Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
    Στο Σύμπαν των Αυτοεκδόσεων – 5 κόμικς που ξεχωρίζουν
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Προσφυγική Νίκαια –  Ένα εικονογραφημένο χρονικό της προσφυγιάς
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Νύχτες του Βερολίνου – Στη Βαϊμάρη ένας ναυτικός «γεννημένος τον περασμένο αιώνα»
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Comic > Ευρωπαϊκά > Νύχτες του Βερολίνου – Στη Βαϊμάρη ένας ναυτικός «γεννημένος τον περασμένο αιώνα»
ComicΕυρωπαϊκά

Νύχτες του Βερολίνου – Στη Βαϊμάρη ένας ναυτικός «γεννημένος τον περασμένο αιώνα»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Από Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Δημοσιεύτηκε 11 Μαρτίου 2023
Τελευταία Ενημέρωση 3 Μαΐου 2023
7 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE
Κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Μικρός Ήρως σε μετάφραση Τατιάνας Ραπακούλια

Αν υπάρχουν μερικές εποχές της ανθρώπινης ιστορίας που ευνοούν -περισσότερο από άλλες- την διήγηση noir ιστοριών, σίγουρα μία από αυτές είναι η (θνησιγενής) Δημοκρατία της Βαϊμάρης. Η οξυμένη πολιτική αντιπαράθεση στην -ηττημένη στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο- Γερμανία δεν είχε απλώς τα χαρακτηριστικά μίας κοινοβουλευτικής αντιπαράθεσης, αλλά μάλλον μίας πολεμικής αναμέτρησης χαμηλής έντασης. Οι πολίτες της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης ένιωθαν βαθιά τραυματισμένοι ηθικά από την Συνθήκη της Βεστφαλίας, ενώ είχαν εξαθλιωθεί οικονομικά λόγω της διεθνούς οικονομικής κρίσης του 1929 και γι’ αυτό είχαν χάσει την εμπιστοσύνη τους τόσο στην κυβέρνηση των σοσιαλδημοκρατών, όσο και στο -διακηρυκτικά προοδευτικό για την εποχή του- Σύνταγμα της Βαϊμάρης. Όπως είχε σχετικά διαπιστώσει και ο Jawn Rawls: «μία από τις αιτίες της πτώσεως του συνταγματικού καθεστώτος της Βαϊμάρης υπήρξε το γεγονός ότι καμία από τις παραδοσιακά κρατούσες δυνάμεις της Γερμανίας δεν υποστήριξε το Σύνταγμά της, ούτε ήταν πρόθυμη να συνεργασθεί για να καταστεί αποτελεσματικό. Δεν είχαν πλέον πίστη στη δυνατότητα ενός ευπρεπούς φιλελεύθερου κοινοβουλευτικού καθεστώτος». Η αποτυχία του καθεστώτος ενίσχυσε αφενός το Κομμουνιστικό Κόμμα, όμως παράλληλα επώασε και το αυγό του φιδιού του φασισμού, δημιουργώντας μία συνθήκη που ο Sergio Bologna χαρακτήρισε ως «ακήρυχτο εμφύλιο», που πήρε και τη μορφή, κυρίως στο Βερολίνο, ένοπλων αντιπαραθέσεων με τους Ναζί.

Εντός αυτής της κοινωνικο-ιστορικής συνθήκης εκτυλίσσεται η νέα ιστορία του Κόρτο Μαλτέζε. Ο Juan Dìaz Canales (που υπογράφει ένα ακόμα σενάριο της σειράς) μας βάζει ήδη απ’ την πρώτη σελίδα στο κλίμα της εποχής, όταν στα πρώτα καρέ εμφανίζεται σε μία θεατρική σκηνή η μορφή του Χίτλερ. Ο αφηγητής ζητάει την άδειά μας, προκειμένου να μας διηγηθεί «μία μικρή ιστορία», υπενθυμίζοντάς μας ότι «μία κοινωνία δίχως μνήμη είναι ωρολογιακή βόμβα». Γίνεται, λοιπόν, απ’ την αρχή προφανές, ότι η Δημοκρατία της Βαϊμάρης δεν πρόκειται να μείνει απλώς στο φόντο της νέας ιστορίας του Κόρτο Μαλτέζε, αλλά το πολιτικό της σκηνικό πρόκειται να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στο σενάριο της νέας περιπέτειας του Κόρτο Μαλτέζε. Και, πράγματι, αυτό συμβαίνει, ενόσω ο πρωταγωνιστής θα εξερευνήσει τα σκοτεινά κατατόπια του Βερολίνου, προκειμένου να διαλευκάνει τη δολοφονία ενός φίλου του, του καθηγητή Στάινερ.

Σε αρκετά διαφορετικό ύφος από τις κλασσικές ιστορίες του Hugo Pratt, ο Canales τοποθετεί αυτή την φορά τον Κόρτο Μαλτέζε σε μία ιστορία noir αισθητικής, είδος στο οποίο είναι κορυφαίος, ως δημιουργός εξάλλου του Blacksad. Έτσι, λοιπόν, η προσπάθεια διαλεύκανσης της δολοφονίας του καθηγητή Στάινερ θα τον οδηγήσει σε μυστικά ραντεβού, θα τον αναγκάσει να παλέψει σώμα με σώμα με πράκτορες αλλότριων δυνάμεων, ενώ θα βρίσκεται συνεχώς υπό την στενή παρακολούθηση του γερμανικού κράτους και όχι μόνο. Ο Canales, βέβαια, δεν παραλείπει να συμπεριλάβει βασικά χαρακτηριστικά της παράδοσης του ήρωα, κυρίως τις πολιτιστικές αναφορές στον τόπο και στην εποχή στην οποία εκτυλίσσεται, σεβόμενος την κληρονομιά του Hugo Pratt. Στις σελίδες του κόμικ εμφανίζονται υπαρκτά ιστορικά πρόσωπα με περισσότερο ή λιγότερο σημαίνοντα ρόλο στην ιστορία, με χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις τον σοσιαλδημοκράτη πρόεδρο Έμπερτ και τον Αυστριακό συγγραφέα Γιόζεφ Ροτ. Επίσης, πέραν των βασικών αντιμαχόμενων πολιτικών πλευρών της εποχής (του Κομμουνιστικού Κόμματος και των Ναζί), ο Κόρτο Μαλτέζε θα έρθει αντιμέτωπος και με μία συνομωτική ακροδεξιά οργάνωση, η οποία επίσης έδρασε την εποχή εκείνη, ενώ θα βρεθεί σε μέρη απόκρυφα, από υπόγεια καμπαρέ του Βερολίνου μέχρι μυστικιστικές τελετές. Ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις σχετικά με την ανάμειξη της ιστορίας με τη μυθοπλασία στο κόμικ θα εντοπίσουν οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες στον πρόλογο του Jean-Yves Tadié, καθηγητή Γαλλικής Φιλολογίας του πανεπιστημίου Paris-Sorbonne, που συνοδεύει την έκδοση.  

Το σχέδιο του Rubén Pellejero υποστηρίζει εξαιρετικά το noir ύφος της ιστορία του Canales, βυθίζοντας τους αναγνώστες και τις αναγνώστριες στο σκοτεινό τοπίο της δράσης. Ο χαμηλός φωτισμός δημιουργεί μία ομοιόμορφη ατμόσφαιρα στο έργο, παρόλο που τα χρώματα του φόντου συχνά εναλάσσονται, ανάλογα με τις συνθήκες κάθε τοπίου. Ο Pellejero βουτάει τους χαρακτήρες του στο σκοτάδι, παίζοντας διαρκώς με το φως και τη σκιά, προκειμένου να αποδώσει την αποπνικτική ατμόσφαιρα του νυχτερινού μεσοπολεμικού Βερολίνου. Εντύπωση, όμως, προκαλούν και ορισμένες σελίδες στις οποίες πειραματίζεται με το ύφος και το στυλ του σχεδίου του σε τέτοιο βαθμό που διαφοροποιούνται τόσο απ’ το υπόλοιπο έργο, ώστε τελικά μοιάζουν σαν να έχουν γίνει απ’ το χέρι κάποιου φιλοξενούμενου σχεδιαστή! Δεν θα ήταν καθόλου υπερβολικό το συμπέρασμα πως οι «Νύχτες του Βερολίνου» είναι η καλύτερη στιγμή του Pellejero στη σειρά, ο οποίος έκανε -με την noir αισθητική του- πραγματικά δικό του τον χαρακτήρα, φέρνοντάς τον απολύτως στα μέτρα του, δίχως όμως αυτό να μειώνει την αξία της άρτιας δουλειάς του και στα προηγούμενα κόμικς της σειράς.

«Γεννήθηκα τον περασμένο αιώνα», λέει κάποια στιγμή ο Κόρτο Μαλτέζε στο κόμικ και μόνο τυχαία δεν είναι αυτή η φράση του. Οι δημιουργοί του κόμικ γνωρίζουν ότι έχουν αναλάβει τα τελευταία χρόνια μία σημαντική πρόκληση: να επαναπροσδιορίσουν τη θέση του κλασσικού ήρωα στη σημερινή εποχή. Παρόλο που είναι γεννημένος «τον περασμένο αιώνα» ο τυχοδιώκτης ναυτικός του Hugo Pratt έχει ακόμα πολλές ιστορίες να μας αφηγηθεί, οι οποίες δεν μιλούν μονάχα για το παρελθόν του ίδιου, αλλά κυρίως για το δικό μας παρόν. Γι’ αυτό και ο Canales προκειμένου να μιλήσει για τη σημερινή κοινωνικοπολιτική κατάσταση, επιλέγει να τοποθετήσει τον ήρωά του στην Δημοκρατία της Βαϊμάρης που βρίσκεται σε έναν «ακήρυχτο εμφύλιο» ανάμεσα στους -εν δυνάμει- επαναστατημένους Γερμανούς εργάτες και στη σκοτεινότερη δύναμη της ανθρώπινης ιστορίας μέχρι σήμερα, το ναζιστικό Κόμμα. Η ειλικρινής αγωνία του Canales αποτυπώνεται στον σύντομο πρόλογο της έκδοσης, που γράφτηκε από τον ίδιο (υπό τον μανδύα της μορφής του Γιόζεφ Ροτ):

«Φαντάζομαι ένα μέλλον όπου χτίζουμε ένα καινούριο πλεούμενο με τα συντρίμμια αυτού του ναυαγίου. Μια ειρηνική Ευρώπη. Πάντα η φαντασία…»

Το Κόρτο Μαλτέζε: Νύχτες του Βερολίνου είναι υποψήφιο στην κατηγορία Καλύτερη Μεταφρασμένη Έκδοση των ΕΒΚ 2023


Θυμηθείτε την παλιότερη συζήτησή μας στα Smass Podcasts για τις συνέχειες κλασσικών ευρωπαϊκών κόμικς

TAGGED:Corto MalteseHugo PrattJean-Yves TadiéJuan Dìaz CanalesnoirRubén PellejeroΓιόζεφ ΡοτΈμπερευρωπαϊκά κόμικςκλασσικά κόμικςΚόρτο ΜαλτέζεΝαζίΟύγκο Πραττφασισμός
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόΜάνος Βασιλείου - Αρώνης
Γεννήθηκε το 1993, δηλαδή ήταν 6 χρονών όταν είδε πρώτη φορά το Star Wars. Κάπου στο Λύκειο κατέληξε ότι η αλήθεια βρίσκεται στον Sheldon και από τότε προσπαθεί να ανακαλύψει τον κόσμο των nerds και των superheroes, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία. Αγαπημένο του χρώμα το κόκκινο: στις σημαίες, στον Flash, στον Deadpool, ενώ στις μπλούζες το προτιμά με λευκές λωρίδες. Τελευταία το παίζει και δικηγόρος, χωρίς καμία επιτυχία.
Προηγούμενο άρθρο Oscars – Μία αναδρομή στις υποψήφιες ταινίες της χρονιάς
Επόμενο άρθρο Οδηγός Προικοθηρίας Για Κυρίες – Ένα απολαυστικό ρομάντζο εποχής
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
12 Μαΐου 2025
Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
12 Μαΐου 2025
Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
11 Μαΐου 2025
Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
9 Μαΐου 2025
Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
23 Απριλίου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ComicΕλληνικά

Πάσα Θανάτου – Μία δραματικά επίκαιρη noir ιστορία

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
12 Δεκεμβρίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Εξευγενισμός- Μία noir βόλτα στην υποβαθμισμένη Αθήνα του σήμερα

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
28 Νοεμβρίου 2018
ΑστυνομικήΒιβλία

Θρυλική ζωή, Πεζός Θάνατος- Η Ισπανία δηλώνει παρούσα

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
11 Αυγούστου 2018
ComicΕλληνικά

Berlin: Πρώτος Θάνατος – Lovecraft και ζόμπι σε nοir σκηνικό

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
7 Απριλίου 2022
ΑστυνομικήΒιβλία

Θάνατος με Αφιέρωση- Όταν το παρελθόν παραμένει στο παρόν

Δημήτρης Τζάνογλος
Δημήτρης Τζάνογλος
10 Μαρτίου 2020
ExclusiveΣυνεντεύξεις

John Antono: «Ο φασισμός είναι σαν την Λερναία Ύδρα»

Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
Μάνος Βασιλείου - Αρώνης
26 Οκτωβρίου 2020
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?