Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: 1917 – Η πολεμική βαρβαρότητα σε μονοπλάνο
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > 1917 – Η πολεμική βαρβαρότητα σε μονοπλάνο
Cinema

1917 – Η πολεμική βαρβαρότητα σε μονοπλάνο

Λεωνίδας Βέργος
Από Λεωνίδας Βέργος
Δημοσιεύτηκε 1 Φεβρουαρίου 2020
Τελευταία Ενημέρωση 15 Φεβρουαρίου 2020
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Στις 9 του Φλεβάρη θα διεξαχθεί η 92η απονομή βραβείων Όσκαρ. Συνδέοντας το εκάστοτε καλλιτεχνικό δημιούργημα με την κοινωνικοπολιτική συγκυρία εντός της οποίας αυτό γεννιέται, μια πρόταση για το βραβείο καλύτερης ταινίας ξεχωρίζει… και ακούει στον παραπλανητικό τίτλο 1917.

Όχι, ο τίτλος δεν είναι μια έμμεση αναφορά στον Κόκκινο Οκτώβρη, ομολογουμένως προς στιγμιαία απογοήτευση πολλών. Το νέο δημιούργημα όμως του Sam Mendes (American Beauty, Jarhead, Skyfall) αφορά σε μία θεματική αντίστοιχου ενδιαφέροντος: προσφέρει μια σύγχρονη κινηματογραφική ματιά στη φρίκη του ιμπεριαλιστικού πολέμου γενικά, ειδικά δε του Α’ «Μεγάλου» Ιμπεριαλιστικού Παγκοσμίου Πολέμου, στο βίωμα των προλετάριων φαντάρων που έχουν σταλεί να θυσιάσουν τις ζωές τους στα χαρακώματα για τα κέρδη των πλουτοκρατών καταπιεστών τους. Η θεματική αυτή πρέπει, φυσικά, να τονιστεί ότι μας προσφέρεται με την πειραματική τεχνική του μονοπλάνου, κάτι ιδιαίτερα ριψοκίνδυνο για μια πολεμική ταινία – και που επιφέρει, όμως, θεαματικά αποτελέσματα από κάθε άποψη.

Η πλοκή εξελίσσεται γύρω από δύο νεαρούς στρατιώτες του Βρετανικού Στρατού, που έχουν αφήσει τις οικογένειές τους, για να πολεμήσουν έναντι του Γερμανικού Στρατού σε γαλλικό έδαφος μεσούντως του Α’ Παγκοσμίου Ιμπεριαλιστικού Πολέμου. Όταν η ηγεσία του τάγματός τους τους διατάξει να διασχίσουν χαράκωμα το χαράκωμα μία μακρινή χερσαία απόσταση, για να μεταφέρουν μία απόρρητη, σημαντική πληροφορία σε ένα έτερο τάγμα (στο οποίο βρίσκεται και ο αδελφός του ενός εκ των δύο πρωταγωνιστών) και να το σώσουν από παγίδα του αντιπάλου ώς την αυγή, οι πρωταγωνιστές θα ξεκινήσουν μία τιτάνια μάχη με γερμανούς στρατιώτες, κυρίως βέβαια με τον χρόνο, αλλά και με τις ίδιες τις ψυχικές και σωματικές τους αντοχές, για να φέρουν εις πέρας την αποστολή που τους ανατέθηκε από τους ανωτέρους τους.

Ας τονιστεί ότι μιλάμε για μια ταινία καλλιτεχνικά τολμηρή και απολαυστική, πρωτίστως όμως και ταυτόχρονα για μια ταινία που είναι ουσιώδης βάσει της κοινωνικοπολιτικής συγκυρίας εντός της οποίας κυκλοφορεί. Φυσικά, κανένα έργο τέχνης δε δύναται να είναι ξέχωρο της ιστορικής του συγκυρίας. Ε λοιπόν, μία επί της ουσίας αντιπολεμική ταινία για τη φρίκη του πολέμου που κυκλοφορεί σε μια συγκυρία πρωτοφανούς όξυνσης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών παγκοσμίως είναι, ίσως άθελά της, αφενός και τουλάχιστον ουσιώδης, αφετέρου πολιτικά χρήσιμη.

Γιατί χρήσιμη; Λαμβάνοντας υπόψη τις γεωστρατηγικές – οικονομικοπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και την έντονη «όσο δεν πάει» ανάμιξη και του ελληνικού κράτους (της «δικής μας» αστικής τάξης) σε αυτές (πλάνο ελληνικής πλουτοκρατίας μαζί με ΕΕ – ΝΑΤΟ για αποστολή στρατιωτικών εξοπλισμών σε Περσικό Κόλπο και Σαουδική Αραβία, δηλώσεις για ενδεχόμενη πολεμική σύρραξη με Λιβύη, απειλές για αυθαίρετη επέκταση των θαλάσσιων ζωνών στα 12 ναυτικά μίλια στο Αιγαίο), μια ταινία σαν το 1917 σήμερα είναι χρήσιμη, γιατί καλεί το κοινό –ξανά, ίσως χωρίς να το θέλει– να σκεφτεί τα ίδια αυτά πολιτικά γεγονότα και τις βαρύτατες για την κοινωνική πλειοψηφία συνέπειές τους. Επίδικο για τη διαμόρφωση αντιπολεμικού κλίματος και εντέλει κινήματος.

Και αυτή η κομβική λειτουργία της ταινίας βελτιστοποιείται με την τεχνική αυτής – τη μορφή με την οποία παρουσιάζεται το περιεχόμενο. Ειλικρινά, το ίδιο το έργο είναι συναρπαστικό, σου κόβει την ανάσα, σε κάποιες στιγμές νιώθεις πως χάνεσαι μέσα του. Αυτό επιτυγχάνεται καταρχάς με την επιτυχημένη όσο και ριψοκίνδυνη (και καινοτόμα) χρήση του μονοπλάνου σε μια (αντι)πολεμική ταινία. Υπό αυτή την οπτική βλέπουμε όλη τη διαδρομή των δύο πρωταγωνιστών στρατιωτών, κυνηγητό σε μία φλεγόμενη πόλη, τα χαρακώματα γενικά/χαρακώματα να εκρήγνυνται, ένα πολεμικό αεροπλάνο να πέφτει, τη μάχη μεταξύ δύο αντίπαλων πολεμικών ταγμάτων… όλα αυτά σε ένα (φαινομενικά) πλάνο. Ο σκηνοθέτης παίζει το στοίχημα και κερδίζει. Η τεχνική αυτή συνδυάζεται με τη δραματική μουσική της ταινίας και τις πολύ καλές ερμηνείες σε ένα άρτιο συναισθηματικό μιξ που μας οδηγεί το λιγότερο στο απλό συμπέρασμα «ο πόλεμος είναι φρικτός» και στην καλύτερη στο πολιτικό συμπέρασμα «δεν πεθαίνω για τις πολυεθνικές τους».

Ας τα εξετάσουμε: Η γνωριμία του βρετανού στρατιώτη με τη φτωχή γαλλίδα μάνα, που λόγω του πολέμου είναι εγκλωβισμένη κάτω από το έδαφος μαζί με το μωρό της, το οποίο δεν έχει να ταΐσει. Η σκηνή που ο πρωταγωνιστής, προκειμένου να βγει από το ποτάμι που τον παρέσυρε, πρέπει να χρησιμοποιήσει ως στήριγμα τη στοίβα πτωμάτων των αδικοχαμένων στρατιωτών. Το αποκορύφωμα είναι ίσως η στιγμή που το βρετανικό τάγμα επιτίθεται στο αντίπαλο γερμανικό – βλέπουμε στην πράξη τις ορδές των προλεταρίων να επιτίθενται και να αλληλοσφάζονται με τα ταξικά τους, αλλοεθνή, αδέλφια. Αυτά είναι μερικά από τα στιγμιότυπα που δυνάμει καλλιεργούν ένα αντιπολεμικό αίσθημα στον θεατή.

Για να μη μπερδευόμαστε ή εξιδανικεύουμε πράγματα: το 1917 σε καμία περίπτωση δεν είναι ένα κοινωνικοπολιτικά στρατευμένο έργο, πόσο μάλλον μαρξιστικό. Το απόλυτα αναγκαίο σήμερα αντιπολεμικό μήνυμα που εμπεριέχει, το εμπεριέχει ίσως άθελά του. Ο Sam Mendes δεν είναι κομμουνιστής – με άλλα λόγια, είναι ένα αυθόρμητο και όχι συνειδητό έργο. Το χάνει ακριβώς επειδή δεν αναδεικνύει το γεγονός ότι οι στρατιώτες του ενός έθνους έχουν περισσότερο κοινά συμφέροντα με τους στρατιώτες του αντίπαλου έθνους, παρά με τον ομοεθνή αξιωματικό τους. Η ταινία δεν προσφέρει ταξική ανάλυση.

Παρόλα αυτά, το 1917, με ή χωρίς ταξική ματιά από τον θεατή, προσφέρει πολλά. Με τα προαναφερθέντα και όχι μόνο στιγμιότυπα, από κοινού με τη σύνδεση που μπορεί ο θεατής να κάνει με την πολεμική απειλή στο σήμερα, μας υπενθυμίζει ότι οι φτωχοί δεν έχουμε τίποτα να κερδίσουμε από τους πολέμους για τα κέρδη των πλουσίων, πόσο μάλλον να σκοτωθούμε σε αυτούς. Μας καλεί να φωνάξουμε από τα βάθη της ψυχής μας, με όλη την οργή, το πείσμα, αλλά και την ελπίδα, που είναι αναγκαία,

«Στον διάολο οι ΑΟΖ και τα πετρέλαιά τους, εμείς δεν πολεμάμε για τα συμφέροντά τους».

Καλλιτεχνικά, κοινωνικοπολιτικά, ίσως εντέλει και να αξίζει το βραβείο καλύτερης ταινίας!

TAGGED:1917Oscar
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
Προηγούμενο άρθρο The Lighthouse -Και οι γλάροι κρώζουν στεγνά και ασπρόμαυρα
Επόμενο άρθρο Sabrina – Τα βάζει με (αρχαίους) θεούς και δαίμονες στην 3η season
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
30 Μαΐου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

Cinema

The Banshees of Inisherin – Η υποσχόμενη έκρηξη ενός καζανιού που βράζει

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
10 Μαρτίου 2023
ExclusiveSmassPodcastsΑνασκοπήσειςΑνασκόπηση 2020

SmassPodcasts #30: Οι καλύτερες ταινίες του 2020 (feat. Nerd Things)

admin
admin
14 Ιανουαρίου 2021
#metooCinemaΑφιερώματα

Bombshell – Δημοσιογραφικός συντηρητισμός και Me Too

Παναγιώτα Καρβούνη
Παναγιώτα Καρβούνη
17 Οκτωβρίου 2021
Cinema

Δώστε εσείς το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το 2019!

admin
admin
23 Φεβρουαρίου 2019
Cinema

And the oscar goes to… Θυμάσαι τίποτα;

Έφη Kαραχάλιου
Έφη Kαραχάλιου
17 Φεβρουαρίου 2018
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?