Smassing Culture
  • Otaku
    OtakuΔες Περισσότερα
    Kaiji – Τo manga πριν το Squid Game
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Κόρη της Κολάσεως – Φρανκενστάιν στο Τόκιο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Solo Leveling – Το φαινόμενο που επαναπροσδιόρισε τα manhwa
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Ποιότητα σε δύσκολους καιρούς! Tα 10 καλύτερα κόμικς του 2024!
    16 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έπιασαν τα κρύα – Τα 10 καλύτερα anime για μια χειμωνιάτικη μέρα
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Comic
    ComicΔες Περισσότερα
    «Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
    8 Λεπτά Ανάγνωσης
    Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Οι υποψηφιότητες των ΕΒΚ 2025
    10 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Βιβλία
    ΒιβλίαΔες Περισσότερα
    Η Κυρά της Λίμνης – To τέλος πριν την RPG αρχή
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Γραφή Κοφτερή σαν Μαχαίρι – Ενάντια στο «ωραίο»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μια στεκιά στο μάτι του Tom Robbins
    12 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Ακρόπολη Των Ξεχασμένων Μύθων – Επιστροφή (και αναστροφή) στον κόσμο του Έλρικ
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Erevis Cale Trilogy – Πέρα από την (DnD) ηθική
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Cinema
    CinemaΔες Περισσότερα
    Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Τελευταίος Πειρασμός – Η αποδόμηση του θείου δράματος και ο «ξανακερδισμένος παράδεισος»
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Έχω Κάτι Να Πώ – Mεταξύ μας, δε χρειάζεται
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Η Δασκάλα του Πιάνου – Σινεμά που διεισδύει στην ψυχή
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Brutalist – Xτίζοντας την Αμερική έναν εφιάλτη τη φορά
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Σειρές
    ΣειρέςΔες Περισσότερα
    Η σημασία της μουσικής στον έρωτα των Δύο Ξένων
    11 Λεπτά Ανάγνωσης
    The Residence – Ένας πολύχρωμος φόνος στον Λευκό Οίκο
    5 Λεπτά Ανάγνωσης
    Your Friendly Neighborhood Spider-Man – Fun επιστροφή στις ρίζες
    6 Λεπτά Ανάγνωσης
    Cobra Kai – Για όλους τους losers του κόσμου
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    The next big (and best) thing – Οι καλύτερες σειρές του 2024
    13 Λεπτά Ανάγνωσης
  • Exclusive
    ExclusiveΔες Περισσότερα
    Πτήση/Κόσοβο -Η πιο balkanstigmh του ελληνικού θεάτρου
    4 Λεπτά Ανάγνωσης
    Το Comicdom CON Athens 2025 επιστρέφει και το Smassing Culture θα είναι πάλι εκεί!
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Altan: «Το καλό σκίτσο έχει μήνυμα συνοπτικό, πρωτότυπο και αμφίσημο»
    9 Λεπτά Ανάγνωσης
    Φονικό Χαμόγελο – Mind games με τον Joker
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
    Μιλήσαμε με τον Χρήστο Πυθαρά για τη νέα του ταινία “Το Κυνήγι”
    7 Λεπτά Ανάγνωσης
Διαβάζετε: Dunkirk – Το ψηφιδωτό ενός πολέμου
Share
Smassing CultureSmassing Culture
Font ResizerAa
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Αναζήτηση
  • Otaku
  • Comic
  • Βιβλία
  • Cinema
  • Σειρές
  • Exclusive
Follow US
Copyright © 2014-2023 Ruby Theme Ltd. All Rights Reserved.
Smassing Culture > Blog > Cinema > Dunkirk – Το ψηφιδωτό ενός πολέμου
Cinema

Dunkirk – Το ψηφιδωτό ενός πολέμου

Nίκος Γιακουμέλος
Από Nίκος Γιακουμέλος
Δημοσιεύτηκε 24 Αυγούστου 2017
Τελευταία Ενημέρωση 3 Μαρτίου 2018
6 Λεπτά Ανάγνωσης
SHARE

Από το μακρινό, δυστοπικό sci-fi  του Insterstellar ο Christopher Nolan πάει στο παρελθόν και συγκεκριμένα σε μια δύσκολη στιγμή για την αγγλική ιστορία, την μαζική υποχώρηση των συμμαχικών δυνάμεων από τις ακτές της (κατεχόμενης τότε) Γαλλίας πίσω στην σχετική ασφάλεια των Βρετανικών νησιών.

Η ιστορία της υποχώρησης δεν διεκδικεί τις δάφνες μιας στρατιωτικής νίκης, ή κάποιας κομβικής καμπής του πολέμου. Αντίθετα ήταν μια στιγμή που οι συμμαχικές δυνάμεις ταπεινώθηκαν από την ναζιστική Γερμανία και δεν ξανατόλμησαν να εμφανιστούν στην Γηραιά ήπειρο μέχρι το 1944, όταν ο Κόκκινος Στρατός ήδη βρισκόταν στην πορεία της δικής του ματωμένης αντεπίθεσης, η οποία τελικά κατάφερε να χτυπήσει τον φασισμό στην καρδιά του. Ωστόσο αυτή η στιγμή, της ταπεινωτικής, αν και πειθαρχημένης υποχώρησης είναι το χρονικό πλαίσιο που επιλέγει ένας λαοφιλής και καλλιεργημένος σκηνοθέτης για να πει την δική του ιστορία για την υποχώρηση, την ανθρώπινη μάχη για επιβίωση μέσα σε στρατιωτικές συνθήκες που ξεπερνούν τα όρια του παράλογου, αλλά και να υφάνει τα, γνώριμα πλέον, χωροχρονικά του παιχνίδια.

Το  Dunkirk θα μπορούσε να είναι μια ταινία στον αντίποδα του Saving Private Rain: Αν η δεύτερη μιλάει για τον ατομικό ηρωισμό, την (καθυστερημένη) επίθεση και την τιμή, η Δουνκέρκη μιλάει για το συλλογικό πόνο, την φυγή και την ντροπή της ήττας. Στο κλασικό film του Steven Spielberg, παντού κυριαρχούν τα άτομα: από το τίτλο μέχρι την οπτική του πολέμου, κατακλυζόμαστε από προσωπικές ιστορίες ολοκληρωμένων χαρακτήρων. Αντίθετα, οι χαρακτήρες του Nolan μόλις και μετά βίας μπορούν να χαρακτηριστούν ολοκληρωμένοι: υπάρχουν μόνο μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, αυτό της επιβίωσης.

Aκολουθώντας την τάση της αποδόμηση των χαρακτήρων που κυριαρχεί στις σύγχρονες ταινίες, περισσότερο από επιλογή παρά από αδυναμία όπως άλλοι, ο σκηνοθέτης αφήνει την φρίκη, την αγωνία και την αμφιβολία να πλημμυρίσει τον θεατή, ο οποίος βλέπει τον πόλεμο ουσιαστικά “σε πρώτο πλάνο”, μέσα από τα μάτια των πολλών, ανώνυμων πολλές φορές, στρατιωτών. Μέσα σε αυτή την αγωνία, τουλάχιστον στην αρχή και την μέση της ταινίας, δεν υπάρχει χώρος για κάτι άλλο. Αυτό από την μία ενισχύει την εμπλοκή του θεατή, από την άλλη όμως στερεί από μια ιστορική στιγμή την ιστορικότητα της. Στο ομιχλώδες τοπίο της Δουνκέρκης, ο αόρατος ουσιαστικά εχθρός (οι Ναζί ελάχιστες φορές φαίνονται και ακόμα λιγότερες ονομάζονται) κινείται παντού, σαν φυσική καταστροφή, είναι όμως και αυτός απρόσωπος, απολιτικοποιημένος.

Προς το τέλος όμως, η ταινία, σαν γνήσια πολεμική ταινία του δυτικού κόσμου, όφειλε να ανταποκριθεί στο κάλεσμα του είδους της. Κλείνει με τον κλασικό λόγο του Τσώρτσιλ για την υπεράσπιση της Βρετανίας στην μάχη που θα ακολουθούσε. Ωστόσο, ακόμα και αυτή η επίκληση στο πατριωτικό ένστικτο δεν γίνεται ειδωμένη μέσα από τις θυσίες των ηρώων. Απευθύνεται σε απλούς ανθρώπους που μόλις και μετά βίας κατάφεραν και σώθηκαν, χάρη στην κοινή θυσία, στην αλληλεγγύη και την συναδελφικότητα. Ο λόγος των από πάνω λίγα πράγματα έχει να πει σε ανθρώπους που γλύτωσαν από την φωτιά, αλλά είναι πρόθυμοι να ξαναπέσουν μέσα της.

Ο Νolan, μη μπορώντας να αφήσει εύκολα τις συνήθειες του να παίζει με τον χρόνο της αφήγησης, σπάει ουσιαστικά την ταινία σε πολλά κομμάτια, το καθένα με την δική του αφετηρία, ταξίδι, προορισμό αλλά και χρόνο. Μόνο για λίγο και στιγμιαία αυτές οι ιστορίες συναντιούνται, για να προσπεράσουν στην συνέχεια η μία την άλλη στην μάχη για την επιβίωση. Οι κεντρικές του θεματικές ταυτίζονται με την αφετηρία τους: Γη (μόλος) θάλασσα (κανάλι) και αέρας (αεροπλάνο), χώρος και χρόνος αλλάζουν θέσεις και ρυθμούς σε ένα ενιαίο σύνολο που δεν ξεφεύγει λεπτό από τα χέρια του σκηνοθέτη.

Ταυτόχρονα, τα 150 εκατομμύρια που κόστισε το film δεν άφηναν χώρο σε πειραματισμούς. Ωστόσο πλέον ο Νolan έχει φτάσει σε ένα επίπεδο που γνωρίζει τι χρειάζεται και τι όχι για να καταστήσει μια ταινία εντυπωσιακή χωρίς να γίνει φορτωμένη. Το 70mm film και το IMAX γέμισαν από το ασφυκτικό γκρίζο της Δουνκέρκης και πολιορκούν την καρδιά του θεατή, συνεπικουρούμενα και από τις υποβλητικά ambient μελωδίες του Hans Zimmer. Μεγάλα, ανοικτά πλάνο που αγκαλιάζουν (ή καλύτερα καταπίνουν) ολόκληρα τοπία, δίνουν την πραγματική επική διάσταση του πολέμου, χωρίς όμως να υποδαυλίζουν τον ανθρώπινο χαρακτήρα του.

Ούτε στο υποκριτικό κομμάτι ο Νolan  φάνηκε διατεθειμένος να ρισκάρει, εμπιστευόμενος τους ίδιους ηθοποιούς με τους οποίους έκανε τα Inception, Dark Knigth Trilogy κ.α. Πρώτος ανάμεσα τους ο σπουδαίος Τom Hardy (Τaboo,Peaky Blinders)   ο οποίος, χωρίς να σπάει ιδιαίτερα την μανιέρα της ήρεμης αλλά επιβλητικής του παρουσίας, ξεχωρίζει περισσότερο για λόγους ιστορίας. Άλλος γνωστός από τα παλιά είναι και ο Cillian Murphy (28 Days Later, Peaky Blinders) σε έναν πολύ ευάλωτο και προσγειωμένο ρόλο, μακριά από την γοητεία που τον έχουμε συνηθίσει στις τελευταίες του εμφανίσεις. Ωστόσο, όπως προαναφέραμε, το κυρίως βάρος της ταινίας δεν είναι τόσο στην απεικόνιση ολοκληρωμένων χαρακτήρων. Οι στρατιώτες της ταινίας δεν έχουν παρελθόν ή ακραίες διαφορές μεταξύ τους (πολλές φορές ούτε εμφανισιακά). Ηθοποιοί όπως ο νεαρός Fionn Whitehead (Queers, Ηim) ή ο Damien Bonnard (Rester vertical, Mon héros) παρόλο που είχαν την μερίδα του λέοντος όσον αφορά το screen time, δεν είχαν ούτε σκοπό ούτε πρόθεση να ξεπεράσουν τις αυστηρές οδηγίες του Nolan και από αυτήν την οπτική, έκαναν θαυμάσια δουλειά.

Το Dunkirk είναι χωρίς αμφιβολία μια ταινία που θα συζητιέται για καιρό, όπως κάθε άλλη ταινία του Nolan άλλωστε, για περισσότερους καλούς λόγους όμως.

TAGGED:Christopher NolanCillian MurphyDamien BonnardFionn WhiteheadΤom Hardy
Μοιραστείτε το Άρθρο
Facebook Copy Link Print
ΑπόNίκος Γιακουμέλος
Γεννήθηκε με μεγάλη επιτυχία αλλά μετά άρχισε καπου να δυσκολεύει το πράγμα. Σπούδασε Επικοινωνία και μετά αποφάσισε πως δεν του αρέσει να επικοινωνεί. Όνειρο του να μετακομίσει στην Σαχάρα όπου θα έχει ησυχία, αλλά μέχρι να το καταφέρει δουλεύει κωπηλάτης.
Προηγούμενο άρθρο O Superman ήταν αντιφασίστας
Επόμενο άρθρο Τα 12 πιο αγαπημένα επεισόδια από τις 12 seasons Bones
FacebookLike
XFollow
PinterestPin
InstagramFollow

Subscribe Now

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!
Most Popular
«Αυστηρά Συσκότισις» της Κατοχής με φόντο τη Θεσσαλονίκη
30 Μαΐου 2025
Havoc- Αιματοβαμμένη καγκουριά
30 Μαΐου 2025
Gerard ή Το Σπαθί Στην Πλάτη Του – Ένα fantasy coming-out
15 Μαΐου 2025
Όλο Δεξιά Για Τον Παράδεισο – Mια κυρπαντελίστικη Κόλαση
14 Μαΐου 2025
Βατραχομυομαχία – Όταν η κωμωδία συναντά το έπος με φρέσκια ματιά
13 Μαΐου 2025

Μπορεί να σου αρέσουν και αυτά:

ExclusiveSmassPodcasts

SmassPodcasts #10: Αφιέρωμα Christopher Nolan (Β’ Μέρος)

Λάζαρος Κολαξής
Λάζαρος Κολαξής
15 Σεπτεμβρίου 2020
Cinema

The Revenant – Μια ψυχρή, εσωτερική και εξωτερική, μαρτυρία

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
25 Φεβρουαρίου 2019
ExclusiveSmassPodcasts

SmassPodcasts #9: Αφιέρωμα Christopher Nolan (Α’ Μέρος)

admin
admin
26 Μαΐου 2020
Cinema

Batman Vs Superman: Dawn of Justice- Όχι πάτος, όχι αριστούργημα, αλλά σίγουρα μια δυνατή ταινία…

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
27 Μαΐου 2017
Cinema

Black Mirror: Bandersnatch- Εσύ έχεις επιλογή;

Nίκος Γιακουμέλος
Nίκος Γιακουμέλος
30 Δεκεμβρίου 2018
Cinema

Μερικές σκέψεις για το Tenet και το I’m Thinking of Ending Things

Σόλωνας Παπαγεωργίου
Σόλωνας Παπαγεωργίου
29 Δεκεμβρίου 2021
[mailerlite_form form_id=1]
Smassing Culture

To Smassing Culture ξεκίνησε σαν μια προσπάθεια ανθρώπων που αγαπούν την μαζική κουλτούρα και θέλουν να μιλήσουν για αυτή από μια διαφορετική, πιο κοινωνική γωνία. 

Για εμάς

  • Αρχική
  • Τι είναι το Smassing Culture
  • Συντακτική

Δείτε Επίσης

  • Συνεντεύξεις
  • SmassFest
  • SmassPodcasts
  • Videos

Βρείτε μας:

Επικοινωνία
Manufactured by Sociality
Welcome Back!

Sign in to your account

Username or Email Address
Password

Lost your password?