1908- Ένα Παναθηναϊκό ιστορικό comic

Δημήτρης Τζάνογλος Από Δημήτρης Τζάνογλος 5 Λεπτά Ανάγνωσης

Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μία ομάδα η οποία ασχολείται με την ιστορία του Παναθηναϊκού Αθλητικού Ομίλου (ΠΑΟ) φέρνοντας στο φως πολλά, άγνωστα μέχρι σήμερα ιστορικά στοιχεία, κυρίως από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του συλλόγου στις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι τα μέσα του, όπου οι πηγές δεν είναι τόσο εύκολο να βρεθούν. Έπειτα από βιβλία, μεταξύ άλλων, όπως το Και Χιλιάδες Τίτλοι (Κάπα Εκδοτική, 2016) και το Λεωφόρος Ηρώων (Κάπα Εκδοτική, 2014) τα οποία καταγράφουν λεπτομερώς όλους τίτλους του ΠΑΟ και την ιστορία του συλλόγου και την αντίσταση μελών του κατά τη διάρκεια της Ναζιστικής Κατοχής της Αθήνας αντίστοιχα, τον Δεκέμβριο του 2018 η ίδια συγγραφική ομάδα προχώρησε σε μία ιδιαίτερα πρωτότυπη κίνηση.

Είναι γεγονός πως στον χώρο των comics ανέκαθεν ο αθλητισμός είχε ισχυρή παρουσία από ειδικά τεύχη του Mickey Mouse ακόμα μέχρι το Ερίκ Καστέλ, ένα comic αμιγώς αφιερωμένο στο ποδόσφαιρο. Παρόλ’ αυτά, για πρώτη φορά δημιουργήθηκε ένα comic το οποίο να πραγματεύεται την ιστορία ενός αθλητικού συλλόγου, από την ίδια συγγραφική ομάδα, με τίτλο 1908. Ο πρώτος τόμος κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2018 με τίτλο Η γέννηση μίας ιδέας από την Belle Epoque Εκδοτική, που από τον τίτλο γίνεται εμφανές πως περιγράφει την ίδρυση του Παναθηναϊκού ως Ποδοσφαιρικού Ομίλου Αθηνών (ΠΟΑ) σε μία εποχή που η ποδοσφαίριση αντιμετωπίζεται υποτιμητικά από την μαθημένη στον κλασικό αθλητισμό, αθηναϊκή κοινωνία.

Τον Απρίλιο του 2019, κυκλοφόρησε επίσης από την Belle Epoque Εκδοτική ο δεύτερος τόμος του 1908 με τίτλο αυτή τη φορά Πράσινη Επανάσταση, όπου λίγους μήνες μετά την ίδρυσή του ο ΠΟΑ ταξιδεύει στα Τρίκαλα όπου θα αντιμετωπίσει, φορώντας για πρώτη φορά την πράσινη φανέλα, μια μεικτή ομάδα παικτών από την Αθήνα, τον Βόλο και τον Πειραιά. Σε αυτό το σημείο παρουσιάζεται για πρώτη φορά η κόντρα μεταξύ Αθήνας και Πειραιά που υπήρχε πολλά χρόνια πριν την ίδρυση του Ολυμπιακού και τη δημιουργία της κόντρας μεταξύ των δύο συλλόγων. Η συνέχεια βρίσκει τον ΠΟΑ να κερδίζει στο Ποδηλατοδρόμιο (εκεί που αρκετά χρόνια αργότερα κτίστηκε το Στάδιο Καραϊσκάκης) τον Εθνικό ΓΣ και να κατακτά τον πρώτο του Πανελλήνιο τίτλο, με την απονομή να γίνεται λίγους μήνες αργότερα στο Παναθηναϊκό Στάδιο.

Λίγα μόλις χρόνια αργότερα, και εν μέσω των αλλαγών που συνέβαιναν τότε στον ελλαδικό χώρο, ο ιδρυτής του ΠΟΑ θα έρθει σε σύγκρουση με τον πρόεδρο του ομίλου, Μαρίνο Μαρινάκη με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί από τον πρώτο, ο Πανελλήνιος Ποδοσφαιρικός Όμιλος (ΠΠΟ). Το παράδοξο για τη σημερινή εποχή είναι πως στον ΠΠΟ συμμετείχαν παίκτες από την περιοχή του Πειραιά, δείχνοντας πως παρά την κόντρα των περιοχών, υπήρχε αλληλοσεβασμός. Ορισμένοι εξ αυτών, μάλιστα, σχεδόν μιάμιση δεκαετία αργότερα βρίσκονταν στην ιδρυτική ομάδα του Ολυμπιακού.

Τα κείμενα και των δύο τόμων του 1908 ανήκουν στον Ανδρέα Οικονόμου και εικονογράφηση είναι δουλειά του Πέτρου Μπάλτα, παρόλ’ αυτά όμως, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, πίσω από αυτό το comic βρίσκεται μια ιστορική και ερευνητική ομάδα. Και σε αυτό το σημείο βρίσκεται το ίσως πιο ενδιαφέρον κομμάτι των εκδόσεων αυτών. Και στους δύο τόμους του 1908 η ιστορία του comic πλαισιώνεται με ιστορικά κείμενα, παρουσία πηγών φυσικά, στα οποία παρουσιάζονται κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πτυχές της αθηναϊκής ιστορίας κυρίως όσον αφορά τον Παναθηναϊκό αλλά και την αθηναϊκή και ελλαδική αθλητική ιστορία γενικότερα.

Εν κατακλείδι, το 1908 είναι ένα έργο (ή δύο μέχρι στιγμής) εξαιρετικά καλοδουλεμένο παρουσιάζοντας την ιστορία του Παναθηναϊκού ΑΟ με έναν πολύ ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο, και ταυτόχρονα παρουσιάζοντας και πολύ ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία που μέχρι ενός σημείου ξεφεύγουν -αν και συνεχίζουν να εφάπτονται- από την αμιγώς πράσινη ιστορία. Σίγουρα οι φίλοι του Παναθηναϊκού θα εκτιμήσουν δεόντως το comic αυτό, και ταυτόχρονα είναι ένα ακόμα δείγμα πως ο αθλητισμός και η ιστορία του μπορούν να επιδράσουν στο να δημιουργηθούν πολύ σοβαρά και ενδιαφέρονται έργα.

Μοιραστείτε το Άρθρο
Γεννηθείς το 1992 και μεγαλωμένος ανάμεσα στους πατρικούς δίσκους, κατέληξε από μικρός πως ο ένας και μοναδικός θεός είναι o Lemmy. Η Agatha Christie και ο Stephen “βασιλιάς” Κing έφεραν σε μία βαρυσήμαντη θέση την λογοτεχνία δίπλα στη μουσική και ιδιαιτέρως στον σκληρό ήχο. Στον ελεύθερό του χρόνο κρίνει δουλειές αλλονών.