητικό επίπεδο, λαογραφικά στοιχεία και ιδιωματισμοί που εξοικειώνουν τον αναγνώστη με μια ολόκληρη εποχή, μα και την ελληνική ιστορία με έναν τρόπο που απέχει μίλια από εθνικιστικά παραληρήματα και υπερβολές, επική δυναμική του σκίτσου που απηχεί κάτι από super hero aesthetics, επαρκής χώρος και προβολή του γυναικείου στοιχείου με δυναμικές γυναίκες να κλέβουν την παράσταση, δημιουργώντας ισχυρά συμμετρικά ζεύγη αντρικής και γυναικείας παρουσίας μέσα στην πλοκή της ιστορίας, η περιπετειώδης ατμόσφαιρα και η ρομαντική, ποιητική διάθεση του 19ου αιώνα, λογοτεχνικότητα και έξυπνα ευρήματα που κρατούν τον αναγνώστη κολλημένο, κάνοντας τον να ανυπομονεί για το επόμενο τεύχος, όλα αυτά είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που κάνουν τη σειρά “1800” να αποκτά ξεχωριστή θέση στην καρδιά μας, αλλά και που οδηγούν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για μια δημιουργία εξέχουσας σημασίας, αφού παρέχει τόση πληροφορία, ώστε να μην υπολείπεται σε τίποτα ένα ιστορικό μυθιστόρημα.
Το πέμπτο τεύχος της σειράς, το “Μαύρα Καράβια”, ακολουθεί για ακόμα μια φορά την πορεία του κεντρικού της ήρωα, Δήμου Καραμάνου, ο οποίος θα ζήσει τους κινδύνους και την έξαψη της πειρατικής ζωής, ενώ ταυτόχρονα θα έρθει σε σύγκρουση με θεμελιώδεις αρχές του, τις οποίες υπηρετεί πιστά από την αρχή του κόμικ, αφού θα κληθεί να επιλέξει ανάμεσα στην οικογένειά του και το καθήκον του. Μέσα λοιπόν από αυτή την σύγκρουση απόλυτων μεγεθών, που θυμίζει τις κορυφώσεις αρχαίου δράματος, τη συγκινησιακή ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Καραμπάλιος, αλλά και την τρυφερότητα της γραφής του, ο ήρωας καταφέρνει γι’ ακόμα μια φορά να ξεπεράσει το “κοστούμι” που έχει φτιαχτεί γι’ αυτόν εξαρχής, αυτό του οικογενειάρχη, και να προσεγγίσει λίγο περισσότερο την έννοια του ήρωα, όπως την έχουμε στο μυαλό μας, αλλά και να εξελιχθεί μοιάζοντας όλο και πιο αληθινός. Για ακόμα μια φορά, τα λάθη, οι σκέψεις και οι ενοχές του εμφανίζονται ενώπιον του σαν εσωτερική πυξίδα στον ύπνο του, μέσα από το φάντασμα της πολυαγαπημένης του συζύγου, της Ελένης, η οποία τον καλεί να αγωνιστεί, ενθαρρύνοντας τον και λέγοντας του ότι θα τον περιμένει πέρα από το θάνατο, κάτι που ενδέχεται να προοικονομεί και το τέλος του ήρωα.
Παράλληλα, μέσα από την κεντρική ιστορία του κόμικ, ήτοι την πορεία του Καραμάνου και της οικογένειας του, με στόχο να πάρουν εκδίκηση από όσους αδικήθηκαν, αλλά και να βρουν τελικά την ειρήνη και ένα μέρος να ριζώσουν, που να μπορούν να αποκαλούν “σπίτι” τους, ο Θανάσης Καραμπάλιος, όπως κάθε φορά, καταφέρνει να την εντάξει μέσα στο γενικό πολιτικό σκηνικό στον ελλαδικό χώρο κατά την προεπαναστατική περίοδο, δίνοντας στον αναγνώστη πληροφορίες για τους πολιτικούς συσχετισμούς τις εποχής, την κόντρα μεταξύ των “Μεγάλων Δυνάμεων”, που με την πρόφαση της παροχής βοήθειας κάνουν κουμάντο στα ελληνικά πράγματα, αλλά και την εξάρτηση των πολιτικών και των πρωταγωνιστών της περιόδου από αυτές. Ταυτόχρονα, με τρόπο διακριτικό και λεπτό φανερώνονται τα χαρακτηριστικά της κάθε ομάδας προσώπων (μεγάλες δυνάμεις, κλέφτες, αρματολοί, Αλή πασάς κλπ), αλλά και ο ρόλος τους μέσα στην ιστορία, η οποία παρουσιάζεται ενώπιον μας ως αποτέλεσμα δρώντων υποκειμένων.
Ως εκ τούτου, η επιρροή του Ναπολέοντα και της Γαλλικής Επανάστασης στο διεθνή χώρο, με την εποχή των Αυτοκρατοριών να διαδέχεται η εποχή των Εθνών -Κρατών, η προδοσία των Ρώσων, οι οποίοι παραχωρούν τα Επτάνησα στους Γάλλους, αποσύροντας ταυτόχρονα και το στόλο τους και απογοητεύοντας τον Καποδίστρια, ο οποίος είχε επενδύσει τις ελπίδες του σε αυτούς, καθώς και το άγριο κυνήγι των κλεφτών από τον Αλή Πασά γίνονται το τέλειο ιστορικό περιβάλλον μέσα στο οποίο δημιουργείται ένας στόλος παρανόμων, τα “Μαύρα Καράβια”, τα οποία οργώνουν τις θάλασσες, σαλπίζοντας σε ολόκληρη τη Μεσόγειο τα πρώτα καλέσματα ανταρσίας κατά την προεπαναστατική περίοδο. Μέσα σε αυτόν τον καμβά εξελίσσεται και η κεντρική ιστορία, γεμάτη συγκινήσεις, μεγαλειώδεις στιγμές, επικές κορυφώσεις και γκροτέσκες σκηνές μάχης!